KFR bij R1150RT twinspark is EMC probleem

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

KFR bij R1150RT twinspark is EMC probleem

Ongelezen bericht door Ronald »

Hallo,

Het KFR probleem zoals we dat noemen bij de R1150RT twinspark is een EMC probleem.
EMC is dat elektronische systemen gestoord worden en daardoor niet meer goed werken. Een fabrikant is verplicht om aan de EMC richtlijn te voldoen.

Enfin RT Roger 04 heeft een schema gemaakt waarbij een extra load relais word gemaakt. Hij doet dat door de draad boom vlak achter de koplamp open te maken en de effen licht groene draden die geschakeld worden door het kontakt slot te scheiden in 2 groepjes. 1 groepje dat alleen de 3 bombines voed en een groepje overig. Een extra relais van 40A en wat nieuwe draden vanaf de accu naar het nieuwe relais (dat ingeschakeld word door het oude groepje groene draden) en voila alles werkt weer.

Ok wat is het verschil ?

In de oude situatie liepen alle puls vorminge stromen door de draadboom heen met veel kans op overspraak tussen de draden in de kabelboom. Er is kan dat er storing word opgepikt door zowel de ABS die pulsen krijgt die er niet zijn en verder ook dat de kleine meet signalen van bijv de O2 sensor gestoord worden. Niet alleen dat maar ook de hele Motronic print word overladen door pulsen.
De stromen door de ontsteking zijn het hoogst bij de laagste toerentallen. Hoe hoger het toerental hoe lager de stroom dus hoe kleiner de kans dat het mis gaat.

Na het aanpassen van de kabelboom volgens Rogers schema heb ik de stekker van de motronic open gemaakt en een zag daar een soort lasdop met bruine draden. Ook die heb ik via een nieuwe draad met 2mm2 direct naar de min van de accu gelegd.

De TPS sensor: daar heb ik over de voeding een condensator van 22uF/40V gezet. (Eigen 2 tam taaltjes in serie om de spanning op ca 40V te krijgen).
Of je nu de motor uit of aan hebt de spanning varieert niet meer en is stabiel.

Enfin door dat er in de kabelboom minder pulsen zijn en doordat de bruine draden naar de motoronic nu aan beide kanten geaard zijn zijn de pulsen gedempt.

Nu het resultaat: na zekering 5 er 10min eruit gehaald te hebben en 2 keer het gas open en dicht en wachten totdat je 4 streepjes hebt op de temp indicator. Liep de motor prachtig stabiel. Maar na een tijdje rijden viel op dat de motor nu wel goed leert hoe die ingesteld moet zijn.
Hij rijd niet meer als een tractor maar als een fijne motor.
Voorheen was 2300-2500 toeren zo een beetje de onder grens. En nu is 1500 toeren in zijn 5 !!!! Gewoon goed te doen. Let wel alles standaard geen andere injectors, geen andere chips.

Ik heb wel nu iridium bougies erin omdat dat gewoon beter is voor de verbranding.

Als je je motor te rijk laat rijden kom je in een Carbon loop. Omdat alles vies is heb je een rijker mengsel nodig enz.

Mijn advies: maak em standaard, rij een tank met 102 octaan (Duitsland en het beste is rijd die tank daar leeg).

Bouw de motor om volgens Rogers post al dan niet aangevuld door mijn ideeen en geniet van hoe de
Motor door Motronic op de test bank is ontwikkeld.
Die EMC problemen horen er niet in.

van Traktor naar soepele motor met een paar draadjes en een relais.

Hier is de link naar de omschrijving van het schema en hoe je dat doet met de draadboom.

https://forums.bmwmoa.org/showthread.ph ... 61bf20e7fb

Groeten Ronald
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: KFR bij R1150RT twinspark is EMC probleem

Ongelezen bericht door Ronald »

Hi,

Hier vind je de theorie waarom bij lage toerentallen er meer stroom loopt door je bombine.

https://oldtimerrestauratie.com/index.p ... -de-bobine

Groeten Ronald
Ronald
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2019, 10:22
Type: R1150RT
Bijz: Geen problemen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: KFR bij R1150RT twinspark is EMC probleem

Ongelezen bericht door Ronald »

