Oververhit handvat

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
terry
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jun 2019, 07:26
Type: R1150RT
Bijz: op naar de driehonderdduizend km
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Oververhit handvat

Ongelezen bericht door terry »

Onlangs begaf de dynamo het van mijn r1150rt. Ik heb deze vervangen door een 60A exemplaar voor een paar tientjes. Deze had dezelfde prijs als een 50A dynamo bij boonstraparts. (Ik denk erover om een tweede accu te plaatsen op de plek waar eerder de ABS zat, altijd handig bij het wildkamperen)

Maar nu wordt mijn rechter handvat onaangenaam warm in de hoogste stand.Zo warm zelfs dat er een brandplek ontstond in mijn spiksplinternieuwe alieexpress handvaten.

Nou vraag ik me af of dit te maken kan hebben met de dynamo. Of dat ik bij het plaatsten van het nieuwe handvat het verwarmingslement heb beschadigd. Iemand enig idee? Het is een heel gedoe om bij de connector van de handvaten te komen, dus ff snel doormeten is lastig.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Oververhit handvat

Ongelezen bericht door Isaac »

Een andere accu of extra accu (mits parallel) geeft niet meer spanning dan normaal. Een dynamo met meer vermogen kan alleen meer stroom leveren maar is niet hoger van spanning. Samen gevat is de fout dus vermoedelijk (eigenlijk wel zeker) ontstaan bij het vervangen van de handvatten. Ik denk dat je een stukje van het element hebt kort gesloten.
fransgabler

Re: Oververhit handvat

Ongelezen bericht door fransgabler »

terry schreef: 03 nov 2021, 12:06 Maar nu wordt mijn rechter handvat onaangenaam warm in de hoogste stand.Zo warm zelfs dat er een brandplek ontstond in mijn spiksplinternieuwe alieexpress handvatten.
Het scenario wat Isaac schetst lijkt het meest waarschijnlijk.

De wikkelingen van de verwarmingselementen zijn heel kwetsbaar bij het vervangen van de handvatten. De meeste bescherming wordt immers geboden door het relatief zachte rubber van de handvatten zelf. Tenminste een deel van wikkelingen ligt dwars op de weg die het nieuwe handvat moet afleggen om op z'n plek te komen. Hopelijk heb je het handvat niet met een mes verwijderd en het monteren uitgevoerd met de beproefde methode met een compressor. Daarmee creēer je ruimte tussen de handvatten en de verwarmingselementen.

Een breuk in de wikkeling is in voorkomende gevallen te repareren, al is het wel even doormeten, zoeken en solderen op de vierkante millimeter.

Niet duidelijk uit je verhaal blijkt of je alleen de handvatten bij tante Alie hebt afgenomen of dat je ook de originele verwarmingselementen hebt vervangen door die van tante Alie. Mocht dat laatste het geval zijn, dan zou het wel eens aan de kwaliteit van de onderliggende verwarmingselementen kunnen liggen.
terry
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jun 2019, 07:26
Type: R1150RT
Bijz: op naar de driehonderdduizend km
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Oververhit handvat

Ongelezen bericht door terry »

Goed te weten dat de dynamo dit niet kan hebben veroorzaakt. De verwarmingselementen zijn nog de originele.

Ik weet van de compressor methode. Alleen heb ik geen compressor. Ik heb de handvaten erop en af geschoven met behulp van wat spiritus, Dat maakt alles een beetje glibberig, maar vervliegt vervolgens snel. Meestal werkt dat prima, nu dus niet.

Ik ga de verwarmingsdraad maar eens goed inspecteren. In het ergste geval wikkel ik wel een nieuwe draad. Dat leverde in het verleden een goed resultaat op, toen ik een vergelijkbaar probleem had op mijn k1100.

Dank voor jullie reacties!
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Oververhit handvat

Ongelezen bericht door Isaac »

Spiritus is nu net het middel wat schellak op lost. Daar ligt dus de oorzaak. Je moet er wel op letten dat als je hem nu op laag vermogen zou zetten de voorschakelweerstand (is een draad in de draadboom) warmer wordt en dus aan de andere bedrading schade kan veroorzaken. Zelf een sluiting in de draadboom is mogelijk met alle gevolgen van dien. NIET meer proberen voordat deze is gerepareerd. De 3A zekering er uit halen is geen overbodige luxe.
We horen het wel hoe je het weer aan de gang hebt gekregen.
terry
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jun 2019, 07:26
Type: R1150RT
Bijz: op naar de driehonderdduizend km
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Oververhit handvat

Ongelezen bericht door terry »

Isaac schreef: 03 nov 2021, 19:47 Je moet er wel op letten dat als je hem nu op laag vermogen zou zetten de voorschakelweerstand (is een draad in de draadboom) warmer wordt en dus aan de andere bedrading schade kan veroorzaken.
Goeie tip Isaac. Dank je!
terry
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jun 2019, 07:26
Type: R1150RT
Bijz: op naar de driehonderdduizend km
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Oververhit handvat

Ongelezen bericht door terry »

Terugkoppeling: Ik heb de verwarmingsdraad gerepareerd. Hoe: de draadeinden gestript en vertind. Op de plek waar de draden in het handvat waren ingebrand een klein stukje vulaniserende tape geplakt.En vervolgens daar bovenop de draadeinden aan elkaar vast gesoldeerd. Tenslotte tape erom ter bescherming.

Nu weer warme handen!
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”