BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
MarcoL
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2015, 16:55
Type: R1200RT
Bijz: LC 2014
Land: The Netherlands
Woonplaats of omgeving: Bilthoven

1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door MarcoL »

Aan de linkerzijde van mijn 1150RT loopt een kabel met drie draadje (wit, zwart en rood) van achter/onder het radiovak naar de blauwe stekker. De rode draad zit los en is niet afgedopt o.i.d. Hoort dit rode draadje gemonteerd te worden?

De witte draad is teruggebogen en er zit tape om.
De zwarte draad loopt naar de bruine draad van de blauwe stekker
De rode draad zou naar een rode draad met wit streepje kunnen. De rood-witte draad is nl. voor 1 cm gestript en daar zit soldeer aan.
(op de foto heb ik de rode draad aan de rood met witte draad gesoldeerd)

De motor start met de rode draad zowel los als vast aan de rood-witte draad.
Echter de klok van de display blijft in beide gevallen op 00:00 (de klok loopt wel als ik het contact aanlaat, maar reset bij contact aan) en de druppellader Optimate 3+ geeft alleen 1 groen lampje (linksboven; voorheen branden er twee).

Ik heb geen idee meer wat te doen:
- rode draadje wel of niet monteren aan de rood-witte draad (ik heb geen radio)
- klok op 00:00 en druppellader met 1 lampje: nieuwe accu?

Wie weet raad?

Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
R1200RT LC (2014)
R1150RT (2004)
Baltus
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 dec 2020, 11:56
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door Baltus »

Marco, even een paar vragen:
Als jou klokje een poosje gelopen heeft en hij staat op bijvoorbeeld 00:02
Daarna draai je het contact uit
Dan zet je het contact aan
Staat dan het klokje op 00:00?
Of gaat he knopje bij het starten naar 00:00?
Ik kan me niet voorstellen dat er voor dat klokje een apart bosje draad met een losse steker gebruikt wordt.
Het probleem lijkt meer op een spanningsdip in een toch al niet zo'n hoge accu spanning.
Heb er je al een meter aan gehangen? Gewoon over de accu heen. Als de spanning 12v is, dan is dat aan de lage kant. Als je dan het contact aanzet duikt de spanning waarschijnlijk nog iets verder in elkaar en reset de klok.
Gr. Baltus.
Gebruikersavatar
MarcoL
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2015, 16:55
Type: R1200RT
Bijz: LC 2014
Land: The Netherlands
Woonplaats of omgeving: Bilthoven

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door MarcoL »

Ha Baltus,

Bedankt voor je reactie.

Als het klokje op 00:01 staat en ik zet het contact uit en weer aan, dan reset die naar 00:00.

De spanning, als de motor uit is, is ruim boven de 12V:
- met voltmeter 12,63V
- met gewone acculader 12,6V
R1200RT LC (2014)
R1150RT (2004)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door Baird »

MarcoL schreef: 18 dec 2020, 22:44 Ha Baltus,

Bedankt voor je reactie.

Als het klokje op 00:01 staat en ik zet het contact uit en weer aan, dan reset die naar 00:00.

De spanning, als de motor uit is, is ruim boven de 12V:
- met voltmeter 12,63V
- met gewone acculader 12,6V
En wat is de spanning als het contact daarna weer aan staat?

Die blauwe stekker is de aansluiting van de radio dus die zou niets met het klokje te maken moeten hebben.....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
MarcoL
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2015, 16:55
Type: R1200RT
Bijz: LC 2014
Land: The Netherlands
Woonplaats of omgeving: Bilthoven

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door MarcoL »

Ik heb de volgende voltages:
- Contact uit: 12,6V, daarna
- Contact aan: 11,9V, daarna
- Contact uit: 12,3V, daarna
- Motor aan: 11,7V, daarna
- Motor uit: 12,4V, daarna
- Motor blijft draaien: ca 11,5V, daarna
- Motor uit na 30 sec: 11,3V
Nieuwe accu?

Ik weet dat de blauwe stekker voor de radio is, die ik niet heb, maar wat moet ik met het rode draadje.
R1200RT LC (2014)
R1150RT (2004)
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik volg dit draadje niet maar ik zie wel dat als een motor draait de accu door de dynamo opgeladen moet worden. Je zou dus tijdens het draaien ruim 13.5 volt tot 14,4 volt moeten hebben. Dat een accu dan leeg is en het klokje reset vind ik niet vreemd.

