BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

EWS melding op dashboard

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
BlueBell
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2013, 20:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leiden

EWS melding op dashboard

Ongelezen bericht door BlueBell »

Na onlangs te hebben gekampt met een plots uitvallende motor (intussen wel gerepareerd, zie mijn post van 8 en 10 september jl) nu een nieuw probleem: EWS melding op dashboard.

EWS= Electronische Wegfahr Sperre, ofwel een actieve startblokkering! Inderdaad geen benzinepomp, geen startmotor, geen ontsteking. Vaak blijkt een overleden ring antenne bij het stuurslot dan de boosdoener. Schijnt een bekend probleem bij R 1200RT. Doch aansluiten van een nieuwe ring antenne (met hierin de -juist gecodeerde- reservesleutel) geeft geen oplossing.

Een nieuwe Motronic/ecu en deze door de dealer te laten programmeren met de data van de oude Motronic/ecu is nu de volgende officiële stap. Is wel een zeer kostbare stap voor deze oudere motor!
Ik overweeg nu een veel malen goedkopere oplossing, namelijk de Motronic/ecu + contactslot + dashboard van mijn huidige motor te vervangen voor een gelijke set van een schade motor. Vervangen van het contactslot is uiteraard nodig omdat mijn oude gecodeerde sleutel niet communiceert met de nieuwe ecu. Het dashboard moet worden vervangen omdat km-standen worden geregistreerd in de Motronic/ecu en in het dashboard, indien deze km-standen niet gelijk zijn gaat de km-stand op het dashboard knipperen.

Mijn vraag is of in de platte, zwarte ‘ZFE central electronics unit’ kast (die tegen de Motronic zit) ook de km-stand wordt vastgelegd? En moet ik nu deze ZFE kast ook vervangen?
Of is vervangen van enkel Motronic/ecu + contactslot + dashboard voldoende.
Renault Monaquatre 1932, R1200RT, K1200LT, R1150GS, R1100GS, R1150RT, K1100LT, .......... Matchless G3
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: EWS melding op dashboard

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Jammer dat je dit probleem wederom met uitwisselen van ekektronica wilt oplossen. Vóór de tijd van can-bus en ECU's ging dit nog wel eens, in de huidige tijd is het eigenlijk kansloos.
Los van dat kom je ook in een grijs gebied. Het clonen en aanpassen van een ECU, mbt kilometerstand en VIN kan strafbaar zijn. Om die reden ga ik niet dieper op je vragen in.

Kleine tip: Lees de motor uit, stel eerst een juiste diagnose, ga dan pas delen vervangen.
Gebruikersavatar
BlueBell
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2013, 20:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leiden

Re: EWS melding op dashboard

Ongelezen bericht door BlueBell »

Onderstaand een vervolg en oplossing van de EWS storing op mijn RT.

In de basis zijn er bij EWS storingen drie mogelijke oorzaken:
1. een defecte leesring/antenne, 2. draadbreuk tussen leesring/antenne en BMS-K, 3. een defecte BMS-K.
Mogelijke oorzaken 1 en 2 heb ik snel en goedkoop kunnen uitsluiten, hier lag de oorzaak/fout niet. De EWS melding bleef helaas bestaan, dus bleef oorzaak/fout nummer 3 over.
Uitlezen met GS-911 gaf geen soelaas. Ik had overigens niet anders had verwacht: immers bij EWS-storing blijkt de GS-911 geen communicatie te kunnen maken met de BMS-K. (Zie o.a. de laatste bijdrage van forumlid sdquint. Ook op Amerikaanse en Australische RT-sites wordt dit feit/probleem bevestigd.)

Na contact met Carmo Electronics kreeg ik deze reactie:
“Dit EWS-probleem begint een relatief vaak voorkomend probleem te worden bij BMWs uit deze serie. Het gaat in vrijwel alle gevallen om een defecte ECU. Wij hebben dit nooit kunnen repareren, wel hebben wij (op één enkele uitzondering na) alle data uit de defecte ECU naar een tweedehandse ECU met hetzelfde onderdeelnummer kunnen klonen.”

Inmiddels loopt mijn RT weer als een zonnetje. Bij een motor-demontagebedrijf in het Noorden van het land heb ik een complete set elektronica (tellerunit, ECU, contactslot/gecodeerde sleutel/leesring, Can-bus unit) gekocht. KM-stand van deze set was fractioneel hoger dan de KM-stand van mijn defecte ECU. Correcties e.d. zijn hier -wettelijk- dus niet noodzakelijk.

Hopelijk dat andere BMW rijders met bovenstaande hun voordeel kunnen doen. Immers de gang naar de BMW dealer had een vele malen hoger kostenplaatje opgeleverd.
ps. Het valt me overigens op dat dit forum veel berichten/onderwerpen kent met een 'open eind'. Jammer!
Renault Monaquatre 1932, R1200RT, K1200LT, R1150GS, R1100GS, R1150RT, K1100LT, .......... Matchless G3
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: EWS melding op dashboard

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Mooi dat je weer kan rijden, dit was immers de doelstelling. En uiteraard bedankt voor je terugkoppeling.

Ik overweeg nog om een aparte topic (ik wil jouw topic niet vervuilen) te maken over problemen die kunnen en gaan ontstaan bij het uitwisselen van ECU's. Ik wacht even de belangstelling hiervoor af bij de forumleden, voordat ik hier tijd in ga steken.
Gebruikersavatar
BlueBell
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2013, 20:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leiden

Re: EWS melding op dashboard

Ongelezen bericht door BlueBell »

Tot slot van dit draadje.

Wat betreft het klonen, ofwel het aanpassen van de vervangende ECU a.d.h.v. gegevens van de oude ECU: dit is een beslist volledig legale weg! Uiteraard is hier dus niets strafbaar aan.

Mogelijke problemen kunnen hier tweeërlei zijn:
1. Juridisch: Stel, de vervangende ECU heeft een sterk afwijkende KM-stand van de originele ECU. In zo’n geval zou ik ‘klonen’ juist dringend adviseren. Indien je niet gaat 'klonen', dan de RDW informeren over een ECU-wisseling c.q. KM-stand-probleem.
2. Technisch: Bij vervanging van enkel de ECU of het dashboard, en onvoldoende kennis van zaken, is de kans groot dat je KM-stand weergave op het dashboard gaat knipperen.

Mijn advies:
Vervanging/uitwisselen van een defecte ECU doe je enkel in overleg met of door een legaal specialistisch bedrijf.
Bij een dikke portemonnaie ga je uiteraard direct naar je BMW-dealer ;)
Renault Monaquatre 1932, R1200RT, K1200LT, R1150GS, R1100GS, R1150RT, K1100LT, .......... Matchless G3
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”