Hi,

Hier kan je alles kopen zoals relais, draad, Krimpkous, maar ook die gele en zwarte relais die in de BMW passen.
Verder verkopen ze ook de goede tape voor de draadboom weer te bekleden. Het is FF zoeken maar die man verkoopt een heel mooi kompleet paket.
En verder ook goede verbindingen om aan potential vereffening te doen. (Basis van EMC bestrijden).
Zorg er wel altijd voor dat de verbinding van de accu goed contact maakt met de start motor. Of als je bang bent dat je je massa draden wilt beschermen zet er dan een kleine zekering mee in serie.

https://www.rdae.nl/accu-aansluitmateriaal/massastrips/

Dit zijn de vervangende relais voor zwart en geel BMW. Het zijn de zelfde met intern weerstandje over het spoel.

https://www.rdae.nl/2842r-12v-25a-no.html
Kosten 4 euro. Bij BMW 30 euro?

De groene relais daar heb ik nog geen vervanger voor gevonden.

Groeten Ronald
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: KFR bij R1150RT twinspark is EMC probleem

Ongelezen bericht door Baird »

Interessant ............ Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: KFR bij R1150RT twinspark is EMC probleem

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Ronald schreef: 15 mei 2020, 08:25 Hi,

Hier vind je de theorie waarom bij lage toerentallen er meer stroom loopt door je bombine.

https://oldtimerrestauratie.com/index.p ... -de-bobine

Groeten Ronald
De theorie klopt.... bij een onsteking met contactpunten. Volgens mij is BMW daar in 1980 mee opgehouden te monteren.

De condensator in serie met de TPS snap ik niet echt. De ECU zal de motor nu toch in noodloop laten draaien, onrealistisch TPS signaal. Heb je de motor uitgelezen? Als de motor in noodloop staat is het KFR ook geheel weg.

P.S. noodloop is niet de oplossing, alleen voor nood ;)
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: KFR bij R1150RT twinspark is EMC probleem

Ongelezen bericht door Isaac »

Edward1968 schreef: 16 mei 2020, 21:17 De theorie klopt.... bij een onsteking met contactpunten. Volgens mij is BMW daar in 1980 mee opgehouden te monteren.
De praktijk klopt ook. Om een goede vonk te genereren bij hoge toerentallen moet de stroom zo hoog mogelijk zijn om de kern in verzadiging te sturen. Een contactpunt was te lang open (stroomloos) dus werd er over gestapt naar een transistor ontsteking. Middels een puls wordt er een hele korte stroom onderbreking bereikt dus een betere vonk. Nadeel van contactpunten (mits deze toevallig dicht staan) en transistor ontsteking is dat er in de kontakt stand gewoon stroom loopt door de bobine die door de ononderbroken stroom best heet kan worden en hierdoor haarscheurtjes gaat krijgen in de isolatie. Een gevolg is dat deze eerder kans maakt op doorslag bij vochtig weer of na schoonmaken met HD.
Er bestaat nog een beter alternatief en dat is de thyristor ontsteking. Echter is die duurder en groter dus valt af bij de fabrikanten.
Deze laatste werkt met een hogere spanningspiek die zelfs bij hogere toerentallen de bobine nog in verzadiging kan krijgen.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: KFR bij R1150RT twinspark is EMC probleem

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Goede uitleg Isaac, was mij niet bekend dat er bij een transistor ontsteking ook stroom blijft vloeien.
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: KFR bij R1150RT twinspark is EMC probleem

Ongelezen bericht door FreekC »

Bij de twinspark is het erg belangrijk dat de modificatie aan de lambda- en de secudaire bougie kabel is uitgevoerd.
Origineel zitten die in een mooi beugeltje naast elkaar net achter de rechter cilinder.
Dat is bij een modificatie gewijzigd.
De kabel van de secundaier bougie stoort op de kabel van de lambda sensor en geeft soms vervelende dingen.
Zoals overslaan op lage toerentallen.
De kabels moeten zover mogelijk van elkaar verwijderd worden.
Was een modificatie van Herr BMW.

Zie hier:
https://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/36 ... ol/page/3/

Stukje naar beneden scrollen.

-Freek-
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”