Bobines overleden

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Bobines overleden

Ongelezen bericht door Copper »

Het blijkt dat mijn twee...bobines overleden zijn. (Als je de stekkers lostrekt dan hoor je geen verschil). Nu kan het zijn dat er al eerder eentje kapot is geweest. (De secundaire vangt dat denk ik wel een beetje op) maar nu dus alletwee, en dat was voelbaar...... Is het sterk toeval dat ze beiden kapot zijn of is het zo dat wanneer er eentje kapot is de andere dan ook sneller de geest geeft ? Als ze het beiden niet doen, kan er dan nog wat anders, wat ervoor zit, kapot zijn ?
Alvast bedankt _004
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bobines overleden

Ongelezen bericht door Baird »

Bij mij heb ik 2 jaar geleden beide primaire bobines vervangen( 1 lag in 2 stukken, de ander preventief), kort geleden waren ze weer allebei kapot. Het uit zich in rauw lopen van het blok en slecht oppakken boven de 4000rpm. Heb destijds als test gereden met alleen de secundaire bougies, gaat goed maar motor is beduidend tammer.

Nu dacht ik nog : de bobines kunnen het niet zijn, die zijn pas 2 jaar oud (ongeveer 50.000 km in mijn geval), maar ze waren het dus toch, motor loopt weer als een zonnetje Big RT Smile . Origineel BMW zijn Maden in China, Beru maakt ze ook, weet niet waar die vandaan komen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Bobines overleden

Ongelezen bericht door Copper »

De loop is zoals je omschrijft Bert. Bibberen en niet netjes doortrekken bij volgas en een rauwer loop. Ook stationair af en toe een klap. Gas dicht betekent een knetterende uitlaat. Hij loopt toch nog 1 op 16...... nog knap .

Ter lering; waar komen de bobine kabels ("bougiekabels") vandaan ? De hallgever waar ik hier over lees, waar zit die en wat doet die ? Het moment bepalen wanneer er een vonk moet komen ?
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bobines overleden

Ongelezen bericht door Baird »

Copper schreef: 28 jul 2017, 22:30 De loop is zoals je omschrijft Bert. Bibberen en niet netjes doortrekken bij volgas en een rauwer loop. Ook stationair af en toe een klap. Gas dicht betekent een knetterende uitlaat. Hij loopt toch nog 1 op 16...... nog knap .

Ter lering; waar komen de bobine kabels ("bougiekabels") vandaan ? De hallgever waar ik hier over lees, waar zit die en wat doet die ? Het moment bepalen wanneer er een vonk moet komen ?
Ben nog op vakantie, zal binnenkort reageren met meer info ..
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Bobines overleden

Ongelezen bericht door blackers »

Baird schreef: 30 jul 2017, 22:30
Ben nog op vakantie, zal binnenkort reageren met meer info ..
Hoe is het eigenlijk met jullie (?) in Noorwegen? Je zou toch rond deze tijd een motortocht maken? [groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Bobines overleden

Ongelezen bericht door Bert M »

Vriendelijk verzoek van de moderator: Graag ff niet het draadje over de bobines 'vervuilen' met vakantieavonturen.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bobines overleden

Ongelezen bericht door Baird »

Bij de Twinspark worden de secundaire bobines door de oorspronkelijk bobine bedient, deze zit onder de tank aan de voorzijde. De beide primaire bougies hebben ieder een eigen pin-bobine direct op de bougie zitten. Het gehele systeem wordt aangestuurd vanuit de Motronic 2.4 waarbij het signaal van de Hall-gever een van de inputs is die daar binnen komt. Verder komen daar ook de Throttle Position Sensor (TPS), olie temperatuur, luchttemperatuur en vast nog wel eentje die ik vergeet binnen. Samen met de opgeslagen software mappings wordt dan bepaald hoeveel benzine er ingespoten wordt en waneer de vonk moet komen. Verder zit er nog een keuze module in de zekeringskast die bepaald welke mapping er gebruikt wordt, de Motronic 2.4 heeft er meen ik 8, dus afhankelijk van de milieu-eisen in het gebied waar de motor verkocht wordt is er een specifieke module geplaatst. In Zwitserland en (ik meen) de USA of Canada lopen ze het slechtste omdat daar de eisen het hoogste zijn, de module is overigens makkelijk aan te passen, zoek maar eens op Little Green Bastard of Little Pink Bastard. http://advrider.com/index.php?threads/m ... plug.8461/.

Genoeg zo?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Bobines overleden

Ongelezen bericht door Copper »

Genoeg zo....? Big RT Smile . Dacht het wel.

Volgens mij ga jij toch nog naar de dealer, en ik weet waarom......om hem wat te leren Big RT Smile .

Als de twee secundaire kapot zijn ( of die ene onder de tank) voelt dat hetzelfde als wanneer de twee primaire het niet doen ?
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bobines overleden

Ongelezen bericht door Baird »

Copper schreef: 31 jul 2017, 23:48 Genoeg zo....? Big RT Smile . Dacht het wel.

Volgens mij ga jij toch nog naar de dealer, en ik weet waarom......om hem wat te leren Big RT Smile .

