Olietemperatuursensor / display probleem

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Olivier
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2016, 10:36
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Olietemperatuursensor / display probleem

Ongelezen bericht door Olivier »

Hallo RT leden,

Mijn olietemperatuurdisplay valt uit nadat het vierde streepje is aangegaan. Het 5de streepje zou moeten verschijnen, maar in plaats daarvan vallen alle streepjes weg. Dat is consequent zo. Ik merk verder niets aan de motor, geen haperingen tijdens het rijden of andere storingen.

De conclusie van het draadje was dacht ik dat de olietemperatuursensor defect was. Kan ik daar ook vanuit gaan? Wat kan ik anders nog controleren voor ik de hele benzinetank demonteer en voor niets een sensor bestel?

Ik meende hierover een tijd terug een bericht te hebben gezien op het forum, maar kan het niet meer terugvinden. (Ik mag niet alleen op het woord ''olietemperatuursensor' zoeken en alle andere combinaties leveren niet het resultaat :$ )

Groeten,
Olivier
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Olietemperatuursensor / display probleem

Ongelezen bericht door Isaac »

Er zijn twee mogelijkheden. De sensor heeft problemen of het display is stuk aan het gaan.
Een defecte sensor komt weinig voor dus vermoed ik dat je display aan het overlijden is.
Vaak gaan deze stuk door een verkeerde montage van het kuip front.
Tussen de warme uitlaat van de olie koeler en de rest zit er een schuimrubberen afdichting.
In de loop van tijd droogt deze afdichting uit en brokkelt dan af.
Als dit aan de zijde van je display is gebeurd dan komt de vrij hete lucht tegen de kast van het display aan.
De warmte sloopt dan heel langzaam het display.
Sensor middels een externe weerstand simuleren is het meest eenvoudigst om deze klacht te zoeken.
Als display dan wel goed werkt heb je geluk en is het een goedkopere sensor.
Olivier
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2016, 10:36
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Olietemperatuursensor / display probleem

Ongelezen bericht door Olivier »

Ok, ik zal van de week eens kijken hoe mijn rubbers er uitzien. Als ik zo langs het stuur naar binnen in de cockpit tuur, ziet het er allemaal nog wel netjes (niet verouderd) uit. Ik ga het van de week eens openmaken.

Toch nog wat Engelstalige forums gevonden waarop het gaat over vervangen van de temperatuursensor. Alleen staat er dan nooit aan het eind of dat de werkelijke oplossing is geweest. :-/

Ik hou nog even hoop, hoewel die tank verwijderen om bij de sensor te kunnen wel een hoop werk is.

Groeten,
Olivier
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Olietemperatuursensor / display probleem

Ongelezen bericht door Isaac »

Als je het paneel, waar het display in zit, los haalt dan kan je eigenlijk alles al testen en zien of de isolatie nog goed zit.
Achter het display ligt de kabel met een slag opgerold en zit aangesloten met een stekker.
In die stekker zit (met vrij grote zekerheid uit het geheugen) een paarse draad.
Die draad is ten opzichte van massa de sensor draad van de olie temperatuur.
Als je die draad aan massa zou verbinden, de sensor mag dan ook vast blijven zitten, moet het display volle bak uitslaan.
De sensor is een NTC van, ik dacht, 2.5 K-ohm en wordt dus lager in waarde als de temperatuur stijgt.
Dus gewoon een massa draadje die even tegen een paperclip wordt gehouden en in de plug naast de draad wordt gestoken moet dus werken.
Eenvoudig te meten dus en het paneel is redelijk snel lost te nemen. In ieder geval veel minder werk dan de tank.
Als dit werkt dan...... helaas toch de sensor.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Olietemperatuursensor / display probleem

Ongelezen bericht door Baird »

en plaats dan meteen de brandstofslag koppelingen, is het de volgende keer een stuk makkelijker om de tank er even af te halen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Olivier
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2016, 10:36
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Olietemperatuursensor / display probleem

Ongelezen bericht door Olivier »

BeRT, wat bedoel je met brandstofkoppelingen? Waar zou ik dat kunnen kopen en waar moet ik dat dan plaatsen?

Groeten,
Olivier
Olivier
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2016, 10:36
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Olietemperatuursensor / display probleem

Ongelezen bericht door Olivier »

Ik heb het dashboardpaneel er af gehad en de meting doorgevoerd zoals BeRT heeft uitgelegd. En ik krijg 5 streepjes op de olietemperatuurmeter. Dus ik kan ergens een sensor gaan bestellen. Bert, dank voor je uitleg! -top-
Edit: ik krijg alle streepjes te zien.

Aan het feit dat 1 van de schroefjes, waarmee de display vastgemaakt zit, al lam gedraaid was, kan ik concluderen dat er al eens eerder naar gekeken was. Niet erg netjes van de vorige eigenaar om dat niet te vertellen, terwijl ik expliciet naar het uitvallen van de meter had gevraagd :(

Groeten,
Olivier
Laatst gewijzigd door Olivier op 28 aug 2017, 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Olietemperatuursensor / display probleem

Ongelezen bericht door Baird »

Olivier schreef: 24 aug 2017, 18:00 BeRT, wat bedoel je met brandstofkoppelingen? Waar zou ik dat kunnen kopen en waar moet ik dat dan plaatsen?

Groeten,
Olivier
Standaard BMW koppelingen, te verkrijgen bij de dealer of de Hobbyist, komen in de beide slangen (rechts onder de tank) te zitten van de tank naar het frame, zijn zelfsluitend dus in de juiste richting monteren. Je klikt ze lost en de tank kan er helemaal af, werkt zoveel fijner dan dat gedoe met slangen afknijpen en los peuteren.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Olietemperatuursensor / display probleem

Ongelezen bericht door japachap »

Isaac schreef: 19 aug 2017, 12:27 Er zijn twee mogelijkheden. De sensor heeft problemen of het display is stuk aan het gaan.
Ik stel het nog een voor- mijn evaring met mijn RID is dat de stekker achter de bovenkuip kan ook problemen veroorzakken (vooral met de versnellingsbak indicator).
Maar en idee.
Ben heel benieuwd hoe het zal gaan met de nieuwe sensor...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”