Hallgevers

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Hallgevers

Ongelezen bericht door FreekC »

Ik zit nu een poosje hier rond te kijken en tot mijn verbazing zie ik dat somminge mensen een hallgever hebben laten vervangen voor bijna €400,- en dat is een hele boel geld.
Dat kan heel veel goed koper, door geen nieuwe hallgeverplaat bij de dealer te kopen maar een gereviseerd exemplaar.
Ik ga hier natuurlijk geen reklame maken maar als er geïnteresseerde zijn moeten ze maar even contact met me opnemen. ;)

-Freek
leoschar

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door leoschar »

Hallo Freek,
Ik zou graag met je in contact komen om mijn hallgever van mijn r1100rt te vervangen.
Ik heb hem er nu uit liggen en kan hem opsturen, maar waarheen?
Ik hoor het graag. Antw.graag naar scharleo@gmail.com
VrGr Leo
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De hallgevers zijn toch niet zo duur of is de 400Euro inclusief montage?

http://www.motobins.co.uk/bmw-parts.php?model=R850 R1100 R1150
Gebruikersavatar
Edwin1970
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 mei 2012, 21:10
Type: R1100RT
Bijz: BOUWJAAR 2000
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Rotterdam

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door Edwin1970 »

Heb vorige week een hallgever gekocht en laten plaatsen bij BMW dealer
Hallgever: 190,-
Arbeidsloon: 84,-

Blijft een hoop geld, maar als je niet zelf weet wat de oorzaak van de storing is, kom je er niet onderuit om dit te laten uitvoeren.

Edwin
RhanRT

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door RhanRT »

Freek, ze zijn niet te redden hoor _001 , maar ja voor die 274 € doe jij het toch heel erg graag? Big RT Smile
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door Baird »

@Freek:

Heeft het zin om de pick-up elementen preventief te vervangen na een x-aantal kilometers of jaren ouderdom? Je zult maar op de Noordkaap staan en het kreng stopt er mee!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Zou handig zijn om ze mee te nemen . Dus misschien ook mogelijk om een opgeknapte te kopen en als reserve to houden in geval van? En zouden ze bij alle types net zo snel sneuvelen. Ik zou denken dat de temperatuur achter de kuip weer altijd iets hoger ligt als het warm word dan bij mijn R1100R. En dat je dan sneller problemen krijgt met overhitting van de bedrading. Maar misschien maakt het niks uit. En krijg je al een soort signaal geruime tijd voor ze kapot zijn? Dus regelmatig afslaan bij warme motor of hoeft dat ook niet altijd het geval te zijn?
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door scan »

Als je van dat soort verre reizen maakt waar je wellicht geen BMW dealer tret kunt je misschien met je eigen dealer een deal sluiten om bijzonder kritische onderdelen mee te nemen. Zij weten vaak ook wel welke dat zijn.
Arno Luierweert

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door Arno Luierweert »

Hallo BMW Vrieden,

Maar waarom gaan de gevers kapot ?
Te warm , belasting

Groet Arno
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het probleem in de bedrading zit.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door FreekC »

Sorry, ik was even elders. :D
Ik zal even een hallgever verhaaltje maken.

-Freek
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door FreekC »

