Opgelost: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
mptrap

Opgelost: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door mptrap »

Ik heb een draadbreuk en sterke oxidatie aan de connector van het externe batterij laad punt van mijn R1100RT.
Ik zoek mij het schompus naar een leverancier die mij een nieuwe connector kan leveren.

Heeft iemand tips? Tyco AMP herkent het nummer niet, Farnell ook niet.
Misschien heeft één van jullie nog wel een connector in dat ene jampotje op de bovenste plank in de schuur liggen.

Alvast bedankt

Michael
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door Baird »

BMW dealer??
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb ff gezocht via G00gle (...is you friend...) en kwam wel wat hits tegen, maar zonder afbeeldingen, vooralsnog.

Je zou BMW Sloop (punt nl) eens kunnen contacteren? :idea:
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Zou het kunnen dat het onderdeelnummer 61131378108 (=Stopcontacthuis zwart) moet zijn... :$
Dat nummer kent realoem namelijk wél.....en zit in hééél veel BMW auto's....dat dan weer wel...
Inspector Gadget

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ah, nu zie ik het;
Klopt het dat het een contra-stekker is die normaal gesproken voor de accu-lader aansluiting danwel voor de achterkant van de 12-volt accessoires-aansluiting?

Zie het inderdaad via RealOEM bij veel auto's ook gebruikt worden, dus ook een BMW auto-dealer met een magazijn zal dit waarschijnlijk zo uit de bekende blauwe/gele/groene onderdeelbakjes kunnen hebben liggen?

Of je kunt er voor kiezen een andere oplossing te zoeken, bijv. de accessoires-aansluiting vervangen door een ander waterdicht examplaar, te koop bij de betere auto-onderdeelzaken (Automat, etc) of Conrad;
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=854129
Deze gebruiken wij op alle voertuigen, en bevallen heel erg goed.
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door Yobotje »

mptrap schreef:Ik heb een draadbreuk en sterke oxidatie aan de connector van het externe batterij laad punt van mijn R1100RT.
Ik zoek mij het schompus naar een leverancier die mij een nieuwe connector kan leveren.

Heeft iemand tips? Tyco AMP herkent het nummer niet, Farnell ook niet.
Misschien heeft één van jullie nog wel een connector in dat ene jampotje op de bovenste plank in de schuur liggen.

Alvast bedankt

Michael
Het is lastig in te schatten (zonder foto) maar gaat dit misschien om de connector die op de achterzijde van het stopcontact wordt geschoven? _001 Bij mij was die aansluiting weg geknipt en heb 'm hersteld met 2 losse kroonsteentjes die exact op de achterzijde van het stopcontact passen.
Bij mij liggen ze in rode onderdeelbakjes. ;) Is dat ook goed?
Met 'n foto kunnen we je nog beter helpen. Succes.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door Berrybeer »

dutchmidiman schreef:Ah, nu zie ik het;
Je gaat me toch niet vertellen Rob dat ik 't welicht eerder door had dan jij.... :D :D :D
Inspector Gadget

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Berrybeer schreef:Je gaat me toch niet vertellen Rob dat ik 't wellicht eerder door had dan jij.... :D :D :D
Omdat er in de aanhef van dit draadje gesproken werd over "de connector van het externe batterij laad punt" was ik eerst ff aan uitzoeken wat er precies bedoelt werd, oftewel welke connector voor dat batterij laad punt precies.

Want ik ken de accessoires-connector of 12volt-voedingsconrector voor accessoires, en zelfs sigarettenaansluiting maar externe batterij laad punt is wat ik nimmer eerder vernoemd zag worden. _002 ;)

Maar, het is dan ook geen wedstrijd, toch? :twisted:

Wel handig dat ik dit nu weet, denk ik, omdat ik ooit van plan ben de enkelvoudige aansluiting (linksonder) te vervangen door een dubbele (van de R1150RT) _004
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door Berrybeer »

.....en weet je wat het leuke is........ik heb géén idee waar het over gaat.... :lol: :lol:
Inspector Gadget

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wat ik begrepen heb is het de connector die achterop de 12-volt accessoires-voedingsconnector zelf weer gaat.

Of, nu met plaatjes;
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=61&fg=30

De stekker die aan het uiteinde van de kabel (item #7) zit die weer achterin de contact-doos (dat is de officiële naam, blijkbaar) van item #1 gaat.

