Diagnose Defecte startmotor of accu: onderzoek en bevindingen
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Diagnose Defecte startmotor of accu: onderzoek en bevindingen
Er is al veel geschreven op het forum over dit onderwerp, maar de details ontbreken in de aanpak. Dit komt natuurlijk omdat de twee oorzaken aan elkaar verbonden zijn: een slechte accu kan de startmotor niet goed rondkrijgen en daarbij ook nog een goede vonk genereren en aan de andere kant: een slechte startmotor kan de accu spanning omlaag trekken met dezelfde gevolgen: in beide gevallen gaat de motor niet lopen.
Bij deze symptomen wordt over het algemeen geadviseerd zie bv het topic:
viewtopic.php?f=45&t=13772
1. Bekabeling: check de aansluitingen, corrosie en vuil kan ervoor zorgen dat er te weinig stroom in de startmotor arriveert;
2. Check accu: meet de spanning tijdens het starten
3. Check startmotor: uit elkaar halen dus.
Hieronder de details, foto’s en filmpjes. Het doel is om de juiste diagnose te stellen en niet (zoals ik) de verkeerde oplossing te kiezen.
Symptomen: Moeizaam starten en zelfs een paar keer het kraakgeluid van de startmotor die niet goed aangrijpt in het vliegwiel. Waarschijnlijk de originele Valeo startmotor, nu dus 65k km oud.
Nu had ik al (ten onrechte bleek later) een nieuwe accu gemonteerd, en Quickfix had een startmotor over (hij had juist ten onrechte de startmotor vervangen i.p.v. de accu), dus deze van ons forumlid overgenomen (dank nog Quickfix!).
Natuurlijk hierbij het geluid van de oude defecte startmotor met een gloednieuwe accu:
En dan ter vergelijking het geluid van een nieuwe startmotor met dezelfde gloednieuwe accu:
Voor deze test had ik de bougiekappen even losgenomen om te voorkomen dat de motor zou aanslaan.
Bij de nieuwe startmotor daalt de spanning op de accu even naar 10,5V (minimum) en ligt daarna op 11,1V tijdens het starten. Je ziet daarna de spanning in de accu weer snel oplopen: het is altijd beter om even te wachten met een tweede startpoging zodat de accu zich kan herstellen.
Natuurlijk weet je in eerste instantie niet of de startmotor danwel de accu stuk is. Dat wordt duidelijk als de startmotor wordt gedemonteerd. Dat is pakweg 15 minuten werk incl. plastics: NB eerst de min pool van de accu loshalen voordat je met de startmotor zelf begint, op de startmotor is een onbeschermde pluspool aanwezig. De min pool is goed toegankelijk als het linker zijpaneel eraf is. De startmotor in de bankschroef en aangesloten op de accu (plus van de accu naar de koperen aansluiting en het schuifcontactje). Met een accu-klem maak ik massa contact met de behuizing om de motor te laten draaien:
Wat meteen opvalt is dat er vonken worden getrokken, het kost moeite om een goed contact te krijgen met de behuizing, de draden worden warm, in eerste instantie wil de motor niet draaien en de spanning daalt tot 9,4V. Tijdens het draaien is de spanning 9,5V. Er wordt veel van de accu gevraagd, maar die herstelt zich ook weer goed.
Daarna de nieuwe startmotor in dezelfde testopstelling gezet:
Nu gaat de startmotor meteen lopen, de spanning daalt eerst tot 11,2V en is tijdens het draaien 11,5V. Geen vonken, geen warme draden, ofwel er wordt veel minder stroom uit de accu gehaald.
Natuurlijk is het een gedoe om ook de accu te demonteren en deze testopstelling te maken, dus kan je eerst aan de slag met de startmotor zelf. Dit is zeer eenvoudig, 3 bouten loshalen en twee zachte popnagels om het motorhuis te scheiden van het loopwerk:
Nu heb je de elektromotor los en het blijkt dat de magneten waarbinnen de spoel moet draaien niet meer vast zitten aan de behuizing (dit komt vaak voor begrijp ik van diverse fora):
Als dat er wel goed uitziet kan je de planeetwielen checken:
Bij mijn overleden startmotor is dat nog wel in goede staat.
