storing benzinepomp
- Walter
- Forumsponsor
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
- Contacteer:
storing benzinepomp
Na het treffen in Lunteren had ik plotsklaps het probleem dat de RT even dienst weigerde.
Nadat de motor gestart was sloeg deze ineens af en was niet meer te starten.
Het viel op dat het infodisplay aangaf dat er geen benzine meer aanwezig was in de tank.
Ook hoorde we bij het contact maken de benzinepomp (het bekende Bzzzzzzz...) niet.
Dit kon diverse oorzaken hebben.
Een slechte op kapotte brandstofsensor, pomp of iets anders.
Na een corrigerende tik met het handje deed de brandstofpomp het ineens weer en kon de inmiddels ingeschakelde hulpdienst worden afgeblazen.
Afgelopen weekend (het was mooi weer en 4 dagen de tijd) heb ik de motor ontdaan van haar bekleding om goed te inspecteren waar het probleem vandaan kwam.
Mijn conclusie was al snel alsvolgt:
Onder de brandstoftank zit aan de kant van de brandstofpomp de stekker van de brandstofpomp.
Deze zit tegen de onderkant van de brandstoftank gemonteerd/geschoven.
De stekker ontkoppelt, en deze bleek groen te zien van de oxidatie.
Nadat ik deze stekker loshaalde had ik exact hetzelfde probleem als in Lunteren, geen indicatie van brandstof op het display en de benzinepomp werkte niet.
Deze stekker vervolgens losgenomen en goed schoongemaakt met WD40 daarna ingespoten met contactspray.
Het probleem lijkt vooralsnog in deze stekker gezeten te hebben.
Zaterdag een flinke proefrit gemaakt en geen problemen meer gehad, en hij rijdt weer heerlijk.
Dus mocht je plotseling een probleem hebben met de brandstoftoevoer, dan is het raadzaam om zeker deze stekker te inspecteren.
Nadat de motor gestart was sloeg deze ineens af en was niet meer te starten.
Het viel op dat het infodisplay aangaf dat er geen benzine meer aanwezig was in de tank.
Ook hoorde we bij het contact maken de benzinepomp (het bekende Bzzzzzzz...) niet.
Dit kon diverse oorzaken hebben.
Een slechte op kapotte brandstofsensor, pomp of iets anders.
Na een corrigerende tik met het handje deed de brandstofpomp het ineens weer en kon de inmiddels ingeschakelde hulpdienst worden afgeblazen.
Afgelopen weekend (het was mooi weer en 4 dagen de tijd) heb ik de motor ontdaan van haar bekleding om goed te inspecteren waar het probleem vandaan kwam.
Mijn conclusie was al snel alsvolgt:
Onder de brandstoftank zit aan de kant van de brandstofpomp de stekker van de brandstofpomp.
Deze zit tegen de onderkant van de brandstoftank gemonteerd/geschoven.
De stekker ontkoppelt, en deze bleek groen te zien van de oxidatie.
Nadat ik deze stekker loshaalde had ik exact hetzelfde probleem als in Lunteren, geen indicatie van brandstof op het display en de benzinepomp werkte niet.
Deze stekker vervolgens losgenomen en goed schoongemaakt met WD40 daarna ingespoten met contactspray.
Het probleem lijkt vooralsnog in deze stekker gezeten te hebben.
Zaterdag een flinke proefrit gemaakt en geen problemen meer gehad, en hij rijdt weer heerlijk.
Dus mocht je plotseling een probleem hebben met de brandstoftoevoer, dan is het raadzaam om zeker deze stekker te inspecteren.
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Medebeheerder BMW RT Forum
- Ralph Romein
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: storing benzinepomp
Zoals je het zo weergeeft valt er inderdaad veel voor te zeggen. De stekker geeft informatie naar/van de pomp en ook de positie van de vlotter (benzine hoeveelheid). Voor de rest lijken me het twee gescheiden systemen dus blijft er weinig anders over dan die stekker. Good call!
Stoffel
Stoffel
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: storing benzinepomp
Hoi Walter,
Fijn dat dit is opgelost maar heb je het probleem van het verhoogde toerental van de testrit ook gevonden of heeft dat zichzelf opgelost
Met vr gr
han
Fijn dat dit is opgelost maar heb je het probleem van het verhoogde toerental van de testrit ook gevonden of heeft dat zichzelf opgelost
Met vr gr
han
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
- Walter
- Forumsponsor
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
- Contacteer:
Re: storing benzinepomp
Hoi Han,han62 schreef:Hoi Walter,
Fijn dat dit is opgelost maar heb je het probleem van het verhoogde toerental van de testrit ook gevonden of heeft dat zichzelf opgelost
Met vr gr
han
Dat probleem had ik al eerder opgelost.
Daar was een stroeflopende gaskabel de oorzaak van.
Die heb ik gesmeerd.
Bij het smeren van de gaskabel heb ik ook de tank er af gehad.
Mogelijk is daardoor het slechte contact van de eerder genoemde stekker naar boven gekomen.
Beide problemen zijn gelukkig opgelost en weer helemaal happy!
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Medebeheerder BMW RT Forum
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: storing benzinepomp
Hallo,
De gaskabel hoef je toch niet te smeren in de buitenkabel zit toch een teflon binnen bekleding ,en volgens mij zwelt deze op als je hem gaat smeren.
Succes,
De gaskabel hoef je toch niet te smeren in de buitenkabel zit toch een teflon binnen bekleding ,en volgens mij zwelt deze op als je hem gaat smeren.
Succes,
Kees BMW
- Walter
- Forumsponsor
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
- Contacteer:
Re: storing benzinepomp
Hoi Cees,cdraaisma schreef:Hallo,
De gaskabel hoef je toch niet te smeren in de buitenkabel zit toch een teflon binnen bekleding ,en volgens mij zwelt deze op als je hem gaat smeren.
Succes,
Heb de kabel zelf ook niet gesmeerd, maar het laatste stukje waar de kabel uit de mantel komt en de klep van de luchtinlaat bij de injectie (waarop de kabel uitkomt)
Het viel me al op dat er nergens een smeernippel op de kabel te vinden was.
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Medebeheerder BMW RT Forum
Re: storing benzinepomp
Hoi Big W(alter),
Goed posting met dia en zinvolle informatie.
Zo zie het telkens weer dat bij electrische mankementen staat de vuile contacten binnen de stekers boven op de troubleshooting lijst.
Ik gebruik naar schoonmaken van de contacten GE siliconenvet. Deze komt uit de gereedschapskist bij vliegtuigonderhoud. Het bied absoluut geen weerstand op de stroming en omdat het vettig is krijgt vocht en vuil absoluut geen kans (ook onder licht druk) over een hele lange termijn binnen te dringen. Een echte aanrader.
Gr,
Kenny
Goed posting met dia en zinvolle informatie.
Zo zie het telkens weer dat bij electrische mankementen staat de vuile contacten binnen de stekers boven op de troubleshooting lijst.
Ik gebruik naar schoonmaken van de contacten GE siliconenvet. Deze komt uit de gereedschapskist bij vliegtuigonderhoud. Het bied absoluut geen weerstand op de stroming en omdat het vettig is krijgt vocht en vuil absoluut geen kans (ook onder licht druk) over een hele lange termijn binnen te dringen. Een echte aanrader.
Gr,
Kenny