Waarschijnlijk lekspanning

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2009, 18:28
Type: R1100RT
Bijz: Mèt voorfront van een 1150 RT !!
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oosten
Locatie: Oosten van het land.

Waarschijnlijk lekspanning

Ongelezen bericht door Jan »

Beste forum leden,

Ik rij op een BMW R1100RT van 2001. Nu heb ik de laatste tijd het probleem dat mijn accu spontaan leegstroomt. De motor wil dan niet starten ivm de lage spanning. Nu heb ik, voor zover ik er kijk op heb, alles nagekeken maar kom er niet uit. Nu kom ik ook nog eens per toeval er achter dat wanneer ik zekering 3 (knipperlichten/klok) er uit haal ik inderdaad geen knipperlichten/claxon meer heb, maar wanneer ik zekering 3 weer terug stop en zekering 4 (contactdoos) er uit haal ik ook GEEN knipperlichten/claxon heb. Ook heb ik al een hele tijd geen handvatverwarming maar daar kwam ik pas achter na een controlle omdat ik deze nooit gebruik. Ik vind het vreemd dat mijn knipperlichten en claxon op 2 zekeringen gezekerd zijn en niet zoals het onderhoudsboekje beschrijft op zekering 3. Misschien dat èèn van jullie hier iets over bekend is en mij op weg kan helpen voordat ik de dealer raadpleeg.

Met vriendelijke dank,

Jan.
Jan op BMW R1100RT met Garmin 2610, Baehr Verso XL, Baehr Capo 2, MP 3, POV HD action camera.

"Half bezopen is een gebrek aan doorzettingsvermogen"
Beamietoo

Re: Waarschijnlijk lekspanning

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Kijk goed naar de bedrading naar de klok. Het lijkt mij dat er is een gemaakte brug voor een van de contactdozen. Op de elec.schema zijn deze inderdaad 2 aparte circuits en inderdaad heel vreemd.
Hou de handvatverwarming defect nu even los van dit probleem.

Gr,
Kenny
RuudRT

Re: Waarschijnlijk lekspanning

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi Jan,

Schakel al je verbruikers eens uit zoals je int com, navi etc en kijk dan eens wat er gebeurd.
Volg de draden eens hoe deze lopen let hier eens op draadbreuken en handvat verwarming hoeft niet direct samen te gaan met dit alles.

succes,

Ruud
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2009, 18:28
Type: R1100RT
Bijz: Mèt voorfront van een 1150 RT !!
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oosten
Locatie: Oosten van het land.

Re: Waarschijnlijk lekspanning

Ongelezen bericht door Jan »

Hallo Ruud,

Al mijn externe apparaten, zoals intercom, zender, radio en gps zijn plus geschakeld dus waarschijnlijk zit het hier niet in.
Jan op BMW R1100RT met Garmin 2610, Baehr Verso XL, Baehr Capo 2, MP 3, POV HD action camera.

"Half bezopen is een gebrek aan doorzettingsvermogen"
RuudRT

Re: Waarschijnlijk lekspanning

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoe is het met je accu , al een keer doorgemeten?

Ruud
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2009, 18:28
Type: R1100RT
Bijz: Mèt voorfront van een 1150 RT !!
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Oosten
Locatie: Oosten van het land.

Re: Waarschijnlijk lekspanning

Ongelezen bericht door Jan »

Ruud,

De accu was in het verleden een probleem en bij het doormeten bleek hij inderdaad defect te zijn maar de dealer stond ook verbaasd te kijken omdat de accu net 1,5 jaar oud was. Hij is toen op garantievoorwaarden vervangen maar ik heb het idee dat het probleem hiermee nog niet definitief is opgelost. De motor wil wel starten maar als ik 2 of 3 keer kort achter elkaar moet starten, omdat hij niet direct aanslaat, dan komt het bekende geratel van de startmotor en zie dat mijn klok op 00.00 staat. Ik heb wel al de kabels van de startmotor losgemaakt en gereingd met contactcleaner maar dat ik te maken heb met een elektrische warboel dat staat als een paal boven water. Dit is ook uit te maken aan mijn eerste bericht van die 2 zekeringen :?: .

Groet,

Jan.
Jan op BMW R1100RT met Garmin 2610, Baehr Verso XL, Baehr Capo 2, MP 3, POV HD action camera.

"Half bezopen is een gebrek aan doorzettingsvermogen"
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Waarschijnlijk lekspanning

Ongelezen bericht door HansD »

Jan schreef: .....Nu kom ik ook nog eens per toeval er achter dat wanneer ik zekering 3 (knipperlichten/klok) er uit haal ik inderdaad geen knipperlichten/claxon meer heb, maar wanneer ik zekering 3 weer terug stop en zekering 4 (contactdoos) er uit haal ik ook GEEN knipperlichten/claxon heb......
Dat is een hele rare, als je knipperlichten zowel stroom krijgen van zekering 3 als 4, zouden die moeten werken zolang 1 van de 2 zekeringen erin zit. dat zou betekenen dat (op een of andere manier) zekering 3 en 4 nu in serie staan!!
Misschien helpt dat bij het storingzoeken.....
Hans
RuudRT

Re: Waarschijnlijk lekspanning

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Waarschijnlijk zit er in 1 van je verbruikers een wel/niet storing cq sluiting, een moeilijk verhaal waar je met wat geluk snel uit bent en anders een hele poos bezig bent.
Ik zou beginnen alle aansluitingen los te halen wat niet origine is en dan beginnen met de base, opbouwen en kijken wat er gebeurd.
Je lampen zijn wel goed geen wel niet verlichting?

Groeten Ruud
motorpappa

Re: Waarschijnlijk lekspanning

Ongelezen bericht door motorpappa »

Heb je er een anti diefstal ding opzitten? Dat is dan altijd de eerste veroorzaker van vreemde storingen.
Wat ik kan zien in het bedradingen-diagram is dat zekering 3 zijn plus-stroom rechtstreeks van de accu krijgt. Deze loopt dan vervolgens naar verschillende aansluitstekkers voor extra opties als radio, antidiefstal eenheid, maar hij gaat ook naar de RID (display voor klok, temp, enzo) EN naar het knipperlicht-relais.
Zekering 4 krijgt zijn plus-stroom via het contact en het laad-ontlast-relais, en gaat naar het claxon-relais en OOk naar het knippelicht-relais.
Omdat beiden via het knipperlicht relais gaan, en daar ook de bedrading van de claxon langskomt, kan het dus heel goed dat beide zekeringen van invloed zijn op de claxon en knippers.
Ik zou het ff moeten testen op mijn motor, maar daar heb ik nu geen tijd voor.(moet zo naar mijn werk).
Waar je ook eens goed naar moet kijken is de massa-aansluiting. Zowel claxon, handelbar verwarming, knippers etc komen in een massa-punt bij elkaar. Als daar corrosie zit krijg je ook dit soort gekke storingen.
Voor wat betreft leegloop van je accu moet je even kijken naar wat voor dingen er allemaal van stroom blijven voorzien als je het contact uit zet. Let ook op dat er verschil zit in contact uit en "op stuurslot" Want bv radio connector houd stroom bij contact uit, maar is stroomloos bij stuurslot-stand. Een anti-diefstal eenheid houd altijd stroom.
Succes
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”