Waarschuwingslampje <!>

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Snipes

Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Snipes »

Kort vraagje over het waarschuwingslampje <!>

De laatste tijd krijg ik na een poosje rijden (ongeveer 15km) op mijn dashboard het <!> lampje te zien. Het gele/rode driehoekje brandt niet. Ik loop dan door de BC en dan blijkt dat hij olie aangeeft. Kort daarna verdwijnt de waarschuwing weer en komt hij weer terug. Er zit voldoende olie in de RT dus zou het niet aan kunnen liggen.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?
Inspector Gadget

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als ik de handleiding van de 1200RT volg, betekend dit dat het gemeten oliepeil te laag zou zijn.
(pagina 33 en verder van de gebruikershandleiding)
De enig juiste volgende stap zou dan zijn conform de procedure van Herrn BMW het oliepeil te controleren in het oliepeilglas.

Ik weet niet welk bouwjaar jou RT is, maar als het bijvoorbeeld oliedruk is (en/of echt *veel* te weinig olie) dan brandt ook de rode waarschuwingsdriehoek.
En dat is bij jou niet het geval, lees ik.

Dus iets te weinig olie, zou ik vanaf deze kant van het draadje concluderen.

Anders zou ik je motor dan laten uitlezen, wellicht iets met oliesensor? _001
Service-informatie nr. 4 Technische dienst

Controle van het motoroliepeil
Alle 4-kleps boxermodellen
Het bijvullen van te veel motorolie na een onjuiste meting van het oliepeil bij de 4-kleps boxermodellen.
Bij het overschrijden van de maximaal toegestane vulhoeveelheid, wordt de motorolie via de carterontluchting in het luchtfilterhuis gedrukt. De klant reclameert in dit geval mogelijk over "olieverbruik" en "blauwe rook".

Remedie
Oliepeilcontrole volgens de actuele handleiding:
1. Alleen bij op bedrijfstemperatuur zijnde motor. Op bedrijfstemperatuur betekent dat de olie een
temperatuur heeft van minimaal 95 °Celsius of begint bij motorfietsen vanaf productiedatum december
1997 gelijktijdig met het openen van de oliethermostaat, te herkennen aan een warm wordende oliekoeler
2. Aflezen van het oliepeil binnen 3-5 minuten na het afzetten van de motor
3. De motorfiets moet daarbij horizontaal op een vlakke, stevige ondergrond staan

Omstandigheden die vaak leiden tot het aflezen van een te laag oliepeil:
1. Aflezen van het oliepeil bij een koude motor en lage buitentemperaturen:
bij een buitentemperatuur/motortemperatuur van -10 cC loopt het oliepeil t.o.v. het peil in bedrijfswarme staat met ca. 10 mm terug. Dit is te wijten aan de verschillende warmte-uitzettingscoëfficiënten van de motorolie en de motormaterialen en de, van de verschillende factoren afhankelijke, verdampingseigenschappen van de olie. De rode ring van het oliepeilglas heeft een diameter van 25 mm. Dit komt overeen met een verschil van ca. 0,5 I. Als het oliepeil van de op bedrijfstemperatuur zijnde olie in het hart van het controleglas ligt, kan dit bij zeer lage temperaturen dus tot aan het "Minimum" teruglopen.
2. Aflezen na het even laten draaien van de motor. Hiertoe wordt bijv. de rit uit de garage gerekend. De koude, dikvloeibare motorolie wordt in de motor verdeeld en kan meerdere uren nodig hebben om terug te vloeien in het oliecarter

Wij verzoeken u uw klanten uitdrukkelijk op deze feiten te wijzen!
Management
Marketing
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door japachap »

Handig als je geeft door welke model, bouwjaar en kilometerstaand van RT je heeft en bij welke rijomstandigheden de lampje brandt... daarmee kunnen mensen je beter hulpen... _004
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
RhanRT

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door RhanRT »

Af en toe heb ik die vermelding ook, iets olie bij vullen en klaar is Kees.
Perfect systeem ter waarschuwing.

