Zekeringkast uitbouwen r1150rt

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Zekeringkast uitbouwen r1150rt

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Ik heb een spanningsdraad nodig welke uitschakelt wanneer het contact word afgezet...
Mijn idee is het kabeltje te gebruiken van de claxon in de zekeringkast (zekering 7 getest en werkt) alleen zou ik dus in de kast zelf moeten zijn om deze op een deftige manier aan te sluiten. :mrgreen:

Ik heb zoals het werkplaatshandboek alle nodige schroeven los gedraaid maar het kreng wil er niet uit.... :evil:
Iemand een idee hoe ik die kast eruit kan krijgen...
Of.... waar ik nog ergens een spanning NA het contact kan vinden. :?

Moet nu helaas gaan werken... morgen weer een dag...
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: Zekeringkast uitbouwen r1150rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is in mijn optiek niet bepaald de manier, je kunt echt beter de zekeringskast met rust laten qua uitbouw e.d.
Dat is een graad van hobbyisme waar je vandaan moet blijven, dat is m.i. de goden verzoeken. :$

Wat je beter kunt doen;
- geschakelde 12 volt bij de radio-connector.
- een zogenoemde zekering-jumper; https://www.conrad.nl/nl/vlakke-zekerin ... 41113.html
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: Zekeringkast uitbouwen r1150rt

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Inspector Gadget schreef:Dat is in mijn optiek niet bepaald de manier, je kunt echt beter de zekeringskast met rust laten qua uitbouw e.d.
Dat is een graad van hobbyisme waar je vandaan moet blijven, dat is m.i. de goden verzoeken. :$

Wat je beter kunt doen;
- geschakelde 12 volt bij de radio-connector.
Heb ik ook aan zitten denken, maar wil kost wat kost storing op radio vermijden
- een zogenoemde zekering-jumper; https://www.conrad.nl/nl/vlakke-zekerin ... 41113.html
en dit had ik nog nooit gezien
in theorie zou ik de kabel op dezelfde manier spitsen als dat ik dat bij de radio conector zou doen,
enkel dan in de zekering bak waar de kabelboom binnenkomt....
als ik dit echter niet voor elkaar krijg zal het idd vanop een andere plek worden...
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: Zekeringkast uitbouwen r1150rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mr_Buurman schreef:...- geschakelde 12 volt bij de radio-connector.
Heb ik ook aan zitten denken, maar wil kost wat kost storing op radio vermijden
Valt wel mee, de radio is redelijk goed ontstoort, die is speciaal voor de motor ontwikkeld. ;)
Het enige moment dat je inderdaad er voor moet oppassen is bij Xenon en/of led-verlichting.
Maar die zal je sowieso hun eigen circuit moeten geven in mijn optiek.
Mr_Buurman schreef:- een zogenoemde zekering-jumper; https://www.conrad.nl/nl/vlakke-zekerin ... 41113.html
en dit had ik nog nooit gezien
Kom je toch in de 4-wielige branche wel vaker tegen. Bijvoorbeeld achteraf-inbouw van zonnedak.
Mr_Buurman schreef:in theorie zou ik de kabel op dezelfde manier spitsen als dat ik dat bij de radio conector zou doen,
enkel dan in de zekering bak waar de kabelboom binnenkomt....
als ik dit echter niet voor elkaar krijg zal het idd vanop een andere plek worden...
Je hoeft in principe niets te splitsen en moet je eigenlijk ook absoluut niet moeten willen.
Gebruik dan een Posi-TAP connector;
http://pro-oiler.nl/shop/index.php?rout ... duct_id=23
(en anders ff zoeken via g00gle op "posi-tap")

Maar het ligt er aan wat je wilt aansluiten, waar hetgeen wat je wilt aansluiten gemonteerd zal zitten en dergelijke.
Als het aan de voorzijde zit en voeding vanaf de voorkant moet hebben, en het is circa 1 ampère, kan je de geschakelde voedingsdraad van de radio gebruiken. (die zekering is 4 ampère, dus iets marge)
Als het aan de achterzijde is en/of gebruikt zoveel stroom dat het z'n eigen circuit nodig heeft, zou ik die zekering-jumper adviseren, in je bestaande zekeringskast;
Je hebt dan een eigen circuit, met een eigen zekering en gevoed direct vanuit de accu.
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: Zekeringkast uitbouwen r1150rt

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

is voor een usb voeding aan te sluiten om gsm op te laden... dus dat zijn nou niet de vermogens ;)

Heb hem.nu aangesloten op de manier hoe jij zei...
werkt ook maar moet er wel bij zeggen dat het draadje +na contact bij de radio connector vrij dun is (paars zwart)

Bij nader inzien werkt ook dit niet...storing op radio
Sterker nog met + en - rechtstreeks op accu nog steeds storing op radio van zodra gsm begint te laden...
indien de gsm niet aan het laden is heb ik geen storing, dus heel gevoelige antennes hebben onze motoren :(

Ik wil rijden :evil:

[edit] Hij staat terug in elkaar, leven zit vol met keuzes, mijn keuze zal zijn, gsm opladen of radio luisteren :mrgreen: [/edit]
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: Zekeringkast uitbouwen r1150rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik neem aan dat je wel het Hayes boek hebt? _001
Of een goed elektrisch schema van de 1150RT.
Want je moet het wel zeker weten dat je de juiste draad hebt, liefst voordat je iets aansluit. :$
Inderdaad, volgens mijn gegevens is de zwart/paarse draad de geschakelde 12 volt voor de radio.

