BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

geschakelde spanning voltmeter

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
terry
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jun 2019, 07:26
Type: R1150RT
Bijz: op naar de driehonderdduizend km
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

geschakelde spanning voltmeter

Ongelezen bericht door terry »

Ik wil een voltmetertje plaatsen op de plek van (vermoed ik) de radio display op het dashboard van mijn r1150rt. Iemand een idee hoe ik dat aansluit zodat er alleen spanning is bij ingeschakeld contact?
jbazelmans
Berichten: 232
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: geschakelde spanning voltmeter

Ongelezen bericht door jbazelmans »

stroom weghalen van het stadslicht?
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: geschakelde spanning voltmeter

Ongelezen bericht door Isaac »

Met een voltmeter wil je weten wat de spanning is van de accu. Als je meet vanaf een standaard aansluiting is de spanning altijd lager omdat iedere schakelaar, zekering en draad waar stroom door loopt een verlies oplevert. Het beste is dus, als je vrij precies wilt meten, om de plus draad van het metertje rechtstreeks van de accu af te halen. Om deze dan uit schakelen zou je een relais kunnen gebruiken die je wel met je contact of verlichting mee schakelt. Omdat er nagenoeg geen stroom door de draad loopt is ook het verlies minimaal. Maar wegens veiligheid is het beter om een zekering nabij de accu te plaatsen om brand bij sluiting te voorkomen. Helaas heb je ook dan weer een stukje verlies. Het geheel zal wel beter werken dan op je verlichting maar als je kan leven met een nagenoeg vaste afwijking dan zou ik hem ook gewoon aansluiten op het stads licht. die zit er tenslotte ook vlak bij.
fransgabler

Re: geschakelde spanning voltmeter

Ongelezen bericht door fransgabler »

Je kunt het een en ander combineren door de spanningsmeter direct gezekerd op de accu aan te sluiten. Om te voorkomen dat de meter telkens 'aan' staat zijn er voltmeters in de handel die de spanning weergeven door er even op te drukken. De meter zelf is een push on/off schakelaar.

Behalve het voordeel van het beperkte verlies aan spanning is het ook eenvoudig om 's winters even de spanning te controleren zonder meteen het contact aan te zetten en daarmee ook alle elektrische onderdelen van de motor. Zodra het licht gaat branden, de ABS 3 module opstart, de brandstofpomp geactiveerd wordt enz, kan een dipje in de spanning optreden. Dan weet je de zuivere spanning van de accu nog niet.

Door de voltmeter - zonder het contact aan te zetten - even in te drukken, weet je dan meteen de zuivere accuspanning.

In deze post wordt zo'n push on/off voltmeter getoond, die je hier kunt bestellen.
terry
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jun 2019, 07:26
Type: R1150RT
Bijz: op naar de driehonderdduizend km
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: geschakelde spanning voltmeter

Ongelezen bericht door terry »

Dank voor jullie input.

Aansluiten op het stadslicht: ga ik doen! Metertje heb ik al, geselecteerd omdat ie precies past in het radio display.

Superprecieze aflezing is niet belangrijk. Als ik maar een indicatie heb, dan weet ik ongeveer hoever ik het nog redt zonder laadstroom.

Wist je trouwens dat je wanneer je dynamo niet meer laadt, je nog zo'n 50km kunt rijden wanneer je alle stroomverbruikers uitschakelt? En dat diep in Frankrijk garages verassend ver uit elkaar kunnen liggen? (vraag me niet hoe ik dat weet...)
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: geschakelde spanning voltmeter

Ongelezen bericht door Isaac »

Als laad indicator is zo'n metertje ideaal. Je zal zien dat als je knipperlicht aan staat dat ook de meter enigszins mee zal dansen in hetzelfde ritme.
Dat je door kan rijden is uiteraard bekend. Dan maar hopen dat het licht niet aan moet omdat het al laat is. Maar rijden op stadslicht (heet parkeerlicht tegenwoordig) is nog een alternatief in de avonduren. Het voordeel van zo'n metertje, mits deze snel reageert, is dat je een bijna versleten borstel al aan ziet komen. De spanning is dan onregelmatig. Het is dus leren kijken naar een meter. _004
fransgabler

Re: geschakelde spanning voltmeter

Ongelezen bericht door fransgabler »

terry schreef: 03 nov 2021, 19:26 Wist je trouwens dat je wanneer je dynamo niet meer laadt, je nog zo'n 50km kunt rijden wanneer je alle stroomverbruikers uitschakelt? En dat diep in Frankrijk garages verassend ver uit elkaar kunnen liggen? (vraag me niet hoe ik dat weet...)
Met een volle accu kun je nog veel verder rijden, mits alle stroomafnemers - muv de benzinepomp en de ontsteking - uitgeschakeld zijn. Ik weet van een drietal rijders dat bij één van hen de dynamo het onderweg opgaf. Door de accu's onderweg uit te wisselen wisten ze de hele dag door te komen. Je moet er maar opkomen.

Helaas doet dat nu net geen opgeld bij de R1150RT, tenzij er in het geheel niet geremd wordt. De bekrachtigde ABS 3 unit zuipt stroom als een vliegtuig kerosine bij de start. Dan lijkt 50 km vanuit een volle accu een reële afstand.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 834
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: geschakelde spanning voltmeter

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

De verlichting uitschakelen op een 1200RT is volgens mij ook een dingetje. Dat kan niet. 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 725
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: geschakelde spanning voltmeter

Ongelezen bericht door QuickFix »

PanEuRoel schreef: 04 nov 2021, 02:19Dat kan niet. 😊
Op latere (> 2003 geloof ik?) R1150RT's ook niet.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: geschakelde spanning voltmeter

Ongelezen bericht door MotoCon »

PanEuRoel schreef: 04 nov 2021, 02:19 De verlichting uitschakelen op een 1200RT is volgens mij ook een dingetje. Dat kan niet. 😊
Lampje uit draaien ;)
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
Mello
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 aug 2010, 19:40
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Re: geschakelde spanning voltmeter

Ongelezen bericht door Mello »

PanEuRoel schreef: 04 nov 2021, 02:19 De verlichting uitschakelen op een 1200RT is volgens mij ook een dingetje. Dat kan niet. 😊
Is niet geheel waar, zie viewtopic.php?f=31&t=7493#p79032
Op mijn vorige RT uit 2005 werkte deze methode.
Of het wijs is..........

-groet- Johan
fransgabler

Re: geschakelde spanning voltmeter

Ongelezen bericht door fransgabler »

Mello schreef: 06 nov 2021, 10:48 Is niet geheel waar, zie viewtopic.php?f=31&t=7493#p79032
Op mijn vorige RT uit 2005 werkte deze methode.
Of het wijs is..........

-groet- Johan
Prachtig weetje, waar je ervaringsgewijs anders nooit achter komt!
Kan bovendien handig en effectief zijn om bij een zwakke accu toch net aan te kunnen starten.

Dit weetje valt wat mij betreft in dezelfde categorie van het wobbelende scherm.
Hoewel dat tig keer pal onder de neus keer op keer gebeurt, er verder nooit bij stilgestaan. Zó grappig.

En nog steeds is ' het waarom' niet aangedragen.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”