Opeens afslaan van motor

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Stoffel

Opeens afslaan van motor

Ongelezen bericht door Stoffel »

Zo kort lid en al een tweede onderwerp. Riep ik gisteren nog dat ik geen last meer had van een afslaande motor kapt ie er toch weer mee tijdens mijn rit naar huis. Even kort:

-Motor loopt soepel, geen indicaties, geen lampjes of iets dergelijks.
-Opeens slaat ie af, verlichting blijft het doen echter toerenteller staat op nul met de motor rijdend in zijn versnelling (uit laten lopen).
- Rider Info Display blijft het gewoon doen inclusief verlichting en de indicaties.
- Na vijf minuten swachten/afkoelen start de motor pas weer (ervoor start ie niet) en rijdt hij alsof er niets aan de hand is.

Zelf denk ik aan de motronic relay die open/dicht klapt met het warmer worden van de motor, na afkoelen doet ie het weer normaal??? Vanochtend de engine kill switchgebruikt, op een rustig stukje weg. Dat zou het zelfde moeten doen als een openslaand motronic relay volgens mij, echter met de killer switch wordt ook rider displat uitgeschakeld, dat gebeurd tijdens het afslaan niet. Het is dus iets anders.

De dealer heeft al de timer sensor gewisseld aangezien deze naast het moment van vonken ook de toerenteller aanstuurd. Als de toerenteller naar nul gaat terwijl er toeren worden gemaakt is deze dus nogal verdacht. Ondanks de nieuwe sensor geen resultaat.

Toch weer de timingssensor of the motronic control unit? Alles gaat daarin en weer uit. Hebben er mensen nog andere ideeen?

Irritant om dat het probleem zeer af en toe voordoet. Ik heb overigens ook de motronic uitgelezen direct na afslaan en voor dat ik 5 minuten heb gewacht. Dan start ie namelijk nog niet, code 4444, alles zou goed moeten zijn....

Stoffel
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Timer sensor?

Bedoel je daar de Hall Effect Sensor (HES) mee?
Dat is de plaat met 2 sensoren die voorop het motorblok zit, net achter de generatorsnaar. (duur ding :evil:)

Als je het relais verdenkt, kun je deze uitwisselen met het claxon relais.
Onder het zadel, in de zekeringenkast, het voorste rijtje relais, 4 kleine rechthoekige relais, nr2 is de claxon, nr4 de Motronic, even uitwisselen en testrijden.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

De Hallsensor inderdaad, de een heeft het over de timer / timings sensor, merk dat de echte BMW mensen over de Hall sensor praten. Inderdaad een duur ding, ik heb het door de dealer laten doen (440,- Euro incl uren) want na het verwisselen heb je speciaal gereedschap nodig om de timing af te stellen....

Wat wel opvallend is dat BMW het heeft over 1 sensor en jij, wiring diagrams ook overigens, voer twee. Heb jij enig idee of het 2 in 1 sensors zijn? Zal BMW is bellen want misschien is er 1 verwisseld maar is de ander kapot..

Overigens was ik in de buurt toen ze halverwege van de klus waren, echt alles moet ervan af!

Stoffel
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Toch knap als de motor uitvalt, je in de versnelling kunt uitrollen.....
Sta je dan niet zowat meteen stil :?:
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

De officiele benaming is Hall Effect Sensor, doe een google en je weet hoe zo'n ding werkt.

Het is 1 unit, met 2 sensoren, eentje geeft de stand van de krukas door en de andere het toerental, beide signalen worden in de Moronic gebruikt om de ontsteking aan te sturen en de hoeveelheid brandstof.

Bel BMW eens, of ze die ouwe nog hebben, ze zijn reparabel.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Zal ik doen.

Uitrollen in je versnelling is zeker geen probleem, zelfde als je gas loslaten! Een injectie motor spuit dan geen brandstof in, is dus eigenlijk het zelfde.

Thanks voor de hulp, wat zou het naast de sensor kunnen zijn?

Stoffel
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Goh dacht dat het aan mij lag. Maar gelukkig is er nog iemand die er last van heeft. Ook bij mij is hij nu 3 keer uitgevallen. Tijdsbestek Juni tot en met November. In die tijd 9000K gereden.