Ik heb nog eens even in ETK gekeken en een hallgeverplaat bij Herr BMW kost om en nabij € 230,-
Waarom gaan ze kapot, er zijn verschillende oorzaken.
De meest voorkomende, zeker bij de 1100 serie, is de slechte kwaliteit kabel.
De buitenmantel van de kabel heet "PUR" een goedje dat tegen olie, benzine, ultraviolet licht en nog veel meer bestand is.
Echter de isolatie van de aders is ronduit slecht.
Afbeelding
Als je de isolatie tussen je vingers wrijft blijft er alleen stof over.
Door een beetje bewegen of een stevige poetsbeurt met de tank e.d. eraf scheurt de isolatie van de aders.
Je hebt de boel weer netjes opgebouwd en wil een stukje rijden.
Contact aan... een overslag tussen twee adres en er piept een hallgever uit, dus niet meer starten.
Het kan ook veroorzaakt worden door vocht, aderisolatie gescheurd, beetje vocht erbij en de boel maakt contact met elkaar of naar massa of noem maar op.
Dan is er ook en dat geld zeker voor de RT's, temperatuur.
Het blok van de RT zit zo mooi verpakt in een kuip en daar is niets mis mee maar zeker bij hoge buiten temperaturen of langzaam verkeer geeft dat toch een hoge thermische belasting voor de hallgeverkabel.
Die vanachter het kunststof voordeksel onder de dynamo doorloopt naar de stekker aan de rechter framebuis.
Ik heb er hier gehad waarvan de buitenmantel gewoon was door gesmolten.
Om de één of andere rede, die tot nu toe niemand me heeft kunnen vertellen, heeft de 1150 veel minder last van een kapotte hallgever dan de 1100.
De 1150 twinsparks hebben er weer minderlast van omdat ze een andere kabel hebben.
De 1200 hebben er helemaal geen last van want.................... die gebruiken geen hallgevers. :-)
Dan nog de meest voorkomende hallgeverstoringen:
Je komt 's avonds thuis met een perfect rijdende motor, zet hem in de schuur en de volgende morgen doet hij/zij het gewoon niet meer.
Stilvallen tijdens het rijden en niet meer aan de gang te krijgen.
Stilvallen tijdens het rijden en niet meer aan de gang te krijgen maar na een minuut of 10 weer starten en rijden alsof er nooit iets is gebeurd en daarna weken geen last.
Stilvallen tijdens het rijden en niet meer aan de gang te krijgen maar na een minuut of 10 weer starten en rijden alsof er nooit iets is gebeurd maar.... na een paar kilometer weer stil vallen en na een minuut of 10 weer starten en rijden.
Dit laaste kan meerdere keren achterelkaar voor komen.(soms wel 10x of meer)
Is de hallgever kapot en je zet het contact aan dan zwiept de wijzer van de toerenteller vaak op en neer of hoor je de benzinepomp, in de tank, aan- en uitschakelen zonder dat dat zou moeten.
Testen van de hallgever is een lastige zaak.
Je test een plaat en die is eigenlijk goed totdat je hem wat verwarmt met de föhn, dan komt vaak de fout naar boven.
Op de één of andere duistere rede stopt het signaal van de hallgever soms bij hoge/hogere temperatuur.
Prijzen van gereviseerde hallgever ga ik hier maar niet noemen, heeft iemand interesse dan ben ik wel hier of daar het vinden.

-Freek

Nog een plaatje van hoe de hallgevers groeien..... een stilleven van een nestje jonge hallgevers. :D
Afbeelding
Nog een plaatje van het halfproduct.
Afbeelding
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door FreekC »

Oh ja, nog wat.
De ervaring heeft me geleerd dat de meeste sneuvelen tussen de 80000- en 120000km.
Wat niet weg neemt dat sommigen veel eerder komen en sommigen heel veel later.
Een gereviseerd exemplaar meenemen op de lange vere reis is natuurlijk niet dom maar dat mag ieder voor zich zelf weten.
Preventief vervangen kan natuurlijk ook maar ook hier weer....dat mag je zelf uitmaken.
Ik kan alleen een gereviseerd exemplaar leveren als er ook weer één terug komt.
Zo heb ik een ruilsysteem om zo snel mogelijk de pechvogel van dienst te zijn.
Wil je een gereviseerd exemplaar meer nemen ik je koffer dan is de beste manier...... zoek er één op marktplaats, eBay, noem maar op en laat die reviseren.

