R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Puurgeluid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2012, 18:33
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Gouda

R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Puurgeluid »

Ha Motorvrienden,

Ik begin een beetje wanhopig te worden, dus ik wil jullie vragen om wat hulp.
Ik heb mijn R1150RT uit 2002 185.000km vorige week een grote beurt gegeven; olie, oliefilter, brandstoffilter, bougies, luchtfilter etc etc.
De motor ook even schoongemaakt onder het Tupperware, wat waarschijnlijk mijn probleem heeft veroorzaakt.

Voor de synchroon afstelling luchtmeters eraan en de motor gestart, liep netjes, schroefje verstellen op rechts, afslaan en nooit meer starten.....

Zodra ik contact maak draait een brandstofpomp even en heb ik ook heel even constante spanning op mijn injectors, maar tijdens het starten geen vonk en geen brandstof, geen constante spanning op de injectors....

Nu ben ik al een weekje bezig en ik heb het volgende al uitgesloten:
- Hall Gever getest met LED lampje en voedermaatje; doet at hij moet doen
- Zijstandaard schakelaar werkt naar behoren
- Relais voor Motronic en brandstofpomp getest en verwisseld met een reserve en die van de claxon
- Accu vervangen
- Alarm lijkt normaal te functioneren, schakelt in en uit, LED indicator blijft uit nadat ik de startonderbreker heb gedeactiveerd en dan gaat de RID aan.
(- Motronc vervangen door een gebruikte, tussen haakjes want volgens de sloop kwam deze uit een R1150R en zou moeten werken, maar volgens het boschnummer is het er één voor een R1200 en dan vermoed ik dat ie het niet zou doen)

Kan iemand mij vertellen wanneer in het proces de injector constante spanning krijgen en wat daar voor nodig is?
Ik heb een origineel alarm, zou er toch iets in het alarm ervoor kunnen zorgen dat de brandstof voorziening niet aan gaat?
GS-911 is besteld en onderweg, dus misschien weet ik op termijn meer....En dan zal ik jullie op de hoogte houden, voor nu hoop ik dat iemand hier nog iets heeft om te kunnen testen/uitsluiten.

Alvast bedankt,
Groet, Dennis
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Baird »

De Motronic voor een 2 bougie en 4 bougie (TwinSpark) model is anders, de vervroeging van de ontsteking is anders, wat hij met de injectie doet weet ik niet. Ik weet niet hoeveel bougies de genoemde R1200 had/heeft.

Een constante spanning op de injectors lijkt me niet goed, dan verzuipt hij namelijk ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Puurgeluid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2012, 18:33
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Gouda

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Puurgeluid »

Mijn R1150RT is een twinspark, rede dat ik twijfel aan het feit of het de motronic is, is het feit dat bij het eerste contact de brandstofpomp en dus ook de injectors wel even spanning krijgen. Tegelijk zou dat ook gewoon het opstarten van Motronic kunnen zijn.

Verder staat er, voor zover mij bekend en volgens mijn motorgarage, op 1 draad (groen wit) altijd 12v de injectors worden aangestuurd door de motronix die de andere draad, op het juiste moment, met de massa verbond.

Maar dit zou verkeerde info kunnen zijn.
Kan iemenad bovenstaand bevestigen?
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Isaac »

Wat bedoel je met;
Puurgeluid schreef: 03 feb 2018, 18:08 afslaan en nooit meer starten.....
Dat de startmotor niet draait of dat deze wel draait maar dat de motor niet aanslaat.
Daar zit nogal een groot verschil in.
De injectoren zijn frequentie en pulsbreedte gestuurd. Afhankelijk van het toerental, de buiten temperatuur en de gasklep stand.

Als je de pomp even hoort draaien staan alle knoppen goed en is de standaard schakelaar intact.
Verder zoeken is afhankelijk van wat deze nog wel doet.
Gebruikersavatar
Puurgeluid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2012, 18:33
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Gouda

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Puurgeluid »

Excuus dat is idd niet heel duidelijk zoals ik het heb opgeschreven.
Ik bedoel dat de startmotor wel draait, maar hij sloeg niet aan, vervolgens naar de basisvragen:
- benzine? nope
- vonk? nope
En zo kwam ik tot waar ik nu sta.