Geen pijl op te trekken wanneer hij uitvalt. Bij mij wel steeds op de provinciale weg gebeurd. Geen prettig gevoel btw.

Ik hou dit onderwerp in de gaten.
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Het enige bruikbare advies wat ik gekregen heb is een extra bougie mee te nemen. Op het moment dat de motor afslaat en niet start is de bougie los aansluiten en kijken of die vonkt. Vonkt de bougie niet zit het ergens in het vonk systeem, anders in je brandstof systeem. (zou een slecht tank beluchting kunnen zijn..)

Langzaam aan de mogelijkheden afstrepen, baal er wel van want het vertrouwen in de betrouwbaarheid is er dus niet!

Stoffel
Frans

Ongelezen bericht door Frans »

mischien de lamda sonde overbruggen, door aan de emissie eisen te kunnen voldoen, geeft de motor een armer of rijker mengsel.

Volgens mij ook terug te zien aan het soms terugvallen van de toeren bij stationair draaien. bv bij stoplichten.

Je schijnt dan ook van het KFR af te zijn.

Geen idee of dit het probleem kan zijn, maar misschien wel een nieuw aanknopingspunt.
Stoffel

Nog steeds geen klap verder

Ongelezen bericht door Stoffel »

Beste wensen voor iedereen,

Het probleem komt nog steeds zelden voor maar nogal irritant. Meestal start ie weer naar een paar minuten. Doordat ik nu altijd een extra bougie bij me heb weet ik wel dat er tijdens het afslaan en niet starten er geen vonk komt. Dus blijft de bedrading (gemeten geen breuken kunnen vinden) bobine (BMW voorraad historie laat zien dat deze eigenlijk nooit worden gewisseld) en de motronic.

Ik ben het aardig zat dus zit er over te denken om een tweedehands motronic te kopen (Ebay duitsland) en die te installeren. Heeft iemand nog een motronic op zolder liggen? Heeft iemand weleens een motronic gewisseld?

De GS site heeft veel en goede info of motronics sowieso een aanrader!!

Groetjes,
Stoffel
Stoffel

Re: Opeens afslaan van motor

Ongelezen bericht door Stoffel »

Update: Afgelopen zondag mijn Motronic vervangen. Ik heb een tweedehands via BMWsloop.nl gevonden, heb zelfs een maand garantie op het onderdeel, wat weer langer is dan ik heb gehad op mijn motor! Het is nog wel even een paar weken wachten maar vooralsnog voelt het allemaal goed aan. Heb eigenlijk het gevoel dat de motor beter rijdt... Kan ook komen door de grote beurt die ik hem/haar heb gegeven...

Keep you posted,
Stoffel
Stoffel

Re: Opeens afslaan van motor

Ongelezen bericht door Stoffel »

Voor de oplettende lezer: Uiteindelijk is mijn bobine overleden, die is vervangen en nu doet de motor het al drie maanden zonder problemen. Bijna 1000 euro verder maar dan toch iets wat op een betrouwbare motor begint te lijken!

Voor de rest rijdt de motor super, met Shell Fuel Save tik ik net de 1:20 aan, dat is zuiniger dan mijn oude TransAlpje!

Groeten,
stoffel
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Opeens afslaan van motor

Ongelezen bericht door dhr »

Ben blij voor je en inderdaad spulletjes uit Beieren zijn niet goedkoop :(
Maar we hebben er tenminste weer een blijerijer terug :;
Stoffel schreef:Voor de oplettende lezer: Uiteindelijk is mijn bobine overleden, die is vervangen en nu doet de motor het al drie maanden zonder problemen. Bijna 1000 euro verder maar dan toch iets wat op een betrouwbare motor begint te lijken!

Voor de rest rijdt de motor super, met Shell Fuel Save tik ik net de 1:20 aan, dat is zuiniger dan mijn oude TransAlpje!

