Accu lijkt dood maar verlichting/ABS werkt wel

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Paulvanveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2017, 19:16
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Leersum

Accu lijkt dood maar verlichting/ABS werkt wel

Ongelezen bericht door Paulvanveen »

Goedemorgen,

Eergisteren mijn motor (R1100RT '97) na een rit van 250 km in de garage gezet met waarschijnlijk parkeerlicht aan. Resultaat: niet starten volgende dag. Alarm enzo (standaard BMW) werkte nog wel.

Vervolgens rechtstreeks op de polen een acculader geplaatst (geen druppellader) en eerst liep de spanning op naar 8 volt maar na een uurtje of vijf stond ie weer op 3 volt. Gek genoeg had ik daarna wel licht, werkende ABS lampjes e.d.

Daarbij hoor ik als ik die lader erop heb (10 A) als ik de sleutel omdraai ook geen geluiden van brandstofpomp ofzo en ook kan ik mn startonderbreking niet bedienen

De accu is twee maanden oud. Zou deze echt overleden kunnen zijn en kan het zijn dat ik daardoor, ook met lader erop, niet aan een minimale spanning kom om mn benzine/olie/klok te laten functioneren en alarm te kunnen gebruiken ?
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Accu lijkt dood maar verlichting/ABS werkt wel

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Wat voor type accu is het?
Als het een 'natte' is, dan kan die droogkoken. Dat kan vrij snel gaan.
Wat bedoel je met dat hij op 8 volt stond en later op 3? Als je doelt op het metertje op de lader, dan is dat se laadstroom (A) en niet de spanning (V).
Het is logisch dat de laadstroom afneemt naarmate de accu voller is.
Je zou even de noodstopschakelaar kunnen controleren.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Accu lijkt dood maar verlichting/ABS werkt wel

Ongelezen bericht door Isaac »

Noodstop schakelaar of bij de 1100 kan het ook de zijstandaard zijn. Beide blokkeren de brandstofpomp en de brandstofmeter. De klok moet altijd zichtbaar zijn. Ook als de motor zonder sleutel staat kan je altijd kijken wat de tijd is.
Paulvanveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2017, 19:16
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Leersum

Re: Accu lijkt dood maar verlichting/ABS werkt wel

Ongelezen bericht door Paulvanveen »

Update:

Ik kan wel 'jumpstarten' met een normale acculader via de mini-din sigarenaansteker aan de zijkant. Krijg dan ook weer klok te zien, kan alarm/startonderbreking gebruiken en dus starten. Zo even uurtje rijden om te zien of ie dan wel laadt. Zo niet, gelet op feit dat ie aan de lader op de polen ook niet LIJKT te laden, dan accu maar vervangen gok ik. Jammer, twee maanden oude gel-accu.
Paulvanveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2017, 19:16
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Leersum

Re: Accu lijkt dood maar verlichting/ABS werkt wel

Ongelezen bericht door Paulvanveen »

Update 2

Net een uurtje gereden door met een jumpstart te starten. Zolang er stroom (10a) op de accessoire aansluiting staat werkt echt alles. Gaan rijden en tijdens het rijden werkte de verlichting wel maar de rest (12 v aansluiting, richtingaanwijzers, ruitbediening) niet. Motor na een uur stilgezet en meteen klokje weer uit en niet meer te starten, oftewel lijkt niet op te laden zowel tijdens rijden als met acculader. Vreemd genoeg doet het ABS relais het dan nog wel. Ik ga de motor maar even op laten halen en door werkplaats na laten kijken denk ik. Ben bang accu defect maar verklaart dat ook het verhaal van de verlichting enzo ? _001
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Accu lijkt dood maar verlichting/ABS werkt wel

Ongelezen bericht door mkoskamp »

De symptomen zijn wel vreemd. Als je een multimeter hebt zou ik even de klemspanning van de accu meten met alles uitgeschakeld. Klinkt als een probleem met kabelboom/zekeringen. Richtingaanwijzers gebruiken bijna niets en zouden bij draaiende motor gewoon moeten werken.

