condens in toerentalmeter

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Hub

condens in toerentalmeter

Ongelezen bericht door Hub »

Sinds kort rij ik een R 1150 RT en nu valt me op dat tijdens de rit de toerentalmeter condensaanslag op de binnenzijde van het glas krijgt.
Zijn er mensen die een soortgelijke ervaring of de oplossing voor dit probleem hebben?
Groetjes,
Hub
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: condens in toerentalmeter

Ongelezen bericht door Walter »

volgens mij is de meter geheel dicht en kan niet worden geopend...
Misschien ergens een kleine beschadiging?
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
RuudRT

Re: condens in toerentalmeter

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Is wel een bekend euvel vooral bij de 1100 rt, ik heb wel eens gelezen dat er mensen zijn die hem uit elkaar halen, schoonmaken en dan zo'n zakje erin tegen vocht.

Groeten Ruud
Paul

Re: condens in toerentalmeter

Ongelezen bericht door Paul »

Ik heb het met mijn andere motor een ZZR1100 ook.
Die stond nu zo'n twee maanden stil vanwege pekel maar verleden week weer even een stukje gereden en de tellers besloegen ook aan de binnenkant.
Gewoon lekker het licht aanhouden lampjes warmen de tellers op en bliven rijden. Na verloop van tijd is alles weer weg.
Beamietoo

Re: condens in toerentalmeter

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Een klein beetje vocht in de torenteller is een bekende verschijnsel by de 1100 - 1150 types. Het niet schadelijk en trekt meestal weg als het warmer wordt. Het is niet de moeite waard om hieraan te gaan sleutelen en het komt bijna altijd terug.
Gr,
Kenny
Hub

Re: condens in toerentalmeter

Ongelezen bericht door Hub »

Heren,
Hartelijk dank voor jullie snelle reacties, alweer een geruststelling.
Ik denk dat ik er niets aan zal doen, even de zomer afwachten en hopen dat we veel mooi motorweer krijgen.

Groet,
Hub
BaHoi

Re: condens in toerentalmeter

Ongelezen bericht door BaHoi »

Hub schreef: even de zomer afwachten en hopen dat we veel mooi motorweer krijgen.
Het is toch altijd goed weer om motor te rijden?? :D :D :D

Gr, Antoine
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: condens in toerentalmeter

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo,

In onderkant van het huis zitten 2 kunststof propjes hier kun je gaatjes van 4 mm in boren.

Succes,
Kees BMW
Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 467
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Locatie: Scherpenzeel

Re: condens in toerentalmeter

Ongelezen bericht door Marianne »

Bij de 1150 van mijn man hebben we dit verschijnsel ook. Nu is er een nieuwe toerentalmeter ingezet en het is weer hetzelfde geval. :$ Maar we gaan het weer aan de dealer doorgeven.
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Re: condens in toerentalmeter

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Hallo forumleden,

ik heb hetzelfde gehad, gelukkig nog in de garantietijd, de eerste keer zei (m'n vorige dealer) dat ze hem gedroogd hadden en het euvel was weg, tijdelijk want het kwam terug, daarop is ie terug binnen gegaan en toen hebben ze hem opnieuw gedroogd en de dichting, waarschijnlijk de kunstof propjes waar cdraaisma het over heeft, open gemaakt. En ik moet zeggen, sinds dien geen condens problemen meer gehad.

Grtzz.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Beamietoo

Re: condens in toerentalmeter

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Miky-Biky schreef:Hallo forumleden,

ik heb hetzelfde gehad, gelukkig nog in de garantietijd, de eerste keer zei (m'n vorige dealer) dat ze hem gedroogd hadden en het euvel was weg, tijdelijk want het kwam terug, daarop is ie terug binnen gegaan en toen hebben ze hem opnieuw gedroogd en de dichting, waarschijnlijk de kunstof propjes waar cdraaisma het over heeft, open gemaakt. En ik moet zeggen, sinds dien geen condens problemen meer gehad.

Grtzz.
Mijn inzien wordt een probleem ingeruild voor een andere nl. stof. :O
Gr,
Kenny
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: condens in toerentalmeter

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo,

Tot nu toe niks gemerkt van stof of vliegen.

Succes,
Kees BMW
Beamietoo

Re: condens in toerentalmeter

Ongelezen bericht door Beamietoo »

cdraaisma schreef:Hallo,

Tot nu toe niks gemerkt van stof of vliegen.

Succes,
Hallo Kees,

Dat zal achter het wijzerplaatje uit zicht blijven.

Gr,
Kenny
Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Re: condens in toerentalmeter

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Deze ingreep is bij mij ook meer dan 10 jaar geleden uitgevoerd, en evenals bij Cdraaisma van vuil of andere indringing is niets te zien, of het zich op andere minder zichtbare plaatsen verstopt, durf ik niet uitsluiten, maar ik heb nog geen spijt van deze reparatie gehad :)

Grtzz, Miky.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: condens in toerentalmeter

Ongelezen bericht door han62 »

Dit euvel kwam destijds ook veelvuldig voor bij de introductie van de K100 serie. de modificatie was toen ook 1 oof 2 gaatjes boren in de onderkant van het huis. daarna nooit nou ja bijna dan. meer condens.

Bij de navigatie van garmin 2610 en 2700 serie komt dit ook veel voor alleen mag je het daar geen condens noemen maar vinden ze het eigenlijk normaal. Nou en dat is het natuurlijk niet. Fabrikanten zeggen tegenwoordig nog al snel dat is inherent aan het product. nou mooi niet een product moet voldoen aan de verwachting.

Dus een verkoper moet dan bij de aanprijzing van zijn produkt melden dat condensvorming in de toerenteller of snelheidsmeter normaal is. dan heb je daar dus bewust voor gekozen. anders moet de verkoper het oplossen bij nieuw of gebruikt.

Heb je geen garantie meer dan kun je zelf de gaatjes boren en ben je van veel ergernis af.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”