BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Onbekend symbool op display r1200rt 2007.

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Tomix
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2019, 21:27
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Onbekend symbool op display r1200rt 2007.

Ongelezen bericht door Tomix »

Hallo,

Vandaag verscheen tijdens het rijden op mijn r1200rt bij 2007 in het display zelf (dus geen lichtje) volgend symbool 《!》 waarbij de pijltjes in werkelijkheid zwarte volle driehoekjes zijn.

Ik heb al in de handleiding gekeken maar vind dit symbool niet terug.

Iemand hier die weet waarvoor dit staat?

Alvast bedankt!
Paniekje
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Onbekend symbool op display r1200rt 2007.

Ongelezen bericht door Paniekje »

Ik lees op pagina 31/32 oliepeil te laag , of oliedruk te laag .
fransgabler

Re: Onbekend symbool op display r1200rt 2007.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Deze link geeft onderstaand overzicht, betreft idd het niveau van de olie zoals dat onder de genoemde voorwaarden wordt gemeten. De laatste daarvan is niet alleen belangrijk voor het meten van het oliepeil..

Eenmaal in het display verschenen blijft het staan, totdat de olie bijgevuld is.
Het is dan ook een belangrijke indicator om overmatige slijtage te vermijden.
.
Schermafbeelding 2021-04-05 om 10.49.42.png
.
Alle reden in dat geval om even op de knietjes te gaan, een doekje over het peilglas te halen en te proberen het olieniveau af te lezen. Dat is best lastig en het lampje van de smartphone bewijst daarbij goede diensten. Het niveau is moeilijk af te lezen, zeker als het olieglaasje geheel leeg of juist overvol is. Houd de motor in dat geval schuin achtereenvolgens aan beide kanten, om het vloeistofniveau af te kunnen lezen. Als de motor net gebruikt is, duurt het even een stief kwartiertje totdat alle olie uit de hoge oliekoeler tot onderin de carterpan gezakt is.
.
Schermafbeelding 2021-04-05 om 11.16.20.png
Dit is het juiste niveau met een kleine marge eronder en erboven.


Vul bij met hooguit kwartlitertjes als het niveau te laag is. Voordat je het in de gaten hebt, is de olie tot boven het glaasje gestegen door de lange weg die de nieuwe olie moet afleggen in de richting van het carter. Die moeilijk afleesbare en soms ook lekkende peilglaasjes zijn echte ondingen in vergelijk met de oliepeilstok/vulopening van de tweekleppers waarbij de olie rechtstreeks in het carter wordt bijgevuld.

Vooruitgang en over-engineering lijken hier door de Beierse ontwerpers enigszins door elkaar gehaald te zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”