Misschien eerder een probleem met de dynamo. Dat kan er weer voor gezorgd hebben dat je accu diep-ontladen is en de geest heeft gegeven.
Brandde het acculampje na het starten?
Paulvanveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2017, 19:16
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Leersum

Re: Accu lijkt dood maar verlichting/ABS werkt wel

Ongelezen bericht door Paulvanveen »

Nee , acculampje brandde niet. Een paar dingen werkten wel , verlichting (xenon ) , claxon
Gebruikersavatar
theotrucker
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2016, 19:36
Type: R1100RT
Bijz: 2004
Land: nl
Woonplaats of omgeving: landgraaf

Re: Accu lijkt dood maar verlichting/ABS werkt wel

Ongelezen bericht door theotrucker »

Je kunt niet jumpstarten via de accessoire stekker.
Als hij toen wel startte is de stroom toch echt van de originele accu gekomen. Dat stekkertje kan nooit de startstroom verwerken. De kabel en het stekkertje zouden gesmolten zijn. Heb je 1 of meer zekeringen kapot of een ander slecht contact ergens.
De mooiste weg van A naar B is geen rechte lijn!
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Accu lijkt dood maar verlichting/ABS werkt wel

Ongelezen bericht door Isaac »

Is er bij het wisselen van de accu niet gewoon een kabeltje vergeten?
Zoals je de klacht omschrijft moet er ergens een onderbreking zitten in de bedrading.
Starten via de plug is onmogelijk dus ontbreekt alleen even de stuurstroom van het starten en is deze extern gevoed.
Kijk eerst even goed wat er nu wel en wat er nu niet werkt zonder een externe voeding. Dan hebben we wat meer gegevens om je aan te sturen.
Werkt de plug ook als je daar een verbruiker op aansluit? Dit kan al een richting geven.
Paulvanveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2017, 19:16
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Leersum

Re: Accu lijkt dood maar verlichting/ABS werkt wel

Ongelezen bericht door Paulvanveen »

Het lijkt er inderdaad op dat de accu wel in orde is. Krijg een dubbel knipperend ABS dus spanning genoeg. Ook werkt mijn verlichting (xenon) dan. Echter geen klokje en andere functies, ook geen stroom op de accessoires aansluiting. Alle zekeringen zijn volgens mij ook in takt. Ben bang voor kabelboom/vochtprobleem. Vrijdag 3 uur in de stromende regen gereden.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Accu lijkt dood maar verlichting/ABS werkt wel

Ongelezen bericht door Isaac »

Hoe meer je aan geeft wat er wel en niet werkt hoe nauwkeuriger er een richting aangegeven kan worden.
Ik begrijp nu dat de accessoire plug (ik neem aan dat je de plug links op het dashboard bedoelt) niet werkt.
De lampjes gaan allemaal aan in de kontakt stand (oliedruk, dynamo, neutraal stand).
Het klokje (de tijd) is zichtbaar en werkt.
Alleen hoor je de pomp niet en gaat het display van de olie / temperatuur en benzine meter niet aan.

Ik krijg namelijk het idee dat er een scheiding ligt tussen de dynamo en de accu.
Dat zou dan verklaren dat je kan starten over de plug (je brandstofpomp en display komt bij) en deze wordt dan aangehouden door je dynamo.
De accu lijkt dan (voor zover de stroom er nog in zit) voor het echte starten en de ABS en verlichting. Die laadt dus vermoedelijk nu niet bij.
Dan neig ik nu al een beetje naar een losse (vergeten) draad nabij de accu. Het kan zijn dat deze 2 maanden toevallig er tegen aan heeft gehangen maar niet vast heeft gezeten.

Begrijp ik het tot zo ver goed of heb ik wat verkeerd?

Laat even weten wat klopt tot nu toe.
Paulvanveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2017, 19:16
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Leersum

Re: Accu lijkt dood maar verlichting/ABS werkt wel

Ongelezen bericht door Paulvanveen »

Ik neig ook naar de conclusie van bedrading . Heb zelfs het idee dat de accu wel oplaadt via de dynamo. De abs luistert heel nauw, iets te weinig spanning en ze gaan al om en om knipperen. Ik denk zelfs dat alles weer functioneert zodat ik stroom zou trekken van de accu naar de accessoire plug ( die bij het zadel overigens ) . Ik laat m ophalen door een reparateur zodat het spul eens even doorgemeten kam worden. Denk namelijk dat vocht van de rit vrijdag de oorzaak is en niet een parkeerlicht. Iets heeft mn accu leeggetrokken vrijdagnacht en dat zorgt voor de problemen nu
Paulvanveen
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2017, 19:16
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Leersum

Re: Accu lijkt dood maar verlichting/ABS werkt wel

Ongelezen bericht door Paulvanveen »

Opgelost!

Naar De With in Cothen gebracht. Bleek aantal connectors onder de tank gecorrodeerd te zijn en de enorme buien van die vrijdag niet te hebben overleefd. Alles losgehad, schoongemaakt, weer aangesloten en verhaal lijkt weer te werken.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”