BMW lader geschikt voor R1200RT?
- SpookrijderFM
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 jul 2013, 18:15
- Type: R1200RT
- Bijz: Import Duitsland.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Oosternijkerk
BMW lader geschikt voor R1200RT?
Goedemiddag,
Is deze acculader geschikt voor mij R1200RT; ivm can-bus / type accu?
Mvg, zie foto.
Is deze acculader geschikt voor mij R1200RT; ivm can-bus / type accu?
Mvg, zie foto.
BMW R1200RT
BMW R1100RT
Suzuki VX800
BMW R1100RT
Suzuki VX800
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Het is de BMW druppellader die volgens opgave can-bus compatible is.
Uit productie sinds 2011.
Deze druppellader kán de stille verbruikers zoals het alarm compenseren maar echt de accu opladen zal niet lukken.
Zeker nu met het koude weer niet.
Zolang je elke paar weken een uurtje op de motor rijdt, geen probleem, dan wordt de accu tijdens het rijden wel opgeladen.
Maar als je de winterstalling ingaat en een paar maanden niet gaat rijden zal deze druppellader onvoldoende zijn.
Wil je toch deze druppellader blijven gebruiken, kan je beter de accu loshalen van de motor en de druppellader direct op de accu zelf aansluiten.
Nog beter is een meer-traps acculader te gebruiken dat verlengt de levensduur van je accu.
Uit productie sinds 2011.
Deze druppellader kán de stille verbruikers zoals het alarm compenseren maar echt de accu opladen zal niet lukken.
Zeker nu met het koude weer niet.
Zolang je elke paar weken een uurtje op de motor rijdt, geen probleem, dan wordt de accu tijdens het rijden wel opgeladen.
Maar als je de winterstalling ingaat en een paar maanden niet gaat rijden zal deze druppellader onvoldoende zijn.
Wil je toch deze druppellader blijven gebruiken, kan je beter de accu loshalen van de motor en de druppellader direct op de accu zelf aansluiten.
Nog beter is een meer-traps acculader te gebruiken dat verlengt de levensduur van je accu.
- SpookrijderFM
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 jul 2013, 18:15
- Type: R1200RT
- Bijz: Import Duitsland.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Oosternijkerk
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Bedankt voor de snelle reactie. Ik dacht zelf dat er misschien onderscheid was tussen laders voor 'droge accu's' en de 'natte cel' accu's.
Ik gebruik hem puur als druppellader om de accu in leven te houden en het alarm in stand te houden. Ik weet niet wat de staat van de accu is, anders moet er volgend seizoen een nieuwe in.
Ben dan wel benieuwd naar wat de allerbeste druppellader is, maar dat zal ik hier vast op de forum kunnen vinden. :mrgreen:
Verdere reactie's nog altijd welkom.
Ik gebruik hem puur als druppellader om de accu in leven te houden en het alarm in stand te houden. Ik weet niet wat de staat van de accu is, anders moet er volgend seizoen een nieuwe in.
Ben dan wel benieuwd naar wat de allerbeste druppellader is, maar dat zal ik hier vast op de forum kunnen vinden. :mrgreen:
Verdere reactie's nog altijd welkom.
BMW R1200RT
BMW R1100RT
Suzuki VX800
BMW R1100RT
Suzuki VX800
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Er zijn eigenlijk geen echt goed bruikbare druppelladers, want in essentie gaan die er vanuit dat een motor echt helemaal "uit" staat en het enige wat gedaan hoeft te worden is de (minimale) zelfontlading van de accu zelf te compenseren.
En dat is met moderne motoren niet meer het geval, met zaken zoals alarm en can-bus.
Daarnaast hebben motoren tegenwoordig behoorlijk zware/stevige accu's, ten opzichte van de vroegere natte accu's e.d
En inderdaad verschillende technieken, zoals Gel, AGM, LiFePo om er maar een paar te noemen.
Een acculader dient een laadstroom, wat met name belangrijk is om een accu goed & volledig op te laden, te hebben van tenminste 10% van de Ah-waarde, dat is de aanbevolen vuistregel volgens de echte accu-experts.
Bij de RT's is de accu vaak 19Ah, dus een acculader met een laadstroom van tenminste 1,9 ampère.
Als je dan een acculader neemt die voorzien is van een meer-traps programma, zal dat de fris-en-fruitigheid van je accu ten goede komen.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld CTek (zoals de MXS 3.8 of hoger, XS 3600 etc)
Of de TecMate Optimate 5 (dus niet de Optimate 4!), Optimate 6.
