Pagina 1 van 1

Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 13 jan 2020, 17:07
door Arie1100
Hallo, een week of twee geleden reed ik met een gangetje van 80, naar mijn werk ,over een provinciale weg toen mijn R1100RT uit 1997 ineens begon te ploffen. Met veel moeite heb ik hem aan de gang gehouden. Dit ging het beste door met heel weinig toeren te gaan rijden. Op mijn werk aangekomen hem weggezet en met lood in de schoenen hem 's avonds gestart om naar huis te gaan. Dit lukte maar kon alleen met weinig toeren rijden anders begon hij te ploffen. Thuis na een paar dagen er nieuwe bougies er ingezet maar kreeg hem niet gestart. Gecontroleerd of er een vonk was en dat was het geval. Ook de brandstoftoevoer was goed (het spoot er uit!).
Nu heb ik het gevoel dat de naalden niet open gaan omdat ik ook niet één plofje krijg.
Heeft iemand een idee?
Gr, Arjan.

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 13 jan 2020, 17:54
door Isaac
Ik weet niet wat met de naalden bedoeld.
De brandstof spuit er uit. Is dat uit de slang op uit de injectoren?
Daar zit nog al een verschil tussen omdat er druk nodig is en uiteraard ook een puls voor de injectoren.
Een vonk kan in de open lucht wel aanwezig zijn maar onder druk kan deze de kop ingedrukt worden.

Advies is een injector te lichten en aangesloten te starten om te kijken of er brandstof komt.
Met remreiniger zou je kunnen testen of deze wel aanslaat door in het open gat te spuiten tijdens het starten.
Ik krijg het idee dat, gezien de ploffen, een hall-sensor het heeft begeven. Dan zie je nog wel vonken maar je mist dan de helft.

Stukje voor stukje testen. Niet in 1 keer alles los gooien want dan wordt het een echte puzzel.

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 13 jan 2020, 19:06
door Arie1100
Hallo Isaac, bedoel met de naalden inderdaad de injectoren. De brandstofdruk is wel goed maar ik denk inderdaad dat de injectoren geen puls krijgen.
Hoe kan ik de Halsensor testen? Ik ga in ieder geval eerst wel even de injectoren lichten,
Bedankt voor de reactie,

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 13 jan 2020, 21:23
door Isaac
Als je 1 injector tilt dan kan je de puls zien (even een vocht opnemend papiertje er onder houden) tijdens het starten.
De puls is dan zichtbaar op de nevel.
Om de hall sensoren (globaal) te testen is een ledje in serie met een weerstand als gereedschap voldoende.
De ene zijde sluit je aan op een plus aansluiting en de andere zijde op de puls draad vanaf de sensor.
Om zeker te weten of de led werkt eerst even de meetdraad (die dus op de puls aangesloten moet worden) even tegen massa te houden. De led moet dan aan gaan.
Tijdens het starten zie je de led dan knipperen. De vonk zou 2 maal zo vaak langs moeten komen dan dat de led knippert.
De injectoren staan parallel dus die kunnen, net als de ontsteking, niet 1 afwezige sensor laten zien.
Als je de aansluitnummers moet hebben voor deze meting dan kan ik die opzoeken. Heb hier alle schema's van de 1100.

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 14 jan 2020, 00:01
door Baird
Oude R1100RT = Hallsensor probleem (mits daar nog de originele in zit), ik blijf het zeggen hoor ;) en als hij nu niet defect is komt het komende zomer midden in je vakantie .....

Kijk even welke stekker je hebt: https://www.tills.de/hallgeber-komplett ... r1150.html of [url]https://www.tills.de/hallgeber-komplett ... 5.html[url], ik denk de eerste bij de oudere 1100 ...

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 15 jan 2020, 13:57
door Georgio
Baird schreef:
14 jan 2020, 00:01
Oude R1100RT = Hallsensor probleem (mits daar nog de originele in zit), ik blijf het zeggen hoor ;) en als hij nu niet defect is komt het komende zomer midden in je vakantie .....
De Hall sensor is een redelijk eenvoudig concept: (magneetje/spoeltje/draadje), toch gaan ze stuk (blijkbaar 'gegarandeerd stuk' zoals Baird aangeeft). Dit is prima natuurlijk, zolang je maar niet op vakantie bent. Meeste problemen kunnen we voorkomen door het onderhoudsplan te volgen, maar dat is er niet voor deze sensor.

Is er iets bekend van de oorzaak van dit falen? Is dit een structurele oorzaak? of heeft het te maken met de ouderdom van bepaalde kunststoffen waardoor er vervormingen en/of breuk optreedt?

