R1200RT-Contact(slot) problemen

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Wuls
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 mar 2018, 15:51
Type: R1200RT
Bijz: Ex USA (LAPD) Politiemotor R1200RT LC uit 2015
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

R1200RT-Contact(slot) problemen

Ongelezen bericht door Wuls »

Goedendag allemaal.

Gezien het feit dat het bijna kerst is en ik mijn motor voor zijn 130k beurt binnen heb staan, heb ik even wat extra aandacht geschonken aan het feit dat af en toe het electrische gedeelte van mijn motor niet aanging als ik de contactsleutel omdraaide. Nu heb ik op dit forum al veel hierover gelezen, maar hetgeen bij mij aan de hand is, vond ik niet snel terug... van "te vast" gezette bekabeling onder het contactslot tot contactproblemen met stekkertjes: ik heb ze allemaal geprobeerd totdat ik op een forum in Australië een eerste aanwijzing naar de oplossing tegenkwam....

Eerst even de kuren die ik het afgelopen jaar voorbij heb zien komen die allemaal gerelateerd waren/zijn:

1. Geen contact na het omdraaien van de contactsleutel;
2. Contact gaat na vertraging aan - motor start normaal - wegrijden - binnen 10 minuten valt alles weer uit (is best lastig op de rijksweg);
3. Contact gaat aan na een aantal malen de contactsleutel aan-uit-aan-uit-aan te doen;
4. Indien weggereden met de derde optie, niet de motor uitzetten, want dan ging hij niet direct meer aan en moest meerdere malen de contactsleutel worden omgedraaid;

Ik heb het afgelopen jaar geconstateerd, dat als de motor direct na het aanzetten van het contactslot ook daadwerkelijk contact maakte (display licht direct op) dat er dan geen problemen onderweg te verwachten waren. Indien je wegreed na optie 2, dan viel hij bijna zeker weten altijd wel onderweg ergens uit.

Zoals ik al zei, kwam ik de mogelijke oplossing afgelopen zomer in een Australisch forum op het spoor: het zou heel goed de contactslot microswitch kunnen zijn. Dus: ik ga kijken in de documentatie van BMW en check of ik het onderdeel kon vinden.... En ja hoor! Navraag bij Motoport Goes: "Kennen jullie dit onderdeel nummer en wordt het wel eens vaker vervangen?" En wat blijkt? Het antwoord van Motoport Goes was voor mij weinig verrassend maar wel bevestigend: "Willem, ik denk dat je op de juiste weg bent: het onderdeel met onderdeel nummer 61317708211 is inmiddels inderdaad vervangen door onderdeel nummer: 61318543110 en die verkopen wij best veel! Kost € 80,30."

Bestudering van de BMW documentatie op Internet leerde mij dat deze vervanging heeft plaatsgevonden rond september 2013. Er zullen dus wel meer mensen problemen hiermee hebben gehad...

Mijn persoonlijke mening: Waarschijnlijk had Baas Beemer (BMW) problemen met de geleverde kwaliteit van de toeleverancier en is overgestapt op een andere toeleverancier of: men heeft aan de leverancier van dit onderdeel te kennen gegeven om nog maar eens naar de tekentafel terug te gaan en een nieuw onderdeel aan te leveren (vanwege de problemen).

Maar goed: ik heb nu het nieuwe onderdeel gemonteerd (ik gebruikte daarbij de Haynes handleiding - die helaas incorrect is op dit onderdeel - dus die krijgen ook een mail) en dat ging best soepel: onderdeel had ik besteld bij Motoport Goes en vanmiddag heb ik het er even ingezet. Half uurtje werk en een geweldig resultaat: geen enkele keer gefaald (zeker 30 keer het contact aangezet) en elke keer direct contact. Ik ben superblij! Afgaande op de voornamelijk buitenlandse fora, heb ik geen enkele reden om te twijfelen. Zeker ook omdat ik met de oude schakelaar zeker 1 op de 3 keer aanzetten een weigering te pakken had!

Dus, als je een haperend contact hebt, verdenk dan behalve de bekabeling, of de ringsensor, of de accu, ook het bovengenoemde onderdeel!

Doe jullie voordeel ermee en vertel het verder!!

Groetjes, geweldig kerstfeest gewenst en een Fabelhaft 2019!!
Willem.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT-Contact(slot) problemen

Ongelezen bericht door EileRT »

Super bedankt voor je waardevolle info/bewijs als oplossing voor dit euvel! _004

En zo zie je maar waar een forum ook in Down Under toe kan leiden . . . ;)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1200RT-Contact(slot) problemen

Ongelezen bericht door Isaac »

Er zitten grote verschillen tussen de verschillende type motoren. De 1100 heeft vele draden naar het kontaktslot lopen die, door beweging, regelmatig zorgde voor draadbreuk of losse aansluitingen. Bij de 1200 hebben ze dit gereduceerd omdat er in het management ook nog een start onderbreker zit. Hierdoor was het ook mogelijk om de vaste aansluiting (zoals op o.a. de 1100, te vervangen door een losse aansluiting (een plug).
Doordat er slechts een stuursignaal door de schakelaar loopt kan het voorkomen dat er oxidatie optreed die deze genoemde klacht veroorzaakt.
De klacht is dan ook anders dan bij de voorlopers. Die vielen gewoon uit als je bijvoorbeeld een bocht in ging of even iemand in wilde halen.
Dat is dan ook de reden dat je andere oplossingen vond die niet bij jouw probleem hoorde.
Dat het niet bij alle motoren van jouw type voor komt heeft (mede) te maken met het gebruik. De manier van schoon maken (hoge druk spuit), de winter stalling (ruim de tijd voor oxidatie) en de stalling plaats (droog en warm minder oxidatie). Verder is niet iedere schakelaar het zelfde.
Ik denk dat dit een mooie aanvulling is op mogelijke storingen van het kontaktslot voor deze generatie motoren. Hiervoor dus dank voor het omschrijven van de klacht en veel belangrijker de oplossing.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”