stil op de snelweg

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

stil op de snelweg

Ongelezen bericht door bvdd »

Beste forum leden,

Na twee jaar rijden op mijn RT uit 2000 ben ik stil komen te staan op de snelweg (vluchtstrook gelukkig ;), al rijdende viel de motor uit, voldoende brandstof in de tank, en was het niet meer mogelijk om de motor te starten. Hij sloeg niet meer aan, de accu leek wel voldoende stroom te leveren om de motor rond te laten gaan. Nadat rijkswaterstaat me heeft weggetakeld en ik de motor geparkeerd heb met regelmatig een druppellader erop probeerde ik na 2 maanden (ik was tussendoor even op reis) de motor te starten. Tegen de verwachting in startte de motor gewoon.
Nu durf ik niet goed te gaan rijden omdat de motor me vorige keer onderweg liet staan.

De tijd voorafgaande aan het probleem merkte ik wel dat ik steeds vaker de druppellader moest gebruiken bij een minder sterke accu. Ik had hem voor ik vertrok ook opgeladen.

Mijn vraag:
- Is mogelijk dat de motor al rijdende uitvalt door een slechte accu? of is de accu met name belangrijk voor het starten en zou hij zijn uitgevallen door een ander probleem?

Alvast bedankt voor het meedenken.

vriendelijke groet van Brent
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door QuickFix »

Moeilijk om hier een eenduidig antwoord op te geven, maar ik zou als eerste kijken naar de (bekabeling van de) ontsteking: CDI naar bobine en bobine naar bougies.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door EileRT »

Vraag: heb je voor het stil vallen van de motor gereden in de regen? Is het antwoord "ja" dan kun je er (bijna) zeker van zijn dat het de halgever is.

Zoek via de zoekfunctie op "halgever" en je komt soortgelijke situaties tegen.

Feitelijk is het een kortsluiting van een bundel van verouderde draden. De ommanteling wordt gaandeweg de leeftijd minder en minder. Vandaar ook de kortsluiting. Mocht de halgever defect zijn, dan kun je deze door een ander gereviseerd en verbeterd exemplaar (laten) vervangen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door Baird »

EileRT schreef: 14 jan 2019, 18:36 Vraag: heb je voor het stil vallen van de motor gereden in de regen? Is het antwoord "ja" dan kun je er (bijna) zeker van zijn dat het de halgever is.

Zoek via de zoekfunctie op "halgever" en je komt soortgelijke situaties tegen.

Feitelijk is het een kortsluiting van een bundel van verouderde draden. De ommanteling wordt gaandeweg de leeftijd minder en minder. Vandaar ook de kortsluiting. Mocht de halgever defect zijn, dan kun je deze door een ander gereviseerd en verbeterd exemplaar (laten) vervangen.
+1
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door siebke »

+1 met ervaring :( . En na afkoeling weer vrolijk starten..... en na een x aantal km weer uitvallen enz. tot de puf er helemaal uit was. Nieuwe hallgever kostte ruim € 200,- een ruileRT ongeveer de helft.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door bvdd »

Hoi,
Ik heb zeker in de regen gereden, meerdere keren zelfs, ook in de week voordat hij ermee stopte. Fijn dat jullie even naar mijn probleem hebben gekeken.

Hij staat ook wel eens buiten en krijgt dan ook wel eens vaker dan gewenst regen over zich heen.

Ik ga er mee aan de slag!

groetjes
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door QuickFix »

EileRT schreef: 14 jan 2019, 18:36"halgever"
Top, heb ik ook weer wat geleerd! _004
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Rob Ottervanger
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jul 2016, 08:46
Type: Overig R-serie
Bijz: R1100S
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door Rob Ottervanger »

bvdd schreef: 15 jan 2019, 00:19 Hoi,
Ik heb zeker in de regen gereden, meerdere keren zelfs, ook in de week voordat hij ermee stopte. Fijn dat jullie even naar mijn probleem hebben gekeken.

Hij staat ook wel eens buiten en krijgt dan ook wel eens vaker dan gewenst regen over zich heen.

Ik ga er mee aan de slag!

groetjes
Mijn R1100S staat buiten gestald en krijgt veel regen over zich heen. Ik had af en toe te maken met kortstondig volledig wegvallen van spanning (angstaanjagend als de spanning terug komt en het gashendel flink openstaat...). Na meerdere malen onderzocht te zijn is gebleken dat een kabelaansluiting bij de startmotor gecorrodeerd was en slecht contact maakte. Na vervanging van deze kabel is dit probleem niet meer opgetreden.
R1100S daily
R80/7 project
Honda FT500 1982, project
Honda FT500 1984, project
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door Isaac »

Rob Ottervanger schreef: 15 jan 2019, 10:20 Ik had af en toe te maken met kortstondig volledig wegvallen van spanning (angstaanjagend als de spanning terug komt en het gashendel flink openstaat...). Na meerdere malen onderzocht te zijn is gebleken dat een kabelaansluiting bij de startmotor gecorrodeerd was en slecht contact maakte.
Deze storing heeft niets met het stilvallen te maken. Bij jou start deze niet omdat het startrelais en het groot verbruik relais niet bij kwam.
Bij BVDD is het een ander probleem die tijdens het rijden ontstaat. Door genoemde hall-sensor of bobine.
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door bvdd »

Voor ik de hallgever ga loshalen en reviseren.. zijn er nog tips om er verzekerd van te raken dat het de hallgever is die defect is?

