Inhouden bij veel regen
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 jun 2017, 20:52
- Type: R1100RT
- Bijz: 1995, 3e eigenaar.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Eursinge
Inhouden bij veel regen
Hallo beste RT vrienden.
Vandaag veel gereden op mijn 1100 RT uit 1995. Het was een zeik natte dag. Vooral tijdens het regenen begon mijn motor te haperen/stotteren, inhouden. Vooral als er veel vermogen werd gevraagd, snelweg en niet bij een bepaalt toerental. Het was de eerste x sinds eind mei toen ik deze motor gekocht heb dat ik met veel nattigheid op de weg ben geweest. Heel af en toe had ik een hapering uit het niets rond de 4K toeren.
Op een 1 van de manier komt er vocht bij de ontstekings delen verwacht ik waardoor er haperingen ontstaan. Waar zal ik beginnen? Bougie kabels? Deze leken droog tijdens het rijden. Of is er een bekende oorzaak die deze problemen geeft bij zeiknat weer? Ik kon het in de zoekfunctie niet vinden.
Dank voor eventuele reactie's
Mvg Herman
Vandaag veel gereden op mijn 1100 RT uit 1995. Het was een zeik natte dag. Vooral tijdens het regenen begon mijn motor te haperen/stotteren, inhouden. Vooral als er veel vermogen werd gevraagd, snelweg en niet bij een bepaalt toerental. Het was de eerste x sinds eind mei toen ik deze motor gekocht heb dat ik met veel nattigheid op de weg ben geweest. Heel af en toe had ik een hapering uit het niets rond de 4K toeren.
Op een 1 van de manier komt er vocht bij de ontstekings delen verwacht ik waardoor er haperingen ontstaan. Waar zal ik beginnen? Bougie kabels? Deze leken droog tijdens het rijden. Of is er een bekende oorzaak die deze problemen geeft bij zeiknat weer? Ik kon het in de zoekfunctie niet vinden.
Dank voor eventuele reactie's
Mvg Herman
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4483
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Inhouden bij veel regen
Na de nodige jaren actief te hebben meegelezen op 't forum gok ik (met mijn beperkte technische kennis) op de bobine of de hallgever. Met name die laatste kan slecht over nattigheid. Toets eens "bobine" of "hallgever" in bij de zoekfunctie . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- jfruiter
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
- Type: R1100RT
- Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
- Locatie: Ens
Re: Inhouden bij veel regen
Denk eerder aan doorslaan bougie kabels
Jan
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Inhouden bij veel regen
Dat het een probleem met de ontsteking is lijkt mij wel zeker. Alleen nu nog even testen wat er mis gaat.
De regen nabootsen is niet zo moeilijk. We starten de motor en geven deze met de tuinslang water op de ontsteking kabels. Die zal vermoedelijk goed blijven. Daarna richting de bobine sproeien en daar verwacht ik de fout. Anders de afdekplaat van de hallgevers benevelen.
Waarom de bobine. De spoelen zitten ingegoten in een hars. een nadeel van een transistor ontsteking, en die is er, dat er stroom loopt door de bobine als het kontakt aan staat zonder draaiende motor. De afkoeling is dan net niet voldoende en kan de bobine te heet worden en krijgt de isolatie haarscheurtjes. Die lopen vol met vocht en vuil en geven dan vaak doorslag bij vochtig weer. Uiteraard droogt de isolatie ook in de loop van jaren wat uit en kan deze klacht ook ontstaan.
Niet met een harde straal testen maar gewoon proberen te nevelen werkt het beste.
De regen nabootsen is niet zo moeilijk. We starten de motor en geven deze met de tuinslang water op de ontsteking kabels. Die zal vermoedelijk goed blijven. Daarna richting de bobine sproeien en daar verwacht ik de fout. Anders de afdekplaat van de hallgevers benevelen.
Waarom de bobine. De spoelen zitten ingegoten in een hars. een nadeel van een transistor ontsteking, en die is er, dat er stroom loopt door de bobine als het kontakt aan staat zonder draaiende motor. De afkoeling is dan net niet voldoende en kan de bobine te heet worden en krijgt de isolatie haarscheurtjes. Die lopen vol met vocht en vuil en geven dan vaak doorslag bij vochtig weer. Uiteraard droogt de isolatie ook in de loop van jaren wat uit en kan deze klacht ook ontstaan.
