BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Op enig moment verschijnt in het display van m’n 1200 het symbool van een lege batterij, waarmee de batterijen in de alarminstallatie bedoeld worden. De volgende dag verschijnt de melding weer, maar nu met een iets gevulde batterij. De afkorting DWA staat voor Diebstahl Warn Anlage oftewel in goed Nederland het Diefstal Waarschuwings Systeem
.
Schermafbeelding 2021-03-10 om 15.56.06.png
.
De handout van het originele BMW 6 alarm is uitgebreid als het gaat om de programmering, de functies van de afstandsbediening en de vervanging van de batterij daarvan. Echter, geen woord over het vervangen van de specifieke batterijen in het alarm zelf.

Ook even bij de meercilinders op het K forum gekeken en ook daar beperkte informatie. Bij zowel de K als de Gelände Strasse BMWee’s volstaat het weghalen van het bagagerek om direct bij het dekseltje van het alarm te komen. Een en ander is op youtube goed terug te zien. Helaas nog geen filmpje voor de R1200RT, waarbij het allemaal net even anders zit.

De batterijen in het alarm zijn lithium batterijen, type CR123A. Hoewel de gebruiksaanwijzing van het alarm het mogelijk leeglopen van de accu noemt door langdurig gebruik van het alarm, dus niet van de batterijen in het alarm zelf, blijkt nergens uit dat de batterijen in het alarm oplaadbaar zijn en door de accu van de motor als backup gevoed worden.

Deze batterijen lijken daarmee uitsluitend backup te zijn in het geval de accu door snode gebruikers afgekoppeld zou worden om het alarm te omzeilen. Door een eigen voeding met batterijen kan het alarm onafhankelijk van de accu blijven functioneren.

Lithium batterijen kunnen zowel tegen hoge als lage temperaturen, die beide ongetwijfeld in het kontje van de RT voorkomen. Dit type batterij gaat - bij beperkt gebruik als backup - tussen de 3 à 5 jaar mee. Oplaadbare batterijen leggen bij grote temperatuurverschillen veel sneller het loodje, wat meegespeeld zal hebben bij de keuze voor niet-oplaadbare lithium batterijen.
  • De wisselende DWA melding is in ieder geval reden om de 6 zichtbare torxbouten van het bagagerack los te halen.
  • Na het afschroeven van het hele achterlicht worden nog twee verticale tunneltjes zichtbaar waarin twee torx boutjes het bagagerek nog op de plek houden. Beide torx boutjes laten zich niet heel gemakkelijk uit hun tunneltje schroeven, er is beperkt ruimte door het achterspatbord en kentekenplaat om hele slagen te kunnen maken.
  • Met het bagagerek van de motor af blijft er de zwarte kap over die de ruimte in het kontje onder het bagagerek droog moet houden. Die kap verwijderen lukt niet zomaar en blijkt later gelukkig ook niet nodig te zijn.
Dat de zwarte kap over het alarm niet zomaar weg te halen is, lijkt niet erg te zijn. Helaas is het alarm van de R1200RT, anders dan bij de K en de GS serie niet dwars, maar in de lengterichting geplaatst. Daardoor zijn de beide achterste schroefjes van het dekseltje van het alarm nauwelijks te bereiken. Met een home made haakse kruiskop schroevendraaier lukt het met veel geduld, met het taalgebruik van zowel Kapitein Haddock als BMW specialist Chris Harris , om de achterste twee parkertjes los te schroeven. Beide voorste parkertjes vormen geen probleem, waarna het dekseltje van het alarm een klein stukje heel voorzichtig kan worden opgetild vanwege de inwendige bedrading.
.
1.jpeg
De torx tool op het bijna onzichtbare torx boutje, de sleutel voor het uitnemen van de hele unit. Rechtsboven de aansluiting naar de ECU
.
Pas bij het terugmonteren blijkt dat de hele unit er tamelijk gemakkelijk uitgehaald kan worden met een bijna onzichtbaar torx boutje aan de linkerkant – van achteren gezien - van het alarmkastje. Ene JC zei het al: “ Je gaat het pas zien als je het door hebt” Na het afkoppelen van de multistekker, die het alarm met de ECU verbindt, kan het hele kastje worden uitgenomen.
.
2.jpeg
De losgehaalde unit van het alarm.
.
Bij het monteren is de precieze terugplaatsing van de rode rubber pakking van het deksel op het alarmhuis van groot belang. Er kan vocht via het achterlicht in het kontje komen, waar electronica over het algemeen niet goed tegen kan.
'
4.jpeg
Het hart van de alarmunit, zichtbaar is de rode pakking tussen huis en deksel.
'
De batterijen achter een beschermklepje blijken inderdaad van het niet-oplaadbare type te zijn en zitten er naar alle waarschijnlijkheid al een tijdje in. Het verwisselen ervan gaat eenvoudig, waarna de montage van het geheel heel wat vlotter dan het demonteren verloopt.
.
3.jpeg
.
Toch is het geen klein klusje voor even tussendoor. Om die reden is het niet verstandig een paar euro te bezuinigen op goedkope batterijen met een beperkte levensduur. Als ik het opnieuw zou moeten doen, wetende waar de probleempjes zich voordoen, was ik er toch anderhalf uur zoet mee. Een ervaren monteur of hobbyist met goed gereedschap zal er de helft over doen.