Ik heb overigens ook al een aantal keer de gashendel 'opnieuw ingelezen' (contact aan nadat zekering 5 meer dan 10min los is geweest, 3 keer gas rustig naar max en weer terug en contact weer uit)
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Isaac »

Je had de hall gevers gecontroleerd. Die puls stuurt namelijk zowel de ontsteking als de injector.
Bij de 1150 zit 1 kant van de injector aan de 12 volt via het relais wat je had gewisseld/vervangen.
Je zou dus continue spanning op 1 zijde (de groen-witte draad) moeten houden. (zekering F6)
Als het relais afvalt dan schakelt de motronic deze af.
Dan zou je kunnen kijken of het motronic relais wel in komt en in blijft. (zekering F5)
Deze draad is groen-zwart en verzorgt ook de spanning van je olie en benzine meter.
Ben dus benieuwd of dit display aan blijft.

Nog even een aanvulling. Ik neem aan dat je spanning meet t.o.v. het frame en de te meten aansluiting.
Gebruikersavatar
Puurgeluid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2012, 18:33
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Gouda

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Puurgeluid »

Ik meet spanning tov van de min van de accu, het frame dus.

De benzinemeter en temperatuurmeter gaan aan zodra ik de startonderbreker gedeaciveerd heb en deze blijven aan ook tijdens het starten.
Ik heb net nog even de spanning gemeten op de connector van de motronic netjes ruim 12v en zodra ik het motronic relais los haal valt alles af.

Je gaat dan toch weer aan de hall gever denken.
Gebruikersavatar
Puurgeluid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2012, 18:33
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Gouda

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Puurgeluid »

Ik bedenk me ineens dat ik niet meer heb toegelicht waar ik denk dat het probleem ontstaan is:

Toen mijn motor niet meer wilde starten ben ik natuurlijk gaan starten en toen kwam ik erachter dat mijn Dobeck Perfomance* kastje niet zo spatwaterdicht is als dat je zou vermoeden.... daar liep water uit.... sinds die ontdekking heb ik dit kastje uiteraard niet meer gebruikt en is alles origineel aangeloten.
Kans is dus groot dat ik de rechter injector heb kortgesloten... Vandaar ook het idee om de motronic te vervangen. Tegelijk werkt de initiele aansturing van de injectors en pomp dus wel.

(* Docbeck performance maakt een kastje tegen KFR wat tussen de rechter injector zit en een massa draad heeft. Het krijgt dus spanning van de constante spanning van de injector, massa van een losse draad en pulse van de massa, deze pulse wordt een soort van geregenereerd en het kastje stuurt dan de injector aan. Merkbare verbetering moet ik zeggen)
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Isaac »

De spanning op de bobine (1 kant) en op beide injectoren (ook 1 kant) MOET 12 volt zijn en blijven.
Dat het relais bij blijft en de zekering die er voor zit goed is geeft het werkende display aan. En die blijft ook aan zoals jij aan geeft.
Ik ga nu toch denken dat je verkeerd zit te meten. Vandaar mijn opmerking van het meten t.o.v. het chassis.
Ik heb daar nog niet echt een antwoord op gehad. Afhankelijk van die meting kunnen we verder beredeneren en mogelijk jouw fout oplossen of in ieder geval concluderen wat er stuk is.
Gebruikersavatar
Puurgeluid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2012, 18:33
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Gouda

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Puurgeluid »

Ik meet zoals gezegd naar de minpool van de accu, die aan het frame vastzit, dus dat zou moeten kloppen.

Mijn bobine krijgt wel 12v constante spanning. En die houdt ie ook tijdens het starten.

Ik ben nu aan het werk, maar zal vanavond nogmaals meten en vertellen op welke kleuren draad ik spanning heb. Kunnen we vanaf daar verder.