Ik zie op de foto dat ze twee draden er bij hebben gemaakt voor een andere aansluiting. Mogelijk een navigatie aansluiting of iets dergelijks. Hierbij is de rode draad vermoedelijk afgebroken van de plug. Aangezien je de plug van de radio niet gebruikt maakt het niet uit of deze dan vast of los is.
Wel even de draden isoleren zodat deze geen sluiting naar massa of onderling kunnen maken. Rood is de 12 volt en bruin is de massa aansluiting.
Gebruikersavatar
MarcoL
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2015, 16:55
Type: R1200RT
Bijz: LC 2014
Land: The Netherlands
Woonplaats of omgeving: Bilthoven

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door MarcoL »

Accu is zeker voor 3/4 opgeladen, dus dat verklaard niet waarom het klokje op 00:00 staat en telkens gereset is.

Ik ben het met je eens dat ik meer voltage zou moeten hebben bij draaide motor. Zou dit nu te laag zijn door de kou?
R1200RT LC (2014)
R1150RT (2004)
Gebruikersavatar
MarcoL
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2015, 16:55
Type: R1200RT
Bijz: LC 2014
Land: The Netherlands
Woonplaats of omgeving: Bilthoven

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door MarcoL »

Goed idee wat betreft de kabel. Ik vermoed dat er in het verleden een extra accessoire heeft gezeten op het dashboard ivm een kleine uitsparing onder de zwarte kap bij het scherm. Ik zal eens kijken of daar een kabel is verstopt met dezelfde kleur draden.
R1200RT LC (2014)
R1150RT (2004)
Gebruikersavatar
MarcoL
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2015, 16:55
Type: R1200RT
Bijz: LC 2014
Land: The Netherlands
Woonplaats of omgeving: Bilthoven

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door MarcoL »

En zou ik dan ook niet beter het zwarte draadje van de bruine draad kunnen losmaken (net zoals de rode draad nu los is van de rode draad met witte streep uit de blauwe plug)?
R1200RT LC (2014)
R1150RT (2004)
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door Isaac »

De temperatuur maakt voor een lader (nagenoeg) niet uit. Een accu daar in tegen is wel temperatuur gevoelig. Hou kouder hoe minder capaciteit.
Het probleem zit dus vermoedelijk bij een defekte dynamo of regelaar waardoor de accu in stort en te weinig spanning heeft om de tijd vast te houden.

Ik zou eerst even kijken waar de bij gemaakte aansluiting (de draden dus) heen lopen. Als dit overbodig is dan kan je ze inderdaad beter verwijderen.
Ik zie regelmatig een aansluiting op het dashboard voor navigatie. Ik vermoed dus dat deze bij gemaakte aansluiting daar ergens naar toe zal lopen.
Gebruikersavatar
MarcoL
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2015, 16:55
Type: R1200RT
Bijz: LC 2014
Land: The Netherlands
Woonplaats of omgeving: Bilthoven

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door MarcoL »

Dank jullie!

Project voor dit weekend (?) om te achterhalen waar de draad naartoe gaat. En daarna maar een afspraak maken bij de garage voor het accu/klokprobleem.

Ik geef dan de druppellader ook maar mee, want ik begrijp nog niet waarom die wel 1 groen lampje geeft en voorheen 2. De lader heeft dus wel spanning, maar lijkt die niet door te geven.
R1200RT LC (2014)
R1150RT (2004)
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door Isaac »

Een druppel lader (de naam zegt het al) is een lader die de accu vol druppelt. Als de accu dus aardig leeg is moeten er heel wat druppels bij dus kost enkele uren of zelfs dagen. Dat het 2e lampje (vermoedelijk vol lampje) niet gaat branden is dan niet vreemd. In dit geval echt laden of veel langer laden en dan zou een keer het 2e lampje bij moeten komen. De accu zal dus vermoedelijk (nog) niet stuk zijn maar dat deze niet laad is een andere klacht.

De lader aansluiten, spanning meten en onthouden. Enkele uren later nogmaals meten. Dan zou als de lader werkt de spanning al iets hoger moeten zijn. De meeste gaan pas boven de 14 volt over naar de vol status (2e lampje).
Gebruikersavatar
MarcoL
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2015, 16:55
Type: R1200RT
Bijz: LC 2014
Land: The Netherlands
Woonplaats of omgeving: Bilthoven

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door MarcoL »

Ik begrijp wat je zegt. De accu had ik ook met een gewone lader opgeladen. Normaal brandt op de lader altijd een 2e lampje dat aangeeft of er geladen wordt dan wel dat die vol is. Dit wordt iedere 30 minuten getest. Nu blijft enkel het lampje branden dat de lader zelf aanstaat.