Bij het testen blijkt de melding op het display verdwenen te zijn, het alarm functioneert als vanouds en de motor start meteen. Missie geslaagd.
Volgende keer gaat het met een uurtje, zonder onwelgevoegelijk taalgebruik ingegeven door het duo Haddock & Harris.
'
Schermafbeelding 2021-03-10 om 20.49.48.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 11 mar 2021, 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.
bert111bel
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:28
Type: R1200RT
Bijz: hij is niet mooi blauw :-)
Land: België
Woonplaats of omgeving: LENDELEDE

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door bert111bel »

wat zou er gebeuren als er niets ondernomen word als de DWA een half/lege accu aangeeft , heeft dit iets te maken met het starten van de motor of enkel met het allarm ?
op mijn k1200gt is het alarm onschadelijk gemaakt , maar toch geeft hij nog soms een halve accu op het dachbord weer ..
op mijn r1200rt is het alarm nog actief en soms geeft hij de half lege accu ook weer .....
fransgabler

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

bert111bel schreef: 11 mar 2021, 09:04 Wat zou er gebeuren als er niets ondernomen wordt als de DWA een half/lege accu aangeeft, heeft dit iets te maken met het starten van de motor of enkel met het alarm?
Op mijn k1200gt is het alarm onschadelijk gemaakt, maar toch geeft hij nog soms een halve accu op het dashboard weer ..
Op mijn r1200rt is het alarm nog actief en soms geeft hij de half lege accu ook weer .....
Mooie term 'onschadelijk gemaakt', die weergeeft dat een alarm ook wel eens meer ellende dan nut kan opleveren.

Het zijn terechte vragen die ervoor zorgen dat ik de klus uitvoer om eventuele consequenties van lege batterijen in het alarm voor te zijn. Mogelijke gevolgen - of het uitblijven daarvan - door de lege batterijen in het alarm niet te vervangen zullen ongetwijfeld ergens beschreven staan, maar vinden kan ik ze niet. Ben wel benieuwd naar ervaringen van forumleden bij het niet tijdig wisselen van de batterijen in de BMW alarmunit zelf.

Opmerkelijk is wel dat BMW in zekere mate afstand houdt van haar eigen alarmsysteem. Dat zal ingekocht zijn en niet in eigen beheer zijn ontwikkeld. Bij aflevering van een nieuwe motor wordt een gebruiksaanwijzing van de motor én een apart boekje voor het BMW alarm geleverd. Het alarmboekje is verre van compleet, in een andere stijl geschreven en geeft in ieder geval geen antwoord op bovenstaande vragen.

