benzinemeter

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
adjudantje
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2014, 21:28
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Aalst

benzinemeter

Ongelezen bericht door adjudantje »

Beste allemaal

Gisteren na een tankbeurt doet de benzinemeter het niet meer.
Hij blijft aanduiden dat de tank leeg is, het oranje driehoekje blijft branden.

Tot daarvoor geen enkel probleem.
Kan er iemand helpen?

mvg
Wim
Inspector Gadget

Re: benzinemeter

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je de zoekfunctie rechts bovenaan gebruikt van het RT-forum en zoekt op (bijvoorbeeld) "meetstrip" kom je aardig wat draadjes tegen;

1.
Het kán een slecht contact zijn.
Als je handig bent, kan je de tupperware verwijderen (links) en de aansluitingen/connectoren nalopen.

2.
Ga naar een BMW dealeRT of iemand met een diagnose-systeem (bijvoorbeeld de HexCode GS911) en laat de motor uitlezen.
De GS911 heeft ook een diagnose-gedeelte voor de meet-strip, daarmee kan je bepalen of het inderdaad een probleem is aangaande de meetstrip.
Mogelijk dat het wissen van eventuele foutmeldingen (noteer deze eerst wel c.q foto/schermafdruk van maken!)

3.
Je kunt eventueel overwegen de meetstrip te "zappen" met behulp van een elektronische aansteker (althans het piëzo-elektrisch gedeelte daarvan, zie voorgenoemde draadjes)

4.
Je kunt eventueel overwegen te gaan rijden op de dag-teller, 350km per tankbeurt.

5.
De meetstrip vervangen. Is niet echt goedkoop, het is een gekend probleem en mogelijk dat jou BMW dealeRT iets van garantie/coulance biedt, maar dat is helaas niet altijd "standaard". (behalve op de reparaties zelf)
adjudantje
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2014, 21:28
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Aalst

Re: benzinemeter

Ongelezen bericht door adjudantje »

Ok bedankt, had al gezocht op benzinemeter enz, maar niet direct op "meetstrip".

Bedankt voor de info
Inspector Gadget

Re: benzinemeter

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Geen probleem! _004

Naast "meetstrip" kan je ook zoeken op "vlotter".
En "zappen"

Ik zou serieus overwegen, nadat je motor is uitgelezen, je meetstrip te "zappen";
viewtopic.php?f=45&t=11333&hilit=zappen
adjudantje
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2014, 21:28
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Aalst

Re: benzinemeter

Ongelezen bericht door adjudantje »

Beste Inspector...

Je stelt dat de meetstrip vervangen niet echt goedkoop is. Maar het is dus wel te vervangen als ik het goed begrijp.
Kan je hierover iets meer uitleg geven?

mvg
Wim
Inspector Gadget

Re: benzinemeter

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, de strip is inderdaad te vervangen.
Maar dat gaat niet zelf 1-2-3, want de centrale computer (ZFE) moet die strip inleren. (in kurkdroge toestand).
En dat kan alleen met behulp van een Diagnostic Systeem die de BMW dealeRT gebruikt, of de HexCode GS911, of een diagnose-systeem die (ook) geschikt is voor BMW motoren.

En je hebt er ook nog speciaal gereedschap nodig om bij die meetstrip te komen.
viewtopic.php?f=45&t=12295&p=132383&hil ... en#p132383

Ik zou serieus overwegen de meetstrip te zappen, dat kost je hoogstens een paar euro.

De meetstrip laten vervangen kost je al snel zo'n 150 tot 250 euro;
viewtopic.php?f=45&t=5829&p=74791&hilit ... gen#p76253

Ik roep zappen, dus ff langs bij de Blokker, Marskramer of elk andere plek waar ze een redelijk uit de kluiten gewassen elektrische aansteker verkopen.
En dan een paar keer zappen.
adjudantje
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2014, 21:28
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Aalst

Re: benzinemeter

Ongelezen bericht door adjudantje »

Ongelooflijk hoe snel je reactie er telkens is . En, super professioneel antwoord. Bedankt hiervoor.

Morgen ga ik het zelf proberen. Maaaaar...

1 zorg rest me nog... 30 jaar bij de brandweer zegt me iets van .... vonk, kortsluiting, benzine, dampen..... boem?

Alhoewel ik meen te lezen dat de strip geïsoleerd is.
Kan je hierover nog uitsluitsel geven?

mvg

Wim
Inspector Gadget

Re: benzinemeter

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile
Wij zijn het forum met z'n allen, nu ook jij, en je zult verbaasd zijn over hoeveel kennis en vaardigheden gedeeld worden. _004

Goede vraag & opmerking, ik heb daar vooralsnog nooit eerder iemand iets over zien vragen, opmerken of aandacht voor zien vragen.
Ook niet op de internationale fora, waar dit idee van "zappen" vandaan komt.

FF met mijn koude-grond pyromaniakale gevoel zou ik willen adviseren de tank volledig vol te tanken?
Dan bestaat het minste risico op damp van brandstof, en zit de meetstrip volledig *in* de brandstof.
En volgens mij is het inderdaad benzine-damp juist het meest gevaarlijk, terwijl benzine in (nog alleen) vloeibare vorm heel wat minder bijdraagt aan de brand-driehoek? _001
En dan het zappen alleen 's nachts te doen want zeker bij zomerse temperaturen is het 's avonds vaak kouder, minder risico van verdamping? _001
(ps: volgens de kanalen van Herrn BMW zou de meetstrip ook op basis van verwarming werken, als die goed functioneert, vandaar de gemoduleerde aanstuur-spanning)

Daarnaast zit de meetstrip-aansluiting toch wel zo'n 10 cm van de brandstofklep vandaan.

