BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Boek uw reis via het forum

 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 6 jaar de CliniClowns

Bougies Twin Spark

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Gesloten
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Bougies Twin Spark

Ongelezen bericht door Copper » 16 mei 2017, 17:34

Wie weet welke NGK bougies ik moet hebben voor een 1150 twin spark van 2004 ? Ik heb een werkplaatshandboek maar dat is volgens mij van een monospark.... _001 want er staat maar 1 soort bougies in en van wat ik zo hier lees zouden het twee verschillende types zijn in dezelfde motor ? Alleen lees ik niet welke.....
Alvast bedankt,
Gr. C
"Rubber onder"

Gebruikersavatar
beckysmile
Berichten: 598
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:01
Type: R1150RT
Bijz: Donkergrijs, 2004, Z4 knipperlichten, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerlen
Locatie: Heerlen

Re: Bougies Twin Spark

Ongelezen bericht door beckysmile » 16 mei 2017, 18:07

In een twinspark horen de volgende bougies:
2x NGK BKR 7 EKC hoofdbougie
2x NGK DCP 8 EKC hulpbougie evt ook Bosch YR 6 LDE

e.e.a. volgens fabrieksopgave.

Wil je iridium bougies monteren, kom je bij de volgende types uit:
NGK BKR 7 EIX
NGK DCPR 8 EIX

Er is al genoeg geschreven over de voordelen, ga ik hier niet herhalen.

Groet,
Aad
Haast kun je alleen maar voorkomen, door op tijd te vertrekken.
Voorheen CB350F, CB550F, GL1000K1, Pacific Coast, GTS, CB500N, Magna V45, CB500N, R1100RT (TL), nu R1150RT

Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Bougies Twin Spark

Ongelezen bericht door Copper » 16 mei 2017, 22:32

Ik ben er sinds vandaag achter dat , of...het boek niet rept over de tweede bougie,of.....Ik het niet kan vinden, of....Ik een "monosparkboek" _001 heb. Het zal zo een vaart niet lopen. Aad, bedankt voor de info, ik schrijf het in het monoboek...erbij.
"Rubber onder"

Inspector Gadget

Re: Bougies Twin Spark

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 17 mei 2017, 01:06

Of je een twin-spark of mono-spark hebt kan je eenvoudig zien door naar de afdek-kappen te kijken;
viewtopic.php?f=63&t=12581&p=135275&hilit=#p135214

Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Bougies Twin Spark

Ongelezen bericht door Copper » 17 mei 2017, 07:20

Dank je. De motor is wel een twin spark, maar mijn werkplaatsboek (nog) niet. Big RT Smile
"Rubber onder"

Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Bougies Twin Spark

Ongelezen bericht door Copper » 17 mei 2017, 21:14

Vandaag bougies gaan halen. In plaats van de door Aad genoemde DCP8EKC heb ik de DCPR8EKC.

Vraag 1; Waar staat die extra R voor ?

En

Ik had er de DCPR7E in zitten, dat was er eentje met een enkele "minpool". deze wat ik nu heb (DCPR8EKC) is er eentje met een dubbele "minpool".
(Ook de hoofdbougie, BKR7EKC, heeft een dubbele minpool)

Vraag 2; is er een verschil tussen wat ik er in had zitten en wat ik er nu in ga zetten ? Ik bedoel; Wordt er wel eens een andere bougie gemonteerd om een bepaalde loop te genereren ?

Vraag 3; De electrodenafstand moet volgens het boek 0,8mm zijn, (slijtagelimiet 1mm). Af fabriek staan ze op nog geen 0,5mm. Moet ik ze uit elkaar buigen of is de fabrieksafstand de juiste ? EN; Moet je bij dubbele minpolen een andere afstand aanhouden dan bij een enkele minpool ?

Excuses voor het aantal vragen; al vragende leert men en..........ik weet nog niks, dat beloofd wat _001
"Rubber onder"

Inspector Gadget

Re: Bougies Twin Spark

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 18 mei 2017, 05:08

Fabrikanten van bougies werken nauw samen met fabrikanten van motoren, daarom werken ze ook met lijsten welke bougies in jou motor horen.

Op de website van de fabrikant kan je de legenda vinden over de codering;
(in mijn voorbeeld NGK)
Zoals is de doorsnede schroefdraad/6-kant sleutel, isolator, warmtegraad, draadlengte, electrode-type, en electrode-afstand enzovoort.
Screen Shot 2017-05-18 at 04.48.24.png
BKR7EKC:
14mm doorsnede, met ingebouwde weerstand, warmte-graad #7, schroeflengte 19mm, 2 massa-elektrode.

