Pagina 1 van 1

Motor valt uit bij volgas

Geplaatst: 16 jun 2017, 13:22
door Baird
Gelukkig niet de mijne maar de R1150GS (2003 TS, 50k) van mijn broer :$

Hij heeft hem pas gekocht en vroeg mij er eens een ritje op te maken en gaf als informatie mee dat hij 'soms wat inhoud als je wat vlotter rijdt'.

Heerlijke fiets, beduidend minder log dan een RT, lekkere funbike. Bij vol gas geven op de snelweg in 5 en 6 ineens inhouden, even later weet ik hoe het kan reproduceren en valt me op dat de toerenteller op het zelfde moment snel naar 0 terug valt, zodra het gas weer terug gedraaid wordt pakt de motor weer op en gaat de toerenteller weer naar het correcte toerental. Als je rustig accelereert naar hogere toerentallen dan je gaf bij snel gas geven blijft de motor gewoon draaien.

Conclusie:
  • Het lijkt los te staan van het werkelijk gedraaide toerental
    Het lijkt te maken te hebben met de stand van het gas (=TPS stand?)
    Gebeurd er in het gashandvat iets waardoor de bijv. de noodschakelaar bediend wordt?
Wie kan hier iets aan toevoegen?

Re: Motor valt uit bij volgas

Geplaatst: 16 jun 2017, 13:53
door Nico4sen
Baird schreef:Gelukkig niet de mijne maar de R1150GS (2003 TS, 50k) van mijn broer :$

Hij heeft hem pas gekocht en vroeg mij er eens een ritje op te maken en gaf als informatie mee dat hij 'soms wat inhoud als je wat vlotter rijdt'.

Heerlijke fiets, beduidend minder log dan een RT, lekkere funbike. Bij vol gas geven op de snelweg in 5 en 6 ineens inhouden, even later weet ik hoe het kan reproduceren en valt me op dat de toerenteller op het zelfde moment snel naar 0 terug valt, zodra het gas weer terug gedraaid wordt pakt de motor weer op en gaat de toerenteller weer naar het correcte toerental. Als je rustig accelereert naar hogere toerentallen dan je gaf bij snel gas geven blijft de motor gewoon draaien.

Conclusie:
  • Het lijkt los te staan van het werkelijk gedraaide toerental
    Het lijkt te maken te hebben met de stand van het gas (=TPS stand?)
    Gebeurd er in het gashandvat iets waardoor de bijv. de noodschakelaar bediend wordt?
Wie kan hier iets aan toevoegen?
Is de accu recent ontkoppeld geweest?

Hartelijke groet,

Nico


Re: Motor valt uit bij volgas

Geplaatst: 16 jun 2017, 13:54
door PaPinkelman
Als de toerenteller echt naar 0 terug valt lijkt het eerder een probleem met de toerentalsensor (hall sensor?), daarvan kan het motor management natuurlijk "van slag" raken.
Als de motor uit zou vallen (b.v. doordat de noodstop schakelaar per ongeluk wordt geactiveerd), zal de toerenteller, zolang de koppeling niet ingeknepen wordt, langzaam terugvallen met het afnemen van de snelheid en niet naar nul terugvallen.
probleem met de TPS lijkt me dus ook niet logisch

Ik zou zeggen: laat het motormanagement eens uitlezen bij een dealer (of iemand met een GS-911), dan komen er mogelijk foutmeldingen naar boven, die iets meer kunnen zeggen.

Re: Motor valt uit bij volgas

Geplaatst: 17 jun 2017, 12:42
door Baird
PaPinkelman schreef: 16 jun 2017, 13:54 Als de toerenteller echt naar 0 terug valt lijkt het eerder een probleem met de toerentalsensor (hall sensor?), daarvan kan het motor management natuurlijk "van slag" raken.
Als de motor uit zou vallen (b.v. doordat de noodstop schakelaar per ongeluk wordt geactiveerd), zal de toerenteller, zolang de koppeling niet ingeknepen wordt, langzaam terugvallen met het afnemen van de snelheid en niet naar nul terugvallen.
probleem met de TPS lijkt me dus ook niet logisch

Ik zou zeggen: laat het motormanagement eens uitlezen bij een dealer (of iemand met een GS-911), dan komen er mogelijk foutmeldingen naar boven, die iets meer kunnen zeggen.
Klinkt logisch maar waarom dan alleen als je volgas geeft, die Hall-sensor weet toch niet wat de gashandelstand is? Als je rustig gas geeft kun je uiteindelijk harder rijden en treedt de storing niet op. We hebben niet harder gereden dan pakweg 150 dus wat daarboven gebeurd weten we niet.

Re: Motor valt uit bij volgas

Geplaatst: 17 jun 2017, 13:33
door Isaac
De toerenteller zit direkt vast aan de bobine. Als de teller uit valt is er ook geen vonk. Dit wordt geregeld door de motronic die de informatie ontvangt van de beide hall sensoren. Nu komt het vaker voor dat er een hall sensor stuk gaat maar dan zouden beide sensoren tegelijk stuk zijn. Iets wat ik niet verwacht. Wat ze wel gemeen hebben is een elektronische sturing naar de bobine/toerenteller middels 1 draad aangesloten op de motronic.
Ik zou in eerste instantie de zwarte draad op nummer 35 in de plug op de motronic nazien en als daar niets vreemd aan is dan vermoed ik dat de eindtransistor in de motronic (de sturing van de bobine) langzaam aan het overlijden is. Bij een hoge frequentie ontstaat er meer warmte en stopt deze. Als je langzaam naar de hoge frequentie toe loopt dan komt de warmte er ook achter aan. Ik verwacht dus een bijna defekte eindtrap in de motronic.