Pagina 1 van 1

R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Geplaatst: 10 mar 2018, 13:33
door Johnny64
Sinds vanmorgen kan ik de contactsleutel uit het slot van mijn draaiende 1150 RT van 2001 halen zonder dat de motor stopt. Best irritant maar ik wil graag weten hoe ik kan onderzoeken waar het aan ligt en natuurlijk hoe het opgelost kan worden.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen.
Afgelopen dinsdag heb ik de chip van John Gemi gemonteerd vanwege het rücklen, daarna de motor gestart en zonder problemen ging deze met de sleutel ook weer uit, dus heb ik het idee dat het niet hieraan ligt maar voordat ik de originele chip weer ga monteren wil ik eerst van kenners of ervaringsdeskundigen weten wat het mogelijk zou kunnen zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties

John

Re: Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Geplaatst: 10 mar 2018, 13:41
door japachap
Hoi John.
Mijn gevoel zegt een kortsluiting in de contactslot, of de bedraading naar het contactslot.
Meestal is de probleem andersom- motor wil niet starten of lampen branden niet, maar als een van de kabel soldeerverbindingen binnen de contact loskomen, dan kan de kabel kortsluiten op wat anders.
Alternatief is een van de relais hangt in de aan-positie..?

Re: Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Geplaatst: 10 mar 2018, 14:31
door Johnny64
Beste Japachap,

dank voor je reactie.
Ik heb al getracht het contact los te halen maar het inbusboutje aan de zijkant werkt niet mee.
Aan een relais heb ik ook gedacht, ik weet allen niet welke hiervoor gecontroleerd moet worden, weet jij dat?

Gr.John

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Geplaatst: 10 mar 2018, 19:02
door Baird
Ik snap even iets niet: Draai je de sleutel wel naar de 'contact is uit' stand en blijft hij dan draaien OF kun je de sleutel er uit halen terwijl hij in de 'Contact is aan' stand staat. Dit is een wezenlijk andere situatie en dus ook een andere oplossing van je probleem.

we horen het graag .....

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Geplaatst: 10 mar 2018, 19:56
door Johnny64
Beste Baird,

als ik de sleutel in de uit-stand draai stopt de motor niet en als ik de motor op het stuurslot zet, kan ik de sleutel er uit halen terwijl de motor blijft lopen.
In de aan-stand krijg ik de sleutel er niet uit.
Ik moet de motor met de noodstop laten stoppen en kort de startknop indrukken om het contact elektrisch uit te zetten (controlelampjes).

Ik hoop hiermee een duidelijker beeld van mijn probleem te hebben gegeven.

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Geplaatst: 10 mar 2018, 20:18
door Baird
In dat geval maar als de bliksem de accu los maken en het contactslot uit elkaar peuteren voordat de boel in de hens gaat door kortsluiting! :evil:

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Geplaatst: 17 mar 2018, 19:20
door Johnny64
Dat, als de bliksem losmaken van de accu was niet nodig, heb ik ook niet gedaan.
Er bleek inderdaad een probleem te zitten in de kabel van het contactslot, deze heb ik vervangen en nu werkt alles weer zoals het hoort.

Bedankt voor de reacties.
Wat mij betreft mag deze topic gesloten worden.

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Geplaatst: 17 mar 2018, 23:04
door EileRT
Gelukkig werkt alles weer zoals het hoort. Ik kan mij de reactie/het advies van Baird wel voorstellen. Mocht het probleem zich wel in het meer elektrisch gedeelte bevinden, dan is het loskoppelen van de accu, een wijze raad.

Ik laat het topic open staan voor eventuele reacties/vragen.
Johnny64 schreef: 17 mar 2018, 19:20 Dat, als de bliksem losmaken van de accu was niet nodig, heb ik ook niet gedaan.
Er bleek inderdaad een probleem te zitten in de kabel van het contactslot, deze heb ik vervangen en nu werkt alles weer zoals het hoort.

Bedankt voor de reacties.
Wat mij betreft mag deze topic gesloten worden.

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Geplaatst: 18 mar 2018, 09:25
door Isaac
De opmerking van Baird is zeker op z'n plaats. Naar het kontaktslot lopen er namelijk draden die rechtstreeks vanaf de accu komen en dus niet gezekerd zijn. Als zo'n draad toevallig sluiting maakt naar massa dan is de kans groot dat de draadboom in de brand vliegt. Het is maar 12 volt maar de stroom die er achter staat is het grote gevaar bij motoren/auto's. Maar gelukkig dat het gevonden en opgelost is.

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Geplaatst: 12 apr 2018, 22:52
door martinB
Kleine aanvulling:
Ik heb (naast de -850- ) nog een oude R80/7 RT, een voormalige politiemotor. Deze heeft als 'feature' dat als de alarmlichten aan staan het startrelais ook aangetrokken wordt, met als consequentie dat dan de sleutel niet meer nodig is om de motor te laten lopen. Als de alarmlichten af worden gezet, slaat de motor alsnog af... dit is waarschijnlijk zo om de motor langere tijd, met alarmlichten aan, te laten staan, en door de motor te laten lopen te voorkomen dat de accu leeg gaat.
Ik heb geen idee of op de 4kleps-boxers in politie-uitvoering ook een dergelijke 'feature' is ingebouwd; wellicht dat eigenaren / bestuurders van een (ex-)overheidsfiets hier eens op kunnen letten.

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Geplaatst: 13 apr 2018, 07:25
door Isaac
Niet alle motoren hadden die schakeling er in zitten. Het was afhankelijk van de standplaats (distrikt) waar een motor voor werd gebruikt.
Als deze namelijk veel snel- of auto-wegen had kon het zijn dat de motor ter beveiliging werd neergezet. Dan moest de motor blijven draaien.
Deze hadden dan ook een koel ventilator er op zitten om de motor koeler te houden. Zo'n ventilator was trouwens (haast) bij iedere overheids motor aangebracht. De motor kon dan wel op het stuurslot gedraaid worden waarmee voorkomen werd dat er iemand anders met de motor vandoor kon gaan.