Kleuren code

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Iveswesp
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 okt 2017, 05:58
Type: R1200RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Zwevegem

Kleuren code

Ongelezen bericht door Iveswesp »

Beste hier , ik heb namelijk de werkplaatshandboek bekeken en vind nergens de kleur code van de bedrading die uitkomst in mijn vakje links voor, voor het aansluiten van een radio.
Wie zou mij kunnen helpen met de kleuren waar ik moet aansluiten aub dank u.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Kleuren code

Ongelezen bericht door Isaac »

De bedrading voor de radio bestaat uit;
Bruin = massa
Rood-wit = + 12 volt
Violet-zwart = geschakelde + 12 volt

Als er speaker draden zitten en de speakers zelf zitten er ook in dan is;
Geel = + linker speaker
Geel-bruin = - linker speaker (bruin twijfel ik even over maar geel met een 2e kleur)
Blauw = + rechter speaker
Blauw-rood = - rechter speaker (ook deze 2e kleur twijfel ik wat over)

De geschakelde voeding komt in de accessoire stand al bij.
Gebruikersavatar
Iveswesp
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 okt 2017, 05:58
Type: R1200RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Zwevegem

Re: Kleuren code

Ongelezen bericht door Iveswesp »

Isaac schreef: 15 mar 2018, 20:36 De bedrading voor de radio bestaat uit;
Bruin = massa
Rood-wit = + 12 volt
Violet-zwart = geschakelde + 12 volt

Als er speaker draden zitten en de speakers zelf zitten er ook in dan is;
Geel = + linker speaker
Geel-bruin = - linker speaker (bruin twijfel ik even over maar geel met een 2e kleur)
Blauw = + rechter speaker
Blauw-rood = - rechter speaker (ook deze 2e kleur twijfel ik wat over)

De geschakelde voeding komt in de accessoire stand al bij.
Dank u voor de uitleg, Isaac. En zou je ook weten dewelke ik juist nodig heb om de radio in werking te treden? Ik heb inderdaad de blauwe is speaker en geel speaker.
Heb ik nog 1 bruin, 1 violet met zwart, en dan nog een dubbele violet zwart met rood wit.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Kleuren code

Ongelezen bericht door Isaac »

De omschrijving zou normaal gesproken genoeg moeten zijn om te weten wat waar op aangesloten moet worden.
Gezien deze vraag denk ik dat het beter is om er iemand bij te halen die wat inzicht heeft op elektro gebied.
Bij een verkeerde aansluiting kan je alleen maar schade maken dus wees voorzichtig.

De bruine draad zit aan het motor frame vast en is dus de aarde voor/van de radio (GND)
De rood-witte draad is een constante 12 volt aansluiting (B+). Deze dient er voor om de zenders in het geheugen te houden.
Vaak is dit ook de draad waar de radio verder op werkt als de 3e draad, de violet-zwarte draad (ACC), spanning geeft als het kontakt aangezet wordt.

Welke draad aan jouw radio op welke plaats komt is helemaal afhankelijk van de aansluitingen op de radio.
De luidsprekers zitten standaard NIET in de motor gemonteerd dus dat moet eerst bekeken of gemeten worden.
Gebruikersavatar
Iveswesp
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 okt 2017, 05:58
Type: R1200RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Zwevegem

Re: Kleuren code

Ongelezen bericht door Iveswesp »

Isaac schreef: 15 mar 2018, 22:04 De omschrijving zou normaal gesproken genoeg moeten zijn om te weten wat waar op aangesloten moet worden.
Gezien deze vraag denk ik dat het beter is om er iemand bij te halen die wat inzicht heeft op elektro gebied.
Bij een verkeerde aansluiting kan je alleen maar schade maken dus wees voorzichtig.

De bruine draad zit aan het motor frame vast en is dus de aarde voor/van de radio (GND)
De rood-witte draad is een constante 12 volt aansluiting (B+). Deze dient er voor om de zenders in het geheugen te houden.
Vaak is dit ook de draad waar de radio verder op werkt als de 3e draad, de violet-zwarte draad (ACC), spanning geeft als het kontakt aangezet wordt.

Welke draad aan jouw radio op welke plaats komt is helemaal afhankelijk van de aansluitingen op de radio.


De luidsprekers zitten standaard NIET in de motor gemonteerd dus dat moet eerst bekeken of gemeten worden.
Merci Isaac voor de mooie uitleg.
Gebruikersavatar
Iveswesp
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 okt 2017, 05:58
Type: R1200RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Zwevegem

Re: Kleuren code

Ongelezen bericht door Iveswesp »

Mag gesloten worden.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”