Koppeling afstellen

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
SpeedLess
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jun 2016, 21:57
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Koppeling afstellen

Ongelezen bericht door SpeedLess »

Hallo,

Ik ben er onlangs achter gekomen wat de reden is dat de cruise control af en toe niet 'pakt'... bij het omhoog duwen van het palletje komt er geen SET in beeld, dus gaat dan niet aan. Als ik dan de koppeling (verder) richting de 0-stand duw (beweegt zeg maar 1 mm) dan pakt de cruise control wel.

Kun je zelf regelen dat ie iets meer onder 0-stand gaat ofzo?

Dank!
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Koppeling afstellen

Ongelezen bericht door Isaac »

De schakelaar voor de cruise control is volgens mij een andere schakelaar dan de standaard schakelaar die de versnelling overbrugt.
Deze schakelaar zal vermoedelijk gewoon wat verplaatst (afgesteld) moeten worden of een lipje hiervan wat verbogen moeten worden.
Het heeft dus niets met een afstelling van een koppeling te maken en mag dus niet aangepast worden omdat anders die instelling veranderd.
In principe de schakelaar opzoeken, ik weet dus niet waar deze zou zitten, die specifiek voor de cruise control is.
Gebruikersavatar
SpeedLess
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jun 2016, 21:57
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Koppeling afstellen

Ongelezen bericht door SpeedLess »

Ok, ik dacht wellicht dat het ding dat je inknijpt om te koppelen (hoe heet dat in godsnaam?) iets strakker afgeveerd moest worden om ook die laatste micrometer te overbruggen naar nul...
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Koppeling afstellen

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik weet dus niet waar het schakelaartje zit. Mogelijk hoor je hem klikken als je een paar millimeter heen en weer beweegt met de koppelingshandel.
Omdat beide (de cruise control en de neutraal stand schakelaar) deel uit maken van een veiligheid circuit zullen dat gegarandeerd 2 schakelaars zijn.
Strakker afstellen van de kabel (dus de koppeling) kan dan de nodige vrije speling weg werken waardoor er weer andere klachten gaan ontstaan met mogelijk duurdere onkosten.
Maar er zal best wel een lid zijn die precies weet te vertellen waar je moet zoeken en mogelijk ook hoe deze is te verstellen.
Maar je ben goed bezig. Eerst vragen dan doen. Er zijn er bij die eerst proberen en dan help roepen.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Koppeling afstellen

Ongelezen bericht door ciske »

Ik denk dat de aanname wel klopt!
De bediening van (de schakelaar van) de koppelingshandle zorgt er immers voor dat de ingeschakelde cruisecontrol uitschakelt. Eender als het aanraken van een voet-of handremhendle dat doet.
Als de microschakelaar van de koppelingshandle niet goed functioneerd blijft de cruisecontrol vanwege veiligheidsredenen "Out of order".
Kortom, de hypothese van SpeedLess (je vraagt er wel om met zo'n naam) komt mij plausibel voor.
Een koppelingskabel afstellen oid gaat echter niet omdat de 1200 een hydraulisch systeem heeft. Ik zou het zoeken in schoonmaken en smeren van het scharnierpunt. Kun je meteen dat schakelaartje op goede werking controleren.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
SpeedLess
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jun 2016, 21:57
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Koppeling afstellen

Ongelezen bericht door SpeedLess »

Isaac & Ciske, dank voor de reacties!

Haha Speedless, dat zei mijn zoontje toen hij klein was en dan dacht hij dat hij Engels aan het praten was en die hebben we er in gehouden, haha.

Dat is wel een goeie, ik ga eens dat scharnierpunt van die koppelingshendel (oja zo heet dat ding :-) reinigen...

Ik laat weten of dat het was!
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”