benzinepomp aan, startrelais werkt maar start niet meer

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
dsmits
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2020, 07:56
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ROSMALEN

benzinepomp aan, startrelais werkt maar start niet meer

Ongelezen bericht door dsmits »

Hallo allemaal,

Onlangs ben ik met de motor gaan rijden en toen ik hem weer wilde starten startte hij niet meer. Het "gezoem" van de benzinepomp bleef uit maar het startrelais ging wel "aan".
Inmiddels de benzinepomp uitgebouwd en er zat een losse connector. Alles weer gefixed en terug ingebouwd. benzinepomp zoemt weer en startrelais gaat weer aan maar de motor start nog steeds niet. Toch maar even de accu aan de druppellader gelegd voor een nachtje maar helaas nog steeds geen startende motor.

Wie o wie heeft enig idee wat het nog zou kunnen zijn?

Het gaat om een R850R uit 1996

grtz
Dolf
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: benzinepomp aan, startrelais werkt maar start niet meer

Ongelezen bericht door Isaac »

Ook hier begrijp ik niet wat er bedoeld wordt. Start niet wil zeggen dat de startmotor (of start relais) niet bij komt.
Niet aan slaan wil zeggen dat de startmotor wel rond gaat maar de motor niet wil.
Je geeft aan dat het het startrelais wel aan gaat. Dus uitgaande van wat ik denk dat je bedoeld draait de startmotor niet.
Dan kan het zijn dat er een borstel in de startmotor vast staat (of door oxide even geen kontakt maakt) of dat het startrelais wel een stukje in komt maar net niet voldoende om de startmotor te voeden.
Eigenlijk dus afhankelijk of je wel of geen spanning achter het relais krijgt. Let op met meten. Het is een direkte ongezekerde draad naar de accu dus bij het veroorzaken van een sluiting is de stroom ongekend hoog.
beckysmile

Re: benzinepomp aan, startrelais werkt maar start niet meer

Ongelezen bericht door beckysmile »

Houdt ook even rekening met de mogelijkheid van losgeraakte onderdelen in de startmotor, komt nog wel eens voor bij bepaalde bouwjaren en merken startmotoren van BMW. Gevolg kan zijn dat de startmotor niet meer ronddraait.

Demontage van de startmotor levert dan het bewijs, vervanging is de beste optie.

Groet, Aad
dsmits
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2020, 07:56
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ROSMALEN

Re: benzinepomp aan, startrelais werkt maar start niet meer

Ongelezen bericht door dsmits »

Hoi Isaac,

Dank voor je reactie. Ter verduidelijking: Het contact zet ik om, vervolgens "zoemt" de benzinepomp, ik druk op de aan-knop en het relais hoor ik een klik maken, starmotor gaat niet rond.

Weet je toevallig of dat het startrelais ook onder het zadel zit? IK heb namelijk geen schema hiervan. ik kan wel een foto maken.

Heb je toevallig een eenvoudige instructie om het relais door te meten of is de stroom meten eenvoudiger? Zo ja, hoeveel Ampere moet ik dan meten?

Grtz Dolf
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: benzinepomp aan, startrelais werkt maar start niet meer

Ongelezen bericht door Isaac »

Het startrelais zit vast op de startmotor. Op het startrelais zitten 2 dikke aansluitingen waarvan 1 direkt aan de accu vast zit en de andere gaat de startmotor in. De dunne aansluitingen zijn de massa voor het relais en de 12 start spanning om de startmotor (het relais dus) aan te slingeren.
Op de dunne draad moet je als je start gewoon 12 volt binnen krijgen. Zo ja zit de fout dieper.
Op de dikke draad (let op voor sluiting) staat 12 volt direkt en ongezekerd van de accu.
Op de uitgaande dikke draad zou spanning moeten komen zodra het relais aangesproken wordt.
Wat bezit je als meet mogelijkheden? Een multi meter of een 12 volt lampje in zo'n schroeven draaier of ......?
Ik vraag me af of je het relais van de startmotor wel hoort. Ik ga denken dat het onder het zadel klinkt.
In dat geval zou de dunne draad op de startmotor wel eens geoxideerd kunnen zijn.

Ik hoor het weer.
dsmits
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mei 2020, 07:56
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ROSMALEN

Re: benzinepomp aan, startrelais werkt maar start niet meer

Ongelezen bericht door dsmits »

Hoi allemaal! Met veel goede hulp van de mede forum gebruikers ben ik achter het euvel:defecte startmotor. De vaste magneet aan de binnenkant van de elektromotor was losgelaten en deels verbrijzeld en die losse onderdelen weerhielden de startmotor van ronddraaien!

Op naar een nieuwe startmotor

Dank voor het meedenken allemaal _004
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”