Boordcomputer reset fabrieksinstellingen

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Moonenma
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 sep 2018, 22:09
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Aalter

Boordcomputer reset fabrieksinstellingen

Ongelezen bericht door Moonenma »

Hallo allemaal,

Ik heb volgend probleem met de boordcomputer van mijn r1200rt lc:
Wanneer ik de motor start wordt er (soms) vanzelf een reset uitgevoerd van de fabrieksinstellingen.
Wanneer ik het contact aanzet gaan de wijzers op de beide wijzerplaten naar einde schaal (= normaal), maar wanneer ik vervolgens de motor start gebeurt (soms) het volgende:
- display gaat opnieuw uit en beide wijzers gaan opnieuw naar einde schaal,
- vervolgens lijkt het alsof er een reset werd uitgevoerd van de fabrieksinstellingen,
- taal van de boorcomputer is teruggezet naar Duits,
- al mijn voorkeursinstellingen (aanduiding schakelpunten, snelheid op achtergrond,..) zijn opeens verdwenen en ik moet dit dus telkens opnieuw her-instellen.
Ik heb geprobeerd te achterhalen wat aan de oorzaak zou kunnen liggen. Eerst had ik de indruk dat het zich enkel voordeed wanneer ik de motor had uitgeschakeld zonder dat hij in neutraalstand stond. Dan leek het alsof het zich vooral voordeed wanneer ik de motor starte terwijl hij nog 'warm stond'. Maar de laatste tijd doet het zich steeds vaker voor en ik zie er echt geen graten in.
Nadat ik zelf eens een reset van de fabrieksinstellingen had uitgevoerd, heeft het zich even niet voorgedaan (2 dagen), nadien opnieuw hetzelfde verhaal.
Heeft iemand van jullie al iets dergelijks meegemaakt en/of kunnen jullie mij helpen om dit op te lossen???

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Boordcomputer reset fabrieksinstellingen

Ongelezen bericht door Isaac »

Waarschijnlijk een beginnende slechte accu. De spanning daalt dan zo ver tijdens het starten dat deze opnieuw op start.
Moonenma
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 sep 2018, 22:09
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Aalter

Re: Boordcomputer reset fabrieksinstellingen

Ongelezen bericht door Moonenma »

Hallo Isaac,
Bedankt voor je reaktie. Een vraag die ik me wel stel: vermits het zich voornamelijk voordoet als de motor warm staat, zou je toch veronderstellen dat de batterij dan net wel wat opgeladen is? Ik doe voornamelijk 'langere' afstanden naar m'n werk (+/- 70 km).
Bijkomend heeft mijn motor ook nog maar 13.000 km (ik heb hem gekocht in juli 2018 met 8500 km op de teller).
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Boordcomputer reset fabrieksinstellingen

Ongelezen bericht door Isaac »

Een accu loopt langzaam terug in capaciteit. Afhankelijk van de temperatuur die mede bepalend is voor de rest capaciteit.
We hebben nu een vrij warme periode gehad dus een maximale capaciteit. Het wordt nu wat koeler dus loopt deze weer wat terug.
Ook wordt de accu ouder dus loopt weer wat terug. Maar ik weet niet hoe oud de motor is die je aangeschaft hebt.
Ook weet ik niet wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft. Als die hem in de winter op stal gezet heeft zonder lader en misschien wel een paar keer de accu leeg heeft laten lopen dan gaat het erg snel achteruit met de levensduur van de accu.
Een minimale spanningsmeting zou dit probleem moeten laten zien. Ik dacht dat bij 8 volt de unit opnieuw op start. Het is dus niet onmogelijk.
Accu 5 jaar of ouder dan zou ik zeker niet twijfelen. Wat je kan proberen is onder lading plaatsen en direkt na los nemen van de lader starten.
De accu is dan wat warmer en zit tot zijn nek toe vol. Als het probleem dan niet aanwezig is bevestigd dit de mogelijke oorzaak.
Moonenma
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 sep 2018, 22:09
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Aalter

Re: Boordcomputer reset fabrieksinstellingen

Ongelezen bericht door Moonenma »

Om op jouw vraag te antwoorden: mijn motor is 1,5 jaar oud.
Ik wou dat ik kon geloven dat het probleem echt afkomstig was van de batterij (dan kon ik het meteen verhelpen) maar heb hiernet de spanning nog eens uitgelezen op de boordcomputer: 12,4 V. Ik heb de motor ook 2x na elkaar gestart --> zonder probleem en ook geen reset vastgesteld.
Wanneer ik gisteren na het werk ging tanken na 60km gereden te hebben en ik startte nadien de motor --> wel opnieuw prijs (reset dus :oops: )
Het lijkt me eerder een bug te zijn in de electronica???
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Boordcomputer reset fabrieksinstellingen

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik geef ook aan dat het niet DE fout is maar dat het mogelijk de fout zou kunnen zijn.
Als de accu zo jong is verwacht ik daar de fout niet maar als de accu een tijdje echt leeg heeft gestaan is dat niet onmogelijk.
Wat je zeker even moet bekijken of de aansluitingen op de accu wel goed schoon zijn. Bij oxidatie kan daar spanning verloren gaan.
Als je hem via een zaak gekocht hebt heb je ook nog garantie (3 maanden). Dan kan je daar aankloppen. In ieder geval de klacht melden binnen de garantie periode.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Boordcomputer reset fabrieksinstellingen

Ongelezen bericht door Benji »

Als je motor van 2017 of 2018 is en je hebt 2 jaar fabrieks garantie, zou ik gewoon naar de dealer gaan en daar het probleem voorleggen.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Boordcomputer reset fabrieksinstellingen

Ongelezen bericht door Isaac »

Aan de fabrieks garantie had ik niet gedacht. Die loopt ook nog bij deze leeftijd. _004
Moonenma
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 sep 2018, 22:09
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Aalter

Re: Boordcomputer reset fabrieksinstellingen

Ongelezen bericht door Moonenma »

Bedankt voor jullie reaktie!
Ik heb ondertussen de dealer gecontacteerd en een afspraak gemaakt.
Maar ik sluit zeker niet uit dat het probleem effectief veroorzaakt wordt door een slechte batterij.
Ik heb gemerkt dat wanneer ik het contact van de motor aanzet, de boordcomputer initiëel slechts een batterijspanning van 9 à 10 V aangeeft. Wanneer ik dan enkele seconden wacht, stijgt deze gestaag naar +/- 12,5 V. Het zou dus kunnen dat ik mijn motor (of de boordcomputer) soms 'te snel af ben' en wat te snel start na inschakelen van het contact (dus alvorens deze voldoende batterijspanning registreert) :shock: :neutral:
Ik laat nog weten wat ze mij bij de dealer als uitleg geven...
Moonenma
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 sep 2018, 22:09
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Aalter

Re: Boordcomputer reset fabrieksinstellingen

Ongelezen bericht door Moonenma »

Allen,
Oorzaak lag inderdaad aan een beginnende slechte accu (bedankt Isaac voor je snelle opmerking hieromtrent).
Moest iemand dus een gelijkaardig probleem krijgen in de toekomst --> check your battery ;-)

Gr
Maarten
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Boordcomputer reset fabrieksinstellingen

Ongelezen bericht door Isaac »

Fijn dat het probleem is opgelost. _004
Ook bij een accu kan er wel eens een slecht exemplaar zitten.
Tevens dank voor het antwoord. Oplossingen worden vaak vergeten.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”