Of zit je mij nu te "kietelen" _004 , want hoewel ik humor heb, zeker-en-vast, ben ik altijd ook wel serieus _002 8-)
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door Berrybeer »

"Just pulling your leg Rob...wink wink knots knots..", maar ik vind t wel razend knap wat jij allemaal weet! _004
Inspector Gadget

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik meende al zo iets, en dat waardeer ik, _004

Soms ben ik te serieus, terwijl ik humor juist zo belangrijk vindt.
Toren C ? G e w e l d i g!
Faulty Towers ? tijdloos, briljant!
AbFab ? Scherp!
Maar dat is allemaal voor het RT Café ;)

Ik weet zeker niet alles, verre van dat zelfs, maar mijn interesses zijn zeer breed, ik ben altijd leer- en nieuwsgierig wat dat betreft.
Ik zou het zeer jammer vinden als ik de indruk gewekt zou hebben alles te weten, want is zeker niet zo!

Ik ben wel onderhand bijna een meester in het zoeken/vinden/uitpluizen/puzzelen/uitdenken/uitvogelen/nalezen/bestuderen/luisteren/uitleggen/begrijpen (doorhalen wat niet van toepassing is :lol: )

PS: Je staat nu op mijn BMW Forum Vrienden lijst _004
mptrap

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door mptrap »

Bedankt voor het meedenken. Ik ga ermee aan de bak.
Ik heb Tyco (AMP) nog gemaild, maar zij geven aan dat ze de connector in opdracht ven BMW gemaakt hebben en deze alleen aan BMW gerelaterde afnemers mogen verkopen.
Het wordt inderdaad de BMW dealer of de sloop.

Michael
mptrap

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door mptrap »

Ik heb even met de lokale BMW (auto dealer) gebeld. Het was nog net geen voorraadartikel. De connector is volgende week in huis. Kosten: nog geen 5 euries!
De Conrad oplossing (waterdichte aansluiting) is ook een hele mooie oplossing.
Bij mijn eerstvolgende bestelling bij Conrad zit er waarschijnlijk zo'n stekerhuis bij!

Heren, hartelijk dank voor de tips.

Na de beurs eens lekker sleutelen: nieuwe accu en ABS modificatie, 12 volt aansluiting herstellen, handvat verwarming repareren en mijn "groot licht" schakelaar even controleren (zit een vertraging van ong. 1 seconde tussen overschakelen van dim licht naar groot licht; en dan is het ff donker... Het gaat wel goed bij seinen met groot licht?!?)

Michael
Inspector Gadget

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

mptrap schreef:.. en mijn "groot licht" schakelaar even controleren (zit een vertraging van ong. 1 seconde tussen overschakelen van dim licht naar groot licht; en dan is het ff donker... Het gaat wel goed bij seinen met groot licht?!?)
Zit er de standaard Halogeen verlichting nog op je fiets, of is het aangepast naar Xenon?

Standaard zit er bij de R1100RT een H4 gloeilamp in, en die heeft 2 gloeidraden (vandaar ook de flinke afmetingen van de lamp :( ) die onafhankelijk van elkaar werken.
Het is inderdaad niet "regulier" dat je (bijna) een seconde helemaal geen licht hebt als je "groot licht" bediend.
Klinkt als een contact-probleem in de schakelaar zelf, hopelijk vuil, maar wellicht slijtage.
mptrap

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door mptrap »

dutchmidiman schreef: Zit er de standaard Halogeen verlichting nog op je fiets, of is het aangepast naar Xenon?
Ik heb nog geen Xenon verlichting.
Uit het elektrisch schema blijkt dat seinen met het groot licht elektrisch gelijk is aan "groot licht aan".
Anders zou er nog ergens een relais contactje kunnen blijven plakken.
Nu kan ik inderdaad niet anders concluderen dan dat de schakelaar een dissonantje ( 8) )bevat...

Ach en toen ik 14 jaar oud was zaten er ook al steekjes los. _005

Michael
Inspector Gadget

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dan zal het inderdaad de schakelaar zijn, vermoed ik zo;

Kijkende naar het elektrische schema op dit geweldige forum; (framecircuit1100RS_RT.jpg)
Het sleepcontact zal bij het overschakelen wellicht niet voldoende contact houden, dat kan vuil of slijtage zijn.

