Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Roger_R
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:29
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100R '99 & R850R '95
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den helder

Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door Roger_R »

Hallo,

Onderstaande stekker heeft bij draaiende motor kortsluiting veroorzaakt en motor viel uit.
Had net vanochtend de motor voorzien van de ( thuis opgeladen ) accu.
Deze zit onder de tank. Motor gestart. Motor van de middenbok gewipt en voorzichtig achterwaarts de garagebox uitgelopen.
De tank versschuift iets ( zat nog los ) en de tanksteun ( = poot ) gaat langs connector op de foto.

Afbeelding

Na dit incident is de motor niet meer te starten. Startmotor draait wel maar motor komt niet tot leven.
Alle zekeringen onder de zitting zijn heel.
Iemand enig idee ( waar deze voor is ) ?

Groet,
Roger
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door Baird »

Wat ik zie is een blanke draad met duct tape afgeplakt en verder lijkt me dit de stekker tussen de brandstofpomp/vlotter en de boordinstallatie alhoewel bij mijn R1150RT daar (dacht ik) 5 draden naar toe gaan. Ik zie wat brandstofslangen en vermoed dat deze stekker rechts/onder/naast de benzinetank zit. Punten van 0 ---10 graag Big RT Smile

Daarna gaan we over op de mogelijke oorzaak van het niet starten (brandstofpomp draait niet .....?)

Grotere foto waar meer op te zien helpt ook .......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Roger_R
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:29
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100R '99 & R850R '95
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den helder

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door Roger_R »

Het is inderdaad aan de rechterzijde van de motor nabij de flens in de tank tbv de slangdoorvoeringen.
Op de foto ( aan de linkerzijde ) zie je nog net de tanksteun ( = poot ) alwaar de tank op rust.
De ducttape heb ik na het incident aangebracht ( had niks anders snel voor handen ) nadat ik alle zekeringen had gecontroleerd.
De bruine draad op deze connector ( met 3 draden ) is op 3cm na incindent namelijk niet meer voorzien van isolatie.
Zitten er ergens nog zekeringen bij een R1100R uit 1999 waar ik geen weet van heb ?
Kan de ECU ( motormanagement unit ) zijn overleden ? Of is deze wel voorzien van een kortsluitbeveiliging ?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door Baird »

Zou het schema van de R 1100R er bij moeten hebben, bij BMW is de bruine meestal de massa en die is blank. Is er nog wel verbinding door de blanke draad? Het wordt tijd dat onze electromannen hier eens naar kijken ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik kan op het schema geen plug vinden met de kleuren die ik op de foto zie.
Volgens mij is het bruin (zou massa moeten zijn) zwart en wit met een blauw streepje.
Als je aan zou kunnen geven waar deze plug heen loopt dan kan ik gerichter kijken en mogelijk advies geven.

Werkt de brandstof pomp wel? Dat was ook een vraag die al gesteld was. Die heeft 3 draden en is gecombineerd met de brandstof nivo regeling.
Alleen komen die kleuren niet overeen met het schema.
Roger_R
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:29
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100R '99 & R850R '95
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den helder

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door Roger_R »

Bedankt voor jullie hulp ! Dat wilde ik even zeggen. Echt super zo een forum !
Ik ga morgen na mijn werk even kijken naar de kleuren van de draden.
Ben nu aan de andere zijde van het land i.v.m. mijn werk.
Ik denk bruin ( isolatie nu verdwenen ) geel en wit ( mogelijk met een streepje erop ).
Draden zijn nog heel. En om de beschadigde bruine draad zit nu goede isolatietape.
Accu is uit voorzorg weer verwijderd.
Ik meen mij te herinneren dat de brandstofpomp inderdaad niet meer hoorbaar was na het voorval.
Is deze zelf te vervangen ? En gaat dat via het tankvullingsgat ? Wat kost zo een ding ? En waar ?
Roger_R
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:29
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100R '99 & R850R '95
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den helder

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door Roger_R »

