Testen van de R1200RT Rijsnelheidsregeling

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

Testen van de R1200RT Rijsnelheidsregeling

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nu er meer en meer bezitters van de -1200- erbij komen, is het misschien ook handig om te weten hoe je de Rijsnelheidsregeling (= cruisecontrol) van de -1200- zelf kunt testen terwijl de motor "gewoon" stil staat.
(de Rijsnelheidsregeling werkt alleen tussen 50 km/uur tot 180 km/uur, vandaar)

Niet dat er mij nu zulke grote problemen bekend zijn met de cruisecontrol, maar altijd handig ff te weten hoe je die functie kunt uittesten terwijl de motor gewoon op de middenbok kan blijven staan;

1. Met het contact van de motor op UIT, schakel de cruise-control op ON (schakelaar naar rechts)

2. Druk en hou vast de SET (kleine, middelste) knop in de SET-postie (= omhoog) TERWIJL je het contact van de motor op AAN zet.
De LED van SET gaat dan aan. (SET LED lampje van het dashboard, linker meter)

3. Laat de SET knop weer los (SET LED lampje op het dashboard gaat uit) en druk deze dan in de RESET (Resume) stand (naar beneden), SET LED lampje op het dashboard gaat weer aan.

4. Laad de SET knop weer los, de SET LED lampje van het dashboard gaat weer uit.

5. Schakel de Rijsnelheidsregeling (cruise control) weer uit, SET LED lampje van het dashboard gaat weer aan.

6. Schakel de Rijsnelheidsregeling weer aan, SET LED lampje van het dashboard gaat nu uit.

7. Duw de gashandel helemaal dicht (je moet echt draaien voorbij het nul-punt), SET LED lampje van het dashboard gaat weer aan.
Als je dan de gashandel weer los laat, SET LED lampje van het dashboard gaat weer uit.

8. Trek de koppelingshandel in, SET LED lampje van het dashboard gaat weer aan..
Laat de koppelingshandel weer los, SET LED lampje van het dashboard gaat weer uit.

9. Gebruik de voorrem, SET LED lampje van het dashboard gaat weer aan.
Laat de voorrem weer los, SET LED lampje van het dashboard gaat weer uit.

10. Duw op het achterrem-pedaal, SET LED lampje van het dashboard gaat weer aan, houdt het pedaal 5 seconden ingedrukt en SET LED lampje van het dashboard gaat weer uit. Laat daarna het achterrem-pedaal weer los, en SET LED lampje van het dashboard gaat weer aan.

11. Draai aan het achterwiel, en SET LED lampje van het dashboard gaat aan en uit.

12. Schakel het contact weer uit.
Belangrijk, want daarmee verlaat je ook deze testprocedure.

Bovenstaand is de officiële BMW manier om de snelheidsregeling te testen.
Waarom zo uitgebreid?
Er zitten diverse schakelaars in het handvat, de bowden-kabels (duwen én trekken) van de gashandel, schakelaar van het rempedaal én de achterlichten.
Als er met 1 van bovenstaande iets mis is, faalt deze test bij een bepaalde stap.

En met bovenstaande procedure kan je veilig testen of je snelheidsregeling werkt, terwijl de motor geparkeerd staat, soms wel zo veilig op die manier.
RhanRT

Re: Testen van de R1200RT Rijsnelheidsregeling

Ongelezen bericht door RhanRT »

tjeemig Rob, dat is wel heel uitgebreid.
Volgens mij ben ik sneller als ik direct even ga rijden en dan weet ik het ook Big RT Smile
Heb dan ook geen last van een verkeerde handeling in de BMW uitleg.
doov650

Re: Testen van de R1200RT Rijsnelheidsregeling

Ongelezen bericht door doov650 »

Kijk daar kunnen we wat mee.

Heb je nog meer van deze hele handige tips?
Inspector Gadget

Re: Testen van de R1200RT Rijsnelheidsregeling

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Met behulp van beschreven procedure worden alle aspecten van de snelheidsregeling getest.
Want het is veel meer dan alleen maar knopje omzetten.
Zo wordt (o.a.) ook signaal van het achterwiel gebruikt, de stand van de gashandel, de remmen en ook de koppeling.

Waardoor er problemen kunnen ontstaan met het in- en uitschakelen van de snelheidsregeling, of dat de "resume" functie niet of niet goed werkt (vaak lagere snelheid dan initieel was ingesteld, wat duidt op een kabelprobleem), of dat de snelheidsregeling opeens uitvalt om onduidelijke redenen.
Of gewoon "opeens" niet meer ingeschakeld kan worden totdat het contact uit en weer aan gezet wordt.

Terwijl het uitlezen van de diagnose geen foutmelding zal geven, aangezien op deze functionaliteit (al dan niet via CAN-bus) niet verder gecontroleerd kan worden, dergelijke intelligentie zit er niet in.

Waarbij de probleemveroorzakers kunnen zijn:
- Schakelaar in het linker handvat (komt het meeste voor, wat ik zoal lees)
- Niet juist afgestelde gaskabel (o.a. die bowden-werking) danwel te zwaar lopend.
- Problemen met de schakelaar van de hand- en/of voetrem
- Problemen met de schakelaar van de koppeling (danwel afstelling daar van)
- Gebruik van niet de juiste gloeilampen in het achterlicht (lees: lamp-defect melding achter, terwijl lampen niet defect zijn)

Kortom, diverse punten die de snelheidsregeling kunnen beïnvloeden waardoor het niet werkt zoals je verwacht.

Zoek anders via G00gle op "r1200rt cruise control". ;)
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”