Of het verstandig (en mogelijk) is om de schakelaar voorzichtig (!) uit elkaar te halen, is de vraag.
Contactspray kan ook helpen, maar je moet daar altijd wel voorzichtig mee zijn, is mijn advies.

Het sleepcontact loopt meestal over drie sporen, het toevoer signaal, het dimlichtsignaal en klein deel overlappend, het grootlichtsignaal.
Als je dan naar grootlicht overschakelt zal heel even het dimlicht ook nog even branden, om kort daarna uit te gaan omdat het spoor waar het sleepcontact overheen gaat, ophoudt en een paar millimeter daarvoor het grootlichtspoor al begonnen is.

Juist om dit soort problemen te voorkomen.

Het kan dus zijn vuil/oxidatie op het uiteinde van het ene spoor of het begin van het andere spoor zijn, of pure slijtage, dan is een deel van het spoor gewoon weggesleten/verbrand/verdampt.
In het laatste geval zal je de schakelaar moeten vervangen, via BMW Sloop bijvoorbeeld.

Lijkt mij wel iets wat je moet oplossen, denk ik zo?

En hoor ik tzt graag nog waar ik fout zat ;) :lol:

PS: Als ik het begin van dit draadje zo lees, heb je aardig wat contact/connector problemen, het lijkt wel een water-fiets!
mptrap

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door mptrap »

dutchmidiman schreef: PS: Als ik het begin van dit draadje zo lees, heb je aardig wat contact/connector problemen, het lijkt wel een water-fiets!
Da's op zich een veilig idee als je in Enkhuizen woont en de zeespiegel stijgt :lol:

Dit soort probleempjes lukt mij wel. Ik heb een elektronica achtergrond.
Ik zie met tegenzin de dag tegemoet dat er mechanisch iets fout gaat. Dat gaat mij minder goed af.

Maar ik moet zeggen dat de ondersteuning van deze site alle verwachtingen overschrijdt; veel betrokken reacties en bruikbare tips. Klasse!

Groet Michael
Inspector Gadget

Re: Connector AMP 1-828816-1; BMW 1378108

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nou, daar gaan we dan! ;)

Het is de linker schakelaar, correct?

Nu heb ik het nimmer gedaan, dus ik vlieg ff blind, maar waarschijnlijk kan je die schakelaar wel uit elkaar halen.

Als elektronica je ding is (me too _004) zal je waarschijnlijk ook een gum-potlood hebben, dus een gum in de vorm van een potlood, en verkrijgbaar in verschillende ruwheden.
Ideaal om contacten en sporen mee schoon te maken zonder te veel krassen e.d.

Schakelaar zal wellicht aan de achterkant met een aantal kruiskop schroeven op een metalen plaatje geschroefd zitten, en daar binnenin zitten dus de contacten, sporen e.d.
Als je die uit elkaar gaat halen, neem foto's, heel veel foto's (met een digitale camera, liefst in macro-stand, indien beschikbaar).
Voor het geval er iets los komt en je niet meer weet hoe het zat ten opzichte van de andere onderdelen.
Kijk ook altijd ff op de computer of de foto's goed zijn, voordat je verder gaat, dat je het goed kan terugzien, e.d.

Je zult met jou achtergrond waarschijnlijk snel genoeg zien wat het euvel is.
Als het een onderbroken spoor is, is zilverlijm wellicht een oplossing, worst-case, solderen (wel zorgen dat het 100% vlak is met het originele spoor!)

En als de schakelaar echt mechanisch defect is BER (beyond economical repair) kan je naast de sloop ook kijken bij een electronica-winkel die hebben vaak ook schakelaars die de functie kan overnemen.
Alleen zal je creatief moeten zijn met de plaatsing van de nieuwe schakelaar van de electronica-winkel. ;)
Of je kijkt/zoekt even op MP;
http://link.marktplaats.nl/318418018

en dan nog een ervaringstip;
Als je in de toekomst met deze fiets nog verder gaat verbouwen, aanpassen, e.d., kijk altijd heel goed naar de verbindingen van de stekkers die je los- en vastmaakt.
Gezien de history van dit draadje, je fiets heeft hier-en-daar verbindingsproblemen, en daar kan je in de toekomst wellicht (ik hoop het niet voor je, natuurlijk!) nog veel last van krijgen.
Dus als je iets los haalt, check, dubbel-check, evt. met ohm-meter, doorpieper, etc.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”