En dat is met moderne motoren niet meer het geval, met zaken zoals alarm en can-bus.
Daarnaast hebben motoren tegenwoordig behoorlijk zware/stevige accu's, ten opzichte van de vroegere natte accu's e.d
En inderdaad verschillende technieken, zoals Gel, AGM, LiFePo om er maar een paar te noemen.
Een acculader dient een laadstroom, wat met name belangrijk is om een accu goed & volledig op te laden, te hebben van tenminste 10% van de Ah-waarde, dat is de aanbevolen vuistregel volgens de echte accu-experts.
Bij de RT's is de accu vaak 19Ah, dus een acculader met een laadstroom van tenminste 1,9 ampère.
Als je dan een acculader neemt die voorzien is van een meer-traps programma, zal dat de fris-en-fruitigheid van je accu ten goede komen.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld CTek (zoals de MXS 3.8 of hoger, XS 3600 etc)
Of de TecMate Optimate 5 (dus niet de Optimate 4!), Optimate 6.
- mkoskamp
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Goede tip Rob.
Net een motobatt en een optimate 5 besteld. Ik heb een Yuasa accu. Die wordt nog al eens geplaatst door dealers in plaats van de exide. Maar ik houd niet van een natte accu. Ook met een druppellader kan die uiteindelijk 'droog koken'.
Ik heb nu een optimate 4. Helaas een paar weken niet aangesloten geweest... De optimate 4 loopt dat niet meer in...
Toen toch maar even de 5A acculader met klemmen op de accu gezet.
Net een motobatt en een optimate 5 besteld. Ik heb een Yuasa accu. Die wordt nog al eens geplaatst door dealers in plaats van de exide. Maar ik houd niet van een natte accu. Ook met een druppellader kan die uiteindelijk 'droog koken'.
Ik heb nu een optimate 4. Helaas een paar weken niet aangesloten geweest... De optimate 4 loopt dat niet meer in...
Toen toch maar even de 5A acculader met klemmen op de accu gezet.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Wijze woorden van Inspector Gadget . . . en zoals hij al eerder heeft gememoreerd, heb je voor de BMW (met alarm, canbus en andere "stille" verbruikers) een meertraps lader nodig.Inspector Gadget schreef:Er zijn eigenlijk geen echt goed bruikbare druppelladers, want in essentie gaan die er vanuit dat een motor echt helemaal "uit" staat en het enige wat gedaan hoeft te worden is de (minimale) zelfontlading van de accu zelf te compenseren.
De enige druppellader die ik hier thuis heb hangt aan een losse AGM accu voor de caravanmover (nadat deze door een Optimate 6 is volgeladen) . . . oei, kan ik dat wel zeggen op ons forum? :lol:
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Nice, goede keuzes!mkoskamp schreef:Net een motobatt en een optimale 5 besteld.
MotoBatt accu's zijn prima AGM accu's en heel veel betaalbaarder dan, bijvoorbeeld, de Odyssey.
Sterker nog, in mijn optiek zijn de MotoBatt accu's de betere accu's op diverse vlakken;
- de MotoBatt MB518414 past heel veel beter qua afmetingen dan, bijvoorbeeld de Odyssey PC680. Bij de Odyssey PC680 heb je vullers nodig om deze veilig (en vast) in de accu-bak te monteren.
- de MotoBatt heeft een universele oriëntatie qua accu-aansluitingen (Quad Flex) met als bijkomend voordeel dat je dus (ook nog) een 2e set accupolen hebt voor, bijvoorbeeld, je accessoires, dus geen noodzaak meer alles op 1 set accupool-aansluitingen te "proppen".
- de MotoBatt MB518414 heeft een Ah-waarde van 22Ah, terwijl de Odyssey "slechts" 17Ah is, en is daardoor een betere niet-OEM vervanger dan de Odyssey PC680.
- de MotoBatt MB51844 heeft een indrukwekkende CCA-waarde (koude-start stroom volgens de standaarden) van 260, terwijl de Odyssey PC680 daarin iets beter scored met 280. Je hebt dus iets meer start-reserves met de Odyssey PC680. Kost je gemiddeld genomen wel zo'n 50 euro meer.