Groeten,
stoffel
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
loosemoose

Re: Opeens afslaan van motor

Ongelezen bericht door loosemoose »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum met mijn 1100 uit 1996. Ik heb de motor sinds 5 maanden en reeds 5000km gereden. Ziet er optisch en motorisch uit als nieuw met "maar" 50000 op de teller. Op vakantie geweest naar Scandinavië en inmiddels weer een week mee naar het werk. Tja....nu staat ie werkelijk stil en wil niet meer aanslaan. Heb 'm vanmorgen 2 km terug naar huis moeten duwen (mobiele telefoon leeg...). Als ik het voorgaande allemaal zo lees, ga ik mij zorgen maken. Hij draait rond, maar slaat niet aan. Krijg die bougiedoppen niet los om te zien of ie wel vonkt. Help, wat moet ik doen?
Stoffel

Re: Opeens afslaan van motor

Ongelezen bericht door Stoffel »

Goedemorgen loosemoose,

Belangrijkste is natuurlijk geen paniek! Het is mechanisch dus de oplossing is er, wordt alleen afstrepen. Ik heb er drie maanden over gedaan maar hij doet het nu prima! Hard gezegd is het goede nieuws dat de motor het helemaal níet doet. Dat maakt het vinden een stuk makkelijker dan als (zoals bij mij) het er soms in zit.

Je zegt dat hij draait maar niet aanslaat. Daar van uit gaande is het of de vonk (beter gezegd het gebrek eraan) of de peut/benzine. Ik denk aan de hallgever, maar even wat bredere tips:

Benzine (neem aan dat er nog in de tank zit?...
- als je het contact aan zet moet je aan de reachterkant, onder de tupperware, een seconde of twee de pomp horen aanslaan. Deze bouwt dan druk op, als de druk hoog genoeg is slaat ie weer af. Het is dus een kort geluid. Als dit niet gebeurd is het (meestal) of je pomp of de schakelaar van de pomp. Zou ook kunnen dat de pomp niet genoeg druk kan maken.

Vonk
De bougie kabel/dop moet er recht uitgetrokken kunnen worden. Niet nodig om te draaien oid. Bij mij ging dat de eerste keer ook zeer moeilijk, het kan wel een beetje geweld hebben. Pak een reserve/nieuwe bougie en stop die in de losgetrokken dop, zorg dat de uiteinde van de bougie contact kan maken met bijvoorbeeld cilinderkap of ergens op het frame. (je hoeft dus niet de bougie uit de cilinder te halen, scheelt weer wat werk!) Dan starten en kijken of die vonkt. Als deze niet vonkt is het 9 van de 10 keer de Hallgever, er is daarover veel geschreven op dit forum, even zoeken. 50k is ook wel een km stand waarbij de hallgever de geest kan geven! Er is betrekkelijk goedkoop aan te komen bij FreekC (dacht ik) als je de oude inlevert. Het wisselen is wel een klus! Ik zou het eerst in deze hoek zoeken!

Als dit het niet is, is het verdere systeem redelijk simper: Bougie - bougie kabel - bobine - motronic - hall gever (en natuurlijk alle bedrading hier tussen. Meten is weten, hallgever isoleren met meten is vrij lastig, misschien weten andere forum leden meer?

Kortom alles stap voor stap, hou ons op de hoogte dan kunnen we je een beetje helpen.

stoffel
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Opeens afslaan van motor

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Hoi allemaal
even over de bougiekap er af halen.......ik heb bij het boordgereedschap (R1100RT) een speciaal greepje zitten waarmee je de bougiekap er makkelijk aftrek.
groet Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Stoffel

Re: Opeens afslaan van motor

Ongelezen bericht door Stoffel »

nog nieuws?
loosemoose

Re: Opeens afslaan van motor

Ongelezen bericht door loosemoose »

Stoffel schreef:nog nieuws?
Dank je Stoffel, voor de uitgebreide tips. Er was inderdaad geen vonk. Op de motor-ambulance (heb ik gelukkig...) en naar de garage. Yep, de Hallgevers.... :(
Na 3 uur sleutelen en nieuwe Hallgevers erin én 370 euries lichter, rijdt de RT weer ;)
Mocht men ooit problemen hebben, Jensen in Nijmegen is het adres. Betrouwbaar, goed en snel en niet l te duur :D
Ik ben blij dat ie weer rijdt!!!
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”