verlichting snelheidsmeter

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
prhg

verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door prhg »

de verlichting van mijn snelheidsmeter doet het niet meer. Weet iemand hoe ik die moet vervangen?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door Baird »

Bij de downloads staan de reparatiehandleidingen van de diverse typen; in elk geval moet je om de lampjes te vervangen het dashboard redelijk ver uit elkaar peuteren als ik me goed herinner
Tip: Als er 1 kapot is vervang dan meteen alle lampjes, als er volgende week weer een kapot is baal je echt ! _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
prhg

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door prhg »

wordt dus flink gesleutel. Ik kan alleen in de handleiding weinig vinden over wat er wel en niet los moet.
weet je mischien of er 1 of 2 lampjes inzitten?
heb hem nl net terug van een reparatie (nieuw startrelais) en nu opeens doet deze verlichting het niet. Toeval of ??????? of een stekkertje los????
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door peijsj »

In het verlengde hiervan. Bij mij is een tijdje geleden de koplamp vervangen en nu ben ik er pas achter dat mijn alarmlichten het niet doen; claxon niet en de 12 volts "stekkerdoos"links boven in de kuip niet. Ook stekkerverbindingen ? weet iemand dat ? Heb hier in de diverse handleidingen die ik er op nageslaan niets van kunnen vinden.
Groet
Jan
Roadrunner

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door Roadrunner »

peijsj schreef:In het verlengde hiervan. Bij mij is een tijdje geleden de koplamp vervangen en nu ben ik er pas achter dat mijn alarmlichten het niet doen; claxon niet en de 12 volts "stekkerdoos"links boven in de kuip niet. Ook stekkerverbindingen ? weet iemand dat ? Heb hier in de diverse handleidingen die ik er op nageslaan niets van kunnen vinden.
Groet
Jan
Zekeringen al gecheckt :?:

Tom.
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door peijsj »

Hoi Tom,

Zeker.

groet
Jan
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door Baird »

Heren,

Als er na een sleutel partij door wie dan ook in eens allerlei zaken het niet doen beginnen we met regel 1 van trouble shooting: "is/is niet". D.w.z. : wat deed het wanneer nog wel ( is) en wat doet het niet meer sinds wanneer( is niet), is daar een handeling of situatie aan te koppelen in de tijd gezien? Dan heb je 90% van de oorzaak van de ellende te pakken, nu nog oplossen. Ben je bij een dealer of reguliere garage geweest dan heb je garantie op de uitgevoerde reparatie. Ben je geholpen door de "vriendelijke buurman" moet je nog maar eens vragen of hij nog eens "vriendelijk" naar de storing wilt kijken.

De resterende 10% is botte pech ..........................


btw: in de reparatie handleiding zal toch wel staan hoeveel lampjes er in zitten??
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Wally 42
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 jan 2009, 00:30
Type: R1200RT
Bijz: Ex KLPD
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Helder

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door Wally 42 »

Er zitten 2 lampjes in de kilometerteller en 2 in de toerenteller.
En ja het is een hele klus heb ze namelijk 2 weken geleden vervangen.
Je mag er echt wel een dag voor uittrekken. .
Veel plezier ermee.

Peter -850-
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door peijsj »

Hoi Bert,

Jouw uiteenzetting is duidelijk en logisch maar helpt mij niet.
Enkele zaken doen het niet en ik heb het vermoeden dat dit gebeurt is na wisseling koplamp door de dealer. Ik kwam er echter pas na lange tijd achter en kan dit niet hard maken. Gebruik mijn alarmlichten en claxon niet vaak en ook het 12 volts stopcontact eigenlijk alleen maar in de winter (oplader). Ik vroeg mij af of iemand misschien weet of er stekkerverbindingen zijn van juist deze attributen die ergens achter het dashbord zitten en wellicht na wisseling van de koplamp vergeten zijn. Zo niet, dan ga ik het maar gewoon proberen hoewel het bepaald niet mijn hobby is.

groet.
Jan
Dave

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door Dave »

Dag Jan,

Zo te horen heb je geen handvatverwarming (of deze niet gecontroleerd) want achter het dashboard zit er voor deze schakelaars (ABS, alarmlicht en handvatverwarming) inderdaad een stekkerverbinding. Ook aan de 12V plug in het dashboard zit een stekker.