De Exide accu's zijn behoorlijk duur, vooral bij de BMW dealeRTs.mkoskamp schreef:Ik heb een Yuasa accu. Die wordt nog al eens geplaatst door dealers in plaats van de exide. Maar ik houd niet van een natte accu. Ook met een druppellader kan die uiteindelijk 'droog koken'.
Een natte accu is eigenlijk niet echt meer van deze tijd, naast het feit dat die per definitie altijd(!) een heel veel lagere CCA waarde hebben versus elk ander type accu. Je hebt bij starting dus minder stroom-reserve bij een natte accu.
Het enige voordeel zal de iets lagere prijs zijn.
Met inderdaad het risico van "droog koken" aangezien het geen gesloten systeem is.
(er zijn wel natte accu's met zogenoemde "onderhoud-vrij" methodieken, lees het verminderen van verdamping, maar die zie je alleen bij de grotere accu's voor de 4-wielige)
Ja, een Optimate 4 komt dan net ff wat kracht te kort, jammer genoeg.mkoskamp schreef:Ik heb nu een optimate 4. Helaas een paar weken niet aangesloten geweest... De optimate 4 loopt dat niet meer in...
Toen toch maar even de 5A acculader met klemmen op de accu gezet.
Voor het huis-tuin-keukenwerk is een Optimate 4 een prima druppellader, alleen niet (meer) voor de modernere motoren.
Het enige nadeel van alle Optimate laders vindt ik dat je zelf niet de laadspanning kunt instellen.
Zo is het bij AGM accu's beter met (ook) een hogere laadspanning (14,4/14,7 volt) de accu op te laden, dat kan je wel selecteren bij sommige CTek laders maar bij geen van de Optimate laders. De Optimate 4 "stopt" bij 12,6 volt.
Salient detail: pas recentelijk zijn er een generatie Optimate (lees: Tec-Mate België) laders aan die wel voorzien zijn van selecteerbare modi. De "Select" modellen.
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Alle ervaringen en meningen tellen wat mij betreft.EileRT schreef:De enige druppellader die ik hier thuis heb hangt aan een losse AGM accu voor de caravanmover (nadat deze door een Optimate 6 is volgeladen) . . . oei, kan ik dat wel zeggen op ons forum? :lol:
PS: Goede service van TecMate België is mijn Optimate 6 voorzien van "nieuwe software" en laad ook mijn zwaardere AGM accu nu op zonder dat de "kerstboom aan led-indicators iets anders doen geloven".
Alleen is de laadspanning eigenlijk iets te laag voor een AGM accu (zie mijn voorgaande bericht).
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Wederom bedankt voor de info Inspector!
Ik heb vanuit jouw info nog een vraag over de Optimate 6 en heb deze, mede om het forum doorzoekbaar te houden, gesteld in het volgende draadje: viewtopic.php?f=37&t=12700&p=136392#p136392.
Eilert
Ik heb vanuit jouw info nog een vraag over de Optimate 6 en heb deze, mede om het forum doorzoekbaar te houden, gesteld in het volgende draadje: viewtopic.php?f=37&t=12700&p=136392#p136392.
Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 13 nov 2016, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
(en ja, ik blijf lachen . . . )Inspector Gadget schreef:Beantwoord.
Hopelijk.
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
:lol:
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Daarom lig ik elke dag in een deuk. :)
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Daarom lig ik elke dag in een deuk. :)
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Ik ga de -top- -knop hier op het steeds harder missen met deze reactiesInspector Gadget schreef::lol:
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Daarom lig ik elke dag in een deuk. :)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Op speciaal verzoek dan: -top-
A smile is the prettiest thing you can wear
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Graag wil ik daar ook ff een -top- aan toevoegen!Inspector Gadget schreef:Op speciaal verzoek dan: -top-
A smile is the prettiest thing you can wear
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Ik gebruik deze lader al 14 jaar eerst voor mij R 1100 RT en nu al 11 jaar voor mijn R 1150 RT.SpookrijderFM schreef:Goedemiddag,
Is deze acculader geschikt voor mij R1200RT; ivm can-bus / type accu?
Mvg, zie foto.
Gr-Kees.
Kees BMW
- SpookrijderFM
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 jul 2013, 18:15
- Type: R1200RT
- Bijz: Import Duitsland.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Oosternijkerk
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Hij hangt er inmiddels aan en nog geen rook gezien. Bedankt!