Tevens een blusdeken en brandblusser bij de hand houden en een 2e persoon zijnde een observator met die noodmiddelen vlak in de buurt maar op veilige afstand houden? Een 112 alvast in de telefoon gezet (maar nu overdrijf ik wellicht).

Kortom, goede opmerking maar ik ben geen expert die je op dit gebied daar echt iets zinnigs over kan zeggen.

Brandstof blijft altijd heel erg goed opletten.

Maar, leg je neus maar eens op de (gesloten) tankdop van je 1200RT en je ruikt vaak toch ook daar een redelijke benzinegeur. :$
adjudantje
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2014, 21:28
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Aalst

Re: benzinemeter

Ongelezen bericht door adjudantje »

:cry: :cry: :cry: :cry: gezapt tegen 400 per uur... werkt niet
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: benzinemeter

Ongelezen bericht door Dingelbert »

Heb inmiddels de benzinemeter (1200RT 2007) al een keer laten vervangen (€ 100,00 exclusief calibreren. Als er al een afwijking is, is die minimaal). En de afgelopen jaren een keer of 4 moeten zappen (meerdere keren "klikken"). Wordt helaas routine. :cry: Maar tot nu toe werkt het steeds. Soms moet ik wel wat langer wachten totdat blijkt dat de zap toch weer gewerkt heeft. Maar blijft jammer dat dit lint zo kwetsbaar is.
Peter
Laatst gewijzigd door Dingelbert op 16 jun 2017, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: benzinemeter

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

adjudantje schreef: 15 jun 2017, 10:42 :cry: :cry: :cry: :cry: gezapt tegen 400 per uur... werkt niet
400 keer per uur??
Da's een beetje erg veel.
Het is geen exacte wetenschap maar het is een vorm van micro-lassen, en dan is volgens mij een keer of 5 á 6 wel voldoende.
Ik neem aan dat je de stappen van de instructie van het zappen op de voorgaande link opgevolgd hebt?
Dus (ook) het loshalen van het stekkertje van de meetlint? En de juiste aansluitingen (lees: paar van pennen, aangezien er 4x penning in de connector zitten)
Want anders gaat het zappen volgens mij niet werken.
Ik geef het ff aan, voor de zekerheid.

Er vanuit gaande dat je dat zappen etc goed gedaan hebt, had je ook goed gekeken naar de connector en de contacten van die connectors?
Het zit allemaal in de buitenlucht onder de tupperware en straatvuil wil daar nog wel eens behoorlijk ophopen (zelfs bladeren van bomen)

Er vanuit gaande dat je inderdaad ook naar die connectors & contacten gekeken hebt, eventueel contact-spray etc, is het m.i. de volgende stap dat je de motor laat uitlezen aangaande eventuele foutmeldingen. (en, nadat je die genoteerd hebt of een foto van gemaakt hebt, laten wissen)
Als er niets qua foutmeldingen e.d in staat, dan is helaas de enige optie dan het vervangen van het meetlint.

Voor de goede orden;
Inderdaad, zoals Dingelbert aangeeft;
De 1200RT geeft niet altijd a la direct de actuele brandstof-hoeveelheid aan, dat kán soms wel eens een paar minuten duren.
Ga anders ff een rondje rijden. _004
adjudantje
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2014, 21:28
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Aalst

Re: benzinemeter

Ongelezen bericht door adjudantje »

Kleine update

Tegen 400 per uur is een Belgische zegswijze Big RT Smile .

Ik heb alle stappen heel duidelijk gevolgd. Niets werkt.
Heb eveneens met compressor alle vuil en stof weggeblazen.
De contactjes gereinigd met contactspray.

IK denk dat ik hem idd eens ga laten uitlezen...

Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor de hulp in ieder geval !!!!

groeten
Wim
Inspector Gadget

Re: benzinemeter

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

adjudantje schreef: 15 jun 2017, 20:35 Tegen 400 per uur is een Belgische zegswijze Big RT Smile .
Ah, weer wat geleerd! -top-
adjudantje schreef: 15 jun 2017, 20:35 Ik heb alle stappen heel duidelijk gevolgd. Niets werkt.. knip..
..knip .. IK denk dat ik hem idd eens ga laten uitlezen...
Het lijkt er inderdaad op dat je al het mogelijke gedaan hebt wat jij op dit moment kan doen.
Ik kan op dit moment ook verder niets anders adviseren wat jij zelf nog zou kunnen uitproberen.
adjudantje schreef: 15 jun 2017, 20:35 Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor de hulp in ieder geval !!!!
Hopelijk dat het je niet te veel geld gaat kosten.
Onderhou een goede relatie met je BMW dealeRT en mogelijk dat er nog iets van coulance mogelijk voor je is. _001
Ik ben in ieder geval benieuwd naar het vervolg en de oplossing.
Heel veel suc6 in ieder geval!
adjudantje
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2014, 21:28
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Aalst

Re: benzinemeter

Ongelezen bericht door adjudantje »

Ik hou jullie op de hoogte. Eerst ander probleempje aanpakken met de remmen :)

mvg

Wim
Inspector Gadget

Re: benzinemeter

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Oei, remmen zijn inderdaad belangrijker.
Suc6! -top-
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”