Echter zou het bij vullen geen soelaas bieden dan zit ik te denken aan de sensor of controleer de aansluiting.
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Vwb het correct peilen had ik hier op het forum de volgende methode gelezen:

- plaats de warme motor eerst op de jiffy zodat ook alle olie uit de oliekoeler terug het carter in kan lopen
- na 5 a 10 minuten plaats je de motor op de middenbok en nu kan je de juiste stand aflezen
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Bart51
Berichten: 678
Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groene Hart
Locatie: Ter Aar

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Bart51 »

De door jou beschreven methode heb ik ook van onze Kenny gehoord.
Deze methode hoort in ieder geval bij een R1100RT, maar of dit ook voor een R1200RT geldt?

Groet Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Inspector Gadget

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb die vraag ook ooit eens gesteld bij een bevriende BMW dealeRT nadat ik de 1200RT had aangeschaft, en mijn BC ook olieniveau meting zou hebben.
En ik mij dus afvroeg hoe nauwkeurig deze was, hoe er mee om te gaan en zo voort.

Zorg dat je 1200RT goed warm gereden is en onmiddellijk na thuiskomst zet je de 1200RT op zijn middenbok.
Dan na 10 ~15 minuten de olie peilen.
Zorg voor een goed schoon peilglas om beter en betrouwbaarder te kunnen zien en gebruik eventueel een zaklamp om het goed te zien.
Op die manier krijg je iedere keer een nauwkeurige meting.

PS: Het verschil tussen onderkant van de peilglas en bovenkant is een halve liter.

Zorg ook dat je nooit helemaal tot de bovenrand van het peilglas de olie bijvult, dat je dus altijd het niveau(verschil) goed kunt (blijven) zien.
Zodat een eventueel overmatig olieverbruik je onmiddellijk opvalt als je helemaal geen niveau meer denkt te zien in het peilglas.
Je zou niet de eerste zijn die denkt dat er genoeg olie in zit of juist te weinig, vandaar dat je altijd het niveau moet kunnen blijven zien.
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Dus als ik het goed begrijp is de manier van peilen van de olie weldegelijk anders tussen de 1100/1150 & de 1200?

Bij de 1100/1150 moet de motor eerst op de jiffy om de olie uit de oliekoeler te laten terugstromen naar het carter. Waarom dan ook niet op de 1200?

Iemand een logische verklaring?
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

In mijn optiek, ja, inderdaad weldegelijk anders.
Zo staat het ook in mijn 1200RT gebruikershandleiding (pagina 108) aangegeven;
Het oliepeil is afhankelijk van de olietemperatuur.
Hoe hoger de olietemperatuur, des te hoger is het oliepeil in het carter.
De controle van het oliepeil bij koude motor of na een korte rit leidt tot een incorrecte interpretatie van de olievoorraad.
Voor een correcte aanduiding van het motoroliepeil mag het peil alleen na een langere rit worden gecontroleerd.
Bedrijfswarme motorfiets op de middenstandaard zetten en erop letten dat de ondergrond vlak en stevig is.
Na het afzetten van de motor vijf minuten wachten.
...
Het correcte motoroliepeil kan alleen via het oliepeilglas worden gecontroleerd.
Zie ook mijn eerdere "Service" bericht, er wordt niet aangegeven dat je de motor eerst op de zijstandaard moet zetten.

Belangrijk is in ieder geval dat je weet:
- De sensor-meting is een 1e indicatie (bij bedrijfstemperatuur én als je stilstaat én je motor horizontaal én de motor tenminste 30 seconden stationair draait én de zijstandaard is ingeklapt, volgens de handleiding) of je olieniveau binnen bepaalde grenzen valt.
Is die onvoldoende, krijg je de melding waarmee dit draadje gestart is. Is het echt veel te laag, krijg je tevens ook de waarschuwingsdriehoek in je dashboard getoond.
- De controle via het kijkglas alleen accuraat is als de motor op bedrijfstemperatuur is. Met een koude motor kan je dus daar geen accurate meting op doen.

Wel is het zo dat na het aanzetten van het contact (ook bij een koude motor) de laatste check van de niveaumeting door de sensor aangegeven wordt gedurende 5 seconden.
Gebruikersavatar
BeamerPol
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 mei 2010, 21:24
Type: Overig R-serie
Bijz: Garmin ZUMO 660,
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Hank
Locatie: Hank

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door BeamerPol »

We zitten op de lijn van olieniveau in het carter. Maar is er misschien een andere reden.