BMW R1200RT
BMW R1100RT
Suzuki VX800
BMW R1100RT
Suzuki VX800
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Ik heb deze oplader ook en dacht dat dit een druppellader was....weer wat geleerd dus ;-)
Nu vraag ik mij dus het volgende af: kan ik, als ik mijn accu uit de motor haal, deze aan een Optimate 3 hangen? Ik heb een Odyssey accu van 2 jaar oud. Of is die dan niet sterk genoeg?
Werkt in principe prima, hoewel ik de laatste weken merk dat de start (de eerste kuch zeg maar) erg moeizaam gaat. Daarna draait ie als een zonnetje....
Nu vraag ik mij dus het volgende af: kan ik, als ik mijn accu uit de motor haal, deze aan een Optimate 3 hangen? Ik heb een Odyssey accu van 2 jaar oud. Of is die dan niet sterk genoeg?
Werkt in principe prima, hoewel ik de laatste weken merk dat de start (de eerste kuch zeg maar) erg moeizaam gaat. Daarna draait ie als een zonnetje....
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
De initiële vraag was of deze lader geschikt was voor een 1200RT. (& CAN-bus)SpookrijderFM schreef:Hij hangt er inmiddels aan en nog geen rook gezien. Bedankt!
Dat de lader ook werkt op de 11xxRT is bekend.
Full-circle terug naar die initiële vraag: (scheelt doorlezen van het hele draadje)
Volgens mijn informatie, ja, deze lader zou ook geschikt zijn voor de accessoires-aansluiting (via CAN-bus) op de 1200RT.
Ja en nee, het beste is deze lader te omschrijven als een onderhoudslader.Mariecke schreef:Ik heb deze oplader ook en dacht dat dit een druppellader was....weer wat geleerd dus ;-)
Zonder al te uitgebreid erop in te gaan is deze BMW lader een zogenoemde IUoU-lader;
https://en.wikipedia.org/wiki/IUoU_battery_charging
Het is een 4-traps lader.
En volgens de formele opgave van Herrn BWM geschikt voor accu's vanaf 2,5Ah t/m 25Ah.
Dus wel iets aan het max bij een 1200RT die minimaal een 19Ah accu heeft.
De Optimate 3 is een 7-traps lader met een maximale laadstroom van 0,8 ampère.Mariecke schreef:Nu vraag ik mij dus het volgende af: kan ik, als ik mijn accu uit de motor haal, deze aan een Optimate 3 hangen? Ik heb een Odyssey accu van 2 jaar oud. Of is die dan niet sterk genoeg?
Alleen heeft de Optimate 3 niet de "ideale" laadspanning voor AGM accu's. (14,4/14,7 volt)
Het is dus de vraag welk merk & type/model accu je hebt.
Als het een "gewone" accu is, dus gel en dus geen AGM, kan je de Optimate 3 gebruiken.
Ik weet niet welk model Optimate 3 je hebt (lees: hoe oud) maar de Optimate's staan bekend om "droogkokers" dus ff na 2 ˜ 3 dagen ff met je hand voelen dat je accu niet warm aanvoelt.
Het koude weer in combinatie met een druppellader kan inderdaad uitdagingen geven bij het volledig opladen van de accu;Mariecke schreef:Werkt in principe prima, hoewel ik de laatste weken merk dat de start (de eerste kuch zeg maar) erg moeizaam gaat. Daarna draait ie als een zonnetje....
Een druppellader heeft onvoldoende "waterkracht" om de accu volledig op te laden, en met het koude weer dus dikkere olie e.d, kost starting iets meer stroom dan normaal.
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Dank u wel, Inspecteur! Ik ben altijd blij met de (begrijpbare) duidelijke uitleg.
Alleen heeft de Optimate 3 niet de "ideale" laadspanning voor AGM accu's. (14,4/14,7 volt)
Het is dus de vraag welk merk & type/model accu je hebt.
Als het een "gewone" accu is, dus gel en dus geen AGM, kan je de Optimate 3 gebruiken.
Ik weet niet welk model Optimate 3 je hebt (lees: hoe oud) maar de Optimate's staan bekend om "droogkokers" dus ff na 2 ˜ 3 dagen ff met je hand voelen dat je accu niet warm aanvoelt.
Ik heb een Motobatt accu, en ik heb begrepen dat dit een zgn AGM accu is.
Mijn Optimate is al wat jaartjes oud en werkt (gelukkig) naar volle tevredenheid op mijn Bandit (dat is, accu eruit en een dag of 2 aan de lader en dan weer in de motor, zonder problemen)
Ik zal dus voor de een nieuwe oplader aan moeten schaffen.
