Pagina 1 van 1

Storingzoeken Handvatverwarming R1100RT

Geplaatst: 31 jul 2020, 21:47
door Goose
Een vraag: op mijn beemeRT 1100RT '98 zit natuurlijk de fabrieks-handvatverwarming. Onlangs merkte ik op dat in beide standen van de schakelaar geen hitte meer vrijkomt... nu vergeet ik altijd welke stand 50% en welke 100% is, maar, zoals net gezegd, ik merk in beide standen geen oplopende temperatuur.

Voordat ik naar een specialist ga, kan iemand mij vertellen hoe ik het storingzoeken aan kan pakken? Wat is een logisch stappenplan? Waar ga ik naar opzoek? Los contact, weerstand kapot, schakelaar defect?

Ik hoop van jullie wat bekende storingen te horen zodat ik weer hoe en wat ik moet zoeken. Misschien dat met deze extra kennis ik het probleem voor de winter kan fixen. Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor het meedenken!

Re: Storingzoeken Handvatverwarming R1100RT

Geplaatst: 01 aug 2020, 08:21
door Isaac
Ik heb hier geen schema's ter beschikking maar weet globaal hoe dit geschakeld wordt.
De verwarming is afzonderlijk gezekerd met een zekering van 3 of 4 Amp.
De schakelaar bepaald of deze via een (draad) weerstand of rechtstreeks beide handvatten aan stuurt.
Als beide dus niet werken en ook beide standen niet dan zal het vermoedelijk een zekering kunnen zijn.
De oorzaak zou dan sluiting kunnen zijn in 1 van beide handvatten. GEEN zwaardere zekering plaatsen omdat dan de (draad) weerstand de kabelboom zwaar beschadigd als er sluiting zou zijn.
Als je hoog op de schakelaar drukt (de bovenzijde dus) staat deze in de lage stand. Logisch toch????
Ze hadden daar een schakelaar op moeten zetten met de standen 0-laag-hoog. Maar in de jaren '90 hadden ze die vermoedelijk niet.

Re: Storingzoeken Handvatverwarming R1100RT

Geplaatst: 01 aug 2020, 18:40
door Goose
Isaac schreef: 01 aug 2020, 08:21 Ik heb hier geen schema's ter beschikking maar weet globaal hoe dit geschakeld wordt.
De verwarming is afzonderlijk gezekerd met een zekering van 3 of 4 Amp.
De schakelaar bepaald of deze via een (draad) weerstand of rechtstreeks beide handvatten aan stuurt.
Als beide dus niet werken en ook beide standen niet dan zal het vermoedelijk een zekering kunnen zijn.
De oorzaak zou dan sluiting kunnen zijn in 1 van beide handvatten. GEEN zwaardere zekering plaatsen omdat dan de (draad) weerstand de kabelboom zwaar beschadigd als er sluiting zou zijn.
Als je hoog op de schakelaar drukt (de bovenzijde dus) staat deze in de lage stand. Logisch toch????
Ze hadden daar een schakelaar op moeten zetten met de standen 0-laag-hoog. Maar in de jaren '90 hadden ze die vermoedelijk niet.
Isaac,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de zekeringen (allemaal) doorgemeten: allen 0,03 Ohm. De zekering waarden kloppen met de huidige situatie irt de technische manual. Het betreft inderdaad een zekering van 4 mA. Deze is niet doorgebrand. Ik zal de schakelaar es een minuutje aanzetten, kijken of ik iets van temperatuurverhoging merk. Zo niet, even kijken of de switch niet u/s is.
Wordt vervolgt!

Re: Storingzoeken Handvatverwarming R1100RT

Geplaatst: 01 aug 2020, 19:08
door TomDujardin
Hallo,

Bii mijn 1100 rt is de stand omhoog de warmste, de schakelaar naar beneden is halve kracht...t kan dus verschillen.
Groet Tom

Re: Storingzoeken Handvatverwarming R1100RT

Geplaatst: 01 aug 2020, 19:30
door Isaac
Dat er 1 stuk gaat is goed mogelijk. Maar beide tegelijk dan zit het toch in de voeding of de schakelaar. Bij de 1100 is het dashboard er uit te halen zonder alles af te hoeven bouwen. Er zit daar ook nog een plug achter. Met wat geluk is die gewoon los gekomen.
Het is overigens 4 A en geen 4 mA. We horen het graag wat het geweest is. Succes.

@TomDujardin
Ik rijd dus ook met een 1100RT. Jammer van de gekozen schakelaar dat is dan vermoedelijk ook de reden dat haast niemand het weet wat hoog of laag is. Met wat handigheid is er trouwens ook een lampje in te bouwen. Dan zou je kunnen zien of deze aan staat op half of vol. (afhankelijk hoe aan gesloten op de schakelaar)

Re: Storingzoeken Handvatverwarming R1100RT

Geplaatst: 01 aug 2020, 20:29
door Baird
Na 22 jaar kunnen ze best beiden kapot zijn. Volg de kabeltjes en je komt (bij de R1150) uit bij 2 stekkerverbindingen, die kun je los maken en het meten kan beginnen. Heb bij mijn vorige R1150RT ook aan de linkerkant de complete verwarming vervangen, na 2 keer soldeerreparaties was ik het zat, de gaten zaten in het rubber van het handvat......

Re: Storingzoeken Handvatverwarming R1100RT

Geplaatst: 01 aug 2020, 22:52
door Goose
Stapje verder:

De schakelaar naar boven is bij mij ook 100% en naar beneden is 50%. Las ik in de owners manual maar of dat ook echt zo is... geen idee... Maar dat ter zijde.

Ik heb aan de linker stuurhelft het gewicht verwijdert en het rubber een beetje terug gerold. Daar vond ik een bruine en een zwarte draad. Verwarmingsschakelaar aangezet en gemeten: 0 voltjes... Hetzelfde aan de rechterzijde: 10, zoveel voltjes. Rechts wordt ook voelbaar warm, links blijft koud.

Mij volgende stap is (denk ik logisch, anders hoor ik het graag!) dat ik vanaf de schakelaar ga kijken waar de linker connector zit. Die loskoppelen en doormeten. Meet ik spanning dan zit de fout in de bedrading van het handvat.

Leuk spoorzoekertje Big RT Smile

Re: Storingzoeken Handvatverwarming R1100RT

Geplaatst: 02 aug 2020, 11:45
door Baird
Bij de R1150RT zitten ze rechts vooraan, rechter kuip eraf halen.

Als de verwarmings draad doorgefikt is is er geen redden aan, geprobeerd te solderen, ingegoten met epoxy en de eerste de beste keer opnieuw doorgefikt.

Re: Storingzoeken Handvatverwarming R1100RT

Geplaatst: 12 sep 2020, 13:58
door Goose
Door eens goed onder de kuip kunnen kijken bleek het volgende... een van de 2 spanningsdraadjes, die middels een stekkertje aan de handvatverwarmingsunit gekoppeld wordt, was losgeraakt. Ja, dan is het stroomcircuitje niet meer goed. Vandaar dat de linker stuurhelft het niet meer deed.
Opgelost!
Iedereen bedankt voor het meedenken _004