-Freek
Gebruikersavatar
Edwin1970
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 mei 2012, 21:10
Type: R1100RT
Bijz: BOUWJAAR 2000
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Rotterdam

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door Edwin1970 »

Hallo Freek,

Helder verhaal. Weet ik in ieder geval waar ik vorige week mijn geld aan heb uitgegeven bij de dealert.
Hoop dat ik de komende jaren er geen last meer van heb Big RT Smile
Groet,
Edwin
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Eens kijken of ik het begrijp: als je motor bij het starten totaal niet reageert, en na 10 minuten start hij opeens alsof er niets aan de hand was, en vervolgens start hij (zij) maandenlang probleemloos..... zou dan je halgever al stuk kunnen zijn of kun je het nog redden door de kabel bijvoorbeeld te repareren?
Ik heb nu 2 keer meegemaakt dat mijn -1150- (geen twinspark) na lange periode stilstaan (wintermaanden) eerst niet reageert bij het starten, maar 5 minuten later toch start. En vorig jaar heb ik het hele jaar verder gewoon kunnen starten. Ik hoop dat dat dit jaar hetzelfde is, maar zou het de halgever kunnen zijn?

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door FreekC »

€190,- zal ook geen nieuwe geweest zijn of ex btw?

-Freek
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door FreekC »

@ JoJo
Ik denk niet dat dat iets met de hallgevers temaken heeft.
Eerder met een leeg benzinesysteem, bij lange stilstand verdampt de boel natuurlijk.
Gaan de hallgevers haperen dan is dat niet 1x per jaar maar zal het steeds vaker voorkomen totdat hij/zij het gewoon niet meer doet.

-Freek
Arno Luierweert

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door Arno Luierweert »

Hallo Freek ,

De hallgevers zijn toch niet meer als 2 spoelletjs die signaal doorgeven naar de computer en die vervolgens zorgt voor de onstekking ?
Als dat het zo is , dan kan het het volgens mij ook op een goedkopere oplossing, bij mijn vorige motor Honda CX 500 Turbo heb ik ook de 2 spoelletjes vervangen voor 42 Euro.
En die motor is van 1982.

Groet Arno
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door FreekC »

Die goedkopere oplossing is er al.

-Freek
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

FreekC schreef:@ JoJo
Ik denk niet dat dat iets met de hallgevers temaken heeft.
Eerder met een leeg benzinesysteem, bij lange stilstand verdampt de boel natuurlijk.
Goed om te lezen. Als je het verschil niet zou merken tussen een leeg benzinesysteem en een haperende hallgever, betekent dat dat de startmotor wel werkt bij een defecte hallgever? Zo van... hij probeert wel te starten maar het lukt niet. Of reageert de motor totaal niet op de startknop?

groeten

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
RhanRT

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door RhanRT »

JoJothefirst schreef:
FreekC schreef:@ JoJo
Ik denk niet dat dat iets met de hallgevers temaken heeft.
Eerder met een leeg benzinesysteem, bij lange stilstand verdampt de boel natuurlijk.
Goed om te lezen. Als je het verschil niet zou merken tussen een leeg benzinesysteem en een haperende hallgever, betekent dat dat de startmotor wel werkt bij een defecte hallgever? Zo van... hij probeert wel te starten maar het lukt niet. Of reageert de motor totaal niet op de startknop?

groeten

JoJo
Natuurlijk niet JoJo, de startmotor staat volstrekt los hiervan qua werking. Je kunt wel starten maar de motor slaat niet aan. Werkt de startmotor niet? Dan heeft dit niets te maken met de hallgever en of een leeg benzinesysteem (tank-leidingen-injectie what ever).
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door HansD »

JoJothefirst schreef:Eens kijken of ik het begrijp: als je motor bij het starten totaal niet reageert, en na 10 minuten start hij opeens alsof er niets aan de hand was, en vervolgens start hij (zij) maandenlang probleemloos..... zou dan je halgever al stuk kunnen zijn of kun je het nog redden door de kabel bijvoorbeeld te repareren?
Ik heb nu 2 keer meegemaakt dat mijn -1150- (geen twinspark) na lange periode stilstaan (wintermaanden) eerst niet reageert bij het starten, maar 5 minuten later toch start. En vorig jaar heb ik het hele jaar verder gewoon kunnen starten. Ik hoop dat dat dit jaar hetzelfde is, maar zou het de halgever kunnen zijn?