Werken de laders die u eerder genoemd heeft (Ctek, Optimate 6) ook via de accessoirestekker of moet ik deze direct (of met een verloop) op de accu aansluiten?
nogmaals, mijn dank is groot!
De Optimate 3 is een 7-traps lader met een maximale laadstroom van 0,8 ampère.Mariecke schreef:Nu vraag ik mij dus het volgende af: kan ik, als ik mijn accu uit de motor haal, deze aan een Optimate 3 hangen? Ik heb een Odyssey accu van 2 jaar oud. Of is die dan niet sterk genoeg?
Alleen heeft de Optimate 3 niet de "ideale" laadspanning voor AGM accu's. (14,4/14,7 volt)
Het is dus de vraag welk merk & type/model accu je hebt.
Als het een "gewone" accu is, dus gel en dus geen AGM, kan je de Optimate 3 gebruiken.
Ik weet niet welk model Optimate 3 je hebt (lees: hoe oud) maar de Optimate's staan bekend om "droogkokers" dus ff na 2 ˜ 3 dagen ff met je hand voelen dat je accu niet warm aanvoelt.
Ik heb een Motobatt accu, en ik heb begrepen dat dit een zgn AGM accu is.
Mijn Optimate is al wat jaartjes oud en werkt (gelukkig) naar volle tevredenheid op mijn Bandit (dat is, accu eruit en een dag of 2 aan de lader en dan weer in de motor, zonder problemen)
Ik zal dus voor de een nieuwe oplader aan moeten schaffen.
Werken de laders die u eerder genoemd heeft (Ctek, Optimate 6) ook via de accessoirestekker of moet ik deze direct (of met een verloop) op de accu aansluiten?
nogmaals, mijn dank is groot!
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Ik doe mijn best maar kan het niet altijd beloven. :lol:Mariecke schreef:Dank u wel, Inspecteur! Ik ben altijd blij met de (begrijpbare) duidelijke uitleg...
Klopt, MotoBatt accu's zijn inderdaad allemaal AGM accu's.Mariecke schreef:Ik heb een Motobatt accu, en ik heb begrepen dat dit een zgn AGM accu is.
Ja, als de Optimate 3 alleen een accu te druppelladen heeft en geen verdere "stille" verbruikers, zal de Optimate 3 de accu redelijk "vol" krijgen, na inderdaad een paar dagen.Mariecke schreef:Mijn Optimate is al wat jaartjes oud en werkt (gelukkig) naar volle tevredenheid op mijn Bandit (dat is, accu eruit en een dag of 2 aan de lader en dan weer in de motor, zonder problemen)
Laten we allen afspreken te jij-en en jou-en op het forum, we hebben een gemeenschappelijke hobby, en reken ik iedereen tot mijn vrienden.Mariecke schreef:Ik zal dus voor de een nieuwe oplader aan moeten schaffen...
Sommige wat intenser dan anderen maar die u is voor mij echt nooit nodig!
Ik heb altijd respect voor iedereen, ook al ben ik het misschien niet met iemand en/of iedereen eens.
Terug naar de vraag/onderwerp;
Je hoeft echt geen nieuwe lader voor de 1200 aan te schaffen, ik zou jou situatie beschouwen zoals hoe vaak je rijdt, hoelang, hoelang de motor stilstaat met of zonder lader, de staat van je accu en welke lader je gebruikt, of de motor in de koude staat, en zo voort.
Het 1 sluit het ander niet uit, wat dat betreft.
"CAN-bus" compatible; (dus te gebruiken via de OEM accessoires stekker van de 1200's, K1600 etc)
- Optimate 4 CAN-bus/Dual Programme. (http://tecmate.com/products/optimate4cb/)
Prijs: tussen de 60 tot zo rond de 80 euro.
- BMW Motorrad Maintenance Charger (71 60 7 688 864), degene hierboven getoond.
Wordt niet meer geproduceerd maar prijs circa 110 euro.
- BMW Motorrad Battery Charger (77 02 8 525 764) Dit is de nieuwste acculader voor de BMW motoren, met een laadstroom van maximaal 2,5 ampère én AGM laadspanningen.
Kost 120 euro bij de BMW dealeRT's volgens mij.
In Deutschland werden ze wel eens aangeboden voor zo rond de 90 euro maar dat is zoeken.