Hoewel het uit te sluiten is dat de motor rijdend stilvalt, wat vervelend kan zijn bij het heuvelop inhalen van een 18 mtr lange vrachtwagencombinatie, is het uitblijven van de startmogelijkheid misschien niet helemaal uit te sluiten. Door de ECU stekker van het alarm af te halen of de motor na het verwijderen van de batterijen te starten, is dat overigens wel te testen. Dat ik dat niet uitgevoerd heb, heeft alles te maken met m'n onbekendheid met electronica. Wellicht moet daarna het alarm opnieuw aangemeld worden, raakt de ECU van slag of treedt andere ellende op. Dat is me het experiment niet waard.

Vandaar het tijdig verwisselen van de batterijen voor twee verse exemplaren van een firma die langer dan de concurrenten lawaai pretendeert te kunnen maken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 11 mar 2021, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door scan »

Vorig jaar heb ik die excersitie ook moeten doen en dat is een piece of cake, is achteraf gebleken.
Kreeg ook steeds de melding en uiteindelijk functioneert het alarm niet meer.
Ja, dan moet je wat.
Kan voorlopig weer 10 jaar verder met de sik.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door fschuurman »

Mooi handleiding, duizend bommen en granaten, ik mis echter het stuk tussen achterstel en het komen tot de locatie waar deze Spannende los te schroeven zwarte doos zit. Lijkt dit op het systeem in mijn 2014 model RT?
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

fschuurman schreef: 11 mar 2021, 13:30 Mooi handleiding, duizend bommen en granaten, ik mis echter het stuk tussen achterstel en het komen tot de locatie waar deze Spannende los te schroeven zwarte doos zit. Lijkt dit op het systeem in mijn 2014 model RT?
Dit is de beschrijving van de (de)montage in een 2010 DOHC model.
Het zou me niet verbazen als de LC ook op dit punt anders in elkaar steekt, is in veel opzichten een heel andere motor.

Het voordeel van Trial and Error is dat je achteraf - zoals Scan terecht stelt - kunt zeggen dat het eigenlijk een piece of cake is.
Helaas tot die tijd nog even niet en kunnen Haddock's bommen en granaten zomaar in en rond de werkplaats vliegen.

Succes!
scan schreef: 11 mar 2021, 12:51 Vorig jaar heb ik die exercitie ook moeten doen en dat is een piece of cake, is achteraf gebleken.
Kreeg ook steeds de melding en uiteindelijk functioneert het alarm niet meer.
Ja, dan moet je wat.
Kan voorlopig weer 10 jaar verder met de sik.
Begrijp ik goed uit je post dat:
  • Het alarm direct afhankelijk is van de batterijen, maw dat het alarm in eerste instantie geen voeding trekt uit de accu van de motor?
  • De motor - na het uitvallen van de batterijen in het alarm - gewoon startte?
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door scan »

Frans,
dat eerste lijkt me niet maar dat weet ik niet zeker.
Mijn idee is dat de batterijen uitsluitend bedoelt zijn om als back-up voor de tijd dat de motor niet in gebruik is.
Het tweede punt van je klopt wel, heb ik tenminste zo ondervonden voor zover ik me dat nog herinner :? .
fransgabler

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

scan schreef: 12 mar 2021, 19:45 Het tweede punt van je klopt wel, heb ik tenminste zo ondervonden voor zover ik me dat nog herinner :? .
Da's een forse tegenvaller.
De bedoeling van een alarm is niet alleen om herrie te maken en zo de aandacht te vestigen op de motor en wat er mee gebeurt, maar ook om het wegrijden ermee te bemoeilijken. Op herrie alleen reageert niemand, wellicht de eigenaar uitgezonderd. Zie hiervoor ook de post van @Wullem waaruit blijkt dat de accu door het alarm - in zijn geval een type 5 - leeg wordt getrokken en meer een last dan een lust is.

Daarmee zijn de batterijen uitsluitend backup voor het produceren van herrie bij een forse beweging als het van de bok halen e.d.
Goed om te weten. Tenx!
Laatst gewijzigd door fransgabler op 13 mar 2021, 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door scan »

In mijn beleving is het alarm een schijnbeveiliging en een kronkel van de verzekeringsmaatschappijnen, om welke reden dan ook, beter is het om een goed slot en eventueel nog een tweede aan te brengen.
In de meeste landen was/is dit mijn dagelijkse oefening voordat ik ga slapen... :( :(
fransgabler

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

scan schreef: 13 mar 2021, 10:53 In mijn beleving is het alarm een schijnbeveiliging en een kronkel van de verzekeringsmaatschappijen, om welke reden dan ook, beter is het om een goed slot en eventueel nog een tweede aan te brengen.
In de meeste landen was/is dit mijn dagelijkse oefening voordat ik ga slapen... :( :(
Dat begin ik wel te begrijpen.Meestal zal het gaan om een zware ketting met dito hangslot, aangevuld met een schijfremslot oid.

