Relais met verschillende aansluitingen?

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Relais met verschillende aansluitingen?

Ongelezen bericht door Georgio »

Vreemd verschijnsel voor mij, ik had een relais (van de auto) stuk. Even naar de brezan en in het voetje gestoken. Resultaat: het werkte niet. Wat bleek, de polen van aansluiting 30 en 86 op het nieuwe relais waren verwisseld t.o.v. het oude relais. De codering op de onderkant gaf dat ook aan. Ik dacht dat de aansluiting altijd hetzelfde was, zodat je snel een vervanger kan plaatsen in een standaard voetje. Waarom zijn niet alle relais hetzelfde?
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Relais met verschillende aansluitingen?

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik kom uit de elektronicahoek en heb nog nooit een fabrikant gezien die zich hield aan de indeling van een andere fabrikant; ze vinden altijd dat hun eigen formaat/indeling/protocol het beste is of gewoon om te voorkomen dat jij een Opel-onderdeel in een Porsche gaat stoppen.

Alleen wanneer het commercieel voordelen heeft of als het door een normeringsinstantie (NEN, DIN, ...) wordt afgedwongen, zijn technische zaken van verschillende fabrikanten uitwisselbaar.
Freude am Fahren
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Relais met verschillende aansluitingen?

Ongelezen bericht door Isaac »

QuickFix schreef: 03 nov 2018, 23:06 als het door een normeringsinstantie (NEN, DIN, ...) wordt afgedwongen
Dat is dan ook de reden dat de nummers wel kloppen maar met de pennen zijn ze inderdaad vrij om te kiezen.

Altijd dus even de nummers checken.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”