Nieuwe batterij laden

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Boggie
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 sep 2016, 11:25
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Leuven

Nieuwe batterij laden

Ongelezen bericht door Boggie »

Hallo beste mensen ! Ik heb een nieuwe batterij besteld voor mijn R 1200 RT ( bwjr 2010 ) : een Yuasa YT 19 BL-BS . Dit betreft een AGM -batterij die men zelf moet vullen voor gebruik . Aangeraden wordt om na het vullen de batterij aan een lader te koppelen om hem volledig door te laden . Mijn vraag : mag dit met een lader gebeuren met programma 3,8 A of toch beter met een programma van 0,8 A ? De batterij zelf heeft een capaciteit van 19 Ah. Mijn lader ( Lidll ) is een Ultimate Speed met 4 programma's . Thanks & stay safe !
RaymonT
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Nieuwe batterij laden

Ongelezen bericht door RaymonT »

Het type wat jij omschrijft is een loodzuur batterij en geen AGM batterij. Deze kan je met iedere acculader opladen.
Boggie
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 sep 2016, 11:25
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Leuven

Re: Nieuwe batterij laden

Ongelezen bericht door Boggie »

Sorry ,maar volgens de gegevens van Yuasa gaat het hier wel degelijk om een AGM -batterij ;weliswaar droog geleverd , vandaar het voordeel tov andere merken die reeds gevuld zijn en waardoor je eventueel een oude "winkeldochter" in huis haalt .Ook bij MLM -Parts staat er uitdrukkelijk AGM bij deze batterij .
RaymonT
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Nieuwe batterij laden

Ongelezen bericht door RaymonT »

Ik ziet het nu.... Zelf heb ik een Optimate 4 en die kan je in een speciale mode zetten voor AGM batterijen. Dus je zou in de specs/docs van je oplader moeten kijken of die geschikt is.

De stroom die aangegeven wordt bij die laders is de max. Laadstroom, en het maakt eigenlijk voor onderhoud niet zoveel uit of dat een hoge of lage stroom is omdat er met onderhoud op lage stroom geladen wordt. Echter als je een bijna lege batterij hebt, en je laadt met een kleinere stroom dan duurt het langer tot de batterij vol is. Nieuwe batterij gewoon 1 keer aan de lader tot hij vol is, dan in de motor plaatsen en rijden. Bij weinig gebruik, de onderhoudslader gebruiken.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Nieuwe batterij laden

Ongelezen bericht door siebke »

De lader van de Lidl is een electronische 4-stappen lader die diverse beveiligingen heeft. Deze gaat automatisch over op druppelladen/onderhoudsladen als de accu volledig geladen is met max. 3,8 A.
Met druppelladen 0,8 A (als dat al op deze lader te selecteren is, met het oude model kon dat niet) krijg je de accu niet voor de volle 100% geladen. Wat ik zoal her en der gelezen heb is het gezond voor een accu om 'm, zeker de eerste keren, 100% te laden.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Boggie
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 sep 2016, 11:25
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Leuven

Re: Nieuwe batterij laden

Ongelezen bericht door Boggie »

Ik heb de gebruiksaanwijzing van de lader terug gevonden . Programma 4 ( sterretje ) : 12 V ( 14,7 V / 3,8 A ) : voor het laden van 12 V-accu's met een capaciteit van 14 Ah- 120 Ahonder koude omstandigheden of voor het laden van AGM-accu's !
Lader is de Ultimate Speed ULGD 3.8 B1 en programma 2 ( moto ) laadt tot 14,4 V met 0,8 A .
Ik heb eveneens de Optimate 4 Dual ivm de Can -bus van de RT maar gebruik die uitsluitend voor druppelladen , alhoewel die maar 0,8 A geeft voor mijn zeer oude Exide ( 19 Ah ) .Dank voor het meedenken ;-)
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”