[groet]

JoJo
De Hallgevers (genoemd naar een meneer Hall) hebben als enige functie om de positie van de krukas door te geven aan de motronic (het electronische motormanagementsysteem), zodat deze kan uitrekenen wanneer de ontsteking en injectie moeten plaatsvinden. Als de hallgevers geen of verkeerd signaal geven raakt de motronic de kluts kwijt, met onverwachte effecten, zoals Freek beschrijft.
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Kijk, langzaamaan begint het door te dringen. Niets aan de hand met mijn Hallgevers, dus. Thanx voor de uitleg Freek, Han en Hans _004
RhanRT schreef:Werkt de startmotor niet?
Off topic, maar dat heb ik dus 2 keer meegemaakt. En dan na 5 minuten wél starten en een heel seizoen geen problemen meer.

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door Baird »

Moeten maar eens een 'Hall-gever-controle' gaan opzetten zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Zo van : Wat moet je verwijderen om het goed te kunnen zien en als het resultaat dan tegenvalt preventief het spul naar Freek opsturen etc. Mooie winterklus, maar ja nu wordt het net zomer .............
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door FreekC »

Het probleem is dat er niks te zien is.
Zou je de kabel willen onderzoeken dan moet je hem open knippen/snijden en dat gaat maar 1x.
Er zijn dus eigenlijk maar twee opties:
1- wachten tot je stil staat.
2- preventief vervangen.
Welke je kiest mag je dan weer zelf weten. :D

-Freek
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door Baird »

FreekC schreef:Het probleem is dat er niks te zien is.
Zou je de kabel willen onderzoeken dan moet je hem open knippen/snijden en dat gaat maar 1x.
.............................
-Freek
Je bedoelt dat de isolatie om de 4 draden wel heel blijft maar daar binnen-in de isolatie van de losse draden kapot gaat?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door FreekC »

Precies!
Bekijk het plaatje hier boven maar eens goed.

-Freek
louis

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door louis »

Hallo Freek, heel hartelijk dank voor jouw duidelijk verhaal over de hallgevers. nu weet ik eindelijk zeker wat mijn R1100rt mankeert. ik heb haar al 12 jaar. en in die tijd heeft zij me 3 keer in de steek gelaten, en een keer bijna. 1e keer op weg naar de dealer voor een grote beurt na de beurt startte hij normaal en de monteur had niets bijzonders gevonden. 2e keer terugreis van Oostenrijk tijdens gigantisch regen begon zij te stotteren, de toerenteller sloeg heen en weer, de klok ging naar 00.00 maar we zijn gelukkig heelhuids thuisgekomen. 3e keer na een noodweer op de duitse autobaan en weer het heen en weer slaan van de toerenteller. Met de aanhanger naar de dealer gebracht deze heeft een nieuwe accu gemonteerd en de RT heeft weer jaren gelopen. tot voor 3 weken voor Witlich-Kreuz Duitsland stopte de RT weer in de regen. na 4 uur op de aanhanger naar de dealer gebracht toen heeft een monteur mij verteld dat het wel eens de hallgevers konden zijn. maar helaas lukte het de dealer niet om deze binnen 2 weken te vernieuwen. daar ik vorige week een zeer belangrijk motorweekend had en de hallgevers nog steeds niet bij de dealer waren aangekomen(???) heb ik mijn motor opgehaald, gestart, en 1000km door duitsland gereden zonder één misslag. Toen ben ik gaan zoeken (op internet) wat met mijn RT aan de hand kon zijn. nadat ik jouw verhaal gelezen had, wist ik dat ik wel degelijk nieuwe hallgevers moet laten monteren
Freek nogmaals hartelijk dank Groetjes Louis
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door FreekC »

Ja, lijkt idd op een hallgeverstoring.
Ze zijn soms zeer divers, van heel af en toe een storing tot ineens niets meer doen.
Een nieuwe laten monteren bij de dealer kan maar er is een goedkopere oplossing, is je dat bekend?

-Freek-
louis

Re: Hallgevers

Ongelezen bericht door louis »

Ja, ik heb begrepen dat jij daar goed in bent. en de afstand (170km) is op een dag goed te doen.
Zoek effe contact met me voor concrete details via, lvdbeucken@home.nl

Louis
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”