Heb gekeken de 3 draden zijn dus bruin ( beschadigd ) en geel en wit.
De connector komt rechtstreeks van de pomp in de tank.
Accu terugezet en contactsleutel omggedraaid. Pomp gaat niet lopen.
Motor heeft alarm met startonderbreker. Alarm gaat er ( meen ik ) wel af.
Kan ik rechtstreeks 12v aanbieden op de pomp om alleen de pomp te testen ??
En op welke 2 aders dan ? Neem aan dat de 3de ader tbv de vlotterschakelaar is ?
Er is verbinding tussen de beschadigde bruine draad en de bos bruine draden nabij de accu.
Dit heb ik gemeten Ohms zonder geplaatste accu.
Zijn er leden die nabij Den helder wonen en mij verder zouden kunnen helpen ?
Of iemand met een trailer ? Dit zodat de motor evt. naar b.v Motorport in Hippolytushoef kan worden gebracht ?
Ik heb zelf namelijk geen trekhaak nog geschikte aanhanger.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door Isaac »

Wat ik een klein beetje vreemd vind is dat de bruine warm is geweest. De bruine draad is massa. Als je die met de aarde zou verbinden gebeurd er niets want hij ligt al aan aarde,
De gele draad, zou de brandstof meter moeten zijn en een witte kan ik niet vinden. Wel een groen/witte draad.
Wit/groen is een voeding 12 volt die via vele kontakten loopt. Niet onmogelijk dus dat daar wat mist.
Tot in hoeverre kan je zelf metingen verrichten met een 12 volts meter?
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door BlackBull »

PB gestuurd.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Hoi,

Lijkt op de foto dat er isolatie is gesmolten. Inderdaad ook Duct tape zichtbaar.
Als je iets niet wilt is elektrische sluiting in de buurt van een brandstoftank waar ruim 25 liter benzine in gaat.
Vervang alle beschadigde kabels is mijn advies.
Roger_R
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:29
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100R '99 & R850R '95
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den helder

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door Roger_R »

BlackBull schreef: 19 apr 2019, 09:56 PB gestuurd.
Ik heb gereageerd ;)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door Baird »

Mooi, houdt ons op de hoogte van de verdere ontwikkelingen :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door EileRT »

Mijne heren,

Een vriendelijk verzoek van uw moderator om reacties/antwoorden op vragen in dit publieke deel van het forum te plaatsen. Dit versterkt de (communicatieve) kracht van het forum.

[groet]

Eilert
Moderator
BlackBull schreef: 19 apr 2019, 09:56 PB gestuurd.
Roger_R schreef: 21 apr 2019, 12:04Ik heb gereageerd ;)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door BlackBull »

Zoals gewenst Big RT Smile

Onderzocht wat het probleem kon zijn.
Aantal opties:
- Mijn eerste gedachte ging direct uit naar de HES (Hall Effect Sensor)
- Aangezien de isolatie op de bekabeling naar de benzinepomp verdwenen was daar uiteraard ook bij stilgestaan.
- Een alarm met een eigen wil...
- Ontsteking
- Zekeringen
- Relaistjes

Bleek uiteindelijk toch de tweede optie te zijn. Tank geleegd en verwijderd. Meten tot aan de plug naar de pomp is goed. Massa en 12V op de juiste plekken :D Bekabeling naar de pomp meten. Dus pomp uit de tank halen en meten maar. Bleek de massa-draad niet door te meten. Vlak voor de tank de bekabeling voorzichtig opengemaakt. Nog steeds is de massa draad tot aan de pomp niet door te meten. Conclusie: draadbreuk in de overgang tussen "buiten de tank" en "binnen de tank". Nou blijkt de massa in de tank gewoon op de basisplaat van de pomp gemonteerd te zijn. Dus naast de oude bekabeling een nieuw massa-draadje gelegd naar de basisplaat. Daar met een ring-stekkertje onder 1 van de moeren bevestigd. Alles netjes voorzien van krimpkous en weer gemonteerd. Daarna loopt de mooie R1100R weer als een tierelier.

Overigens wel, voordat ik verder ging, de benzinepomp getest. Even kort 12V rechtstreeks op het pompje en die deed het gelukkig. De prijzen, ook 2e hands, liegen er namelijk niet om... BMW......

