Pekelperikelen?
- hans51
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 21:40
- Type: R1100RT
- Locatie: Hoorn
Pekelperikelen?
Hopelijk wordt de laatste pekel van deze winter van de wegen weggeregend.
Ik vermoed dat het overvloedige zout de RT geen goed heeft gedaan.
Ik loop tegen de volgende problemen aan:
Ruitverstelling werkt niet meer.
Jiffy schakelaar had kuren, deze maar even doorverbonden.
12V plug onder zadel, bedrading doorgerot.
12V plug dashboard geeft nog maar 7V.
Klokje doet het alleen nog met contact aan.
Het lijkt mij een aarding probleem, ik heb het electrisch schema, maar ik kom er niet uit.
Is er nog iemand met goede tips?
Alvast bedankt.
Hans.
Ik vermoed dat het overvloedige zout de RT geen goed heeft gedaan.
Ik loop tegen de volgende problemen aan:
Ruitverstelling werkt niet meer.
Jiffy schakelaar had kuren, deze maar even doorverbonden.
12V plug onder zadel, bedrading doorgerot.
12V plug dashboard geeft nog maar 7V.
Klokje doet het alleen nog met contact aan.
Het lijkt mij een aarding probleem, ik heb het electrisch schema, maar ik kom er niet uit.
Is er nog iemand met goede tips?
Alvast bedankt.
Hans.
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Pekelperikelen?
Ik zou eens beginnen met de verdachte draden en contacten ruim in de WD40 te zetten. Doet vaak wonderen...
Maar met zo'n lijst aan storingen zal dat niet de hele oplossing zijn.
Succes!
Hans
Maar met zo'n lijst aan storingen zal dat niet de hele oplossing zijn.
Succes!
Hans
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Pekelperikelen?
Denk er ook eens aan om het schakel-pook-mechanisme eens onder handen te nemen...
Na een winterperiode was bij mijn toenmalige 1150 het mechanisme helemaal aangevreten door de pekel,
waardoor schakelen ergens halverwege de lente schier onmogelijk werd.
Na een winterperiode was bij mijn toenmalige 1150 het mechanisme helemaal aangevreten door de pekel,
waardoor schakelen ergens halverwege de lente schier onmogelijk werd.
- hans51
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 21:40
- Type: R1100RT
- Locatie: Hoorn
Re: Pekelperikelen?
Bedankt voor de tips mannen.
De WD40 spuitbus was alreeds leeggespoten, helaas weinig effect.
De schakelpook heb ik vlak voor de winter al een grondige beurt gegeven, die kan er voorlopig tegen.
Hans.
De WD40 spuitbus was alreeds leeggespoten, helaas weinig effect.
De schakelpook heb ik vlak voor de winter al een grondige beurt gegeven, die kan er voorlopig tegen.
Hans.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Pekelperikelen?
Dit lijkt me niet van één winter met pekel, meer op een meerjarig ontstaan probleem.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: Pekelperikelen?
Ik lees telkens over wd40 in combinatie en elektrische stekker inspuiten
Heren dit hoort er helmaal niet in dit is uit den boze.
wil je echt iets goeds doen koop dan een bus elektro-clean dit is er voor bedoeld, wd 40 gebruik maar voor je sloten
Dus nieT 0meer doen jongens
Gr WIJNALD
Heren dit hoort er helmaal niet in dit is uit den boze.
wil je echt iets goeds doen koop dan een bus elektro-clean dit is er voor bedoeld, wd 40 gebruik maar voor je sloten
Dus nieT 0meer doen jongens
Gr WIJNALD
Re: Pekelperikelen?
Hans,
De bedrading en stekker van mijn spanningsaansluiting onder het zadel was ook doorgerot. Ik heb inmiddels, via adviezen op dit forum, bij de BMW dealer (auto) in Heemstede, een nieuwe besteld (€2,80 o.i.d.) Hij had er meerdere besteld. Als je er een nodig heb wil ik er nog wel een keer langs rijden.
Verder is het vooral "meten is weten".
Één van de voedingsdraden (rood/wit) van het rider information display is de zelfde als de draden van accessoires stekkers.
Deze voorziet ook je Windshield motor van spanning.
Is zekering 3 in orde?
Welke spanning meet je op zekering 3 t.o.v massa. Dit zou dezelfde spanning moeten zijn als de spanning van je accessoires stekker.
Als deze spanning te laag is kan dat veroorzaakt worden doordat je rotte bekabeling kortsluiting maakt (geen harde kortsluiting), of omdat er gecorrodeerde contacten in je bedrading zit (spanningsval).
Succes
Michael
De bedrading en stekker van mijn spanningsaansluiting onder het zadel was ook doorgerot. Ik heb inmiddels, via adviezen op dit forum, bij de BMW dealer (auto) in Heemstede, een nieuwe besteld (€2,80 o.i.d.) Hij had er meerdere besteld. Als je er een nodig heb wil ik er nog wel een keer langs rijden.
Verder is het vooral "meten is weten".
Één van de voedingsdraden (rood/wit) van het rider information display is de zelfde als de draden van accessoires stekkers.
Deze voorziet ook je Windshield motor van spanning.
Is zekering 3 in orde?
Welke spanning meet je op zekering 3 t.o.v massa. Dit zou dezelfde spanning moeten zijn als de spanning van je accessoires stekker.
Als deze spanning te laag is kan dat veroorzaakt worden doordat je rotte bekabeling kortsluiting maakt (geen harde kortsluiting), of omdat er gecorrodeerde contacten in je bedrading zit (spanningsval).
Succes
Michael
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Pekelperikelen?
Ik geloof het graag, maar mogen we misschien ook weten waarom nietthooms schreef:Ik lees telkens over wd40 in combinatie en elektrische stekker inspuiten
Heren dit hoort er helmaal niet in dit is uit den boze.
wil je echt iets goeds doen koop dan een bus elektro-clean dit is er voor bedoeld, wd 40 gebruik maar voor je sloten
Dus nieT 0meer doen jongens
Gr WIJNALD
Hans
Re: Pekelperikelen?
WD 40 is een soort kruip-olie, terwijl je voor elektrische contacten je juist wil ontvetten en daar heb je (bijv.) Isopryl-alcohol nodig, of iets wat schoon maakt en snel weer vervliegt.
(WD40 is Water Displacement (=afstotend), 40e poging)
WD40 is bedoelt om vocht te weren, roestvorming tegen te gaan, en smering te geven, en juist niet te verdampen.
WD40 laat een dunne film achter van olie.
Voor contacten, stekkers e.d. inderdaad elektrische contactreiniger gebruiken.
(WD40 is Water Displacement (=afstotend), 40e poging)
WD40 is bedoelt om vocht te weren, roestvorming tegen te gaan, en smering te geven, en juist niet te verdampen.
WD40 laat een dunne film achter van olie.
Voor contacten, stekkers e.d. inderdaad elektrische contactreiniger gebruiken.