Niet met een harde straal testen maar gewoon proberen te nevelen werkt het beste.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 jun 2017, 20:52
- Type: R1100RT
- Bijz: 1995, 3e eigenaar.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Eursinge
Re: Inhouden bij veel regen
Bedankt voor jullie reactie's
Vanochtend heb ik de zei kappen eraf gehaald en de tank een stukje opzei geschoven om alles even te bestuderen. Wat een complexe compact gebouwde machine zeg. Ik heb de bougie kabels ingesmeerd met vaseline met de hoop dat tijdelijk vocht verdrijft. Vervolgens met regen weg gereden en na een tijdje weer haperingen. Dus dat heeft geen resultaat gebracht. Later tijdens de rit werd het droog en zijn de problemen voorbij. Volgende X de bobine vernevelen en kijken of dat problemen geeft of preventief vervangen.
Met vriendelijke Groet Herman
Vanochtend heb ik de zei kappen eraf gehaald en de tank een stukje opzei geschoven om alles even te bestuderen. Wat een complexe compact gebouwde machine zeg. Ik heb de bougie kabels ingesmeerd met vaseline met de hoop dat tijdelijk vocht verdrijft. Vervolgens met regen weg gereden en na een tijdje weer haperingen. Dus dat heeft geen resultaat gebracht. Later tijdens de rit werd het droog en zijn de problemen voorbij. Volgende X de bobine vernevelen en kijken of dat problemen geeft of preventief vervangen.
Met vriendelijke Groet Herman
- Baird
- 2023
- Berichten: 4305
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Inhouden bij veel regen
Ik zet mijn geld op de bekabeling van de Hall-gever, vervangen dus.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Inhouden bij veel regen
Ik zou ook even in de bougiekappen kijken. Bij mijn F650 waren ze inwendig verrot. Oudere bougiekabels komen natuurlijk ook ooit aan de beurt voor vervanging. Maar Bobine en hallgevers komen ook nogal eens voor dus de kans dat hier je probleem ligt is ook groot zoals al aangegeven hier. Als je er wat wd40 in de bougiekappen spuit en dan even rijd in de regen is het probleem dan even weg of minder? Soms kan je zien waar de vonk heeft overgesprongen.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 jun 2017, 20:52
- Type: R1100RT
- Bijz: 1995, 3e eigenaar.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Eursinge
Re: Inhouden bij veel regen
Hallo,
Momenteel druk in de oogst werkzaamheden dus voorlopig niet sleutelen en natwegdek vermijden helaas. Als eerste ga ik de bobine vervangen. Beru 100 euro kwam ik tegen.
Dan de bougie kabels als het probleem nog niet verholpen is en als laatste de hallgever.
Ik laat jullie weten wat het resultaat is. Bedankt zover.
Momenteel druk in de oogst werkzaamheden dus voorlopig niet sleutelen en natwegdek vermijden helaas. Als eerste ga ik de bobine vervangen. Beru 100 euro kwam ik tegen.
Dan de bougie kabels als het probleem nog niet verholpen is en als laatste de hallgever.
Ik laat jullie weten wat het resultaat is. Bedankt zover.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 jun 2017, 20:52
- Type: R1100RT
- Bijz: 1995, 3e eigenaar.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Eursinge
Re: Inhouden bij veel regen
Vandaag de bobine vervangen. Eentje van beru op een Duitse onderdelen website gekocht voor 60 euro.
Ook een uur getoerd met nat wegdek en geen problemen meer ondervonden. In de oude bobine zat ook een scheurtje waar vocht onder kan kruipen, dus heel aannemelijk dat het probleem door de bobine kwam.
Ook een uur getoerd met nat wegdek en geen problemen meer ondervonden. In de oude bobine zat ook een scheurtje waar vocht onder kan kruipen, dus heel aannemelijk dat het probleem door de bobine kwam.