BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

plots uitvallen van mijn R1200RT 2008

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
BlueBell
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2013, 20:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leiden

plots uitvallen van mijn R1200RT 2008

Ongelezen bericht door BlueBell »

Deze week een vrij plots uitvallen van mijn R1200RT 2008, dit tijdens een rustige tourrit met droog weer.

Ter plekke een injector losgehaald, maar deze gaf gewoon brandstofpulsen. Na toch nog een startpoging slaat de motor aan. Maar loopt zeer onregelmatig en slaat vrijwel direct weer af. Intussen al wel een fors rookgordijn onverbrande benzine uit de uitlaat. Met de motor terug rijden naar huis (5 km) was onmogelijk. De motor door mijn zoon laten ophalen.

Helaas ben ik niet in het bezit van een GS-911, maar wel van een aantal losse sensoren e.d.
Dus eerst maar eens de nokkenassensor vervangen door een beslist wel werkend exemplaar. Resultaat: geen enkele verbetering. Vreemd is overigens wel, dat als ik met losgenomen connector geen enkele verandering heb in het lopen van de motor.
Vervangen van de staafbobines van de centrale bougies door exemplaren van een beslist goedlopende R1200 gaf ook geen enkele verbetering. Ook met de oude staafbobines krijg ik best wel een redelijke vonk (zelfs met een oude bougie waarvan de electrode ruim 2 mm zijn opengebogen). Wat wel opvalt is (bij losse bougie tegen massa) dat de vonken een wat onregelmatig ‘stotterend’ patroon geven, dit zowel voor links als rechter cilinder.

Krukassensor heb ik nog niet kunnen vervangen. Ik mis net enkele millimeters om de sensor uit het carter te halen, moet dan eerst de dynamo iets omhoog zien te lichten. Wel even de connector van deze krukassensor losgehaald, maar dan start motor echt helemaal niet! Dus het lijkt mij dat deze sensor wel goed is.

De gasklepschakelaar op het linker gasklephuis, de pingelsensor en de motortemperatuursensor heb ik niet bekeken, hier verwacht ik niet de oorzaak van zo’n slecht lopen.
Verder uiteraard wel nieuwe bougies, maar gezien de storing: een plots uitvallen van de motor, verwachtte ik ook hier uiteraard geen oplossing. Ook de inlaatIuchttemperatuur vervangen door een nieuw exemplaar (uit mijn onderdelenkistje).

Mijn vraag is uiteraard: wat is hier aan de hand?
Mijn idee van mogelijke oorzaken: - geen goed ontstekingsignaal (welke pickup is dit, de nokkenassensor of de krukassensor?), ECU kapot.
Zou uitlezen met GS-911 hier meer duidelijkheid kunnen geven. Wie zou mij hierin kunnen helpen (uiteraard tegen vergoeding, ik woon tussen Leiden – Schiphol).

Ps
Sorry dat ik op dit forum weinig actief was (de RT gaf weinig problemen). Voor mijn huidige R1200RT, heb zo’n 10 jaar met een K1200LT gereden, was op dit oude forum wel redelijk actief.
Renault Monaquatre 1932, R1200RT, K1200LT, R1150GS, R1100GS, R1150RT, K1100LT, .......... Matchless G3
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: plots uitvallen van mijn R1200RT 2008

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Op je vraag "wat is hier aan de hand", kan je motor waarschijnlijk zelf antwoord op geven. Eerst uitlezen is echt noodzakelijk. Je bent welkom in Brabant, zie onderschrift, maar ik hoop dat iemand in de buurt je even kan helpen met uitlezen. Aan de hand van deze informatie vervolgstappen nemen.

P.S. Wel opvallend hoeveel reserve onderdelen je hebt liggen...
Gebruikersavatar
BlueBell
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2013, 20:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leiden

Re: plots uitvallen van mijn R1200RT 2008

Ongelezen bericht door BlueBell »

Hallo Edward1968,

Ha, ha, ik begrijp je reactie in je PS geheel. Het ‘ruime bakje met onderdelen’ is het resultaat van ruim 20 jaar rijden (woon/werk) en hobbyen met BMW motorfietsen. Ooit ook een motorblok van een vrijwel nieuwe BMW schademotor moeten kopen, compleet met alle sensoren. Gelukkig dat veel sensoren bij BMW-motorfietsen uitwisselbaar zijn. Daarnaast kan ik slecht weggooien/opruimen. ;)
Na mijn pensionering rijd ik weinig meer op mijn BMW en knutsel ook weinig meer aan motoren. Nu een andere hobby, zie mijn Avatar. Daarnaast een boot uit 1970 met even oude techniek/motoren.

Achteraf zeg ik wel, dat ik al jaren terug zelf een GS-911 had moeten aanschaffen, maar vanwege mijn nu andere technische hobby’s zie ik daar nu toch vanaf.
Zonder uitlezen is het inderdaad wel heel lastig met de huidige vele sensoren.

Toch een lichtpuntje:
Vandaag heb ik als laatste sensor ook de krukassensor vervangen. Met als resultaat dat de motor weer loopt. Ja, ik meen zelfs dat deze nu mooier rond loopt dan de afgelopen maanden. De oude krukassensor heb ik nu wel direct weggegooid, deze gaat niet meer in het ‘onderdelenbakje’ Big RT Smile

Nog dank voor je aanbod om mijn fiets uit te lezen.
Renault Monaquatre 1932, R1200RT, K1200LT, R1150GS, R1100GS, R1150RT, K1100LT, .......... Matchless G3
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”