Het vervelende is daarbij dat de fabrikant probeert de motor zo licht mogelijk uit te voeren, de gebruiker zo economisch mogelijk omgaat met zijn bagage en dat één of twee sloten die gewichtsbesparingen geheel teniet doen.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 16 mar 2021, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
fransgabler

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Even voortbordurend op de genoemde schijnveiligheid van het BMW alarm: :

Op de een of andere manier verkeer ik - naar eerst nu blijkt onterecht - in de veronderstelling dat een BMW R1200 RT uit 2012 standaard is uitgerust met een alarm icm een startonderbreker in de contactsleutel. De vorige eigenaar verkeert in dezelfde veronderstelling. Bij de overdracht zit naast een dubbele set sleutels en afstandsbedieningen o.a. een sleutel van plastic. Die is handig om eventueel de koffers te openen zonder 'de echte' sleutel uit het contactslot te hoeven halen. Zo kan bij een draaiende motor een van de koffers toch geopend worden, wat onderweg regelmatig voorkomt.

Nieuwsgierig geworden naar aanleiding van beide posten van @Scan over de omvang van de schijnveiligheid even de proef op de som genomen door met de plastic sleutel te proberen de motor van het stuurslot af te krijgen en te starten. Tot m'n verbazing lukt dat meteen, waarbij ik er nog van uitga dat het starten van de motor met deze plastic sleutel wellicht lukt omdat het alarm niet eerst is geactiveerd. Aan de meervoudige kabel van het alarm te zien zal er toch een verbinding zijn met de ecu die het starten blokkeert?

De lakmoesproef: De lopende motor uitgedaan, op het stuurslot gedraaid en het alarm geactiveerd met de afstandsbediening. De plastic sleutel in het contactslot gestoken, omgedraaid en jawel hoor. Na het ontsluiten van het stuurslot licht het dashboard zonder enige foutmelding op, de vlinderklep kleppert vrolijk open en weer dicht en de motor start schuddebuikend alsof ie me uitlacht: "Wat had je dan gedacht?"

Het is een niet heel aangename verrassing dat een redelijk moderne motor - die toch niet voor een appel en een ei nieuw te koop was en is - behalve een stuurslot en een alarm, dat uitsluitend lawaai produceert, op geen enkele manier aanvullend beveiligd is tegen het starten van de motor.

Hoogste tijd om op zoek te gaan naar de eerder genoemde ouderwetse dikke ketting en het stevige schijfremslot.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 16 mar 2021, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door scan »

Frans, zoals al gezegd ik geloof niet in alarmsystemen maar dat deze met de plastik sleutel ook gewoon start verbaasd mij evenzeer.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door Nico4sen »

In de plastic sleutel zit ook een chip. Dus heel gewoon dat alles het met deze sleutel ook doet.
fransgabler

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

We gaan het zien. Ik heb bij tante Alie blanco BMW sleutels besteld.
Joost mag weten wat voor Huawai achtige spionage soft- of hardware die blanco sleutel allemaal bevat, maar het zal geen BMW veiligheidschip zijn.

Dan nog even een sleutelaar vinden, die Coronaproof open is en zo'n sleutel kan inslijpen.
En tenslotte maar eens kijken of er daarmee wat te schuddebuiken valt..
Laatst gewijzigd door fransgabler op 17 mar 2021, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: ...en de F800R is met Wullum's ex- mee naar NL...
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door Wullum »

@fransgabler Ik had voor de R850R van mijn Lief ook 2 reserve blanke sleutels besteld bij Ome Ali. Waren met geen mogelijkheid pasgeslepen te krijgen, uiteindelijk bleken ze een fractie te dik... Dus of je truukje gaat werken is nog maar afwachten...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door fschuurman »

fransgabler schreef:We gaan het zien. Ik heb bij tante Alie blanco BMW sleutels besteld.
Joost mag weten wat voor Huawai achtige spionage soft- of hardware die blanco sleutel allemaal bevat, maar het zal geen BMW veiligheidschip zijn.

