accusymbool.

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Speedy Gonzales
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Burgum

accusymbool.

Ongelezen bericht door Speedy Gonzales »

Bij het starten van mijn 1200 rt uit 2012 krijg ik het accusymbool even in beeld op de bc. Ik heb kort geleden de accu vervangen omdat de startmotor een paar keer dienst weigerde, kreeg de motor niet rond. Nieuwe accu en de motor start weer. Omdat ik het gevoel had dat het nog niet erg enthousiast ging ook de startmotor er onderuit gehaald en uit elkaar gehaald. Zag er allemaal prima uit.Geen zichtbare slijtage of zwaar lopende lagers, koolborstels nog voldoende lengte. Nu mijn vraag, is het normaal dat de het symbool van de accu kort oplicht bij het starten?
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: accusymbool.

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Het accusymbool gaat branden wanneer er meer stroom wordt verbruikt dan er via de dynamo wordt bijgeladen.
Aangezien er bij het starten een 'gigantische' stroom direct van de accu naar de startmotor loopt en de dynamo dan nog nauwelijks iets doet (laag toerental), zou ik daar tijdens het starten niet veel aandacht aan schenken en geen zorgen over maken.

Zodra de motor (stationair) loopt, moet het symbool uit gaan. Brandt die dan nog of gaat die tijdens het rijden aan, dan is het tijd om uit te zoeken wat er aan de hand is.

Zie ook de handleiding.....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Speedy Gonzales
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Burgum

Re: accusymbool.

Ongelezen bericht door Speedy Gonzales »

Duidelijk, dank voor de reactie.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”