Als de twee secundaire kapot zijn ( of die ene onder de tank) voelt dat hetzelfde als wanneer de twee primaire het niet doen ?
Weet ik dan weer niet :D , wel heb ik eens gereden met alleen de beide secundaire bougies, hij rijdt prima maar wel als een 500 cc'tje.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bobines overleden

Ongelezen bericht door Baird »

Inmiddels zijn BEIDE pin-bobines weer overleden, levensduur respectievelijk 3 en 6 weken. Er zit nu weer 1 nieuwe in en mijn spare (die ook niet echt fantastisch is). Volgens de expert is één van meest voorkomende oorzaken dat de bobine sneuvelt een slechte massa-verbinding, door gemeten maar die zijn goed.

De pin-bobine heeft 3 aansluitingen, mijn aannames: eentje is de massa is, ik verwacht dat op een andere permanent 12V zal komen te staan en op de derde zal een signaal komen om te gaan vonken. Ik ben op zoek hoe dat signal er uit ziet: is dat ook 12V, een andere spanning of juist massa?

Ik wil dus eigenlijk een soort tester maken om zo'n ding eens op de pijnbank te kunnen leggen, hoe we dat tussen de 500-3500 keer per minuut gaan doen is de volgende uitdaging.

Wie zet mij op het goed spoor?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Bobines overleden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, 1 pen aan massa, 1 pen aan 12 volt en 1 pen het signaal, zie de bekende Elektrisch Schema op het forum.
(het aanstuur-signaal zit aan de middelste punt van de wikkelingen, 12 volt aan de ene uiteinde, massa aan het andere uiteinde)
En inderdaad, slechte massa is dodelijk voor dergelijke bobines.

Ter inspiratie:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/108000

Meestal klapt de primaire aansluiting, degene die aan de 12 volt-kant zit, eruit.
Die heeft een vrij lage ohmse waarde van enkele ohms.
Als je die meet als deze defect is, meet je meestal 0 ohm, in plaats van enkele ohms, oftewel kortsluiting.
De secundaire, hoogspanning kant heeft een ohmse waarde van kilo-ohms.
0 ohm is een kortsluiting en dus (ook) niet goed.

Je kunt ook zelf een soort van make-shift oplossing maken;
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 16 sep 2017, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Bobines overleden

Ongelezen bericht door Isaac »

De bobines zijn in de loop van de tijd veranderd. De oude bobines in combinatie met ouderwetse contact punten waren 6 volt. De bobine zat ook in serie geschakeld met een weerstand die de andere 6 volt weg werkte. Hiermee kon tijdens het starten, als de spanning door de grote stroom inzakte, de weerstand overbrugt worden zodat de vonk nog ruim voldoende was om te kunnen aanslaan.
Doordat de transistorontsteking zijn intrede deed kon de tijd van het spanningsloos zijn op de primaire spoel sterk verkort worden en was een betere inductie (vonk) mogelijk. Hierdoor werden langzamerhand de bobines vervangen door een 12 volt type en bleef de vonk voldoende door de stroom geregelde ontsteking op de bobine.
Intussen is isolatie materiaal verbetert en kan men dus steeds kleiner werken. Een nadeel is dan dat de kans van overslag wat groter is bij veroudering maar ook bij een slecht contact naar de primaire spoel. Dat is dus de massa draad waarover het een en ander geschreven wordt. Tevens is het warmte probleem groter geworden. De stroom is nagenoeg niet veranderd maar de bobine is veel kleiner geworden en wordt dus warmer. Dit resulteert weer in het sneller verharden van de kunststof en krimpscheuren in de isolatie.
Al met al waren de oude bobines dus beter maar hebben we eigenlijk geen keus meer.
De link naar de tester die staat aangegeven is een goede mogelijkheid om te testen. Maar dan wel de puls wide modulator zo smal mogelijk zetten zodat de stroom maximaal is door de bobine. Dit bootst de transistor ontsteking het beste na.
Bobine kabels los laten hangen (of los nemen) om te testen of deze wel of niet mee loopt is een aanslag op de bobine. Doordat de vonk niet op de bougie kan overslaan loopt de spanning verder op en zoekt de spanning een ander punt om zijn energie weg te kunnen vloeien. En dat zou dan wel eens de primaire spoel kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bobines overleden

Ongelezen bericht door Baird »

Thnx, moet eens kijken hoe ik dan de pin-bobines moet testen, het filmpje gaat over een conventionele bobine met 2 uitgangen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Bobines overleden

Ongelezen bericht door Isaac »

Bij de 3 polige bobine wordt de + direkt aan de 12 volt aangesloten.
De schakeldraad gaat naar de zelf gemaakte schakeling en schakelt naar massa.
De massa draad wordt aangesloten op de buitenkant van de bougie.
En de hoogspanning (kan niet missen) op de kern van de bougie.

De massa van de secundaire spoel ligt gescheiden van de primaire spoel.
Bij de 2 polige bobines wordt of de metalen kern als massa gebruikt (is in feite dus de 3e draad) of de secundaire spoel zit aan de + vast.
Door de accu, lampen en alles wat aanstaat is de + voor de secundaire spoel in feite (op 12 volt na) gelijk aan massa.
Bij de laatste uitvoering kan je wat meer storing horen via de radio omdat de hoogspannings-puls in feite over een stukje bedrading loopt.

Zou je de massa secundair verbinden met de massa van de voeding dan kan je daarmee de overslag testen tussen primair en secundair.
Zeker niet onbelangrijk omdat doorslag tussen beide wikkelingen dan pas gezien kunnen worden.
Het 1e schema laat de werking goed zien. De draad rechts onder zit in dit schema dus al verbonden met de primaire massa.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”