Verder zouden nog de koolborstels versleten kunnen zijn, die zitten aan de andere kant van de elektromotor, twee schroefjes los en kapje afnemen: ze waren nog als nieuw, ik denk dat dit niet vaak de oorzaak van een defecte startmotor is.
Nu de startmotor eraf is kan je het vliegwiel checken. Ik had geratel gehoord waarbij het erop leek dat de startmotor niet goed aangrijpt in het vliegwiel. Op de video van Chris Harris is te zien dat dit vnl. wordt veroorzaakt door het niet juist monteren van de startmotor.
https://www.youtube.com/watch?v=Y1Ui7CcoUUw
Dat is wel het horror scenario, maar bij normaal-zorgvuldig monteren van de starter zou dit dus niet moeten kunnen gebeuren. Bij mij was er wel te zien dat de startmotor in aanraking is geweest met de puntjes van de tanden op het vliegwiel, maar geen schade die vervanging nodig maakt. Daartoe even de versnellingen opschakelen tot de 5e versnelling, nu kan je makkelijk het achterwiel ronddraaien terwijl je het vliegwiel in het oog houdt.
Bij deze symptomen wordt over het algemeen geadviseerd zie bv het topic:
viewtopic.php?f=45&t=13772
1. Bekabeling: check de aansluitingen, corrosie en vuil kan ervoor zorgen dat er te weinig stroom in de startmotor arriveert;
2. Check accu: meet de spanning tijdens het starten
3. Check startmotor: uit elkaar halen dus.
Hieronder de details, foto’s en filmpjes. Het doel is om de juiste diagnose te stellen en niet (zoals ik) de verkeerde oplossing te kiezen.
Symptomen: Moeizaam starten en zelfs een paar keer het kraakgeluid van de startmotor die niet goed aangrijpt in het vliegwiel. Waarschijnlijk de originele Valeo startmotor, nu dus 65k km oud.
Nu had ik al (ten onrechte bleek later) een nieuwe accu gemonteerd, en Quickfix had een startmotor over (hij had juist ten onrechte de startmotor vervangen i.p.v. de accu), dus deze van ons forumlid overgenomen (dank nog Quickfix!).
Natuurlijk hierbij het geluid van de oude defecte startmotor met een gloednieuwe accu:
En dan ter vergelijking het geluid van een nieuwe startmotor met dezelfde gloednieuwe accu:
Voor deze test had ik de bougiekappen even losgenomen om te voorkomen dat de motor zou aanslaan.
Bij de nieuwe startmotor daalt de spanning op de accu even naar 10,5V (minimum) en ligt daarna op 11,1V tijdens het starten. Je ziet daarna de spanning in de accu weer snel oplopen: het is altijd beter om even te wachten met een tweede startpoging zodat de accu zich kan herstellen.
Natuurlijk weet je in eerste instantie niet of de startmotor danwel de accu stuk is. Dat wordt duidelijk als de startmotor wordt gedemonteerd. Dat is pakweg 15 minuten werk incl. plastics: NB eerst de min pool van de accu loshalen voordat je met de startmotor zelf begint, op de startmotor is een onbeschermde pluspool aanwezig. De min pool is goed toegankelijk als het linker zijpaneel eraf is. De startmotor in de bankschroef en aangesloten op de accu (plus van de accu naar de koperen aansluiting en het schuifcontactje). Met een accu-klem maak ik massa contact met de behuizing om de motor te laten draaien:
Wat meteen opvalt is dat er vonken worden getrokken, het kost moeite om een goed contact te krijgen met de behuizing, de draden worden warm, in eerste instantie wil de motor niet draaien en de spanning daalt tot 9,4V. Tijdens het draaien is de spanning 9,5V. Er wordt veel van de accu gevraagd, maar die herstelt zich ook weer goed.
