Relais van BMW

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Dataman

Relais van BMW

Ongelezen bericht door Dataman »

Ik rijd nu een paar jaar op een R 1100 RT van 1997, wat me verders prima bevalt.
Echter heb ik nu al die jaren een probleem welke steeds terug keert. :(

Bijna elk jaar moet is de relais voor de brandstof-pomp, verlichting, claxon vernieuwen omdat ze geen contact meer maken.
Het anker komt wel op maar de kontakten raken elkaar niet meer.
Inmiddels wel de oplossing gevonden (dat denk ik tenminste).
Ik heb laatst bij twee relais (ik heb ze open getrokken). het kontact wat verbogen en dat werkt nu reeds al een hele tijd.

Wie heeft ook deze problemen of heeft ze gehad. En wat heb je eraan gedaan. :idea:
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Relais van BMW

Ongelezen bericht door HansD »

Ik rijd nu 1,5 jaar met de RT en zonder electrische problemen (snel afkloppen!). Ik had alleen een afgebroken jiffy en een stotterende motor in die tijd. De jiffy heb ik laten vervangen, en de motor liep na een flesje injectorcleaner in de tank weer prima....
Hans
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Hallo Dataman, Kon je intern ook nog iets bijzonders ontdekken? Ik bedoel dat bv de kontakten in het relais wat waren 'gesmolten' of 'verbrand' ?
Dit zou kunnen duiden op een probleem ergens anders (slechte massa ofzo) waardoor er teveel stroom door het relais gaat en de boel langzaam kapot gaat. Steeds een nieuw relais werkt wel maar het onderliggende probleem oplossen zou beter zijn.
Succes
Dataman

Ongelezen bericht door Dataman »

@Motorpappa,

Motor staat reeds in de winterstalling van mijn eigen garage.
Bijna geen benzine meer in de tank.
Dit betekend dat ik hem van de winter uit elkaar ga halen en alle elektrische kontacten ga schoon maken controleren, doormeten enz.

Dit stond al in de planning, ik merk ook dat eigenlijk niemand er last van heeft. Ik heb met een vergrootglas gekeken naar de contacten maar die waren punt gaaf. Ze kwamen gewoon niet meer op elkaar terwijl het anker wel gesloten was.

Ik vind het vreend maar ik zal de oorzaak wel vinden en dan meld ik dit ook wel even. :roll:
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Vreemd verschijnsel.

Ik heb het in de 15 jaar dat ik R11xx rij nog niet meegemaakt, ook niet op fietsen die ik ter onderhoud/reparatie heb gehad.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
hansvandermeer
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jun 2009, 22:51
Type: R1150RT
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Relais van BMW

Ongelezen bericht door hansvandermeer »

Sinds ik mijn 1150RT heb is drie keer een relais voor de bediening van de ruit vervangen. De eerste keer door de dealer, de volgende door mijzelf want toen wist ik waar ze zaten, een heel gepruts overigens want je hebt er heel dunne vingers voor nodig of een lange punttang, ze zitten namelijk voor in de kuip. Je moet de ruit en de zwarte afdekking demonteren.

Wat was de oorzaak? Een relais is om de ruit omhoog te doen, de andere om de ruit omlaag te doen. Elk relais heeft een maak en verbreek contact. Als je de ruit omhoog stuurt loopt er stroom via het verbreekcontact van het "neer relais" via het maakcontact van het "omhoog relais" naar de ruitmotor. Als je de ruit omlaag doet dan andersom. Als het relaisspoeltje spanning krijgt trekt hij het maakcontact dicht. Als de spanning er weer afgaat veert het contact terug waarna het verbreekcontact gesloten wordt. En daar zit m.i. een ontwerpfout in de BMW relais. Het terugveren komt door een plaatje koper waar ook de stroom doorloopt (het verbreekcontact) die naar de ruitmotor gaat. Dit plaatje lijkt na verloop van tijd uit te gloeien en zijn veerkracht te verliezen. De laatste twee vervangen relais heb ik nagemeten na demontage. Met een piepertje gemeten leken de contacten in orde, ik hoorde immers een piep. Met een ohm meter gemeten hadden de verbreekcontacten een weerstand van 20 ohm. Als daar de stroom naar de motor doorheen gaat heb je zoveel spanningverlies dat de ruitmotor niet meer kan werken. 20 ohm maal 0,6 ampere is al 12V spanningverlies en de ruitmotor zal ongetwijfeld meer stroom opnemen.
Vertrouw dus niet op een eenvoudige meting/meter, of in mijn geval, bij veel tegenwind of hoge snelheid de ruit niet omhoog doen, dat vreet stroom.
Nog een heel verhaal geworden overigens!
Groeten Hans,
R1200RT + Navigator VI
Dataman

Re: Relais van BMW

Ongelezen bericht door Dataman »

Ik heb afgelopen winter bijna alles wat elektrisch was los gehad, ook de Monotronic eruit getrokken. Alles schoon gemaakt enz. Laadstroom dynamo gemeten enz.
Tevens op de beurs een nieuwe accu gekocht.

Even leek het probleem opgelost te zijn maar benzinepomp releais werkte opeens niet toen ik zo'n 150 kilometer van huis was.
Maar ik was er op voorbereid, had reserve relais bij me en nog wat zaken (b.v. een doorverbinder om de pomp te testen).
Andere relais zijn gewoon blijven werken, ik heb nu het idee dat de drukschakelaar van de benzine pomp soms kuren geeft.

Klopt het dat in de pomp de drukschakelaar zit meegebouwd ?

Sinds een hele tijd geenproblemen meer, mij benieuwen hoe dit in de loop ,van het jaar verder gaat. :roll:

Groeten, Dataman
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”