Het blijft lastig wat de oorzaak is van wat drie problemen lijken te zijn:
- rood draadje los > ga ik uitzoeken waar die vandaag komt of naartoe gaat en dan ook ws de zwarte ontkoppelen
- klokje blijft niet op spanning
- lader geeft 1 groen ipv 2 lampjes
> deze laatste 2 zie ik als accu gerelateerd probleem, waarbij het natuurlijk niet goed is dat na het starten de spanning <12V is.
R1200RT LC (2014)
R1150RT (2004)
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door Isaac »

Een intelligente lader kan soms erg lastig zijn in gebruik. Als de spanning van de accu te laag is weet de lader niet of de aansluiting los is of dat de accu "te leeg" is. Zou deze bij een erg lage accu spanning aan schakelen dan kan de stroom (door spannings verschil) te groot zijn voor de lader dus dan vinden ze het beter om niet te starten. Met de druppel lader dan tot boven de 12 volt laden en dan wisselen van lader zou een oplossing kunnen zijn.

Een goede lader is zowel stroom als spanning begrenst. Maar daar zit dan ook een ander prijskaartje aan vast.
Gebruikersavatar
MarcoL
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2015, 16:55
Type: R1200RT
Bijz: LC 2014
Land: The Netherlands
Woonplaats of omgeving: Bilthoven

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door MarcoL »

Allemaal bedankt voor het meedenken! Alles werkt weer naar behoren! _004

- rode draadje was van een loze kabel. Ik heb die gedemonteerd. Zie foto.
- klokje en druppellader werken ook weer goed. Bij het monteren van de zijkant de bedrading van de aansluiting van de druppellader aan de motor gecontroleerd. Dit was in orde. Toch ook maar voor de zekerheid de zekeringen nog een keer gecheckt. Op het oog niets te zien. Per stuk de zekeringen eruit gehaald en bleek F3 een breuk te hebben die bijna niet te zien was. Zekering vervangen: klokje loopt nu ook als motor uit staat en de druppellader geeft weer 2 lampjes!

Gelijk maar even een foto van het dashboard gemaakt. Wat is niet standaard:
- op de plek van de radio display heb ik een temperatuurmeter op zonne-energie gemonteerd;
- kaarthouder voor parkeergarage van mijn werk zit in het standaard schroefgat met klein stukje dubbelzijdig tape aan alleen de bovenste kap;
- waterdichte dubbele USB poort met voltmeter en aan/uit knopje, die ik heb aangesloten op de bedrading van de mistlamp;
- RAM X-grip met GPS mount van Waypoint. De houder is nog net op de foto te zien.

Ride on!

Marco
-1150-
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
R1200RT LC (2014)
R1150RT (2004)
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door Isaac »

Fijn dat alles weer werkt. _004 Nog wel een vraagje betreffende de 2 lampjes op de druppellader; heb je hier iets speciaals voor gevonden of was het inderdaad een te lage spanning?
Nog even een opmerking betreffende de zekeringen; monteer altijd dezelfde waarde terug. Bij vervanging door een hogere zekering waarde kan er zelfs brand ontstaan door overbelasting in de kabelboom.
Gebruikersavatar
MarcoL
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 mar 2015, 16:55
Type: R1200RT
Bijz: LC 2014
Land: The Netherlands
Woonplaats of omgeving: Bilthoven

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door MarcoL »

De druppellader werkte weer nadat ik de zekering F3 vervangen heb. Dit is de derde van onder op de foto. Ook de vervangende is 15A, alleen iets vrolijker kleur blauw ;)
In het Haynes handboek is zekering F3 omschreven als Auxiliary power socket, rider information display. Dus daarom werkte de druppellader en het klokje niet. De display werkte wel als het contact aan stond.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
R1200RT LC (2014)
R1150RT (2004)
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: 1150RT, los rood draadje en probleem klok/druppellader

Ongelezen bericht door Isaac »

Helaas zijn de kleuren niet gestandaardiseerd. Door die random kleuren kan je door de juiste kleur wel een verkeerde waarde plaatsen. Lager kan dan wel geen kwaad zolang de stroom niet te groot is maar andersom kan het vervelende effecten geven.
Een zekering kan ook door veroudering of oxidatie van waarde terug lopen en dan net over de grens heen gaan van toegestaan.
Nogmaals fijn dat het je gelukt is en hiermee vermoedelijk weer een hoop bespaard hebt. En je gaat je motor beter leren kennen. :D
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”