Daarna de nieuwe startmotor in dezelfde testopstelling gezet:
Nu gaat de startmotor meteen lopen, de spanning daalt eerst tot 11,2V en is tijdens het draaien 11,5V. Geen vonken, geen warme draden, ofwel er wordt veel minder stroom uit de accu gehaald.
Natuurlijk is het een gedoe om ook de accu te demonteren en deze testopstelling te maken, dus kan je eerst aan de slag met de startmotor zelf. Dit is zeer eenvoudig, 3 bouten loshalen en twee zachte popnagels om het motorhuis te scheiden van het loopwerk:
Nu heb je de elektromotor los en het blijkt dat de magneten waarbinnen de spoel moet draaien niet meer vast zitten aan de behuizing (dit komt vaak voor begrijp ik van diverse fora):
Als dat er wel goed uitziet kan je de planeetwielen checken:
Bij mijn overleden startmotor is dat nog wel in goede staat.
Verder zouden nog de koolborstels versleten kunnen zijn, die zitten aan de andere kant van de elektromotor, twee schroefjes los en kapje afnemen: ze waren nog als nieuw, ik denk dat dit niet vaak de oorzaak van een defecte startmotor is.
Nu de startmotor eraf is kan je het vliegwiel checken. Ik had geratel gehoord waarbij het erop leek dat de startmotor niet goed aangrijpt in het vliegwiel. Op de video van Chris Harris is te zien dat dit vnl. wordt veroorzaakt door het niet juist monteren van de startmotor.
https://www.youtube.com/watch?v=Y1Ui7CcoUUw
Dat is wel het horror scenario, maar bij normaal-zorgvuldig monteren van de starter zou dit dus niet moeten kunnen gebeuren. Bij mij was er wel te zien dat de startmotor in aanraking is geweest met de puntjes van de tanden op het vliegwiel, maar geen schade die vervanging nodig maakt. Daartoe even de versnellingen opschakelen tot de 5e versnelling, nu kan je makkelijk het achterwiel ronddraaien terwijl je het vliegwiel in het oog houdt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- michaelb
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:20
- Type: R1100RT
- Bijz: 1998, custom paint blauw/groen
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westrand veluwe
- Locatie: Hoevelaken
Re: Diagnose Defecte startmotor of accu: onderzoek en bevindingen
Ha Georgio,
Wat een uitgebreide analyse. Goed gedocumenteerd met video en plaatjes. Nu heb ik zelf onlangs zowel de accu (6jr) als de startmotor (tandwiel op bendix naar de galemiezen) vervangen dus ik hoop voorlopig geen sores op dat vlak tegen te komen.
Michael
Hartelijke groeten van ONEPLUS A6003 aan alle forumleden
Wat een uitgebreide analyse. Goed gedocumenteerd met video en plaatjes. Nu heb ik zelf onlangs zowel de accu (6jr) als de startmotor (tandwiel op bendix naar de galemiezen) vervangen dus ik hoop voorlopig geen sores op dat vlak tegen te komen.
Michael
Hartelijke groeten van ONEPLUS A6003 aan alle forumleden
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4479
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Diagnose Defecte startmotor of accu: onderzoek en bevindingen
Super bedankt voor je posting met uitgebreide beeld documentatie. Ik ben geen techneut of sleutelaar maar lees het met plezier en word weer een beetje wijzer!
Velen kunnen hier hun voordeel mee doen.
Velen kunnen hier hun voordeel mee doen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Diagnose Defecte startmotor of accu: onderzoek en bevindingen
Fijn dat er leden zijn die anderen zo goed mogelijk willen helpen met duidelijke beelden er bij. Een beeld zegt soms meer dan duizend woorden. Echter wil ik toch even opmerken dat de startmotor die jij uit elkaar hebt gehaald volgens mij nooit op een 1100 heeft gezeten vanaf de fabriek.
Ik krijg het idee dat deze ooit al een keer is gewisseld. De binnenkant ziet er namelijk anders uit dan de originele die ik eigenlijk alleen maar ben tegen gekomen.