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 15 jan 2020, 15:04
door Isaac
De Hall-sensoren zitten op een plaat tegen het motorblok gemonteerd. NU zijn er 2 dingen aan de hand. De sensoren zelf zitten vrij warm. Zolang je rijdt is dat nagenoeg geen probleem. Als je vaak met draaiende motor in een file staat dan loopt die temperatuur daar aardig op.
Kunnen ze tegen maar hoe groter het verschil in temperatuur hoe meer materiaal krachten ontstaan in de componenten. Haarscheurtjes, dus slecht werken, komt hierdoor vaker voor dan als deze componenten in een constantere temperatuur zouden werken.

Ook droogt de rubber isolatie langzaam uit en kan spontaan er zoveel isolatie weg brokkelen dat de aansluitkabel sluiting maakt. In beide gevallen dus veroudering door de verhoogde temperatuur.

Als je met FreekC kontakt op neemt dan kan hij je vermoedelijk aan een redelijk goedkoop revisie setje helpen.
Als hij hier niet op reageert dan moet je even op het BMW GS forum kijken.

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 15 jan 2020, 23:43
door Baird
De problemen met de hall-sensor treden ook vaak op bij het rijden in de regen, slechte bekabeling en dan vocht, motor weer droog dan doet hij het weer.

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 16 jan 2020, 09:58
door EileRT
Klopt, het is wel aftellen totdat deze wederom de geest geeft. Lees ook de verklaring van Isaac in dit topic. Mijn advies is op voorhand (zelfs preventief) de AF fabriek hallgever (laten) vervangen door een gereviseerd exemplaar die storingsvrij is. FreekC reviseert deze voor een schappelijke prijs. Hij heeft mij al verteld dat inbouwen geen rocket science is. Al behoor ik tot die mensen die het laat doen.
Baird schreef:
15 jan 2020, 23:43
De problemen met de hall-sensor treden ook vaak op bij het rijden in de regen, slechte bekabeling en dan vocht, motor weer droog dan doet hij het weer.

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 16 jan 2020, 17:26
door Georgio
FreekC? ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar zonder resultaat...... _001

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 16 jan 2020, 17:39
door EileRT
Zijn gegevens als forumlid:

FreekC
Berichten: 96
Lid geworden op: wo nov 28, 2012 9:18 pm
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Contacteer: Contacteer FreekC

Als je FreekC bij privéberichten bij "ontvangers toevoegen" intoetst en dan "toevoegen" kun je hem een PB sturen.
Georgio schreef:
16 jan 2020, 17:26
FreekC? ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar zonder resultaat...... _001

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 18 jan 2020, 22:41
door FreekC
Roep u maar........... 8)_
Kijk hier maar eens.... https://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/25 ... ent-431127

-Freek-

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 14 feb 2020, 18:42
door FreekC
Hoe is het inmiddels met dit machien??

-Freek-

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 16 feb 2020, 22:31
door Baird
Arie 1100 offline sinds 13 januari ........................ _001

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 07 mar 2020, 12:03
door Arie1100
Fijn dat iedereen zo meeleeft en nu weer verder gegaan met de machine. De halgever is inmiddels vervangen maar het ziet er naar uit dat ik totaal geen brandstof krijg. Wel brandstofdruk tot aan de verstuivers maar er achter blijft het droog. Welk relais is daarvoor verantwoordelijk of is het de grote unit die bij de relais zit.
B.v.d. Arjan

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 09 mar 2020, 19:39
door DickJe
De verstuivers en de benzinepomp worden door hetzelfde relais aangestuurd. Allemaal tegelijk.
Je kunt de stekker van de verstuiver los nemen en er een klein vermogen lampje op aansluiten, of een multimeter. Dan weet je of de stuurspanning ook daar aan komt.
Het lijkt er op dat beide verstuivers verstopt zitten. Heb je die los genomen en geconstateerd dat ze geen benzine spuiten (stukje karton er onder)?

Groet, Dick

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Geplaatst: 09 mar 2020, 21:47
door DickJe
R1100RT motronic met uitgangen.pdf
Naschrift: ik was iets te snel :neutral: . De verstuivers krijgen wel 12 volt van het relais dat ook de benzinepomp aanstuurt, maar de massa van de verstuivers komt uit de Motronic. Wanneer die massa er niet is, doen de verstuivers het niet. Toch even dat lampje of de multimeter er aan.
De benzinepomp hangt al aan de massa.