Defecte handvatverwarming en doorgebrande bekabeling BMW R1150R
Geplaatst: 30 sep 2018, 15:00
Halo Leden!
Ik ben nu enige tijd bezig om er achter te komen waarom mijn handvatverwarming op mijn BMW R1150R het niet meer doet.
Laat ik bij het begin beginnen. Ik heb de motor ongeveer 3 maanden geleden gekocht en aangezien het toen zomer was heb ik de handvatverwaming niet gebruikt en kom ik er nu pas achter dat deze stuk is.
Bij het aanzetten kwam ik er achter dat het beide standen niet werkte (high en low). Met enigszins wat speuren kwam ik erachter dat de zekering was doorgebrand. Echter, zat er in plaats van een 4 A zekering, een 10A zekering in (waarschijnlijk door de vorige eigenaar). Nu ben ik wat gaan meten met mijn multimeter, en meette ik tussen de punten van de zekering 2A op de stand Low en 3A op stand High.
Ik heb toen de zekering vervangen met een andere 10 A zekering omdat ik dacht dat dit de juiste was. De handvatverwarming leek het even te doen, alleen stopte er al snel mee, ook rook ik hier wat doorgebrande elektronica lucht. De 10A zekering was inderdaad weer doorgebrand. Om het allemaal nog even raarder te maken, kon ik ineens mijn motor niet meer uit zetten en kon ik de sleutel verwijderen terwijl de motor bleef draaien. Na het eruit halen van het starters relais en weer terug erin doen, deed die het weer normaal (dit is overigens niet meer gebeurd hierna).
Nu ben ik weer wat gaan meten met mijn multimeter tussen de zekerings punten, nu meette ik niks meer op de stand Low en 1.9 A op stand high. Dit is natuurlijk niet goed. Ik ben toen alles maar systematisch uit elkaar gaan halen en kwam wat volgende dingetjes tegen:
De schakelaar:
Dit zag er naar mijn mening allemaal nog wel goed uit, ik ben de Groene, Oranje en Zwarte kabel gevolgd naar de connectors onder te tank. En hier kwam ik een doorgebrande oranje kabel tegen:
Deze oranje kabel is inderdaad voor stand Low, dat verklaart wel waarom die stand nu niks meer doet. Ik heb in de connector gemeten (die naar de handvatverwarming schakelaar gaat) wat er nu precies met elkaar verbinding staat en/of daar eventueel iets mis gaat. In stand Low is Groen verbonden met Oranje, in stand High is Groen verbonden met Oranje én Zwart, in stand High is Oranje ook onderling met Zwart verbonden (in stand Low niet!!).
Nu heb ik ook de weerstand in beide handvatten gemeten in de connector onder de tank. Hierbij geeft links 1 op iedere meetstand (dus niks) en rechts 9.5 gemeten op 200 ohm.
Dus om maar even samen te vatten:
Te hoge zekering voor de handvatverwarming.
Handvat links schijnt niet te werken
Oranje kabel naar schakelaar (voor stand LOW) doorgebrand waarschijnlijk door die hoge zekering.
Het lijkt er op dat er op één of andere manier af en toe een piekspanning doorheen schiet die de zekering laat doorbranden. Maar wat hier de reden voor is, mag Joost weten.
Hier ben ik nu een beetje vast gelopen, ik ben kwa elektra gezien wel een beetje een leek dus vandaar mijn vraag of jullie adviezen hebben om dit probleem op te kunnen lossen, of iets wat ik misschien nog meer moet meten en/of vervangen.
Alvast bedankt voor het meedenken en lezen van het verhaal.
Groeten,
Rogier
Ik ben nu enige tijd bezig om er achter te komen waarom mijn handvatverwarming op mijn BMW R1150R het niet meer doet.
Laat ik bij het begin beginnen. Ik heb de motor ongeveer 3 maanden geleden gekocht en aangezien het toen zomer was heb ik de handvatverwaming niet gebruikt en kom ik er nu pas achter dat deze stuk is.
Bij het aanzetten kwam ik er achter dat het beide standen niet werkte (high en low). Met enigszins wat speuren kwam ik erachter dat de zekering was doorgebrand. Echter, zat er in plaats van een 4 A zekering, een 10A zekering in (waarschijnlijk door de vorige eigenaar). Nu ben ik wat gaan meten met mijn multimeter, en meette ik tussen de punten van de zekering 2A op de stand Low en 3A op stand High.
Ik heb toen de zekering vervangen met een andere 10 A zekering omdat ik dacht dat dit de juiste was. De handvatverwarming leek het even te doen, alleen stopte er al snel mee, ook rook ik hier wat doorgebrande elektronica lucht. De 10A zekering was inderdaad weer doorgebrand. Om het allemaal nog even raarder te maken, kon ik ineens mijn motor niet meer uit zetten en kon ik de sleutel verwijderen terwijl de motor bleef draaien. Na het eruit halen van het starters relais en weer terug erin doen, deed die het weer normaal (dit is overigens niet meer gebeurd hierna).
Nu ben ik weer wat gaan meten met mijn multimeter tussen de zekerings punten, nu meette ik niks meer op de stand Low en 1.9 A op stand high. Dit is natuurlijk niet goed. Ik ben toen alles maar systematisch uit elkaar gaan halen en kwam wat volgende dingetjes tegen:
De schakelaar:
Dit zag er naar mijn mening allemaal nog wel goed uit, ik ben de Groene, Oranje en Zwarte kabel gevolgd naar de connectors onder te tank. En hier kwam ik een doorgebrande oranje kabel tegen:
Deze oranje kabel is inderdaad voor stand Low, dat verklaart wel waarom die stand nu niks meer doet. Ik heb in de connector gemeten (die naar de handvatverwarming schakelaar gaat) wat er nu precies met elkaar verbinding staat en/of daar eventueel iets mis gaat. In stand Low is Groen verbonden met Oranje, in stand High is Groen verbonden met Oranje én Zwart, in stand High is Oranje ook onderling met Zwart verbonden (in stand Low niet!!).
Nu heb ik ook de weerstand in beide handvatten gemeten in de connector onder de tank. Hierbij geeft links 1 op iedere meetstand (dus niks) en rechts 9.5 gemeten op 200 ohm.
Dus om maar even samen te vatten:
Te hoge zekering voor de handvatverwarming.
Handvat links schijnt niet te werken
Oranje kabel naar schakelaar (voor stand LOW) doorgebrand waarschijnlijk door die hoge zekering.
Het lijkt er op dat er op één of andere manier af en toe een piekspanning doorheen schiet die de zekering laat doorbranden. Maar wat hier de reden voor is, mag Joost weten.
Hier ben ik nu een beetje vast gelopen, ik ben kwa elektra gezien wel een beetje een leek dus vandaar mijn vraag of jullie adviezen hebben om dit probleem op te kunnen lossen, of iets wat ik misschien nog meer moet meten en/of vervangen.
Alvast bedankt voor het meedenken en lezen van het verhaal.
Groeten,
Rogier