Het verbaast me overigens dat dit niet vast zou zitten, als alleen de lamp vervangen is. Daar hoeft nl. niet het hele dashboard voor los. Anders is het als de hele koplampunit is vervangen, dan moet zelfs de topkuip (gedeeltelijk) los...

Remedie: linker spiegel eraf (forse tik in de rijrichting, houd het spiegelhuis vast), twee inbusjes los achter de spiegel, de lange inbus los onderin het dashboard en de twee inbussen los langs de bovenrand van het dashboard. Op die manier zou je voldoende speling moeten hebben om het dashboard naar voren te halen en zo bij de stekkers te kunnen. En anders het hele dashboard eraf...

De schakelaar van de claxon zou ik even inspuiten met WD40, ik heb hetzelfde probleem bij mijn ruit-schakelaar namelijk (mijn ruit blijft zakken tot de aanslag als ik daar niet regelmatig WD40 in spuit, weer omhoog is geen enkel probleem).

Mocht je aarzelen voor het een of ander, dan stuur een pb'tje, doen we het samen!

Succes!
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door peijsj »

Hoi Dave,

Dank je voor jouw reactie. Ik denk daar wat mee te kunnen. Het is overigens zo dat de gehele unit is vervangen waardoor ik het vermoeden heb dat er wat is vergeten. Het kan best zo zijn dat de handvatverwarming het ook niet doet.
Komende week ben ik enkele dagen vrij en vind ik er vast een moment voor om er mee aan de gang te gaan. Ik laat weten hoe het is afgelopen.
Nogmaals zeer bedankt !

groet
Jan
prhg

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door prhg »

Hoi bedankt.

heb jij beide kuipdelen er af moeten halen of moet alles eraf?
Kun je me op weg helpen hiermee? anders maak ik straks van alles los en blijkt dit bv niet te hoeven.

vraag 2: waar zitten ze in de meter? aande zijkanten of onderin?

groeten

Peter
Wally 42 schreef:Er zitten 2 lampjes in de kilometerteller en 2 in de toerenteller.
En ja het is een hele klus heb ze namelijk 2 weken geleden vervangen.
Je mag er echt wel een dag voor uittrekken. .
Veel plezier ermee.

Peter -850-
Gebruikersavatar
Wally 42
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 jan 2009, 00:30
Type: R1200RT
Bijz: Ex KLPD
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Helder

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door Wally 42 »

prhg schreef:Hoi bedankt.

heb jij beide kuipdelen er af moeten halen of moet alles eraf?
Kun je me op weg helpen hiermee? anders maak ik straks van alles los en blijkt dit bv niet te hoeven.

vraag 2: waar zitten ze in de meter? aande zijkanten of onderin?

groeten

Peter
Wally 42 schreef:Er zitten 2 lampjes in de kilometerteller en 2 in de toerenteller.
En ja het is een hele klus heb ze namelijk 2 weken geleden vervangen.
Je mag er echt wel een dag voor uittrekken. .
Veel plezier ermee.

Peter -850-
Hoi Peter,

Ik heb de bovenkant gedemonteerd en de kuipruit,
Toen via de spiegels div schroeven alle schroefjes in het dashboard.
Er zitten er echt veel ook op bijna onbereikbare plaatsen.
Toen dit alles eraf was de ruitmotor anders kreeg ik hem niet los.
Daarna heb ik de tellers eruit gehaald anders krijg je ze zonder je vingers te breken er niet in.
Ik weet het niet exact meer maar je zijdelen hoeven er niet af dat scheelt weer.
Ik zou ze ook alle 4 vervangen ik was 7 euro kwijt voor 5 lampjes (1 reserve).
Het is het niet waard om voor die paar centen weer alles eraf te moeten halen.
Veel succes _004