Kijk ff heel goed op de website van het merk bougie welke bougies jij voor jou motor nodig hebt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Bougies Twin Spark

Ongelezen bericht door Copper » 19 mei 2017, 12:11

Interessante site. Leerzaam. Alleen zie ik geen twee bougies.
Bij de R Twinspark bouwjaar 2005--- (jonger dan 2005 ?) staat alleen de DCPR8EKC.
Ik heb een 0419 motor, een 2004 Twin Spark, en die zie ik niet in de lijst.......

En de afstand ; buig je die naar die 0,8mm wat BMW voorschrijft of laat je die staan zoals ze uit de NGK fabriek komen ?

(De dubbele massa bougies zijn moeilijker te buigen heb ik het idee)
"Rubber onder"

Inspector Gadget

Re: Bougies Twin Spark

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 19 mei 2017, 14:18

Als je zoekt op (bijvoorbeeld) de NGK website kom ik weldegelijk 2x bougies tegen;

https://www.ngk.com/Motorcycle-NGK-c1409.aspx

Respectievelijk;
https://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9354 Primaire bougie
en
https://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9707 Secundaire bougie

Maar dat is voor een "willekeurig bouwjaar" die ik gekozen heb, het is dus zaak voor jou motor (lees: juiste bouwjaar) de bougies te vinden.
(via de zoek-functie links-bovenaan op de NGK website)

En je kunt ook kijken bij (bijvoorbeeld) een niet-OEM leverancier zoals Wunderlich;

Primaire bougies
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... 000-1.html Iridium versie
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... 000-1.html koperen versie

en

Secundaire bougies
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... 000-1.html Iridium versie
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... 000-1.html koperen versie

En volgens mij moet je helemaal niets aan de electrode-afstand van dergelijke bougies veranderen.

Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Bougies Twin Spark

Ongelezen bericht door Copper » 20 mei 2017, 21:18

Top. Dank je. _004
"Rubber onder"

Inspector Gadget

Re: Bougies Twin Spark

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 20 mei 2017, 21:22

Graag gedaan! Suc6. _004

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3422
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bougies Twin Spark

Ongelezen bericht door Baird » 14 jun 2017, 21:23

Copper schreef:
19 mei 2017, 12:11
Interessante site. Leerzaam. Alleen zie ik geen twee bougies.
Bij de R Twinspark bouwjaar 2005--- (jonger dan 2005 ?) staat alleen de DCPR8EKC.
Ik heb een 0419 motor, een 2004 Twin Spark, en die zie ik niet in de lijst.......

En de afstand ; buig je die naar die 0,8mm wat BMW voorschrijft of laat je die staan zoals ze uit de NGK fabriek komen ?

(De dubbele massa bougies zijn moeilijker te buigen heb ik het idee)
Het is niet ongebruikelijk om bougies (weer) op maat te buigen, maar als je het doet moet je het wel goed doen, een aardige uitleg staat hieronder.

http://nl.wikihow.com/De-elektrodeafsta ... bijstellen
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)#1

nu:
R1150RT TS (2003)#2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)
VW Eos

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Bougies Twin Spark

Ongelezen bericht door Copper » 14 jun 2017, 23:53

Een bougie buigen kun je nog in het donker :D , maar het gaat erom; een bougie met een enkele massa moet bij een -1150- op 0,8mm komen, maar op hoeveel moet je een bougie met dubbele massa buigen ? (2x) 0,4mm ?
(Mijn ngk''s hebben namelijk twee massapunten en staan af fabriek op 0,5 en zijn bijna niet te buigen)
"Rubber onder"

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3422
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bougies Twin Spark

Ongelezen bericht door Baird » 30 jun 2017, 13:56

Hier staan de bougies:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=12_1226

Zelf gebruik ik de iridium variant van NGK, gaan ongeveer 35k mee, daarna zijn ze te veel ingebrand.
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)#1

nu:
R1150RT TS (2003)#2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)
VW Eos

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Bougies Twin Spark

Ongelezen bericht door Copper » 30 jun 2017, 17:26

Dank je Bert. Ik had ze ondertussen al gekocht. De gewone dan. Die irridium gaan er volgende keer dan in.
Geen idee of ik ze op 0.8mm moet buigen maar ik heb ze af fabriek laten staan.
Als hij daar klachten over heeft dan pruttelt hij maar Big RT Smile .
"Rubber onder"

Gesloten

Terug naar “Over: Elektrisch/electronisch gedeelte”