storing op radio

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

storing op radio

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Ik heb een klein probleempje... en heb even geen idee hoe dat komt... _001
zoals de meeste wel gezien zullen hebben heb ik van het weekend lampjes geïnstalleerd op mijn RT
(klikkerdeklik) -kwijling-

nu echter, wanneer ik mijn radio aan zet, en de lampjes aan zet heb ik enkel maar ruis over de luidsprekers, dus totaal geen muziek meer.
zet ik de lampjes uit, werkt alles normaal... ENKEL wanneer de lampjes branden stoort alles van de radio, dit terwijl ik de voeding naar de schakelaar voor het relais niet eens heb afgetakt van de radio?? (voor de rest werkt alles naar behoren)

zou een ontstoordertje de oplossing zijn? en zoja, waar sluit ik die dan aan? op de voeding van de lampjes? _001
deze zitten als volgt aangesloten
Afbeelding
dus mijn schakelaar (85) krijgt voeding van dezelfde draad waar het originele mistlicht zijn voeding krijgt vóór zijn schakelaar in het dashboard.
benieuwd of iemand dit probleem herkent, ik denk niet de enige te zijn met extra lampjes voorop en een radio in de kuip :mrgreen:
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: storing op radio

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zo, dat valt ff tegen, zou niet mogen noch horen. -naughty- Apart!

Dus zodra je de lampen aan zet, terwijl de radio ook aan staat, hoor je gelijk ruis?
En zet je de lampen uit, dan heb je gelijk weer wel radio-ontvangst?
_001

Dan kán het of een aardlus zijn of de elektronica in de lamp zelf.

1. Aardlus:
Je tekening geeft aan dat je massa via het frame betrokken hebt. Dat is over het algemeen geen goed idee.
Ik weet niet of je in de buurt van de radio-connector zit, maar gebruik liever een massa aangesloten op de massa-draad. (bruine draad).

2. Lamp zelf:
Het kán zijn dat de elektronica in de lamp zelf naar buiten een strooiveld geeft, en daardoor stoort.
Als het stoor-signaal via de voedingslijn binnenkomt, NADAT je een "goede massa" (in plaats van frame, zoals nu) is het beste eerst te meten hoe het stoorsignaal eruit ziet.
Als het daadwerkelijk aan de lampen zelf ligt, zou ik adviseren ze eventueel terug te sturen en je geld terug te vragen.
Ik heb meerdere lampen, op zowel toentertijd 1100RT en mij huidige 1200RT en herken het probleem niet.

Hopelijk valt het allemaal mee en is het "slechts" een kwestie van het "trekken" van een "echte" massa-draad, in plaats van via het frame.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: storing op radio

Ongelezen bericht door Lemoi »

.. .als het van die goedkopere lampjes zijn dan tip ik op de step down converter in de lampjes. Die zijn van een wat goedkopere kwaliteit en storen dan op de voeding
Inspector Gadget

Re: storing op radio

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

(ik was er ook al bang voor, maar het trekken van een "echte" massa lijkt mij, eventueel al dan niet tijdelijk via een wat langere draad, een snelle & eenvoudige check)
Als dat inderdaad het geval is, zal je een onstoringsfilter in de voeding naar de radio(!) moeten overwegen.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”