Radio oplossing voor R1200RT

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
100dkm

Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door 100dkm »

Hallo,

Ik rijdt nu nog een 1100 rt, daar heb ik zelf gewoon een autoradio ingebouwd met een afstand bediening op het "dashbord".
MAAR Zoals het nu lijkt kan ik binnenkort de R 1200 rt van mn vader overnemen voor een schappelijk prijsje :D , en daar zit geen radio op.
Weet iemand of je daar ook een autoradio in kunt bouwen ??? Ik heb mij door de dealer laten vertellen dat later een BMW radio inbouwen geen optie is ivm bedrading en andere moeilijke toestanden _001 Hij zei: Dan pak je toch gewoon een MP3 speler,
maar ik heb eigenlijk meer idee bij een echte radio/cd/cassette.
Heeft iemand tips of ideeen voor mij???
[groet] 100dkm
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Dag, het schijnt dat inbouwen achteraf ivm de "canbus" problemen opleverd. Maar ik ben geen techneut dus misschien kan het toch :$


Ben

-1200- RT Treffen
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Lijkt me geen enkel probleem, gewoon 2 draadjes en een relais, als het canbus systeem al voor problemen zorgt _001

Bert
Inspector Gadget

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zoalng je de niet-OEM radio direct aansluit op de accu, en geen verdere verbindingen maakt met andere electronica van de fiets zelf, lijkt het mij niet zo'n probleem.

Ga je daarentegen gebruik maken van de bestaande bekabeling (bijv. radio-voorbereiding) dan kan dat ivm CAN-bus wellicht problemen geven.
100dkm

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door 100dkm »

ok, maar hoe krijg ik het dan geschakeld via het contact?
wil wel graag dat alles uitgaat als ik van de motor stap. _001

Ps. OEM ????? _001 :oops:
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door BeemerBert »

[quote="100dkm"]ok, maar hoe krijg ik het dan geschakeld via het contact?
wil wel graag dat alles uitgaat als ik van de motor stap. _001

Ps. OEM ????? _001 :oops:[/quot

Daarom zet je er een relais tussen, spanning van de accu en relais zo aansluiten dat spanning alleen doorgegeven wordt als contact aan staat.

Bert
Inspector Gadget

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

OEM is Original End Manufacturer, een aanduiding die je vaak tegenkomt op fora om aan te geven of het de originele onderdeel is van de fabrikant, zoals deze het bedoelt heeft te gebruiken en monteren op die specifieke fiets en uitvoering.
In dit specifieke geval dus het type en exacte model radio die BMW normaliter op deze fiets monteert.

Niet-OEM wordt ook wel eens aftermarket genoemd.
Mike Philippens

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

100dkm schreef:Dan pak je toch gewoon een MP3 speler,
maar ik heb eigenlijk meer idee bij een echte radio/cd/cassette.
Maar wat is precies het probleem met een MP3 speler? Als je kijkt door wat voor hoepels je moet springen om een radio/cd/cassett (wie heeft ze nog?) op de motor te monteren vraag ik me af of het de moeite is. Voor een paar tientjes heb je een prima ding. En je steekt 'm gewoon in je zak. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn 'handschoenvakje' kwijt ben aan een elektrische baksteen, terwijl je hetzelfe kunt doen met een luciferdoosje.

Misschien ben je nog niet 'aan' de MP3, maar wellicht een goed moment om er mee te beginnen. Mijn moeder (65+ en zo a-technisch als maar bestaat) gebruikt ook met veel plezier een iPod.
Inspector Gadget

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Goed punt van Mike, je haalt je wellicht een hoop extra sores op je kop terwijl de oplossing een betere remedie is dan wat je van plan was;
Je hebt vele MP3 spelers die ook een ingebouwde FM-radio hebben.
(zoals het merk met het logo van een sappig fruit)
De electronica- en witgoed-winkels hebben vaak vele merken, versies (en kleuren) te koop.
100dkm

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door 100dkm »

Maar wat is precies het probleem met een MP3 speler? Als je kijkt door wat voor hoepels je moet springen om een radio/cd/cassett (wie heeft ze nog?) IK HEB ZE NOG HOOR !!!