De startmotor zoals deze er onder had moeten zitten.
Dat de garage, waar jij de startmotor vandaan hebt, een vergissing had gemaakt bij een ander verbaast mij niet.
De vraag is altijd of de startmotor te veel stroom trekt of dat de accu deze niet kan leveren. Een ouderwetse stroom meter, die gewoon over de draad gezet wordt, kan hier een sturing in zijn. Zelfs dan is het nog niet voor 100% zeker.
Maar nogmaals het is zeker een mooie informatie waar menig lid net genoeg aan kan hebben.
Ik krijg het idee dat deze ooit al een keer is gewisseld. De binnenkant ziet er namelijk anders uit dan de originele die ik eigenlijk alleen maar ben tegen gekomen.
De startmotor zoals deze er onder had moeten zitten.
Dat de garage, waar jij de startmotor vandaan hebt, een vergissing had gemaakt bij een ander verbaast mij niet.
De vraag is altijd of de startmotor te veel stroom trekt of dat de accu deze niet kan leveren. Een ouderwetse stroom meter, die gewoon over de draad gezet wordt, kan hier een sturing in zijn. Zelfs dan is het nog niet voor 100% zeker.
Maar nogmaals het is zeker een mooie informatie waar menig lid net genoeg aan kan hebben.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: Diagnose Defecte startmotor of accu: onderzoek en bevindingen
OK geen open eindjes!, deze zat erin Isaac:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Diagnose Defecte startmotor of accu: onderzoek en bevindingen
Made in Frankrijk. Ik denk niet dat BMW die daar zal halen. Hij is vermoedelijk al eerder vervangen. Je zal nu waarschijnlijk een ander type hebben. De kap, direkt naast de magneetspoel, zal anders vast zitten. De werking komt wel op het zelfde neer. Het gaat om het principe tenslotte en dat was perfect omschreven en met beelden versterkt.
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Diagnose Defecte startmotor of accu: onderzoek en bevindingen
Er zijn startmotoren van Renault die gelijk zijn aan de starter van de BMW maar die draaien alleen de verkeerde kant op!!
Even uit mijn hoofd.....een BMW starter draait links om.
Het magneethuis is redelijk goedkoop hier te bestellen.
https://www.als-webshop.de/product_info ... Serie.html
-Freek-
Even uit mijn hoofd.....een BMW starter draait links om.
Het magneethuis is redelijk goedkoop hier te bestellen.
https://www.als-webshop.de/product_info ... Serie.html
-Freek-
- QuickFix
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Diagnose Defecte startmotor of accu: onderzoek en bevindingen
Mooi verhaal Georgio, fijn dat we elkaar hebben kunnen helpen!
In mijn geval bleek de accu defect te zijn, ondanks dat mijn intelligente lader met meetfunctie aangaf dat de conditie prima was.
Nou niet dus: zonder last was de spanning (na vol laden) ongeveer 14V, bij belasting stortte deze helemaal in tot onder de helft (was moeilijk te meten aangezien de startrelais losliet door te lage spanning en weer aansloeg zodra de spanning terug kwam en dan weer losliet, etc. etc.) en klonk er een klapperend (start) relais geluid.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg!
In mijn geval bleek de accu defect te zijn, ondanks dat mijn intelligente lader met meetfunctie aangaf dat de conditie prima was.
Nou niet dus: zonder last was de spanning (na vol laden) ongeveer 14V, bij belasting stortte deze helemaal in tot onder de helft (was moeilijk te meten aangezien de startrelais losliet door te lage spanning en weer aansloeg zodra de spanning terug kwam en dan weer losliet, etc. etc.) en klonk er een klapperend (start) relais geluid.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Freude am Fahren
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Diagnose Defecte startmotor of accu: onderzoek en bevindingen
Valeo D6RA75 is gewoon originele montage.
-Freek-
-Freek-
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Diagnose Defecte startmotor of accu: onderzoek en bevindingen
Ik heb inderdaad de Valeo D6RA75 terug gevonden bij BMW. Alleen kan ik in dat rijtje de 1100RT niet vinden. Wel de 1100R en de 1150.