Voor wat betreft de storing op de radio;
De accu werkt als een grote condensator. Als die storing op je radio er dan nog steeds is terwijl direct aangesloten op de accu, kan die USB lader retour naar de leverancier.
(ps: welke USB lader is het, overigens?)
Proberen die USB lader te ontstoren kán een hele klus zijn.
Overweeg dan degene die speciaal bedoelt zijn voor motoren, die zijn er ook, maar vaak duurder.

Of verweeg anders een :idea: USB Powerbank :idea: te gaan gebruiken. Die laad je thuis op en kan je de telefoon vaak meerdere keren opladen, leg je gemakkelijk in de topkoffer (is ook veiliger zo) en zal je niet zo snel storingen op je radio van krijgen.

Je hierover opwinden is echt zonde, dat is het niet waard.
Dit moet je doen omdat je het als leuk ervaart, en anders moet je het overwegen niet te doen maar eventueel te laten doen.
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: Zekeringkast uitbouwen r1150rt

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

zelf altijd in de autowereld werkzaam geweest, niet de eerste keer dat ik iets aansluit :mrgreen:
resultaat

maar ik kan idd eens kijken of er andere USB voedingen te vinden zijn, onstoorder zit inmiddels al tussen voeding radio.
en idd heb het Hayes boek _004
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: Zekeringkast uitbouwen r1150rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mr_Buurman schreef:zelf altijd in de autowereld werkzaam geweest, niet de eerste keer dat ik iets aansluit

Duly noted.
Wel apart dat je die eerder aangehaalde zekering-splitter niet kende dan? _001

Die overbekende blauwe connector (ook wel Scotch Blok genaamd) gebruiken is volgens mij een grote not-done in die autowereld?
De meest slechte connector die je maar kunt bedenken.
Zeker als het ook nog eens mechanisch belast wordt zoals het schudden van onze RT's.
Het is m.i. een guillotine die de draad echt permanent beschadigt.
Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk. ;)
Mr_Buurman schreef:maar ik kan idd eens kijken of er andere USB voedingen te vinden zijn, onstoorder zit inmiddels al tussen voeding radio.
en idd heb het Hayes boek _004
Probeer anders de ontstoorder tussen de USB converter te plaatsen naar de radio-voeding aftakking. Wie weet dat het een beter resultaat geeft. _001
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: Zekeringkast uitbouwen r1150rt

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Inspector Gadget schreef:
Mr_Buurman schreef:zelf altijd in de autowereld werkzaam geweest, niet de eerste keer dat ik iets aansluit

Duly noted.
Wel apart dat je die eerder aangehaalde zekering-splitter niet kende dan? _001
tja, een mens kan maar zoveel dingen zien toch...
Inspector Gadget schreef:Die overbekende blauwe connector (ook wel Scotch Blok genaamd) gebruiken is volgens mij een grote not-done in die autowereld?
De meest slechte connector die je maar kunt bedenken.
Zeker als het ook nog eens mechanisch belast wordt zoals het schudden van onze RT's.
Het is m.i. een guillotine die de draad echt permanent beschadigt.
deze conrectoren worden juist zeer veel gebruikt in de auto wereld :?
zowat alles waar wij een extra voeding voor moesten hebben gebruikte we deze voor....

Mr_Buurman schreef:maar ik kan idd eens kijken of er andere USB voedingen te vinden zijn, onstoorder zit inmiddels al tussen voeding radio.
en idd heb het Hayes boek _004
Inspector Gadget schreef:Probeer anders de ontstoorder tussen de USB converter te plaatsen naar de radio-voeding aftakking. Wie weet dat het een beter resultaat geeft. _001
motor staat ondertussen terug in elkaar, maar denk niet dat het met de voeding te maken heeft, eerder met een signaal welke de gsm uitstuurt tijdens lading... hoewel ik wel al aan het denken was er alsnog een onstoorder tussen te solderen.
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
avatar

Re: Zekeringkast uitbouwen r1150rt

Ongelezen bericht door avatar »

Kijk hier eens dit is ook een manier. heb deze gebruikt voor mijn Zumo 550 .
viewtopic.php?f=40&t=3773
-top-
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: Zekeringkast uitbouwen r1150rt