Peter -850-[/quote][/quote]
Dave

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door Dave »

Peter,

Je hoeft alleen het dashboard te verwijderen hiervoor. Laat alsjeblieft de kuipdelen zitten :roll: . In dat geval, beide spiegels eraf, windscherm eraf (4 schroefjes), alle schroefjes rondom los en stekkers losmaken aan de achterkant van het dashboard. Als je de 'klok, olie- en benzinemeter (FID)' vast laat zitten (3 zelftappende schroeven) dan hang je het dashboard aan de rechterkant van de motor (doekje ertussen tegen het krassen). Verwijder dan de (ik geloof) 4 zeskantbouten om de tellerunit te lossen en haal er de kabels af/uit (let op de borgveertjes).

Volgens mij moet je nu ook zo ongeveer de lampjes kunnen vinden...
prhg

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door prhg »

mannen, bedankt.
Zojuist lampjes gekocht. 10 euro voor 4 lampjes. In deze zaak vertelde men mij ook dat ik alleen het dashbord hoef los te halen. Schijnt wel een pokke karwei te zijn, maar je schijnt fors te betalen als je het laat doen. Ga dit weekend lekker sleutelen in de garage. deze week nog maar even op toerental rijden.
Hoop wel dat dit het laatste is.
heb nu al 1200 euro uit gegeven aan reparaties.

lekke voorvork, geheel vervangen
niet meer starten, nieuwe accu en startmotor revisie
6 weken later weer niet starten, nieuw startrelais.
Overigens nu geen ABS problemen meer. Zelfs na 4 dagen buiten staan , direct een actief ABS systeem. Had ik tot nog niet gehad.
prhg

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door prhg »

Alle lampjes vervangen. Vond het eigenlijk wel mee vallen. Binnen ca 1 uur had ik alles er af. Helaas had ik de verkeerde lampjes meegekregen, dus kon hem nog niet in elkaar zetten. Dit heb ik zaterdag gedaan. Was ook binnen een uurtje voor de bakker.

peter

Wally 42 schreef:Er zitten 2 lampjes in de kilometerteller en 2 in de toerenteller.
En ja het is een hele klus heb ze namelijk 2 weken geleden vervangen.
Je mag er echt wel een dag voor uittrekken. .
Veel plezier ermee.

Peter -850-
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door peijsj »

Hoi Dave,

Heb je adviezen opgevolgd en alles (handvatverwarming; 12 volts aansluiting en alarmlichten) doet het weer. In 15 minuten gepiept. Claxon heb ik niet kunnen vinden en dieper graven zag ik niet zitten.
Toch slecht dat de dealer die stekkerverbindingen niet heeft hersteld bij mijn reparatie. Zijn ook maar mensen.
Nogmaal bedankt voor je tips.
groet
Jan
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door Baird »

peijsj schreef:Hoi Dave,

Heb je adviezen opgevolgd en alles (handvatverwarming; 12 volts aansluiting en alarmlichten) doet het weer. In 15 minuten gepiept. Claxon heb ik niet kunnen vinden en dieper graven zag ik niet zitten.
Toch slecht dat de dealer die stekkerverbindingen niet heeft hersteld bij mijn reparatie. Zijn ook maar mensen.
Nogmaal bedankt voor je tips.
groet
Jan
Dat hij ze vergeet te monteren is tot daar aan toe( menselijk), maar vanuit mijn vak redenerend vind ik het nog veel erger dat hij ze( = de functies) niet eens gecontroleerd heeft en jou er de straat mee opstuurt. _003 Controleert hij je remmen wél als hij daaraan gesleuteld heeft? Voor mij een reden om dit toch eens te melden bij de betreffende dealer !!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: verlichting snelheidsmeter

Ongelezen bericht door peijsj »

Hoi Bert

Je hebt een punt. Zal het hem zeker melden.
groet
Jan
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”