Inderdaad, de navolgende laders moet je direct of via een verloop op de accu aansluiten:Mariecke schreef:Werken de laders die u eerder genoemd heeft (Ctek, Optimate 6) ook via de accessoirestekker of moet ik deze direct (of met een verloop) op de accu aansluiten?
- CTek MXS 3.8 (3,8 ampère, geschikt voor AGM accu's) 85 euro
- CTek XS 3.6 (3,6 ampère, ook geschikt voor AGM accu's) 79 euro
- Optimate 5 (2,8 ampère, minder geschikt voor AGM accu's) 70 euro
- Optimate 6 Select (5 ampère, ook geschikt voor AGM accu's) 110 euro
Zowel CTek alsook TecMate/Optimate hebben waterdichte connectors waarop je hun laders kunt aansluiten.
Je hebt dan een kabeltje met die stekker die "ergens" links of rechts "naar buiten" uitkomt waarop je de lader kunt aansluiten.
Ikzelf heb er voor gekozen een 3e(!) accessoires-aansluiting achterop te maken op de OEM-plek(!).
Want achterop de RT's zitten zowel links als rechts voorbereide plekken voor de (optionele) "2e" OEM-accessoiresaansluiting.
Bij mijn 2eKans 1200RT was links-achter al voorzien van de OEM (CAN-bus) aansluiting, dus heb ik rechts die 3e accessoiresaansluiting zelf gemonteerd, aangesloten direct op de accu (uiteraard voorzien van een zekering).
En daarop kan ik elke acculader op aansluiten.
Met als grote voordeel dat ik niets van doen heb met CAN-bus, dus ook geen "moeilijke toestanden" of "stille verbruikers" anders dan het alarm.
Je kunt kant-en-klare kits kopen, zal zo'n 15 euro kosten.
Moet je het wel aandurven te boren in de tupperware, maar kijk gerust eens naar de bips van de motor links en rechts, de (afgeplatte) plekken zijn heel duidelijk te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Mariecke
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Mijn dank is wederom groot, dank JE wel ;-)
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006
When nothing goes right, go left
- theotrucker
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 21 aug 2016, 19:36
- Type: R1100RT
- Bijz: 2004
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: landgraaf
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
Iets begrijp ik hier niet.
Een AGM accu zou tot 14,4-14,7 volt geladen moeten worden?
De Bmw laadt toch nooit met meer dan 14v op.
Standaard laadspanning van elke auto en motor is toch hoogstens 13,6v.
Ik heb de motobatt erin dan zou die nooit door het boordsysteem geladen kunnen worden en nooit vol zijn.
En als ie al zoveel spanning zou hebben zou dat wel ten koste gaan van de lampen en de electronica.
Ik rij vrijwel dagelijks maar korte stukjes naar het werk ca 7 km.
Hij is wel warm na 3 km.
Als ik daarna mijn autoacculader aansluit heeft hij op standaard een laadstroom van ca 1 A. In de stand eil ca 2A.
Na 2 uur is de laadstroom gedaald naar vrijwel 0 en dan gaat de lader er vanaf.
In de stand eil is de stroom hoger dus de spanning moet hoger zijn.
Heb ik hier iets verkeerd begrepen?
Ik heb het nog niet gemeten, doe ik in het weekend.
Theo
Een AGM accu zou tot 14,4-14,7 volt geladen moeten worden?
De Bmw laadt toch nooit met meer dan 14v op.
Standaard laadspanning van elke auto en motor is toch hoogstens 13,6v.
Ik heb de motobatt erin dan zou die nooit door het boordsysteem geladen kunnen worden en nooit vol zijn.
En als ie al zoveel spanning zou hebben zou dat wel ten koste gaan van de lampen en de electronica.
Ik rij vrijwel dagelijks maar korte stukjes naar het werk ca 7 km.
Hij is wel warm na 3 km.
Als ik daarna mijn autoacculader aansluit heeft hij op standaard een laadstroom van ca 1 A. In de stand eil ca 2A.
Na 2 uur is de laadstroom gedaald naar vrijwel 0 en dan gaat de lader er vanaf.
In de stand eil is de stroom hoger dus de spanning moet hoger zijn.
Heb ik hier iets verkeerd begrepen?
Ik heb het nog niet gemeten, doe ik in het weekend.
Theo
De mooiste weg van A naar B is geen rechte lijn!
Re: BMW lader geschikt voor R1200RT?