Dan nog even een sleutelaar vinden, die Coronaproof open is en zo'n sleutel kan inslijpen.
En tenslotte maar eens kijken of er daarmee wat te schuddebuiken valt..
De meeste internet modems hebben chips van Huawei dus als je modem plots van het slot gaat zit er echt iets in de sleutel [emoji23][emoji23]
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Wullum schreef: 17 mar 2021, 09:59 @fransgabler Ik had voor de R850R van mijn Lief ook 2 reserve blanke sleutels besteld bij Ome Ali. Waren met geen mogelijkheid pasgeslepen te krijgen, uiteindelijk bleken ze een fractie te dik... Dus of je truukje gaat werken is nog maar afwachten...
Wullem, meten = weten.

De digitale schuifmaat en mijn persoontje geven je gelijk na het opmeten van de sleutels zoals tante Alie die afleverde.
Dank voor de tip, de sleutels kostten haast nix, maar zo bespaar je me de slijpkosten en een tijdslot bij de sleutelboer.

Het gaat me te ver om alles zo bij te vijlen dat de maten overeenkomen. In de nauwe sleuf kom ik trouwens toch niet.
Met de werkende plastic sleutel erbij heb ik de beschikking over 3 setjes, wat genoeg moet zijn.

Zo kom ik er alleen niet definitief achter of de plastic sleutel een chip- of de R1200RT geen startonderbreker heeft.
@Nico4sen heeft wellicht het gelijk aan zijn zijde met de bewering dat de R1200RT een startonderbreker en de plastic sleutel een chip heeft.

Maar waarom BMW er een derde sleutel van plastic bijlevert is me nog niet heel helder.
Een sleutel van plastic...
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 725
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door QuickFix »

fransgabler schreef: 24 mar 2021, 22:01@Nico4sen heeft wellicht het gelijk aan zijn zijde met de bewering dat de R1200RT een startonderbreker en de plastic sleutel een chip heeft.
Als ik het schema mag geloven heeft de R1200RT inderdaad een startonderbreker-spoel bij het contactslot zitten.

Afbeelding
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: ...en de F800R is met Wullum's ex- mee naar NL...
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door Wullum »

fransgabler schreef: 24 mar 2021, 22:01 ...knipknip...
Maar waarom BMW er een derde sleutel van plastic bijlevert is me nog niet heel helder.
Een sleutel van plastic...
Misschien omdat die makkelijker is op te bergen bij je motorpapieren? _001
En zal goedkoper zijn...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Bij mij is de plastic sleutel helaas gebroken. Mijn vrouw had deze altijd bij zich, just in case. Ik heb later die sleutel eens open gepeuterd, kwam er een chipje tevoorschijn.
fransgabler

Re: DWA melding en hoe batterijen van het BMW alarm te vervangen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Nico4sen schreef: 25 mar 2021, 19:45 Bij mij is de plastic sleutel helaas gebroken. Mijn vrouw had deze altijd bij zich, just in case. Ik heb later die sleutel eens open gepeuterd, kwam er een chipje tevoorschijn.
Vandaar mijn verbazing over het materiaal van de reservesleutel. Met dun plastic kan niet eindeloos gestart worden.

De plastic sleutel zal voor uitzonderlijk gebruik bedoeld zijn en - zoals Wullum terecht opmerkt - past het makkelijker in het hoesje van een smartphone of portemonnaie. Met het vinden van het chipje in het plastic en het concrete Boonstra start/onderbrekercircuit met BMW OEM nr door @quickfix is het wel duidelijk dat er sprake is van een genuine BMW startonderbreker bij o.a. de R1200RT. Dat is fijn om te weten.

Dank heren - en de vrouw van Nico4sen - voor de info.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”