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

motor terug open gegooid omdat ik het dunne draadje toch niet echt vertrouwde
nu aangesloten vanuit zekeringkast (zoals ik het in het begin al wilde) maar met de tip van "Inspector Gadget" :mrgreen:

door middel van een volgende "bypass"
Afbeelding

enkel heb ik dat blauw eraf geknipt en een soldeer bevestiging gemaakt met een krimpkousje er omheen _004

2 uurtjes werk, maar wel met vertrouwd gevoel de motor weer op!
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: Zekeringkast uitbouwen r1150rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Netjes! _004
Die Scotch Lock connectors (bij dunne draden zoals de RT moetje overigens volgens mij de rode versie hebben) zijn echt niet ideaal.
Wel gemakkelijk maar kan echt voor de nodige problemen zorgen.

Over het storen van op de radio;
Ik neem aan dat je de massa van de USB lader niet op het chassis aangesloten hebt maar op de bruine draad (van de radio-connector)? _001
Ik zou eventueel de draden van die USB lader proberen in te korten c.q zo kort mogelijk proberen te houden.
Kijk ook eens, als je de storing op de radio hoort, of het invloed heeft als de telefoon is aangesloten of niet (op de USB lader), de positie van de telefoon ten opzichte van het dashboard en dergelijke.
Toegegeven, smartphones zijn echte stralingszenders (Wifi, BT, GPS, UMTS/3G/4G, GSM), dus afschermingen zijn belangrijk maar kan soms onpraktisch zijn.
Probeer anders ook eens een andere USB bron (bijvoorbeeld Powerbank als je die hebt) aan te sluiten op die USB lader uitgang en of dat (ook) storingen geeft op je radio. Voor het zelfde geld komen inderdaad de storingen van je telefoon zelf.
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: Zekeringkast uitbouwen r1150rt

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Inspector Gadget schreef:Netjes! _004
Over het storen van op de radio;
Ik neem aan dat je de massa van de USB lader niet op het chassis aangesloten hebt maar op de bruine draad (van de radio-connector)? _001
deze zit rechtstreeks op de - van de accu zelf
ik zou eventueel de draden van die USB lader proberen in te korten c.q zo kort mogelijk proberen te houden.
Kijk ook eens, als je de storing op de radio hoort, of het invloed heeft als de telefoon is aangesloten of niet (op de USB lader), de positie van de telefoon ten opzichte van het dashboard en dergelijke.
is idd enkel en aleen als de telefoon is aangesloten, als de telefoon in de houder hangt zonder laadstroom heb ik geen storing
Toegegeven, smartphones zijn echte stralingszenders (Wifi, BT, GPS, UMTS/3G/4G, GSM), dus afschermingen zijn belangrijk maar kan soms onpraktisch zijn.
ik had ook al ergens gelezen dat een zogenaamde "ferrietkern" hier uitkomst kan brengen, dat ook eens een keer proberen denk ik
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: Zekeringkast uitbouwen r1150rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mr_Buurman schreef:
.. als je de storing op de radio hoort, of het invloed heeft als de telefoon is aangesloten of niet (op de USB lader), de positie van de telefoon ten opzichte van het dashboard en dergelijke.
is idd enkel en aleen als de telefoon is aangesloten, als de telefoon in de houder hangt zonder laadstroom heb ik geen storing
Dus als je een andere USB-verbruiker op die USB-lader aansluit, heb je helemaal geen storingen?
Dan is het helaas inderdaad de smartphone die het probleem veroorzaakt.
Welk merk & type is het?
Mr_Buurman schreef:ik had ook al ergens gelezen dat een zogenaamde "ferrietkern" hier uitkomst kan brengen, dat ook eens een keer proberen denk ik
Zoiets als https://www.conrad.nl/nl/ferrietkern-ri ... 00575.html (en nog veel meer als je zoekt op "ferrietkern")
En dan je kabel er een paar keer doorheen lussen.

Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ferriet_(magneet)

Maar ook via g00gle zoeken op "ferriet kralen"

Alleen welke oplossing gaat werken in jou situatie, daar heb ik geen ervaringen mee.
Wellicht is er nog een "ouderwetse" radio- en tv-zaak bij jou in de buurt die wellicht wat materialen voor jou heeft tegen schappelijke prijzen?
Dan kan je gaan experimenteren wat bij jou helpt.

En deze https://www.eoo-bv.nl/588-ferriet-kabel-ontstoorfilter
Kies dan niet altijd gelijk de dunste doorgang maar liefst juist een dikkere doorgang zodat je de kabel er meerdere keren(!) doorheen kunt halen;
Screen Shot 2017-05-30 at 12.56.07.png
(ter illustratie)

Als je een losse USB kabel gebruikt, kan je eventueel ook overwegen een USB kabel aan te schaffen waar fabrieks-af al ferrietkernen reeds gemonteerd zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”