Nadat ik het een tijd geleden ook eens geconstateerd heb, dacht ik dat het te maken had met de verbruiksindicatie of "nog te rijden aantal km's"
Een te grote afwijking in de meting, wordt aangegeven met de ! Na een paar km wanneer de meting weer stabiel is verdwijnt de !

Een nog andere invalshoek is misschien ook mogelijk.

[groet] :arrow: :arrow: Paul
Driving on the safe side of the edge, is my thing.
Inspector Gadget

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hopelijk heb ik je goed begrepen;

(alleen) De "!" is een algemene waarschuwing dat iets je aandacht nodig heeft zonder dat het direct schadelijke gevolgen heeft of dat je gelijk je motor moet stoppen en uitschakelen, je kunt in principe verder blijven rijden maar dient het wel bij de volgende stop te controleren.

Als bij controle blijkt dat bij een volgende stop het oliepeil wel in orden is (via de controle van het oliepeilglas en procedure zoals eerder omschreven), is er een mogelijk defect van de oliepeilsensor (pagina 32 van de handleiding).
Als dergelijke melding permanent aangegeven wordt, is er (ook) een mogelijk defect van de oliepeilsensor.

Wat de handleiding ook aangeeft;
..blijft dit symbool weergegeven, tot het oliepeil weer als correct wordt herkend
Oftewel, er zijn bepaalde voorwaarden wanneer dit niveau gemeten wordt, en wat je eventueel als melding ziet kan een historische melding zijn, totdat weer aan de voorwaarden voldaan wordt om een meting van het niveau te doen. (stationair voor 30 seconden, stilstand, etc)

Als je daarentegen onder het rijden, terwijl je niet gestopt bent, niet stationair, enzovoort, "opeens" die melding krijgt, zou je denken dat het
- óf de oliepeilsensor is. (mogelijk defect)
- óf het niveau is net ff te laag de laatste keer een meting heeft kunnen plaatsvinden (dus historische data).
- óf de gebruikte olie heeft nadelig invloed op een accurate niveaumeting. ( _001 )
- óf een "bug" in de software, waar reeds een software-update voor beschikbaar is (wat alleen een BMW dealeRT voor je kan controleren)

Wellicht dat er nog andere mogelijkheden zijn, maar dit is wat ik zoal kan bedenken.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door japachap »

Volgens mij zijn wij nog steeds niet uit welke RT Snipes heeft... _001
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
BeamerPol
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 mei 2010, 21:24
Type: Overig R-serie
Bijz: Garmin ZUMO 660,
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Hank
Locatie: Hank

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door BeamerPol »

Een R1200RT zoals rechts onder zijn avater vermeld staat !!

[groet] :arrow: :arrow: Paul
Driving on the safe side of the edge, is my thing.
Inspector Gadget

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS: Andere mogelijkheid is wellicht een probleem met connector/connectie van de oliesensorkabel.
Je zou bij een volgende keer als de tupperware van je motor af is, de connector van deze olieniveau-sensor even kunnen losnemen, schoonmaken en weer vast maken.
In de Service Informatie wordt overigens duidelijk aangegeven dat er wat speling in de kabel naar de sensor moet zitten, dus niet strak!
De oliepeilsensor zit in de carter aan de rechterzijde, onder de cilinder.

De sensor is van het type "floater", oftewel drijver, dus kan je die doormeten met een ohm-meter in de 100x schaal.
1 van de controles die aangegeven staat, is dat deze drijver vrijelijk omhoog en omlaag moet kunnen bewegen.
En dat je dan natuurlijk ook een veranderlijke ohm-weerstand moet meten in de verschillende posities.
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Komt bij mij regelmatig voor, bv als je een helling bent op of af gereden of een keer heftig hebt geremd dan brand het ook wel eens, niets om je zorgen over te maken. Als je eens in de week (afhankelijk van het aantal km) het peilglas controleert is er er niets om je ongerust over te maken.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door japachap »

BeamerPol schreef:Een R1200RT zoals rechts onder zijn avater vermeld staat !!

[groet] :arrow: :arrow: Paul
Errrm, dat zie ik niet op mijn scherm- maar goed... doorgaan met de diagnose, heren! _004
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Snipes

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Snipes »

Allen,

Sorry voor de late reactie van mijn kant en hierbij dus snel een aantal antwoorden op de gestelde vragen.