Gr. Dennis.
Gebruikersavatar
Puurgeluid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2012, 18:33
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Gouda

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Puurgeluid »

Update:

Injector
Groen/wit kort 12v bij deactiveren startonderbreker. Tijdens starten 0v
Geen verbinding (met OHM meter) tussen chassis en groen/wit ook niet tijdens starten
Geel/paars kort 12v bij deactiveren stattonderbreker tijdens starten 0v
Geen verbinding (met OHM meter) tussen chassis en geel/paars ook niet tijdens starten

Bobine
Groen 12v bij aanzetten contact terwijl startonderbreker nog geactiveerd is. 12v blijft na deactiveren startonderbreker.
Zwart geen verbinding (met OHM meter) tussen chassis en zwart ook niet bij het starten.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Isaac »

Puurgeluid schreef: 04 feb 2018, 21:21 Injector
Groen/wit kort 12v bij deactiveren startonderbreker. Tijdens starten 0v
Dan zit hier ergens de fout. De groen-witte draad moet 12 volt blijven behouden.
Dit is een voeding die via F6 (10A) en het "Fuel pomp relais" de spanning verzorgt voor de lamba sonde, de brandstof pomp en beide injectoren.

Dat je met de ohm meter niets meet klopt wel. De schakeling is middels een transistor die schakelt naar massa. Om die puls zichtbaar te maken kan je een klein gloeilampje (12v 5 watt) aansluiten op de +12 volt en de andere kant van het lampje op de geel-violet (volgens schema geel-grijs) aansluiten. Dan wel even beide injectoren los pluggen.
Als hier de puls zichtbaar is werkt de motronic en de hall gevers. Dan blijft de voeding met de groen-witte draad zelf over.

We horen het weer.
Gebruikersavatar
Puurgeluid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2012, 18:33
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Gouda

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Puurgeluid »

Dank voor alle support, gisteravond eindelijk weer even tijd om verder te zoeken met resultaat.

Op het moment dat ik het lampje verbond tussen de +12v en de Geel/violet hoorde ik iets klikken (relais achtig) achterin de motor, toen dacht ik; niet goed... Ineens bedacht ik me dat ik vergeten was de ander injector los te halen... 😬

Test met het lampje gaf bij beide injectoren aan dat er een pulse kwam.

Maar nu komt het; toen ik stopte met testen hoorde ik steeds een relais klikken; het bleek die van de Motronic te zijn.Lukraak aan.... uit.... aan... uit.... en steeds langer aan dan uit. Meten en het bleek de aansturen van het relais te zijn die steeds uitviel ook bleek nu de wit/groene draad steeds even 12v te krijgen... Contact een paar keer uit en aan en langzaam werd het uitvallen minder zodat het relais stil bleef. Maar nu kreeg ik alleen 12v als ik startte. Tank weer gemonteerd, starten en na een paar pogingen liep hij weer. JOEPIE!!!

MAAAAAAR!!!
Wat vreemd is is dat het display aanbleef tijdens het klikken van het relais, terwijl dit ook op het motronic relais zou moeten zitten, toch?
Verder wordt dit relais toch aangestuurd/onderbroken door de zijstandaard? En daar ben ik niet in de buurt geweest OF heeft dit toch iets met het alarm/startonderbreking te maken? Wat zijn die kastjes (waar ik het klikken hoorde) naast de sirene in het handschoenenkastje? Heeft iemand een schema van het alarm?

Kortom, superblij dat ie weer start, maar ik zou graag weten waar het door komt voordat ik een keer boven in de Alpen sta en hij stopt ermee...
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Isaac »

