Hall sensor, welk type

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Freelander
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:22
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Mill

Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Freelander »

Ben druk op zoek naar een vervangende Hall sensor, maar kom er toch niet helemaal uit. Ik zie op internet verschillende stekker-aansluitingen. Hoe kom ik erachter welke op mijn 1100 RT van 1999 past? Alvast bedankt. _004
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Isaac »

Freelander schreef:Ben druk op zoek naar een vervangende Hall sensor, maar kom er toch niet helemaal uit.
Bedoel je daarmee een ander type sensor zoals de CYHME56 of ben je op zoek naar een complete plaat?

Als je zelf de sensoren vervangt dan scheelt dat erg veel in de prijs.
Deze goede vervanger (de CYHME56) is voor ongeveer 10 Euro in de handel te koop en werkt goed.
Freelander
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:22
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Mill

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Freelander »

Ik denk dat ik de complete bedoel Isaac, met kabel en stekker eraan. De storing zit meestal in de kabel heb ik begrepen.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Isaac »

De kabels zijn stevig zat. Het zijn juist de sensoren zelf. De meeste gaan stuk door te hoge temperatuur. Dat kan zijn door diverse factoren maar vaak nadat een hete motor ook nog een tijdje zonder te rijden wordt neer gezet met draaiende motor.
Het vervangende type sensor werkt tussen de -40 en de +160 graden. Dat is een stuk hoger dan de standaard sensoren.
Alleen is het wel een klusje voor een wat meer ervaren hobbyist. De sensoren zitten genageld op de plaat en moeten ook gesoldeerd worden of extern met een waterdichte verbinding worden aangesloten.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit naar de plug gekeken hoe die er uit ziet. Ik weet dat BMW met ronde en platte stekkers heeft gewerkt.
Maar welke op de 1100 zit zal best wel ergens te vinden zijn of bij een mede forum lid bekend zijn.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Benji »

Freelander schreef:Ben druk op zoek naar een vervangende Hall sensor, maar kom er toch niet helemaal uit. Ik zie op internet verschillende stekker-aansluitingen. Hoe kom ik erachter welke op mijn 1100 RT van 1999 past? Alvast bedankt. _004
Hier op het forum is FreekC actief met reviseren van hall sensor platen, stuur hem eens een mailtje. Is een stuk goedkoper dan een hele nieuwe.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Isaac schreef:De kabels zijn stevig zat. Het zijn juist de sensoren zelf. De meeste gaan stuk door te hoge temperatuur. Dat kan zijn door diverse factoren maar vaak nadat een hete motor ook nog een tijdje zonder te rijden wordt neer gezet met draaiende motor.
Het vervangende type sensor werkt tussen de -40 en de +160 graden. Dat is een stuk hoger dan de standaard sensoren.
Alleen is het wel een klusje voor een wat meer ervaren hobbyist. De sensoren zitten genageld op de plaat en moeten ook gesoldeerd worden of extern met een waterdichte verbinding worden aangesloten.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit naar de plug gekeken hoe die er uit ziet. Ik weet dat BMW met ronde en platte stekkers heeft gewerkt.
Maar welke op de 1100 zit zal best wel ergens te vinden zijn of bij een mede forum lid bekend zijn.
De kabels zijn net het probleem. De isolatie is niet goed. Freek kan ze reviseren inderdaad.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4482
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door EileRT »

En zie daar, de gouden tip! Big RT Smile _004

[groet] Eilert
Benji schreef:Hier op het forum is FreekC actief met reviseren van hall sensor platen, stuur hem eens een mailtje. Is een stuk goedkoper dan een hele nieuwe.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het blijkt in de praktijk inderdaad vaak de (isolatie van de) bekabeling te zijn, die problemen geeft.
Soms deels de isolatie aangetast, soms zelfs helemaal weg.
Waardoor af-en-aan kortsluiting kan ontstaan.