De aangegeven 14,7 volt is de maximale laadspanning voor AGM accu's.theotrucker schreef:Een AGM accu zou tot 14,4-14,7 volt geladen moeten worden?
De Bmw laadt toch nooit met meer dan 14v op.
Echter, een accu wordt met name geladen met de laadstroom.
Vandaar dat druppelladers, die dus een laadstroom hebben van 1 ampère of soms nog lager, de accu niet volledig opgeladen krijgen.
Ze missen de "waterkracht" om een accu volledig(!) op te laden, waardoor de accu soms te "leeg" zal zijn om een goede starting te kunnen doen, waardoor weer het risico op diepte-ontlading, wat weer permanente schade en capaciteitsverlies van de accu kán veroorzaken.
Daarnaast zal de spanningsregelaar van de motor, zonder al te diep in de verdere elektronica te gaan, bemerken dat de accu opgeladen moet worden, of is, door het monitoren van de (o.a.) laadstroom en het verder meten van de accu, zoals bijvoorbeeld de interne weerstand, spanning e.d.
Een acculader en de meeste druppelladers "beperking" zich ook niet tot "slechts" 12 volt, het opladen van moderne accu's wordt meestal gedaan met zo'n 13,8 volt.
Moderne vierwielige hebben al heel wat jaren 13,8 volt in gebruik en sommige zelfs nog hoger.theotrucker schreef:Standaard laadspanning van elke auto en motor is toch hoogstens 13,6v.
Als de laadstroom maar voldoende is, zal de accu opgeladen worden, no problemo.theotrucker schreef:Ik heb de motobatt erin dan zou die nooit door het boordsysteem geladen kunnen worden en nooit vol zijn.
Klopt, maar ondertussen ook al heel wat jaren, zijn gloeilampen al lang niet meer "alleen" 12 volt, maar een iets groter bereik.theotrucker schreef:En als ie al zoveel spanning zou hebben zou dat wel ten koste gaan van de lampen en de electronica.
Daarnaast regelt, bij de 1200RT, de centrale computer (ZFE) de directe(!) aansturing van alle(!) verlichting, w.o. ook de spanning en de stroom.
(vandaar ook de lichten-defect detectie)
Die stand "eil" zegt mij niets, maar met een laadstroom van 1 ampère en hoger zal de accu wel laden.theotrucker schreef:Als ik daarna mijn autoacculader aansluit heeft hij op standaard een laadstroom van ca 1 A. In de stand eil ca 2A.
Na 2 uur is de laadstroom gedaald naar vrijwel 0 en dan gaat de lader er vanaf.
In de stand eil is de stroom hoger dus de spanning moet hoger zijn.
2 ampère laden is beter. En zal de accu ook sneller vol zijn.
Ik weet niet het model, merk en type van je acculader, maar waarschijnlijk een meer-traps lader.
Die past in ieder geval de laadstroom aan.
Of de laadspanning ook varieert kan ik zonder de voorgenoemde informatie over de lader niet aangeven.
Maar als het (ook) een druppelstand heeft, kan je ook de lader permanent aangesloten laten.
Wat je abosluut nooit moet doen is de anti-sulfatering stand (soort van anti-tandplak) inschakelen (bij sommige laders kan je dat instellen/kiezen) bij AGM accu's;
De spanning loopt dan te hoog op voor een AGM accu, wat ten koste kan gaan voor de capaciteit.
En volgens mijn informatie kent AGM accu's het fenomeen van sulfatering niet (meer).
Versus de "natte" accu's die daar wel heel vaak last van hebben.
Het juist laden en gebruiken van een accu verlengt de levensduur aanzienlijk.
Zeker door de invloeden van korte ritjes, koud weer, "stille" verbruikers (can-bus, alarm etc).
Als het je verder interesseert moet je de bijlage lezen, ik heb die in andere draadjes ook al eens eerder aangehaald;
Dit is een zeer uitgebreid (en interessant. denk ik ) verhaal van de fabrikant van de Odyssey accu's, welke AGM accu's zijn.
En populair voor sommige BMW motoren.
Waarin ook de kenmerken van een "juiste" lader aan bod komt; Waarin ze aangeven op pagina 25;
Als de lader minder dan 14,2 volt en/of meer dan 15 volt kan afgeven, is deze niet geschikt voor de Odyssey AGM accu's.
Ik heb dus al die "wijsheid" niet van mij zelf wat dat betreft. :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.