PS: Tijdens wat onderzoek op het interweb toch wat gevonden over bekabelingsproblemen bij de R1100XX 's Ook de HES kan daar dus last van hebben maar is vrij eenvoudig te repareren. Er hoeft dus niet direct een nieuwe HES gemonteerd te worden.... Scheelt aanzienlijk in de kosten....

Filmpie: https://youtu.be/w3wRx5bFFOA

Roger weer een blije R1100R rijder Big RT Smile Big RT Smile Big RT Smile
Roger_R
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:29
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100R '99 & R850R '95
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den helder

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door Roger_R »

BlackBull schreef: 24 apr 2019, 16:36 Zoals gewenst Big RT Smile

Onderzocht wat het probleem kon zijn.
Aantal opties:
- Mijn eerste gedachte ging direct uit naar de HES (Hall Effect Sensor)
- Aangezien de isolatie op de bekabeling naar de benzinepomp verdwenen was daar uiteraard ook bij stilgestaan.
- Een alarm met een eigen wil...
- Ontsteking
- Zekeringen
- Relaistjes

Bleek uiteindelijk toch de tweede optie te zijn. Tank geleegd en verwijderd. Meten tot aan de plug naar de pomp is goed. Massa en 12V op de juiste plekken :D Bekabeling naar de pomp meten. Dus pomp uit de tank halen en meten maar. Bleek de massa-draad niet door te meten. Vlak voor de tank de bekabeling voorzichtig opengemaakt. Nog steeds is de massa draad tot aan de pomp niet door te meten. Conclusie: draadbreuk in de overgang tussen "buiten de tank" en "binnen de tank". Nou blijkt de massa in de tank gewoon op de basisplaat van de pomp gemonteerd te zijn. Dus naast de oude bekabeling een nieuw massa-draadje gelegd naar de basisplaat. Daar met een ring-stekkertje onder 1 van de moeren bevestigd. Alles netjes voorzien van krimpkous en weer gemonteerd. Daarna loopt de mooie R1100R weer als een tierelier.

Overigens wel, voordat ik verder ging, de benzinepomp getest. Even kort 12V rechtstreeks op het pompje en die deed het gelukkig. De prijzen, ook 2e hands, liegen er namelijk niet om... BMW......

PS: Tijdens wat onderzoek op het interweb toch wat gevonden over bekabelingsproblemen bij de R1100XX 's Ook de HES kan daar dus last van hebben maar is vrij eenvoudig te repareren. Er hoeft dus niet direct een nieuwe HES gemonteerd te worden.... Scheelt aanzienlijk in de kosten....

Filmpie: https://youtu.be/w3wRx5bFFOA

Roger weer een blije R1100R rijder Big RT Smile Big RT Smile Big RT Smile
Ben je HEEEL erg dankbaar voor jou hulp !
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door EileRT »

Bedankt voor jullie postings . . . _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door BlackBull »

We zijn er nog niet helemaal.
Draadbreuk nu bij de plug. Is nog een stukje van het oude draad uiteraard.
Dus inmiddels de nieuwe draad naar de minpool van de accu aangelegd.
Heb toch ook het sterke vermoeden dat de tank de polen van de accu heeft geraakt tijdens het rijden.
Zit allemaal erg dicht bij elkaar met zo'n Odyssey-PC680 accu....
Morgen weer verder.
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: Kortsluiting help aub R1100R ( 1999 )

Ongelezen bericht door BlackBull »

Inmiddels de bedrading rondom de accu ge-isoleerd waar nodig en netjes gelegd. Ook de tank aan de onderzijde voorzien van isolatiestrips zodat de kans op kortsluiting zo laag mogelijk word. Zit echt dicht bij elkaar allemaal dus het kan zomaar gebeuren dat je de accu aantikt bij het loshalen van de tank. En dan met name de pluspool is erg vervelend :D Rondom brandstof kun je niet voorzichtig genoeg zijn :O
Op dit moment werkt de brandstofpomp prima (hoorbaar) en de motor start netjes. Morgen maar ff een proefritje maken.
Leuk zo'n projectje Big RT Smile Big RT Smile Big RT Smile
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”