Laten nazien en reviseren door FreekC is inderdaad het beste advies.
P1010517.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freelander
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:22
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Mill

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Freelander »

Ik heb Freek enige dagen terug al een PB gestuurd, maar helaas heeft het hem nog niet bereikt _001
ArnoR
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door ArnoR »

Freek C is op vakantie (info van het GS forum)

Nog maar net vertrokken, dus je zult even geduld moeten hebben
Freelander
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:22
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Mill

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Freelander »

ArnoR schreef:Freek C is op vakantie (info van het GS forum)

Nog maar net vertrokken, dus je zult even geduld moeten hebben
Ik ben bang dat ik dat niet heb :mrgreen: Het is nu nog mooi weer en ik wil rijden :cry: :D
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 763
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door siebke »

Bestellen bij "De Hobbyist" in Hunsel.... kostte mij toentertijd (5-6 jaar terug) € 220,-. Was voor de -1100- ook uit 1999. De problematiek bij mijn motor was dat 'ie er mee stopte zodra hij/zij op temperatuur was, en na een minuutje of 10 weer gewoon startte en reed. Onder het rijden totaal geen horten of stoten.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Freelander
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:22
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Mill

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Freelander »

siebke schreef:Bestellen bij "De Hobbyist" in Hunsel.... kostte mij toentertijd (5-6 jaar terug) € 220,-. Was voor de -1100- ook uit 1999. De problematiek bij mijn motor was dat 'ie er mee stopte zodra hij/zij op temperatuur was, en na een minuutje of 10 weer gewoon startte en reed. Onder het rijden totaal geen horten of stoten.
Om eerlijk te zijn vind ik 220 euri geen 'hobbyistenprijs'. Kwam op de Duitse e-Bay een stuk goedkopere tegen, iemand daar ervaring mee toevallig?
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ze zijn niet goed koop. Hier staan er ook op deze site https://www.motobins.co.uk/bmw-parts.php?model=R850 R1100 R1150&bikeref=R1150GS
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door FreekC »

Ja, helaas ben ik er effe niet.
Verwacht rond de 28ste weer terug te zijn.
Ook geen pb ontvangen.

-Freek-
Freelander
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:22
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Mill

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Freelander »

FreekC schreef:Ja, helaas ben ik er effe niet.
Verwacht rond de 28ste weer terug te zijn.
Ook geen pb ontvangen.

-Freek-
Ik heb een heel bericht opgesteld en was écht in de veronderstelling dat het verstuurd was, Freek. Heb gecheckt nu en inderdaad is er niks verstuurd _001 . Misschien ben ik een beetje ongeduldig, maar ik zou graag toch eerder als de 28e nog even genieten van mijn aankoop. Ik baal als een stekker dat ik een mooie motorfiets heb aangeschaft en er nog niet echt van heb kunnen genieten.
Alleen heb ik nog niet echt een antwoord op mijn vraag gehad wat voor type aansluitstekker er bij mijn type motor (R1100RT 1999) hoort, zodat ik de goede sensor kan bestellen. Kan ik dat aan het framenummer zien misschien?

P.S.: Fijne vakantie Freek ;)
Freelander
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:22
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Mill

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Freelander »

Freelander schreef:
FreekC schreef:Ja, helaas ben ik er effe niet.
Verwacht rond de 28ste weer terug te zijn.
Ook geen pb ontvangen.

-Freek-
Ik heb een heel bericht opgesteld en was écht in de veronderstelling dat het verstuurd was, Freek. Heb gecheckt nu en inderdaad is er niks verstuurd _001 . Misschien ben ik een beetje ongeduldig, maar ik zou graag toch eerder als de 28e nog even willen genieten van mijn aankoop. Ik baal als een stekker dat ik een mooie motorfiets heb aangeschaft en er nog niet echt van heb kunnen genieten.
Alleen heb ik nog niet echt een antwoord op mijn vraag gehad wat voor type aansluitstekker er bij mijn type motor (R1100RT 1999) hoort, zodat ik de goede sensor kan bestellen. Kan ik dat aan het framenummer zien misschien?