Las al iets over luisteren naar de benzine pomp tijdens het starten, maar dat lijkt me lastig ivm tegengeluid van het starten..

groetjes
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door Bens »

Op het Gs forum is iemand die halgevers repareerd. Oude inleveren en je krijgt een gereviseerde halGEVER terug die beter is als orgineel. Kosten rond de 80 euro, weet dat niet zeker. Zijn nickname op dat forum is Freek C.

Grt Ben.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door EileRT »

Klopt. Freek C uit Sommelsdijk is overigens hier ook forumlid en reviseert halgevers. Goeie TIP! _004
Bens schreef: 15 jan 2019, 16:09 Op het Gs forum is iemand die halgevers repareerd. Oude inleveren en je krijgt een gereviseerde halGEVER terug die beter is als orgineel. Kosten rond de 80 euro, weet dat niet zeker. Zijn nickname op dat forum is Freek C.

Grt Ben.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
wimvanderAa
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 dec 2016, 07:51
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: zwolle

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door wimvanderAa »

siebke schreef:+1 met ervaring :( . En na afkoeling weer vrolijk starten..... en na een x aantal km weer uitvallen enz. tot de puf er helemaal uit was. Nieuwe hallgever kostte ruim € 200,- een ruileRT ongeveer de helft.
Nieuwe hallgever cpl met grondplaat kost ong 130 euro online. Ik heb de mijne via een forumlid laten repareren. Geloof 65 euro incl verzendkosten.AfbeeldingAfbeelding

Hartelijke groeten van SM-G930F aan alle forumleden

Gebruikersavatar
wimvanderAa
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 dec 2016, 07:51
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: zwolle

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door wimvanderAa »

Bens schreef:Op het Gs forum is iemand die halgevers repareerd. Oude inleveren en je krijgt een gereviseerde halGEVER terug die beter is als orgineel. Kosten rond de 80 euro, weet dat niet zeker. Zijn nickname op dat forum is Freek C.

Grt Ben.
Ja die !

Hartelijke groeten van SM-G930F aan alle forumleden

Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door Baird »

Bij Tills.de zijn ze te krijgen voor € 130 nieuw, de mijne rijdt er al ruim een jaar weer prima mee _004

https://www.tills.de/hallgeber-komplett ... 0-355.html, let even dat je de juiste stekker hebt en leg de bedrading ver weg om de dynamo heen.

Afsteltooltje is een LEDje, weerstandje van 640 Ohm (als ik me goed herrinner) en een paar draadjes, kost < € 2.=
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door FreekC »

Ik was ook effe weg dus lees het nu pas.
Het lijkt idd op een hallgeverstoring.
De genoemde prijzen zijn vrij hoog het kan voor flink minder. (€75,- incl. verzenden)
-Freek-
Atra Hasis
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door Atra Hasis »

Is dit makkelijk zelf te vervangen ?
FreekC schreef: 10 feb 2019, 21:39 Het lijkt idd op een hallgeverstoring.
De genoemde prijzen zijn vrij hoog het kan voor flink minder. (€75,- incl. verzenden)
-Freek-
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door EileRT »

Je bedoelt: zelf demonteren - opsturen naar/laten reviseren door Freek - en zelf weer monteren?

Ik ben (ook) benieuwd Freek. Ik heb een negentien jaar jonge -1100- waarvan de hallgever nog geen storing geeft, maar wil deze graag preventief gaan vervangen door een storingsvrij exemplaar. Zijn ze na revisie door jou ook storingsvrij?
Atra Hasis schreef: 10 feb 2019, 22:36 Is dit makkelijk zelf te vervangen ?
FreekC schreef: 10 feb 2019, 21:39 Het lijkt idd op een hallgeverstoring.
De genoemde prijzen zijn vrij hoog het kan voor flink minder. (€75,- incl. verzenden)
-Freek-
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door FreekC »

Als je een beetje handig bent is het goed zelf te doen.
De gereviseerde hallgeverplaten komen met een duidelijke handleiding.
Ze zijn storingsvrij, laatst is er 1 terug gekomen na 230000 km, dus beter dan de originele.

-Freek-
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door siebke »

Is mij toentertijd ook prima gelukt met de instructie die ik via/op dit Forum vond. Wat ik mij er nog van herinner is dat de dynamo los zou moeten voor de connector, maar dat hoefde dus niet. Verder dat het bij het afstellen handig om met z'n tweeën te zijn.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door FreekC »

Voor gedetailleerde info, stuur me even een berichtje.

-Freek-
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door bvdd »

Ik heb mijn hallgever afgelopen weekend terug geplaatst na revisie door Freek en dit was prima te doen met de handleiding of youtube filmpje. Erg gemakkelijk als je de stappen volgt.
De eerste 200 km zijn in ieder geval weer probleemloos verlopen!

Ik ben dus erg tevreden!

Met extra dank aan Freek.
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door bvdd »

siebke schreef: 11 feb 2019, 12:31 Is mij toentertijd ook prima gelukt met de instructie die ik via/op dit Forum vond. Wat ik mij er nog van herinner is dat de dynamo los zou moeten voor de connector, maar dat hoefde dus niet. Verder dat het bij het afstellen handig om met z'n tweeën te zijn.
De dynamo moest bij mij wel los om de snaar los te maken om uberhaupt bij de hallgever te komen, daarnaast is hij los makkelijk omhoog te bewegen om de stekker er onderdoor te schuiven.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: stil op de snelweg

Ongelezen bericht door siebke »

Eh ja :$ verkeerde woordkeuze van mij: "los" bedoelde ik als "verwijderd"; zo had ik het toentertijd ook begrepen. Spanbout los natuurlijk wel om de dynamo op en neer te kunnen bewegen.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”