Vermoedelijk zijn ze uitgeweken naar een toch wel goedkopere startmotor en hebben ze, omdat de 1100RT uit de productie zou gaan, deze startmotor daar niet meer toegepast. Gewoon toeval dat ik die nog nooit tegen gekomen ben bij de motoren waar ik aan heb gesleuteld.
Vermoedelijk zijn ze uitgeweken naar een toch wel goedkopere startmotor en hebben ze, omdat de 1100RT uit de productie zou gaan, deze startmotor daar niet meer toegepast. Gewoon toeval dat ik die nog nooit tegen gekomen ben bij de motoren waar ik aan heb gesleuteld.
- Louisvc
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 01 dec 2014, 22:17
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R 1100R van 1996
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Re: Diagnose Defecte startmotor of accu: onderzoek en bevindingen
Had ik ook maar zo'n keurige diagnose ronde gedaan. Mijn accu was net 4 jaar oud. De ABS wilde niet meer inschakelen bij het starten en de startmotor ging nog maar net rond. Het vervangen van de accu is dan een te makkelijke conclusie.
Na het vervangen van de accu gaf de (originele Valeo) startmotor de geest na twee keer starten. Terug thuis, wegenwacht heeft de motor aangetrokken, bleken daar alle magneten los in te liggen.
Ik had dus nog wel even met mijn accu kunnen doen. Een nieuwe startmotor bleek bovendien een stuk goedkoper dan een nieuwe accu en is net zo makkelijk om te wisselen.
Na het vervangen van de accu gaf de (originele Valeo) startmotor de geest na twee keer starten. Terug thuis, wegenwacht heeft de motor aangetrokken, bleken daar alle magneten los in te liggen.
Ik had dus nog wel even met mijn accu kunnen doen. Een nieuwe startmotor bleek bovendien een stuk goedkoper dan een nieuwe accu en is net zo makkelijk om te wisselen.
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Diagnose Defecte startmotor of accu: onderzoek en bevindingen
Een juiste conclusie is soms moeilijk. Ook een stroom meting is relatief. Als de spanning in zakt loopt de stroom ook hoger op omdat de startmotor toch de energie moet leveren voor het aan slingeren. Stort dan de spanning in omdat de accu slecht is of omdat de startmotor meer stroom trekt en de accu op z'n knieën trekt. Dat is ook de reden dat er regelmatig, ook in de garage, een foutje gemaakt wordt. Als je de achtergrond begrijpt dan kan je ze dat ook niet kwalijk nemen. Moeten wij, als hobbyisten, dan wel met zekerheid iets vervangen? Het is slecht een leidraad die we met ons allen als ervaring plaatsen.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: Diagnose Defecte startmotor of accu: onderzoek en bevindingen
Dank je Isaac, dat de beide oorzaken met elkaar verbonden zijn is ook precies de reden van mijn eerste post. Wat je wel aan de voltmeting kan zien is de recovery van de accu, dat zou een aanleiding kunnen zijn voor nader onderzoek: openmaken start motor.Isaac schreef: ↑09 jul 2019, 10:14 Een juiste conclusie is soms moeilijk. Ook een stroom meting is relatief. Als de spanning in zakt loopt de stroom ook hoger op omdat de startmotor toch de energie moet leveren voor het aan slingeren. Stort dan de spanning in omdat de accu slecht is of omdat de startmotor meer stroom trekt en de accu op z'n knieën trekt. Dat is ook de reden dat er regelmatig, ook in de garage, een foutje gemaakt wordt. Als je de achtergrond begrijpt dan kan je ze dat ook niet kwalijk nemen. Moeten wij, als hobbyisten, dan wel met zekerheid iets vervangen? Het is slecht een leidraad die we met ons allen als ervaring plaatsen.
Yep; voor de prijs van een (gel) accu koop je bijkans twee startmotoren (handig voor onderweg ) of drie magneethuizen zoals FreekC hierboven heeft uitgezocht)