Ik heb een 1200 RT van 2005. De melding komt in het scherm als ik van huis naar mijn werk rij. Dit is een ritje van ongeveer 18 km en ik rij met een normaal tempo naar het werk. Snelheid op de langere stukken varierend van 80 t/m 140 km/u op de snelweg. Het eerste stuk is 80 km/u en dus heeft de RT even tijd om warm te worden. Het eerste stuk is er dus niets aan de hand en komt de melding pas na een km of 15.

Oliepeil staat halverwege in het kijkglaasje en er zou dus feitelijk 0.25 liter te weinig in zitten. Lijkt mij niet dat hij dan al een dergelijke melding moet geven.

Ik zal eens op zoek naar de connector mogelijk dat daar wat mee is.

[groet]
Inspector Gadget

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als de aangegeven oliepeil bij een warme motor is, en na (circa) 5 minuten wachten, terwijl de motor horizontaal staat, is het oliepeil inderdaad wat aan de lage kant. Hoe hoger de olietemperatuur, des te hoger is het oliepeil in het carter.

Weet niet of je enkele fly-overs of leuke (lange linker) bochies naar je werkt tegenkomt, dan hangt je motor ff wat langer scheef waar die sensor net op kan triggeren als je dan voor het stoplicht (o.i.d.) staat.

De informatie die ik heb is dat het verschil van 0,5 liter al gedetecteerd en aangegeven wordt.
Snipes

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Snipes »

Ik zal de brommer nog eens peilen op de manier zoals hier omschreven wordt. Mogelijk dat er dan nog iets bij moet en is de storing dan voorbij.

Allen hartelijk dank voor de vele reacties _004
Inspector Gadget

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik kan mij aansluiten bij dit draadje maar dan "net andersom";

Vandaag mijn 1e rit (in letterlijk jaren) gemaakt, maar mijn brandstofmeter (en boordcomputer) gaf aan dat ik nog een volle tank had en iets minder dan 500 km voor wat betreft de actieradius, maar na 7 km was de tank toch echt wel leeg en geen reserve-indicator! (gele uitroepteken en knipperende brandstofsymbool op het dashboard)

Na het tanken (26 liter) en stuk rijden (het was overigens zomers warm vandaag!) zie ik de actieradius wel teruglopen, maar de brandstof-indicatie blijft op maximaal staan, althans zo lijkt het momenteel. _001
Nu geeft BMW ook aan dat het ff duurt voordat deze waarde geactualiseerd wordt.
Misschien dat e.e.a. wat van slag is na zo lang stil staan.

Binnenkort anders maar eens een BMW dealeRT gaan bezoeken. :$
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 07 mei 2013, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
RhanRT

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door RhanRT »

dutchmidiman schreef:Ik kan mij aansluiten bij dit draadje maar dan "net andersom";

Vandaag mijn 1e rit (in letterlijk jaren) gemaakt, maar mijn brandstofmeter (en boordcomputer) gaf aan dat ik nog een volle tank had en iets minder dan 500 km voor wat betreft de actieradius, maar na 7 km was de tank toch echt wel leeg en geen reserve-indicator! (gele uitroepteken en knipperende brandstofsymbool op het dashboard)

Na het tanken (26 liter) en stuk rijden (het was overigens zomers warm vandaag!) zie ik de actieradius wel teruglopen, maar de brandstof-indicatie blijft op maximaal staan, althans zo lijkt het momenteel. _001
Nu geeft BMW ook aan dat het ff duurt voordat deze waarde geactualiseerd wordt.

Binnenkort maar eens een BMW dealeRT gaan bezoeken. :$
En toch is dit een goed bericht!!!!!!!
Want ondanks een technisch detail heb je toch weer mooi even met de motor kunnen rijden en dat moet je toch ook een heel plezierig gevoel hebben gegeven, ja toch?
En ja het klopt, als je de motor een tijd niet hebt gebruikt dan duurt het even voordat het systeem weer de juiste informatie weer geeft.
Deze ervaring heb ik ook na veel gebruik van mijn GS in de afgelopen periode, toen ik de RT weer gebruikte voor een rit heeft het minstens 120 km geduurt voor dat het systeem de gegevens gaf zoals ik gewend ben. (verbruik-rest reserve in km via BC, etc.)

