Pagina 1 van 1

Relais met verschillende aansluitingen?

Geplaatst: 03 nov 2018, 20:20
door Georgio
Vreemd verschijnsel voor mij, ik had een relais (van de auto) stuk. Even naar de brezan en in het voetje gestoken. Resultaat: het werkte niet. Wat bleek, de polen van aansluiting 30 en 86 op het nieuwe relais waren verwisseld t.o.v. het oude relais. De codering op de onderkant gaf dat ook aan. Ik dacht dat de aansluiting altijd hetzelfde was, zodat je snel een vervanger kan plaatsen in een standaard voetje. Waarom zijn niet alle relais hetzelfde?

Re: Relais met verschillende aansluitingen?

Geplaatst: 03 nov 2018, 23:06
door QuickFix
Ik kom uit de elektronicahoek en heb nog nooit een fabrikant gezien die zich hield aan de indeling van een andere fabrikant; ze vinden altijd dat hun eigen formaat/indeling/protocol het beste is of gewoon om te voorkomen dat jij een Opel-onderdeel in een Porsche gaat stoppen.

Alleen wanneer het commercieel voordelen heeft of als het door een normeringsinstantie (NEN, DIN, ...) wordt afgedwongen, zijn technische zaken van verschillende fabrikanten uitwisselbaar.

Re: Relais met verschillende aansluitingen?

Geplaatst: 04 nov 2018, 09:12
door Isaac
QuickFix schreef: 03 nov 2018, 23:06 als het door een normeringsinstantie (NEN, DIN, ...) wordt afgedwongen
Dat is dan ook de reden dat de nummers wel kloppen maar met de pennen zijn ze inderdaad vrij om te kiezen.

Altijd dus even de nummers checken.