Handvatverwarming defect

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Handvatverwarming defect

Ongelezen bericht door Baird »

Zal je net zien, heb je zomer's geen last van: aan een kant de handvatverwarming defect.

Het nodige doorgemeten en het was dus echt de spoel om de stuurhelft. M.b.v. de compressor de GripPuppie er af gehaald. Er bleek een gat in het oorspronkelijke rubber handvat gebrand te zijn. Het oorspronkelijke handvat alleen ter plekke open gesneden, het verbrande gat in het verwarmingselement uitgekrabd, een nieuwe draadverbinding gesoldeerd, het gat en de nieuwe draad opgevuld /bedekt met epoxy. Na uitharden een rondje isolatieband er om heen gedaan. Het oorspronkelijk handvatrubber weer dicht geklapt en het ontbrekende stukje met siliconekit opgevuld, daar nog een rondje isolatieband omheen en als laatste de GripPuppie weer terug.

Tussendoor al even getest of het werkte en dat deed het. Morgen maar eens naar Utrecht op de motor voor een lange duurtest :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Handvatverwarming defect

Ongelezen bericht door Isaac »

Vaak zijn de elementen, doordat het een legering is, slecht of niet te solderen.
Maar zoals jij het omschrijft en de las verbinding wordt aangeduwd heb je grote kans dat het goed blijft zitten.
Ik gebruik de verwarming uitsluitend in de lage stand omdat ik het idee heb dat de hoge stand het uiterste van het element vraagt.
Vandaar de vraag: is deze stuk gegaan met laag of hoog vermogen?

I
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Handvatverwarming defect

Ongelezen bericht door Baird »

Ik had een filmpje gezien van Sir Chris Harris, de mijne was er slechter aan toe dan in het filmpje maar toch de soldeeractie gedaan, die viel eigenlijk wel mee.

Vanochtend het idee dat hij het niet meer deed nadat ik naar de hoge stand geschakeld had, het linker handvat was gewoon koud bij aankomst en rechts was wel warm. Vanmiddag deed hij het wel, ook op de hoge stand (leg het maar uit: als je het elektrische schema ziet kan ik dit gedrag niet verklaren)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Handvatverwarming defect

Ongelezen bericht door Isaac »

Zoals ik al aangaf is het vaak slecht of niet te solderen. Het kan zijn dat het wel geplakt zat door achter gebleven lijm o.i.d maar of het goed gevloeid heeft betwijfel ik.
Doordat je alles gevuld had en nog eens extra tape er om heen gedaan hebt wordt de las aangedrukt op de draad van het element. Een weerstands vrije verbinding is het dan niet en dat kan verklaren dat deze het soms wel en soms niet doet. Dit laatste, het niet werken, gaat dan ook (helaas) vaker voor komen.
De elementen staan parallel geschakeld en staan dus onafhankelijk van elkaar. Wel is het zo dat de gashandel zijde eerder een breuk op kan lopen door de bewegingen in de draad tijdens het draaien.
Als ik zo'n element (vaak tijdelijk) moest repareren dan gebruikte ik koperlitze. Dit plaatste ik dan over de breuk en klemde dit dan aan. Het oppervlak wat dan kontakt maakt met de spiraal is dan maximaal waardoor er nagenoeg geen overgangsweerstand is.
Zilverlijm werkt ook redelijk goed maar is duur en kan weer gaan scheuren doordat deze vrij hard wordt.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Handvatverwarming defect

Ongelezen bericht door Baird »

Bedankt voor de tips. Ik had het idee dat de tin echt vloeide tijdens het solderen, heb de draadeindjes opgeschuurd en met soldeer voor elektronica gesoldeerd. Mechanisch was het een goede verbinding maar blijkbaar is het niet betrouwbaar genoeg. Ik kijk het nog even en als het niet werkt dan zet ik er een nieuwe op, doet één keer pijn en is altijd warm! :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”