Misschien ben je nog niet 'aan' de MP3, maar wellicht een goed moment om er mee te beginnen. Mijn moeder (65+ en zo a-technisch als maar bestaat) gebruikt ook met veel plezier een iPod.[/quote] WORDT IK NOU VERGELEKEN MET EEN A-TECHNISCHE MOEDER VAN 65+??????? _001
MAAR TOCH BEDANKT VOOR JE BOEIENDE ANTWOORD, HIER KAN IK MEE UIT DE VOETEN .
Mike Philippens

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

100dkm schreef:WORDT IK NOU VERGELEKEN MET EEN A-TECHNISCHE MOEDER VAN 65+??????? _001
MAAR TOCH BEDANKT VOOR JE BOEIENDE ANTWOORD, HIER KAN IK MEE UIT DE VOETEN .
Ehhh....is er een reden om te schreeuwen?
Ik vergelijk niemand, dat doe je blijkbaar zelf, aan je antwoord te zien. Ik vraag alleen iets. Maar goed, je bent blijkbaar op je pik getrapt, dus ik ga er verder maar niet op in. Misschien is een leescursus iets?
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Kgeloof niet dat 100dkm de bedoeling had om 'schreeuwend' over te komen....
100dkm

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door 100dkm »

Dussss een leescursus ???? Misschien is het iets voor die mensen die mijn vraag niet goed hebben gelezen!!
Daarin stel ik toch duidelijk dat ik geen MP3 speler wil maar een andere oplossing zoek.
En vervolgens zegt iedereen neem toch een MP3 speler, en dat is nou net niet mn bedoeling DUSSS.
[groet]
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4370
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Zo ist maar net. Ik begrijp donders goed wat je wilt. Gewoon een echte radio in je handschoenenvak _004
Hoewel ik em op m'n -1100- niet veel gebruik, zeker niet tijdens het rijden, is het best handig en leuk.

[groet]
Jos
100dkm schreef:Dussss een leescursus ???? Misschien is het iets voor die mensen die mijn vraag niet goed hebben gelezen!!
Daarin stel ik toch duidelijk dat ik geen MP3 speler wil maar een andere oplossing zoek.
En vervolgens zegt iedereen neem toch een MP3 speler, en dat is nou net niet mn bedoeling DUSSS.
[groet]
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
jort1100

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door jort1100 »

http://annonces.ebay.fr/viewad/Moto-Rad ... 5002949452" onclick="window.open(this.href);return false;
jr-r1150rt

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door jr-r1150rt »

Ik begrijp je ook best, ik heb gezocht en gezocht tot ik een rt vond met radio. (en uiteindelijk één gevonden ook)
Persoonlijk vind 'k een ingebouwd toestel ook mooier ogen en handiger, bij mij werkt 't met een keuze schakelaar
zodat ik kan kiezen tussen geluid via de luidsprekers of via mijn intercom.

Ik ben wel van de ipod generatie en vind dat een handige toestelletje, mijn ipod zit trouwens ook in m'n tanktas maar dan met een kabeltje aangesloten op de radio.
Enkel een ipod vind ik maar niks, zeker voor mij niet, ik gebruik de moto als hobby vervoersmiddel
en dan zal 't maar 's schoon weer zijn en als je wil vertrekken voor een leuke rit merk je dat de accu van je ipod leeg is en daar sta je dan...

Dus voor rijders die graag genieten van een muziekje tijdens 't rijden blijft een ingebouwd systeem nog steeds 't beste.

Wat de aansluiting betreft, ik denk dat rechtstreeks aansluiten op de accu inderdaad de beste oplossing is,
maar als je wil dat de radio mee uitgaat met 't contactslot dan kan je misschien de positieve pool van je koplamp gebruiken die gaat aan en uit met 't contactslot.
(ik heb dat gebruikt voor mijn intercom en dat werkt perfect)

Jochen
-1150-
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Radio oplossing voor R1200RT

Ongelezen bericht door HansD »

Een andere optie die nog niet genoemd is (,maar die je misschien ook niet wilt ;) ) is een intercom in je helm met ingebouwde radio.
Ik denk ik noem het maar even ..... ;)
Hans
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”