P.S.: Fijne vakantie Freek ;)
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 763
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door siebke »

Ton1959 schreef:Ze zijn niet goed koop. Hier staan er ook op deze site https://www.motobins.co.uk/bmw-parts.php?model=R850 R1100 R1150&bikeref=R1150GS
Bij "De Hobbyist" hadden ze hem toen op voorraad en is zo'n 30 km van mij vandaan.
Als je op bovengenoemde, door 'Ton 1959' aangegeven site kijkt, dan zie je welke hallgever met bijbehorende connector je nodig hebt. Omgerekend in € ben je incl. 'shipping' niet of niet veel goedkoper uit dan bij 'De Hobbyist", lijkt me. Tja die winkel in BMW-parts heet nou eenmaal zo. En wellicht ook dat het even duurt voordat je hem in huis hebt. Je wilt toch graag weer snel het asfalt op?
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Benji »

@Freelander Als ik jouw was, deed ik eerst eens de hall sensor plaat onder de motor uitsleutelen, misschien is alleen de bekabeling slecht.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Freelander
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:22
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Mill

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Freelander »

Benji schreef:@Freelander Als ik jouw was, deed ik eerst eens de hall sensor plaat onder de motor uitsleutelen, misschien is alleen de bekabeling slecht.
Ik durf daar zelf (nog) niet aan te beginnen. En volgens mij is de slechte bekabeling meestal het euvel, Benji.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Benji »

Freelander schreef:
Benji schreef:@Freelander Als ik jouw was, deed ik eerst eens de hall sensor plaat onder de motor uitsleutelen, misschien is alleen de bekabeling slecht.
Ik durf daar zelf (nog) niet aan te beginnen. En volgens mij is de slechte bekabeling meestal het euvel, Benji.
Heb een Engelse instructie in pdf formaat, als je interesse heb stuur me dan je email adres eens.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Freelander
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:22
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Mill

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Freelander »

Is dat niet dezelfde die hier op het forum te downloaden is, Benji?
Freelander
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:22
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Mill

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Freelander »

Ik heb uiteindelijk deze besteld:

http://r.ebay.com/XN30i5
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 763
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door siebke »

Freelander schreef:Ik heb uiteindelijk deze besteld:

http://r.ebay.com/XN30i5
Suc6 met de inbouw. Als ik me goed herinner staat in de handleiding dat de tank er af moet. Het is mij gelukt door 'm wat te liften, maar had wel hulp er bij.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Freelander
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:22
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Mill

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Freelander »

Dankjewel Siebke, ik krijg ook hulp, dus het gaat goed komen. _004
Freelander
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:22
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Mill

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Freelander »

Zo, de motor net terug van monteur Peter Swarts, hij loopt weer als een zonnetje. Bedankt voor de snelle service Peter! _004
Wat ik wel merk, met name als ik rond de 120 rij, dat ik nogal trillingen op de handvaten heb. Is dit normaal?
Freelander
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:22
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Mill

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Freelander »

Even voor alle duidelijkheid: Die trillingen hebben niets met de reparatie te maken, die merkte ik al op toen ik de motor net opgehaald had ;)
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 763
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door siebke »

Ik had hier last van toen de voorband cupte :( . Verder i.d.d. standaard wat merkbare resonantietrillingen bij de hogere snelheden, maar niet echt vervelend
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Benji »

Freelander schreef:Zo, de motor net terug van monteur Peter Swarts, hij loopt weer als een zonnetje. Bedankt voor de snelle service Peter! _004
Wat ik wel merk, met name als ik rond de 120 rij, dat ik nogal trillingen op de handvaten heb. Is dit normaal?
Peter Swarts, dan heb je een goeie monteur, was vroeger hier ook actief op het forum en heeft eens mijn versnellingsbak
nagekeken.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Freelander
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 aug 2016, 22:22
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Mill

Re: Hall sensor, welk type

Ongelezen bericht door Freelander »

Vamiddag een kleine 100 km gereden, hij loopt weer als een zonnetje. _004
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”