groet,

RhanRT
Inspector Gadget

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Absoluut positief, de eerste meters waren wat roestig natuurlijk. Maar daarna kwamen er al wat mooie bochies uit mijn stuur, volgens mij.
Ook de motor ff flink in de toeren getrokken, de 1200RT wil wel, als het moet.
Er is dus nog hoop voor mij. :lol:

Alleen zat ik wel ff met samengeknepen zitwangen, naast de peentjes van verkeerde kleding bij dergelijke temperaturen.
Pas op de terugweg na een kort toertje kwam de overbekende kramp in de heup van veel te gespannen rijden terug, die herken ik maar al te goed. _002

Dank voor de informatie & je ervaring, ik zal dus veel moeten gaan rijden de aankomende tijd om te zien of ik daadwerkelijk (ook) een meetstrip-probleem heb.
De BC gaf overigens wel het nodige aan, ook met een lege tank. Denk dat e.e.a. wat van slag was.

Misschien de route van het treffen2013 eens gaan rijden maar dan mét camera's want ik heb vooralsnog niemand een opname zien publiceren, helaas.
Wel veel mooie foto's. _005
RhanRT

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door RhanRT »

toch blijft het heel vreemd met de strip, de Rt kent het probleem vrijwel niet en de GS vele malen meer, het verschil in meldingen van storingen tussen die 2 is heel groot.
Het verbaasd mij in ieder geval, een zelfde systeem en dan toch op basis van vermeldingen een zo groot verschil, of zou het liggen aan het veel ruigere gebruik van de GS t.o.v. de RT met als gedachte het off-road rijden?
Inspector Gadget

Re: Waarschuwingslampje <!>

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het probleem met een dergelijke meetstrip (en methodiek) komt wel vaker voor, zeker als je zoekt via G00gle en dan op niet-NL fora.

Tot mijn verbazing lijkt de meetmethode inderdaad te zijn op basis van verdamping/verwarming.(!)
In plaats van, wat je vaker ziet bij dergelijke intrinsieke omgevingen, capacitief (bijvoorbeeld).
Via de ZFE wordt er naar verluid een (gemoduleerd?) spanning(kje) naar de meetstrip gestuurd en via de 2e aansluiting dan de weerstand gemeten.
Vandaar ook dat de RepROM (dus de officiële procedure van Herrn BMW) ook spreekt over een calibratie-procedure (als de meetstrip vervangen wordt) waarbij de brandstoftank helemaal leeg moet.

Ik heb helaas nog geen defecte (en een goede) meetstrip kunnen doormeten, maar het kán zijn dat het gedeelte van de meetstrip zelf (voor de daadwerkelijke weerstandsmeting) defect raakt, dat schijnt een flexibel gedeelte te zijn.
Maar het kan ook zijn dat er in het ingegoten blokje van de meetstrip elektronica zit die defect raakt.

Om dat nader te kunnen onderzoeken heb ik mijn doormeetpieper nodig (Testofon) waar ik momenteel helaas even niet over kan beschikken door omstandigheden.
(is een apparaat waar de weerstand via geluid, een toonhoogte, weergegeven wordt, ideaal als je een mogelijk defect- met een niet-defect component wilt testen)

En ik denk dat daar ergens de kruks in het ontwerp van die meetstrip zit, vandaar dat BMW al "vroegtijdig" bij de 2010 1200RT (weer _001 ) overgestapt is op het vlottersysteem. Ook daar is het weerstand maar dan meer een pot(entio)meter, a la de volumeregelaar van een radio.

Mij was niet bekend dat de GS nog heel veel meer geplaagd wordt door dergelijke defecten van deze meetstrip, maar dat zou mogelijk kunnen betekenen dat het inderdaad de weerstandsmeting-gedeelte is die defect raakt. (door het vele schudden en schokken, inherent aan dat type BMW natuurlijk, niets mis mee, daar is de GS voor ontworpen, zou je denken)
En een dergelijk defect zou je mogelijk kunnen repareren, via solderen of (bijvoorbeeld) zilverlijm.

Maar dat is allemaal puur giswerk van mijn kant natuurlijk, ik kan het helemaal verkeerd zien en/of hebben.
Dat weet ik pas als ik er mee aan de slag ga in het echie.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”