Het motronic relais zit opgenomen in het veiligheid circuit. Als alles in de juiste positie staat wordt middels dat relais de motronic en het display voorzien van de 12 volt.
Als de opgestarte motronic werkt stuurt deze het relais van de brandstof pomp aan. Tevens zorgt dit 2e relais er voor dat de lambda sonde, de injectoren en bij de 1150 de beluchterklep spanning krijgen.
Een draad achter dit relais gaat ook weer de motronic in om te controleren of dat relais inderdaad werkt en de externe noodzakelijke onderdelen werkelijk 12 volt krijgen.
Dit relais zit achter de dodemans knop aangesloten maar dat zit het relais van de motronic ook dus daar zit de fout zeker niet.
Wat mogelijk gebeurd is dat er massa draad (bij BMW altijd bruin) vanaf de motronic ergens een slecht kontakt maakt.
Dan is het even opstarten te verklaren doordat er een condensator geladen wordt die het relais even mee trekt tijdens het opstarten en dan weer afvalt omdat er meer geschakeld moet worden naar massa door de motronic die dan niet of bijna niet aanwezig is.
Mijn advies: bekijk alle massa draden even en zet ze desnoods opnieuw vast.
Gebruikersavatar
Puurgeluid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2012, 18:33
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Gouda

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Puurgeluid »

Ga ik doen, maar blijft toch vreemd dat het langzaam weer begon te werken....
Door gebruik wordt eventuele weerstand naar massa niet minder.

Heeft iemand enig idee wat het alarm onderbreekt? Dit is wat ik vond bij de beschrijving van het onderdeel, maar ik kan dit niet terugvinden in de schema's die ik heb.

"Security system uses motion sensors, audible and visual alerts, and monitors the motorcycle's electrical system.Provides optional fuel-system immobilizer to shut off fuel supply if alarm is activated while engine is operating. Options include a second button remote transmitter on RF remote models, allowing use with a second motorcycle. RF remote models also offer passive arming, tamper notification and panic alert."

Al is het maar om me een beetje gerust te stellen
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik heb een 1100 die standaard geen alarm heeft. Ik heb er zelf één ingebouwd dus weet precies hoe die geschakeld wordt en dus ook hoe ik hem kan omzeilen.
Dat omzeilen hebben ze liever niet dus zie je zelden schema's waar het alarm op getekend staat. Als ik de tekst lees dan is dat inderdaad het relais wat bij jou vermoedelijk niet bij komt.
Over de massa gesproken, het kan zijn dat door bewegen, kleine vonkjes een tijdelijk herstel van overgang weerstand wordt hersteld. Als een relais afvalt hebben we een inductie spanning die hoger is dan de aangelegde spanning. Dat kan dan net wat doorslag geven en.... door de stroom weer los komen. Kan zich dus onregelmatig herhalen. En daar had jij het over. Niets is onmogelijk. Wat rommelen aan de bedrading kan wel eens net genoeg zijn om de storing weer te krijgen. Dan heb je gelijk een richting van oplossen.
Gebruikersavatar
Puurgeluid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2012, 18:33
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Gouda

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Puurgeluid »

Ik zal zoals gezegd mijn massa punten allemaal eens langslopen, schoonmaken en waar nodig connecties vervangen.

Mocht dit aanhouden wil ik wel eens met je praten over dat afvallende relais Isaac Big RT Smile

Dank voor alle hulp tot nu toe. Ik zal dit draadje updaten als ik meer ontdekkingen doe.
Gebruikersavatar
Puurgeluid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 jun 2012, 18:33
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Gouda

Re: R1150rt start niet, geen constante spanning injectors

Ongelezen bericht door Puurgeluid »

Ha Mannen,

Alle massapuntje schoongemaakt en alles leek weer helemaal in orde.
Synchronisatie gedaan gisteravond en hij liep weer erg mooi, ook de Dobeck Performance weer geïnstalleerd, alles super.

MAAR... vanochtend mijn spullen (verbandtrommel, gereedschap ed) weer terug geplaatst in het handschoenenkastje (staartstuk, onder de buddysit of hoe je dat vak maar wil noemen) en ik wil hem starten..... :O

Immobiliser wilde niet deactiveren!!!!! :evil:

Spullen uit het handschoenenkastje, schudden aan de kabels en hobbelen...

Jullie zullen begrijpen dat dat alarm en die startonderbreker er van mij nu wel uit mogen. Wie kan mij vertellen hoe ik dat het beste doe?

Alvast bedankt.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”