Cockpitverlichting

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Cockpitverlichting

Ongelezen bericht door scOOb »

Gezien mijn klokken al een tijd geen licht meer gaven in het donker, en het hier nu toch te glad is om te rijden, heb ik mee eens gewaagd aan het vervangen van de 4 lampjes in de klokken...
Wat een klus zeg ...
begin met de sleutel onder topkoffer om te draaien om passagierszadel te verwijderen om uiteindelijk helemaal aan de andere kant 4 lampjes te vervangen ... een gezond mens zou het niet geloven (moest ie geen r1150rt hebbe Big RT Smile )

Uiteindelijk de 4 lampjes vervangen , maar o jee ... enkel die van de snelheidsmeter doen het, die van de toerenteller blijven donker. Ik had nu wel verwacht dat dat één circuit zou zijn, maar helaas zover ik de kabels kon volgen verdwijnen die in aparte aftakkingen in de kabelboom. Iemand die toevallig weet of er aparte stekkers zijn voor de 2 klokken ? Gezien de snelheidsmeter mechanisch is heeft die enkel licht nodig. De toerenteller is dan weer een elektronisch gestuurd exemplaar, dus die heeft meer draadjes. Overigens telt de toerenteller wel nog altijd z'n toeren, dus aan dat stukje kabel scheelt niks ...
Alle tips welgekomen !

Gr,
scOOb
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Cockpitverlichting

Ongelezen bericht door Isaac »

Volgens de tekening staan beide lampparen op dezelfde draad/plug aangesloten.
Je zou natuurlijk even kunnen meten of je een onderbreking in de massa of in de voedende draad hebt.
Als beide lampjes tegelijk uit gegaan zijn dan maak je kans op een draad breukje. Maar zoveel ruimte zit er niet in de boom.
Komt dus eigenlijk nooit voor. Toevallig 2 defecte lampjes of een slecht kontakt?
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: Cockpitverlichting

Ongelezen bericht door scOOb »

't Is een vreemd iets ... De lampjes werken wel degelijk, heb ze al eens gewisseld tussen snelheid- en toerenteller.
Intussen heb ik em al terug bij mekaar gepuzzeld, maar binnen enkele weken moet hij toch terug open, gezien ik em daar vooraan eens degelijk wil kuisen en kijken waar ik ergens een USB-outlet kan inbouwen.
Man ,wat een rotzooi is me daar verzameld in de loop der jaren. Nu kwam ik niet verder dan even stofzuigen ...
Heb er overigens ook blauwe cockpitverlichting ingezet nu, vind ik persoonlijk wel mooi.
Intussen heb ik ook een schema gevonden waaruit blijkt idd, dat ik de bedrading gewoon kan bypassen.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Cockpitverlichting

Ongelezen bericht door Isaac »

In dit soort situaties wil ik altijd weten wat en waarom het niet werkt. Als je kan meten (ohm meter) dan zou je kunnen meten welke van de 2 draden onderbroken is. Ik zou zeker dan even die draad volgen of minimaal even aan trekken of deze ergens is gebroken. Het zal best wel bij een knooppunt los zitten. Maar dat zal zeker niet door de stroom zijn ontstaan. Want dat is 2 maal niets. Ben benieuwd wat er uit gaat komen. We horen het graag.
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: Cockpitverlichting

Ongelezen bericht door scOOb »

Het kan best nog een paar weken duren voor ik hier opnieuw aan begin, maar wil zelf ook graag weten waar het fout zit. Even geduld dus nog ...

Grtjs,
scOOB
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: Cockpitverlichting

Ongelezen bericht door scOOb »

Intussen werken ze allemaal ...
Blijkbaar zijn ze heel gevoelig en moeten ze er precies goed in zitten, of er komt geen licht ...
Was effe zoeken voor ze goed zaten.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”